Lieza Röben
02-01-2014 om 21:53
Oproep - Kinderen met overvolle agenda’s
[ Betaald bericht ]
Vaak zijn het de kinderen met goede schoolprestaties en een gezonde nieuwsgierigheid die overvolle agenda’s hebben. Naast hun huiswerk zijn er verschillende activiteiten zoals sport, muziekles, vriendenclubjes, bijlessen, etc waar tijd in gestoken wordt. Dit in combinatie met een onafgebroken stroom aan informatie via televisie, internet en telefoon maakt dat kinderen behoorlijk veel prikkels te verwerken hebben.
Vaak vinden ouders het belangrijk om hen kinderen te stimuleren, om geen genoegen te nemen met de ‘zesjes’ cultuur. Immers, al vanaf de basisschool worden kinderen getoetst, beginnende met de citotoets.
Toch zijn er ook kinderen die aangeven dat het hun teveel wordt. Een combinatie van goed willen presteren samen met aardig gevonden willen worden en niets willen missen kan ervoor zorgen dat een kind zich opgebrand voelt. Met vermoeidheid en prikkelbaar gedrag tot gevolg.
Hoe ga je als ouder hiermee om, wat is de juiste balans en hoe maak je de juiste keuzes hierin?
Wat kan je kind aan, wordt de druk van buiten soms niet teveel?
Voor de research van een filmplan ben ik op zoek naar ouders en kinderen die zich herkennen in bovenstaand vraagstuk en hier open en eerlijk over willen praten.
Ouders die bewust kiezen om als zogenoemde ‘tigermother’ op te treden omdat zij het beste willen voor hun kind. Of ouders die juist ervaren dat hen kinderen lijden onder de prestatiemaatschappij en hier (nog) geen juiste oplossing voor gevonden hebben.
Als onafhankelijk filmmaker doe ik research naar kinderen met overvolle agenda’s omdat dit veel zegt over de tijd waarin wij leven. Zonder een oordeel te willen vellen hoop ik dit onderwerp in een film te kunnen belichten.
Dit kan alleen wanneer ik met de juiste mensen gesproken heb die mij verder kunnen helpen met de ontwikkeling van mijn filmplan.
Wanneer je als ouder en hierdoor ervaringsdeskundige van bovenstaande het net als ik belangrijk vindt om dit onderwerp te belichten kom ik graag met je in contact.
Mail naar: [email protected]
Vriendelijke groet,
Lieza Röben
skik
04-01-2014 om 12:47
Niemand zelf
Ik denk dat niemand zichzelf als zo'n ouder ziet dat zijn kind overvoert. Ik denk wel dat er veel mensen te vinden zijn die vinden dat ándere ouders hun kinderen overvragen of elk dagdeel volproppen met activiteiten of verplichtingen.
skik
Knurf
04-01-2014 om 14:21
nou
wij hebben wel periodes gehad dat we te veel op het bordje van onze dochter geladen hadden. Met een goede reden, maar dat wil niet zeggen dat we dat zijn blijven doen.
Maar in tegenstelling tot Lieza Röben vind ik het niet belangrijk om dit onderwerp te belichten, dus meld ik me niet aan.
Kerstman
04-01-2014 om 16:55
Onafhankelijk filmmaker
Hoezo onafhankelijk filmmaker? Je stukje zit bomvol verborgen aannames. Gruwel.
troelahoep
04-01-2014 om 22:59
sluit me aan bij skik
Wie gaat nu bewust teveel eisen van z'n kinderen? En ik ken inderdaad wel ouders die wel heel veel clubjes hebben geregeld voor de kinderen
Stenna
05-01-2014 om 12:15
gehyped
Dit vond ik destijds (is al weer even geleden als actueel onderwerp dacht ik) typisch zo'n media gehyped onderwerp waar ouders en kinderen zelf zich nauwelijks in herkennen. Net zoiets als de breezersletjes. Een onderzoeksstagair of pedagoog vindt bij 3 kinderen iets en opeens is het een modern algemeen verschijnsel. Ik herken er niemand in.
Jasam
05-01-2014 om 12:24
Komt mij een "beetje" Amerikaans over
Zie die 4-5 jaar jonge meisjes voor me die de catwalk op moeten, en aan iedereen vertellen dat het "zo'n" leuk leven is.
Moeten op zang, dans, aerobics, naar uiterlijke verzorging, kapsalons, calorien tellen, fitnessen, enzenz.
Mijntje
05-01-2014 om 12:51
op zoek
Ik kende ze wel, ouders die ongerust zijn over kind dat almaar griepjes kreeg, maar ook op twee sporten (2x 2 per week)zat en muziekinstrument bespeelde(met professionele ambities). Ze zijn vanzelf wel gaan minderen met de activiteiten, kind had zowat geen tijd om na schooltijd met iemand af te spreken, maar "kind wil het zelf".
Dus iedereen kent ze wel, drukke agenda's, hier op Ool zijn natuurlijk heeeele andere ouders
Ik zou eens posten op 'witte scholen' in rijkere buurten op zoek naar gegadigden.
(En onafhankelijk maker is gewoon een ander woord voor zzp-er.)
Aagje Helderder
05-01-2014 om 19:11
Nou,
wij kennen ook wel een gezin waarvan de kinderen heel erg veel moesten in onze ogen: idd 2 sporten, muziek- of zangles, koor en activiteiten van de kerk. Daarnaast nog een heel druk sociaal leven, zowel van de kinderen als dat van de ouders, waar de kinderen in mee hobbelden. Maar da's 1 gezin en ik ken niet veel anderen bij wie zo veel moet, dus of dit gezin nu zo maatgevend is durf ik niet te zeggen.
Wij hebben de keuze gemaakt: eerst zwemdiploma's en daarna 1 sport en als kind gemotiveerd is 1 muziekkeuze. Maar daar komt toch van alles bij: muzieklessen worden gevolgd via de muziekvereniging, dus zijn er vanaf het a-examen ook nog de wekelijkse orkestavond en de concoursen. Voor je het weet is er weer veel meer dan vooraf overzien.
Degenen die door dit alles een overvolle agenda hebben zijn wij, want voor een deel moeten de kinderen gehaald en gebracht worden en dat is soms een hele puzzel.
Aagje
Stenna
05-01-2014 om 19:19
herformuleren
Misschien kun je de vraag beter herformuleren. Niet: hebt u zelf kinderen met een te drukke agenda. Maar: kent u andere ouders die......
Want inderdaad, dat doen natuurlijk alleen anderen! Andere ouders voeden sowieso heel slecht op.
Leen13
05-01-2014 om 19:45
Balans
Uiteindelijk kun je zelf het beste de balans vinden, als ouders en kinderen. Mijn kinderen kunnen gewoon veel minder aan dan ik zelf vroeger kon, naast school. Tenzij ze ineens gegrepen worden, zoals zoon met zijn muziek. Ik heb nog wel wat wensen, ik zou ze ook nog graag zeilen leren. Skieen hoeft niet van mij, maar als ze een keer de kans krijgen om met iemand of een groep mee te gaan is het goed. Ik houd het wel in mijn achterhoofd. Verder is het gewoon naast school, een ding tegelijk en geen bomvolle agenda's. Dat past hier niet. Dochter is net gestopt met paardrijden. Misschien na de zomervakantie maar weer eens wat anders doen. Dat is per gezin verschillend denk ik.
troelahoep
06-01-2014 om 10:22
drukke ouders!
Haha ja, als ouder ben je misschien nog drukker met op en neer rijden dan de kinderen. Een vriendin van mij heeft 4 kinderen, die allemaal op 3 dingen zitten. (scouting, sport en muziek) Onderhand hoeven de oudsten niet meer gebracht te worden, maar ik bewonder hun planning met het heen en weer brengen of zorgen dat er een kind met vriendje kan meerijden en dat soort dingen. Volgens mij moet daar ook wel eens een kind een kwartier of half uur wachten voor het wordt opgehaald omdat het niet anders kan. (maar zo'n ramp is dat ook niet, want daar zijn ze op ingesteld en ze nemen gewoon een boek mee).
Eigenlijk ken ik maar een gezin waar het kind zelf echt te lijden had onder de drukte. Nog geen 5 jaar oud, 4 dagen bso, 2x in de week zwemles (om half 8 's avonds) en ook nog voetbal (trainen en wedstrijden). De moeder was eerst bezorgd dat het kind voor de zwemles al in slaap viel op de bank, maar realiseerde zich gelukkig later toch dat het wat veel was voor een 4-jarige. Overigens is het wel een kind wat het zelf allemaal erg leuk vond, erg sportief en heel veel energie. De ouders zijn zeker niet het type 'tigermother'.
vlinder72
06-01-2014 om 10:39
Ik ken niet alleen iemand
Maar ik heb zelf een zoon gehad met heel vol schema. Hij zat op muziekles (2 keer in de week), schaken (1 keer), sport (2 keer) en logopedie. En hij vond het heerlijk. Nu zit hij alleen nog op muziekles nog steeds twee keer in de week maar toevallig allebei op dezelfde dag en op sport (2 keer in de week een keer ''s avonds door de week en een keer in het weekend)
Hij vond het niet te druk. Ik wel maar dat kwam vooral omdat ik vier kinderen heb en ik geen zin heb om de kinderen de hele dag overal naar toe te brengen.
Ik weet zeker dat er heel veel kinderen veel dingen hebben buiten school. En dat zijn niet alleen andere ouders.
Maar nee, ik heb geen enkele behoefte om hierover te praten. En mijn kinderen ook niet.
Dendy Pearson
06-01-2014 om 14:00
Uit de mode
Ik hoor eigenlijk alleen nog maar van mensen die zeggen dat 1 ding naast school wel genoeg is. Of dit nou komt door nieuwe inzichten of door de crisis, ik weet het niet. Maar volgens mij zijn die bomvolle agenda's niet meer in de mode.
Van ons hoeft er trouwens niets, behalve zwemles. Maar dat is net zoiets als school wat ons betreft. Verder mogen de kinderen best bij een vereniging oid als het maar niet te duur is of onpractisch is.Of vervelend voor ons, zoals de hockeyvereniging hier die bij inschrijving al wil weten wanneer je bardiensten komt draaien.
Mijn oudste heeft wel eens wat gedaan aan sport, maar ze speelt het liefst gewoon buiten of spreekt na schooltijd af met een vriendinnetje. Onze jongste van 5 is gewoon lui, eerst maar eens zien hoe we hem enthousiast voor zwemles krijgen.
Poppy
06-01-2014 om 14:21
Engeland
Hier is het doodsnormaal als je kind meerdere activiteiten heeft. Er is hier nl niet echt een buitenspeelcultuur. Een vriendinnetje van mijn zoon doet viool, piano, zwemmen, tennis, origami. Een vriendje doet Frans, karate soms 2 keer, Scouting, zwemles 2 keer, rugby 2 keer. Ik word al duizelig bij het opschrijven. Hier zijn er ook 6 jarigen die twee keer per week naar een soort bijlesschool gaan.
Mijn zoon doet 3 dingen: zwemmen, karate en scouting. Dan komt er binnenkort nog piano bij en dat vind ik eigenlijk al teveel.
troelahoep
06-01-2014 om 14:38
wauw... petal
wat een hoop dingen doen de kinderen in Engeland! (nu snap ik waarom onze vrienden-die-in-engeland-hebben-gewoond 4 dagen per week zoet zijn met clubjes van hun kinderen. Hoe zijn de schooltijden in Engeland? Hebben de kinderen wel een beetje tijd voor die dingen (en nog gewoon spelen misschien?) of liggen ze om 9 uur 's avonds totaal voor pampus in bed?
Poppy
06-01-2014 om 14:55
mamahippie
De schooltijden verschillen per school (en dan heb je nog privescholen) maar mijn zoon gaat van 8.40 tot 3.15. Officieel begint school om 8.55 geloof ik. Zat tijd dus om iets na school te doen. Zoon zwemt om 4.30 voor een half uur en de andere twee activiteiten zijn 5-6 of 6.30. Gelukkig heb ik slechts een ander kind, nog een peuter, want met twee die meerdere clubjes doen wordt het moeilijker. Met mijn peuter doe ik trouwens muziek en zwemmen maar dat is tijdens schooltijden.
Gewoon spelen gebeurt hier dus veel minder dan in Nederland. Buitenspelen met vriendjes alleen helemaal niet. Je moet een afspraak maken met de moeder en dan wordt er thuis gespeeld. Zoon speelt niet zoveel met kinderen van school want met al die drukke schema's is er vaak geen dag dat ze allebei vrij zijn. Erg he.
troelahoep
06-01-2014 om 21:27
buitenspelen (ot)
dat wist ik inderdaad al (van die in Engeland wonende vrienden), dat dat niet wordt gedaan in Engeland. Prachtige parken met speeltuintjes waarin alleen op zondag wordt gespeeld, onder toezicht. Wij gaan graag op vakantie naar de UK en dan valt het mij ook op hoeveel er wordt gewezen op de veiligheid van kinderen en angst voor kindermisbruik. Laat je kinderen nergens alleen, maak geen foto's van andere kinderen etc. We waren een keer in zo'n ballenbak waar camera's verboden waren.
Speelafspraakjes maken is hier ook vrij lastig hoor, met de bso's en clubjes. Dan zitten de kinderen hier misschien niet op 4 dingen, maar wel op twee dingen en twee dagen op de bso. Als je niet toevallig op dezelfde dag 'vrij' bent is het lastig afspreken... En dan heb je ook nog ouders die nooit afspraakjes willen hebben omdat ze het kind op die ene vrije middag voor zichzelf willen hebben. Of dan moeten er boodschappen gedaan worden, of ze moeten naar de tandarts, of nieuwe schoenen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.