Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Moeder

Moeder

25-09-2016 om 09:05

Opvoeden is verspilde moeite?

Ik denk niet dat je kunt opvoeden. Je hebt honderden opvoedingssystemen die nooit goed onderbouwd zijn, omdat dat niet kan. Wat je moet doen, is kinderen een warme, veilige, stimulerende omgeving geven waardoor ze de capaciteiten waarmee ze geboren zijn kunnen ontwikkelen.

'Het karakter van mensen is niet te veranderen'

Interview neurobioloog Dick Swaab - 'Ons creatieve brein

Zes jaar na de megabestseller 'Wij zijn ons brein' komt neurobioloog Dick Swaab met een nieuw boek: 'Ons creatieve brein'. En jawel: ook kunst en cultuur blijken terug te voeren op de activiteit van onze hersencellen.

In Dick Swaabs werkkamer bij het Herseninstituut in Amsterdam staat een brede archiefkast. Op een van de laden zit een sticker waarop in rode viltstift het woord 'gek' staat geschreven. 'Daar gaan de dingen in die volkomen krankzinnig zijn, portretten met hakenkruizen en zo.'

Trekt u zich dat soort reacties niet aan?

'Nee, ik kan er wel afstand van nemen. Twitter en Facebook zie ik nooit, alleen de post, en als daar weer zo'n brief bij zit, denk ik hooguit: er moet nog véél hersenonderzoek gebeuren.'

Dick Swaab (71) is hoogleraar neurobiologie in Amsterdam en Hangzhou (China). Hij was dertig jaar directeur van het Nederlands Instituut voor Hersenonderzoek en is oprichter en directeur van de Nederlandse Hersenbank. Sinds de publicatie van zijn megabestseller Wij zijn ons brein in 2010 (450 duizend exemplaren verkocht) wordt hij door veel mensen tevens gezien als de verpersoonlijking van de kille, koude wetenschap die alles wat het leven mooi maakt, terugbrengt tot moleculaire processen. In discussies, interviews en lezingen verkondigde Swaab keer op keer dat de vrije wil niet bestaat, achter het leven geen diepere bedoeling schuilgaat en de ziel een treurig misverstand is, zijn publiek vertwijfeld achterlatend.

In levenden lijve heeft Swaab niets kils, maar lacht hij vriendelijk. Hij praat zacht, eerder verontschuldigend dan triomfalistisch, en kijkt er een beetje treurig bij: alsof hij zelf ook liever zou zien dat wat hij schrijft volkomen onzin is. Dit weekend verschijnt de opvolger van Wij zijn ons brein. Het nieuwe boek heet Ons creatieve brein - Hoe mens en wereld elkaar maken en gaat over creativiteit en cultuur. Maar het sprankje hoop dat dit boek een verkapte correctie is op Wij zijn ons brein en dat Swaab eindelijk toegeeft dat mensen heus wel méér zijn dan hersenen alleen, wordt meteen de grond ingeboord ('Het zijn de hersenen die ons karakter, onze unieke mogelijkheden en beperkingen bepalen'), waarna al op pagina 22 de genadeklap volgt: 'Wij zijn ons creatieve brein.'

Kunst en creativiteit waren het laatste bolwerk van mysterie in deze nuchtere en ontkerkelijkte wereld. Nu pikt u dat ook in. En u lardeert het boek pesterig met citaten zoals dit, van de vorige week overleden toneelschrijver Edward Albee: 'Creativiteit is magisch. Onderzoek het niet te grondig.'

'Nou, zo grondig is het niet. Het onderzoeksgebied van de neuro-esthetica, dat de hersenmechanismen achter onze esthetische ervaringen onderzoekt, bestaat nog maar kort, een jaar of tien; dus kunst is in de neurowetenschappen een nieuw terrein, en dit boek is een begin. Ik leg meer dan in het vorige boek de nadruk op de rol van de omgeving op de ontwikkeling van ons brein, maar die rol kwam in Wij zijn ons brein ook ter sprake. Veel mensen zijn niet verder gekomen dan de titel, maakten zich boos en gingen reageren, en daarop reageerden dan weer anderen.'

Oefenen versus aanleg

De afgelopen jaren hoorde je vaak dat talent niet zozeer een kwestie is van aanleg als wel van oefenen: gewoon 10 duizend uur met iets bezig zijn, en je bent een ster. Volgens Dick Swaab zit het toch anders. 'Uit een recente meta-analyse van ruim 11 duizend proefpersonen bleek dat de relatie tussen oefenen en presteren weliswaar aanwezig maar gering is', schrijft hij in Ons creatieve brein. 'Oefening verklaarde 26 procent van de verschillen tussen individuen bij het presteren bij spelletjes, 21 procent bij muziek, 18 procent bij sport, 4 procent bij opleiding en minder dan 1 procent bij beroepen. Oefening bepaalt dus veel minder het succes dan we tot voor kort dachten.'

De filosofen hebben goeie vragen gesteld, alleen komen de oplossingen uit andere disciplines

Hoeveel van uw critici hebben het boek niet gelezen, denkt u?

'O, de meesten. Een paar jaar geleden schreef die man van de EO, Andries Knevel, een column: dat-ie maar tot halverwege was gekomen. Toen heb ik een mailtje gestuurd: juist voor mensen als u hebben we een kinderboekversie gemaakt! Laat me even weten als u het uit hebt. Na drie maanden reageerde hij: het was hem opgevallen dat ik in het kinderboek eigenlijk heel mild was over religie.'

Dat godsdienstige types kwaad worden als je de mens reduceert tot welk deel van zijn lichaam dan ook, valt te verwachten. Maar er kwam ook veel kritiek van filosofen, zoals de Amerikaanse denker Daniel Dennett, die u 'een schurk' noemde. Hoe verklaart u dat?

'Mijn verklaring is dat de filosofen vonden dat de vrije wil van hen was, daar moest je je niet mee bemoeien, en je moest er al helemaal geen experimenten bij halen, want daar doen filosofen niet aan. Ik heb altijd gezegd: de filosofen hebben goeie vragen gesteld, alleen komen de oplossingen uit andere disciplines. Waar komen we vandaan: dat is Darwin, dat is evolutie. Wat is leven: dat is moleculaire biologie. Hebben we een vrije wil: dat is neurowetenschap. Neurowetenschappers doen de experimenten, en aangezien de filosofen alleen gedachtenexperimenten doen en het ook nog hun éigen gedachten zijn, zullen ze altijd gelijk hebben. En komen ze niet verder. Al zie je in Amerika wel dat filosofen tegenwoordig goed samenwerken met neurowetenschappers, dat is nuttig.'

Neurobioloog Dick Swaab
Neurobioloog Dick Swaab © Valentina Vos
De beroemde bioloog E.O. Wilson vindt dat de bèta- en de gammawetenschappen een brug moeten slaan.

'Dat is mijn punt ook in dit boek. Je moet samenwerken, elke discipline - sociologie, filosofie - heeft kennis over een stukje van de wereld, en die moet je bij elkaar brengen. Om te beginnen moet je elkaars taal leren spreken, en dat is ingewikkeld, dat is binnen de neurowetenschappen al lastig: moleculair biologen en elektrofysiologen spreken moeilijk met elkaar. Dus laat staan een neurowetenschapper en een socioloog. '

Rode draad in Wij zijn ons creatieve brein is de wisselwerking tussen genetische achtergrond, hersenontwikkeling en omgeving. Genetische achtergrond en ontwikkeling van de hersenen tot ongeveer het vierde jaar leggen de basis voor de mate waarin iemand kwetsbaar is voor hersenziektes als depressie of alzheimer, en voor zijn creativiteit. Of die aanleg in de jaren erna tot ontwikkeling komt of niet, hangt vervolgens af van zijn omgeving. Swaab onderbouwt zijn betoog met talloze onderzoeken.

Uit hoofdstuk IV, over de ontwikkeling van het sociale brein: 'Bij de mens is de grootte van het sociale netwerk op Facebook gerelateerd aan de grootte van de gyrus temporalis superior, de amygdala en de prefrontale cortex' (dat zijn gebiedjes in de hersenen). Toevallig trok methodoloog Eric-Jan Wagenmakers precies dat experiment onlangs in de Volkskrant in twijfel; volgens hem gaan de neurowetenschappen de sociale psychologie achterna met flutonderzoekjes waarvan de uitkomst nog te weinig is getoetst om er conclusies uit te trekken.

Swaab: 'Met de hand op mijn hart: alles wat in mijn boek staat, is goed gedocumenteerd. Als ik een onderzoek noem, ligt er een goeie publicatie aan ten grondslag. Dat wil niet zeggen dat er later niet anders over kan worden gedacht, wetenschap corrigeert zich voortdurend; maar de literatuur is goed.'

Toen ik voor het eerst de geslachtsverschillen in het brein beschreef, reageerde de feministische beweging al heftig verontrust

Mijn onvrouwelijke hart klopt vol verwachting (+)

Asha ten Broeke leest dat Dick Swaab een prinsessenjurk voor haar wil kopen. Ten Broeke belt Swaab op voor uitleg. Lees haar column hier.

Er staat ook een zinnetje in over columniste Asha ten Broeke, in het hoofdstuk over geslachtsverschillen, voor wie u in Disneyland een prinsessejurk wilde kopen.

'Ach, ik vond het leuk om eens te reageren op wat aantijgingen, en zij heeft er een paar gedaan. Toen ik voor het eerst de geslachtsverschillen in het brein beschreef, reageerde de feministische beweging al heftig verontrust; je mocht geslachtsverschillen hebben in elk orgaan, maar niet in de hersenen. Dat was bedacht door de bozemannenmaatschappij. En toen ik halverwege de jaren tachtig de verschillen tussen homoseksuele en heteroseksuele hersenen beschreef, was de wereld ook te klein. Mensen geloofden nog in maakbaarheid, er waren homoseksuele mannen die stelden dat homoseksualiteit een keuze was, een politieke keus. Ik zei: dat politieke kan ik er niet aan zien en die keuzes worden gemaakt in de baarmoeder. Inmiddels is de biologische achtergrond van seksuele oriëntatie behoorlijk geaccepteerd. Zo zal het met die van de geslachtsverschillen ook wel gaan.'

Dat Dick Swaab zich nu op het terrein van de kunsten begeeft, heeft, bezweert hij, met niets anders te maken dan met zijn persoonlijke fascinatie voor kunst. Zelf doet hij er niet aan - in Mijn creatieve brein vertelt hij uitvoerig hoe zijn vreugdeloze grootmoeder, die pianiste was, hem als klein jongetje zó streng lesgaf dat alle plezier in het maken van muziek in de kiem werd gesmoord - maar zijn hele leven lang loopt hij wel elk museum dat hij kan vinden in en uit. 'En trouwens ook elke kerk, hoewel ik atheïst ben.'

Muziek werkt even goed als een antidepressivum, schrijft u.

'Vijftig procent van de werking van antidepressiva berust op een placebo-effect, dat is in vele onderzoeken aangetoond. Maar een placebo-effect is ook een effect. Het heeft met de verwachting van mensen te maken, die leidt tot verandering in hersenactiviteit. Het brein monitort de hele tijd hoe we ons voelen, en wanneer je daarop traint, kun je zorgen dat je je prettiger voelt. Een placebo helpt daarbij, maar muziek of andere vormen van kunst dus ook.'

Weet u nog wat uw eerste grote kunstervaring was?

'Ik denk dat dat Het Lam Gods van de gebroeders Van Eyck was, in Gent. Ik was 12 en vond het overweldigend; ik wilde de volgende ochtend weer terug.'

Je kunt met veel moeite een klein beetje van het gedrag van mensen veranderen, maar het karakter van mensen verander je niet

Van dichter Willem Kloos moet kunst de allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie zijn. Kunst is dus diep verbonden met het 'ik'. Wat is het ik, volgens u?

'Karakter komt van het Griekse woord voor 'ingeslepen'. Een karakter ligt vast. Het ik dus ook, want iemands ik valt samen met zijn karakter. Het karakter en dus het ik, dat zijn die eigenschappen van het brein die vastliggen, en die zijn zoals ze zijn door een combinatie van de genetische achtergrond, de vroege ontwikkeling - inclusief de negen maanden in de baarmoeder - en de sociale omgeving. Zonder brein is er geen ik.

'Je kunt met veel moeite een klein beetje van het gedrag van mensen veranderen, maar het karakter van mensen verander je niet. Iemand met een persoonlijkheidsstoornis breng je niet van die persoonlijkheidsstoornis af, hooguit kun je hem leren er wat beter mee om te gaan.'

Het zou prachtig zijn als iedereen van tevoren goed nadacht over de vraag wat er met zijn organen moet gebeuren

Een week geleden nam de Tweede Kamer een wetsvoorstel van D66 aan waardoor iedereen in beginsel orgaandonor wordt. Was u blij met de uitkomst?

'Ja, ik denk dat het goed is. Ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is om met mensen over orgaandonatie te praten als iemand net overleden is. Ik ben de Hersenbank gestart in 1985, en een van de eerste dingen die we hebben afgesproken, was dat alles lang van tevoren geregeld moest worden. Er moet niets achterblijven dat nog moet worden besproken op het moment van overlijden, want dat is vreselijk, echt vreselijk. Die arme assistenten moeten dan op het moment dat de hele familie kapot is, vragen of ze de organen er even uit mogen halen - dat is het slechtste moment. Het zou prachtig zijn als iedereen van tevoren goed nadacht over de vraag wat er met zijn organen moet gebeuren. Maar als mensen geen antwoord geven, is dit nieuwe systeem het beste. In België functioneert het al tijden.'

Bent u zelf donor?

'Ja. Mijn belangrijkste donorschap is voor de Hersenbank. Ik zeg altijd: het geeft niet als ik nu domme dingen doe, later wordt mijn brein goed gebruikt. Je kunt donor zijn voor orgaantransplantatie, maar dan moet je aan de beademingsapparatuur, en als je aan de beademingsapparatuur ligt, is er van je brein niks meer over, daarom lig je immers aan de beademingsapparatuur. Dus je moet beide donorschappen hebben, en dan zal het lot bepalen wat je kunt doneren, je brein of je organen.'

Als iemands persoonlijkheid helemaal vast ligt, kun je nooit kwaad op iemand worden, ook niet op een mokkende collega. Dat is wel onbevredigend.

'Maar ook een opluchting voor mensen die zich dat realiseren. Want ik ken ook gezinnen die een dochter zo ontzettend onder druk zetten om toch maar naar de universiteit te gaan...'

Maar determinisme kan ook als vrijbrief dienen: oké jongens, ik ben een ouwe zeur, maar zo ben ik nu eenmaal!

'De een zit zus in elkaar en de ander zo en dat is misschien onbevredigend, maar het is nu eenmaal zo. Als je naar het IQ kijkt: 86 procent daarvan wordt bepaald door je ouders. En er zijn pechvogels aan de linkerkant en geluksvogels aan de rechterkant; daar kun je niets aan doen.'

U heeft kinderen.
'Ja, twee.'

Dat ze goed zijn terechtgekomen, is dat niet ook omdat u af en toe zei: en nu ga je verdomme aan je huiswerk?

'Nou, mij wordt altijd verweten dat ik er nooit was. Ik antwoord dan: en daarom zijn jullie zo aardig geworden. En we hadden een taakverdeling: mijn vrouw voedde op en ik voedde af.'

Ik denk niet dat je kunt opvoeden

Maar uw vrouw voedde dus op. Ze greep in. Ze stuurde.

'Ze dácht dat ze stuurde, met ontzettend veel energie, en je zag het gewoon mislukken. Ik denk niet dat je kunt opvoeden. Je hebt honderden opvoedingssystemen die nooit goed onderbouwd zijn, omdat dat niet kan. Wat je moet doen, is kinderen een warme, veilige, stimulerende omgeving geven waardoor ze de capaciteiten waarmee ze geboren zijn kunnen ontwikkelen.

'Je wordt met eenderde van je brein geboren, tweederde wordt daarna nog ontwikkeld, maar het merendeel daarvan zijn geen nieuwe cellen, dat zijn contacten en die staan onder invloed van wat er gebeurt in de omgeving. Die cellen moeten geïntegreerd worden in een netwerk, die worden gevoed via vezels vanuit zintuigen... het is de vraag of je zo'n netwerk positief kunt beïnvloeden. Je kunt het wel gemakkelijk negatief beïnvloeden. Je kunt een kind op jonge leeftijd verwaarlozen en dat geeft permanent problemen.'

Het karakter hou je, maar je krijgt nieuwe informatie, en op basis daarvan neem je ook wat andere beslissingen

U gelooft niet in maakbaarheid.

'Nee. De maakbaarheid waar ik wel in geloof, is dat je leert. Het karakter hou je, maar je krijgt nieuwe informatie, en op basis daarvan neem je ook wat andere beslissingen. Dat is alles.'

Kunstenaars beginnen met een leeg stuk papier en máken dan iets.

'Wat dacht je van wetenschappers? Maar niemand maakt iets volledig nieuws. Creativiteit is het maken van nieuwe combinaties uit componenten die er zijn. Die componenten komen deels binnen uit de omgeving, de hele dag door, en borrelen deels op uit je eigen brein. Vervolgens gaan we ze filteren, want als we niet zouden filteren, zouden we stapelgek worden; dus we focussen op dingen. Bij sommige mensen staat het filter wijder open dan bij anderen. Mensen die een wijder openstaand filter hebben, kunnen nieuwe, soms veel nieuwe combinaties maken; en als het filter erg wijd openstaat, zitten ze tegen de grens aan van goed functioneren. Vandaar ook de relatie tussen psychiatrie en kunstenaarschap.'

U schrijft in dit boek veel persoonlijke dingen, zoals over uw oom Juda die in 1944 in een Duits concentratiekamp is vermoord.

'Mijn vader heeft de oorlog overleefd door onder te duiken in zijn eigen huis; mijn ouders hadden een schuilplaats onder de vloer gemaakt waar hij, als hij zijn hoofd schuin hield, precies tussen paste. Als er gebeld werd, ging mijn moeder naar het balkon en riep ze: wie is daar? En dan ging hij snel in die schuilplaats liggen. Zijn broer heeft minder geluk gehad.'

Het is misschien een flauwe vraag, maar kunt u de mensen die uw familie hebben vermoord wel haten? Als de vrije wil niet bestaat, konden ze kennelijk niet anders.

'Ik heb altijd moeite gehad met Duitsers. De eerste keer dat er een Duitser bij me wilde werken, heb ik gezegd: dat is oké, maar we spreken wel Engels hier. Op een gegeven moment kreeg ik de kans gasthoogleraar te worden op het Max Planck Instituut in München - dat is de plek waar de Duitsers met hun euthanasieprogramma op psychiatrische patiënten zijn begonnen. Ik vroeg mijn vader wat ik moest doen. Hij dacht een paar seconden na en zei toen: je moet gaan. En je moet vertellen dat we er nog zijn.'

Maar haat u ze?

'Haat is te persoonlijk. Je kunt geen groep haten. Tot mijn 25ste heb ik alles bijgehouden over de Tweede Wereldoorlog, alles gezien, alles gelezen en elke keer werd ik er weer doodziek van. Op een gegeven moment ben ik ermee opgehouden, maar elk jaar als rond 4 en 5 mei al die dingen weer komen, dan trekt dat toch.'

Socioloog Abram de Swaan schrijft in Compartimenten van vernietiging dat er altijd mensen zijn die besluiten niet mee te doen, dat een individu uiteindelijk een keuze heeft.

'Ik denk dat ik dat niet met hem eens ben. Als je interviews leest met mensen die in het verzet hebben gezeten, zie je dat ze niet anders konden; zo zaten ze nu eenmaal in elkaar. Dat geldt voor psychopaten trouwens ook.'

Dick Swaab
Dick Swaab © Valentina Vos
Na jaren hersenscannen is er nog geen medicijn tegen alzheimer en worden depressies niet echt anders behandeld dan twintig jaar terug: wat levert al dat hersenonderzoek op?

'Het probleem van de ziekte van Alzheimer is dat het een vervroegde, versnelde veroudering van het brein is. Wil je dat oplossen, dan moet je dus het verouderingsproces tegenhouden; dat is geen kleinigheid. Onlangs hebben we ontdekt dat bij een behoorlijk percentage van de mensen die de Hersenbank binnenkwamen als oude, goed functionerende leden uit de controlegroep de ziekte van Alzheimer al begonnen was. Bij die groep leidde dat niet tot geheugen- of gedragsstoornissen. Het blijkt dat in die vroegste fase van de ziekte in een aantal hersengebieden zo'n 900 genen worden geactiveerd; waarschijnlijk is dat de reden dat ze geen symptomen hadden. Daar gaan we mee door.

'Een ander ding zijn de moleculaire veranderingen bij depressie en bij suïcide. Bij mensen die zich suïcideren, zie je in het voorste deel van de hersenen een enorme activatie van twee transmitters, glutamaat en GABA. Met een stof als ketamine kun je zowel de depressie als de gedachte aan suïcide laten verdwijnen. Het wordt nu in grote trials gebruikt. Zo gebeurt er een hoop, scannen is maar een van de tientallen technieken. En fundamenteel onderzoek is ook ontzettend belangrijk. Je moet weten hoe iets functioneert om erachter te komen hoe het mis kan gaan.'

Ik probeer mensen duidelijk te maken hoe fantastisch ons brein is en hoe gemakkelijk daar iets kan misgaan, in de hoop dat het helpt van de stigma's en de taboes af te komen

Waar bent u het meest trots op?

'Op het feit dat ik de Hersenbank ben begonnen. Sinds 1985 hebben we zo'n 4.000 snelle obducties gedaan, en we hebben materiaal aan ruim 700 onderzoeksgroepen in 25 landen beschikbaar gesteld; daar is vreselijk veel uit gekomen. We hebben hier echt een uniek systeem, waarmee we heel goed gedocumenteerd hersenweefsel krijgen om onderzoek op te doen.

'De belangrijkste reden om die publieksboeken te schrijven, is dat er nog steeds zo'n taboe rust op psychiatrische ziektes. Dat taboe is gevaarlijk. In China, waar ik ook werk, is naar de psychiater gaan het laatste wat mensen zullen doen; daar plegen wel relatief drie keer zoveel mensen zelfmoord als hier. Maar hier moet je tijdens een sollicitatiegesprek ook niet zeggen dat je een depressie hebt gehad. Ik probeer mensen duidelijk te maken hoe fantastisch ons brein is en hoe gemakkelijk daar iets kan misgaan, in de hoop dat het helpt van de stigma's en de taboes af te komen.'

De enigen die beseffen dat het leven geen zin heeft, zijn depressieve patiënten

Toch vindt u dat het leven geen zin heeft.

'Daar ben ik van overtuigd. Ik realiseer me dat het allemaal voor niks is. En het punt is: de enigen die beseffen dat het leven geen zin heeft, zijn depressieve patiënten.

'Je moet iets interessants te doen hebben dat je de illusie van zin geeft. Daar gaat het om. Zolang je niet depressief bent, kun je die illusie hebben. Als ik mijn studenten uitleg dat de vrije wil een illusie is, heb ik nog steeds het idee dat ik alles heel goed heb overdacht, dat ik zelf mijn woorden kies. Maar ik wéét dat het onzin is.'

http://www.volkskrant.nl/wetenschap/-het-karakter-van-mensen-is-niet-te-veranderen~a4382437/?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=shared%20content&utm_content=paid&hash=ee85071fa2ac912e64fd0aac5fd6040083a24e8b

Definitie van opvoeden

Langste openingspost ever. Niet gelezen, behalve de eerste alinea. Wel het vorige boek van Swaab. Ik ben het in zekere zin met hem eens, karaktertrekken kan je er niet aan of af opvoeden. Maar wat mij betreft is opvoeden wat anders. Namelijk met het karakter dat je kind van nature heeft proberen het zo soepel mogelijk door het leven te laten gaan. Socialiseren dus, leren hoe het zich in het openbaar gedraagt, hoe zo effectief mogelijk te communiceren, hoe te proberen te bereiken wat je wil, hoe met anderen en zichzelf om te gaan. Werk zat dus, dat opvoeden.

skik

even iets eruit gepikt

"De enigen die beseffen dat het leven geen zin heeft, zijn depressieve patiënten"

Dit is flauwekul. Ik ben zeer zeker niet depressief, ik vind het leven leuk en ben tevreden met mijn bestaan. Maar ik ben er ook van overtuigd dat het allemaal absoluut geen zin heeft. Uiteindelijk ga je dood en blijft er niets van je over. Nou en, dat geeft toch niet? Ik vind het leven niet minder leuk omdat het geen zin heeft.

Lou

Lou

25-09-2016 om 11:05

Moeder

Kun je jouw punt even in één of twee alinea's zetten?
Ik heb dit gelezen:

"Ik denk niet dat je kunt opvoeden. Je hebt honderden opvoedingssystemen die nooit goed onderbouwd zijn, omdat dat niet kan. Wat je moet doen, is kinderen een warme, veilige, stimulerende omgeving geven waardoor ze de capaciteiten waarmee ze geboren zijn kunnen ontwikkelen."

Mijn reactie: die laatste zin, dat noem ik opvoeden.

Elfje65

Elfje65

25-09-2016 om 13:18

Precies Lou

Dat is dus opvoeden. Verder ben ik halverwege al afgehaakt. Ik zie de overeenkomsten tussen de openingsvraag en het Swaabverhaal niet eerlijk gezegd.

Triva

Triva

25-09-2016 om 15:39

hmm

Ik wilde juist dat artikel van Asha ten Broeke wel lezen waar naar gerefereerd wordt maar helaas...

Ely

Ely

25-09-2016 om 15:41

Dus

Wat een lange opening idd. Ik geef toe dat ik niet alkes gelezen heb maar wel het stuk mbt opvoeden. Wetenschappelijk zal t allemaal vast kloppen maar de goeie man geeft dus aan zelf nul praktijk ervaring te hebben. En daarbij: zoals hierboven al benoemd: wat is de definitie van opvoeden? Als mijn kind een eerder gemaakt speelafspraakje wil afzeggen omdat er wat leukers langskomt en ik probeer uit te leggen dat ik dat niet aardig vind en je zo niet met vrienden omgaat, ben ik dan aan t opvoeden? Of probeer ik dan zijn aangeboren capaciteiten voor sociaal gedrag te stimuleren? Kweeniehoor.....

Ik denk zeker dat kinderen geen kleipoppetjes zijn. En mijn broer met één kind die denkt dat alles wat dat kind goed kan en doet op zijn opvoedeconto te schrijven is vind ik eerlijk gezegd zwaar naïef op dat vlak. Maar ach, het is gewoon van alles een beetje denk ik.

Astrid

Astrid

25-09-2016 om 17:40

Slappe man

Hij gebruikt het om zijn vrouw niet bij te staan. Hij kreeg als commentaar: je was er nooit. En geeft daar een slap antwoord op.
Vrouw voedde op, hij voedde af? Mooi omschreven excuus voor niets doen.
Tja...en dan moet ik hem serieus nemen als kenner terwijl het een renner was?
Arme vrouw en kinderen. Artikel gelezen, vreselijke vent.

Fransien

Fransien

25-09-2016 om 18:27

nature vs nurture discussie

Pffft, ik weet nu weer waarom ik het meestal zo hartgrondig oneens ben met deze man. Dit is de ouderwetse nature vs nurture discussie.

De reden dat destijds de strijdbijl (zeer oppervlakkig en makkelijk grijpbaar) begraven is, is omdat de discussie nergens over ging. Je hebt dna oftewel nature, maar welk deel van het dna tot expressie kan komen hangt al bij de eerste celdeling af van de omgeving oftewel nurture. Vervolgens bepaalt de stand van zaken na de eerste celdeling incl de dan aanwezige omgevingsfactoren welk stuk dna blijft werken en welk stuk even in slaap gezet wordt en dit blijft interacteren met de omgevingsfactoren want na de eerste delingen gaat de cel zelf ook hormonen aanmaken om z'n omgeving te beinvloeden. En dat zijn dan hormonen waarvoor de code in het dna zit, maar de omgeving bepaalt mee welke opties die in het dna zitten tot expressie komen. En zo gaat het maar door. Degene die deze spaghetti kan ontwarren heeft een nobelprijs verdiend.
Je kunt natuurlijk ook ontkennen dat de spaghetti bestaat, dat is lekker overzichtelijk, dan ligt het aan het een of het ander. Aan nature in geval van Swaab dus.

Veel van ons zijn in de loop van de jaren tot de conclusie gekomen dat je als ouders flink wat denkbeelden en illusies hebt voordat je je eerste kind krijgt, maar dat de reactie van je kind eigenlijk doorslaggevend is voor hoe je gaat opvoeden. We willen allemaal ideale kinderen, we hebben allemaal gewone (maar o zo bijzondere en mega-speciale) kinderen. We passen ons aan, dus we passen de omgeving aan zodat de kinderen gedrag gaan vertonen waarmee ze goed in de samenleving passen.

Mijn mening is dat een kind begeleiding nodig heeft om de vaardigheden te ontwikkelen die als volwassene van hem/haar verwacht worden. Dus opvoeding, dwz begeleiding in het gedrag, is zeker nodig.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-09-2016 om 19:39

Jippox

even iets eruit gepikt

"De enigen die beseffen dat het leven geen zin heeft, zijn depressieve patiënten"

Dit is flauwekul. Ik ben zeer zeker niet depressief, ik vind het leven leuk en ben tevreden met mijn bestaan. Maar ik ben er ook van overtuigd dat het allemaal absoluut geen zin heeft. Uiteindelijk ga je dood en blijft er niets van je over. Nou en, dat geeft toch niet? Ik vind het leven niet minder leuk omdat het geen zin heeft.===

Als je accepteert dat je eigenlijk gewoon een dier bent, die op aarde is om voor nageslacht te zorgen om zo de soort voort te laten bestaan, ben je heel zinvol bezig geweest. Voor de rest is het leven, vind ik, net zo zinvol als je wilt zien dat het zinvol is. Ongemerkt kun je iets voor een ander betekenen of betekend hebben en heeft je aanwezigheid zin gehad.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

25-09-2016 om 20:44

Zin

De zin van het leven is het leven.

rode krullenbol

rode krullenbol

25-09-2016 om 21:33

De zin van het leven = zin geven aan je leven

Ik vraag het me af: zouden de Zaanse 'treitervloggers' hier hun inspiratie hebben opgedaan? Zie:


https://youtu.be/FzU_FIFEu08

Of zouden deze jongeren zich misschien wèl serieus gedachtes vormen over de zin van het leven?

Rode krullenbol

Lou

Lou

27-09-2016 om 16:35

Moeder?

Ben je er nog?

DirkvanKampen schreef op 25-07-2024 om 09:19:

mee eens!

je bent wel echt in de archieven van dit forum gedoken, je reageert (vaak) op berichten die al (ruim) meer dan 5 jaar oud zijn...

TineWinkel schreef op 25-07-2024 om 09:26:

[..]

je bent wel echt in de archieven van dit forum gedoken, je reageert (vaak) op berichten die al (ruim) meer dan 5 jaar oud zijn...

Ik vermoed dat Dirk postjes aan het sprokkelen is om ergens een reclamelink te kunnen neerzetten...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.