Relithe
22-04-2012 om 23:10
Oppasvraag
Wij hebben geen oppas voor onze kinderen maar hebben zolangzamerhand wel eens weer zin om eens samen iets te doen, uit eten, naar de film ofzo, niet iets langdurigs iig.
Ik vroeg mij dus af, zouden jullie je pubers van 15 en 13 op hun zusje van 9 laten passen? We gaan nu wel eens even weg, naar een winkel ofzo, maar zijn er dan in een uurtje weer.
Onze oudste is heel verantwoordelijk en zal zijn taak zeer serieus nemen maar de middelste is nog wel eens wat pesterig tegen zijn zusje. Oudste grijpt dan wel in en ze hebben ook eigenlijk nooit problemen als wij een uurtje weg zijn maar ik durf het voor langere tijd nog niet zo goed aan.
Ben benieuwd wat jullie vinden.
Chippie
22-04-2012 om 23:24
Geef ze alledrie verantwoordelijkheid
...en de oudste de telefoon. Hier gaat het altijd heel goed samen als ze samen alleen thuis mogen zijn. Tot nu toe maar een uurtje maar ze zijn ook nog een flink stuk jonger.
Juliea
23-04-2012 om 08:49
Niemand past op
Niemand past op een ander. Iedereen past op elkaar en als dat goed verlopen is betaal je iedereen.
Yura
23-04-2012 om 10:14
2 of 3
Met 3 kinderen is het wat lastiger denk ik. Onze kinderen hebben eigenlijk nooit meer oppas (ik check wel of bijv. de buren of familie thuis zijn in het geval van calamiteiten), ze zijn 14 en 12. Niemand past op elkaar, ze passen op zichzelf en ik heb het idee dat eea in goed overleg gaat als wij weg zijn. Ik wil alleen niet als het 's avonds is dat ze nog de deur uit gaan. Wel mogen vrienden van oudste bij ons thuis komen (zijn veelal jongens die ik al 8 a 10 jaar ken en de ouders ook) om te playstationnen ofzo, op voorwaarde dat jongste dan ook mee mag doen en dat gaat altijd prima. Laatst moesten wij onverwacht weg met dochter en was hier een kleuterneefje te logeren, oudste heeft toen op hem gepast (inclusief naar bed brengen) en dat ging prima, daar heb ik hem toen ook voor betaald. Ik denk dat ik het in jullie geval zo zou doen dat oudste op jongste past en middelst op zichzelf. Toen onze kinderen klein waren had ik een babysit van 15, dus dat moet toch echt kunnen hoor lijkt me.
Maylise
23-04-2012 om 12:34
Kan prima
Met 15 jaar moet oppassen prima kunnen. Hier zijn ze regelmatig 's avonds alleen thuis. De regel is dat de oudste die dan thuis is op dat moment verantwoordelijk is voor het reilen en zeilen. Ik betaal ze er overigens niet voor. Ze zijn toch thuis en zoveel werk is het ook niet. Van te voren afspraken maken over dat ze moeten luisteren naar de oudste en verder zorgen dat je mobiel bereikbaar bent.
koentje
23-04-2012 om 14:05
Huh
je eigen kinderen betalen, omdat ze alleen thuis zijn? Belachelijk; zou ik nooit doen.
]
Ik zou wel zorgen dat er van te voren en soort planning ligt. Samen met de kinderen. Wij gaan zo laat weg en komen zo laat terug: die doet eten opwarmen bijv. die ruimt op en die zet het in de afwasmachine. Bijv. Om die en die tijd mogen jullie tv kijken of iets anders doen, desnoods bepaal je van te voren wat er gekeken gaat worden. Maak regels voor die avond waarover jij denkt dat ze regels nodig hebben omdat er anders onderling ruzie ontstaat. Geef ze in ieder geval ook allemaal een stukje verantwoordelijkheid. Zodat je ze afzonderlijk kan aanspreken mocht dat nodig zijn.
En als je dan ook nog telefonisch bereikbaar bent op een bepaalde tijd, of je spreekt af dat jij ze in de pauze belt.... dan komt het vast helemaal goed!
Vic
23-04-2012 om 14:48
12 en 7
Mijn dochters zijn bijna 13 en 7 en ik laat ze al een tijdje 's avonds 1 of 2 uurtjes alleen als ik ga sporten. Langer zou ook goed gaan, maar dat doe ik nog even niet. Over twee jaar lijkt dat me geen probleem. Dan verwacht ik ook dat ik bijv. aansluitend aan mijn werk iets kan doen en dan rond 20.00 uur thuis komen. Dat is nu altijd wel lastig. Oudste zou evt kunnen koken cq opwarmen, maar kan nog niet haar zus uit de bso halen. Ik betaal overigens niet voor het alleen thuis zijn. Als ik een oppas heb is dat altijd familie en die betaal ik ook niet.
Juliea
23-04-2012 om 19:03
Belachelijk?
Hoezo belachelijk? Er zijn zoveel ouders die hun kinderen klusjes laten doen en een oppas laten komen kost ook geld.
Het gaat er bij ons om dat er niet eentje verantwoordelijk is en de rest lekker zijn of haar gang kan gaan. Nee, ze zijn allemaal verantwoordelijk en moeten dus allemaal zorgen voor een gezellige avond voor elkaar.
Relithe
23-04-2012 om 19:13
Ik zie het al
Ik ben weer te overbezorgd, het is toch wat met mij he, vind het moeilijk hoor om niet overal gevaar te zien.
Ik voel me al schuldig als man en ik even gaan shoppen voor een uurtje..
Nou, misscien eerst maar eens wat langer shoppen dan en daarna uitbouwen tot een keer uit eten.
Zijn jullie nooit bang dt er vanalles gebeurt? Brand, engerds aan de deur (al mogen ze van mij nooit de deur open doen als wij er niet zijn).
hair
23-04-2012 om 19:32
Geen oppas meer bij zoon van 11
zoon van 11, bijna 12 is ook 1 dag in de week tussen en na school alleen thuis. Dit is na school 2,5 uur. Gaat prima en natuurlijk krijgt hij wel wat regeltjes mee voor wat te doen bij mensen aan de deur.
Op avonden dat wij in dezelfde woonplaats zijn(bij vrienden), gaat sinds kort ook prima, dan blijft hij ook alleen. Telefoon aan bed, tussentijds nog even bellen. Moet wel zeggen dat wij ook nog een grote hond rond hebben lopen die inbrekers ed waarschijnlijk wel af zal schrikken.
Kaaskopje
23-04-2012 om 20:57
Met 15 jaar
en daaronder 13 en 9 moet het naar mijn idee goed gaan. Mijn grens ligt bij 14. Een kind tot de leeftijd van 14 kan heel verantwoordelijk lijken, maar of het verstandig is die verantwoordelijkheid ook volledig te geven is de vraag.
In jouw geval zou ik de gok wagen, maar wees bereid om meteen naar huis te gaan als een van de kinderen aangeeft dat het toch lastiger gaat dan jullie hadden gehoopt.
Ik ben overigens nooit bang voor brand of andere rare dingen. We hebben nooit brand, waarom opeens wel als wij een avondje weg gaan? Als je kinderen verstandig met het fornuis e.d. omgaan (in de avond hoef je sowieso niet aan het fornuis te komen lijkt mij), zou ik daar niet over wakkerliggen. Mijn kinderen draaien de voordeur op slot als wij er niet zijn. Daar voelen ze zich prettiger bij.
Mijn dochters zijn ouder dan jouw kinderen en die doen momenteel heel erg hun best om ons bang te maken. Wij hebben het in ons hoofd gehaald om tijdens koninginnenacht en dag niet thuis te zijn, waarop dochters uit hun voegen barsten van vreugde: PARTY!!!
Gelukkig ken ik ze een beetje
Yura
23-04-2012 om 22:14
Hond
Oh ja die hebben wij ook inderdaad, dat vind ik wel prettig. Hij doet geen vlieg kwaad, maar goed hij blaft wel als er een vreemde aan de deur is. Hopenlijk schrikt dat kwaadwillende types toch af.
liora
24-04-2012 om 05:46
Vic
Hoi Vic,
Ik gebruik jou altijd een beetje als kijkje in de toekomst maar had toch wel gedacht dat kinderen van 13 en 7 weleens alleen kunnen zijn. Waarom kan de oudste de jongste niet van de BSO halen? Is dat heel ver weg of zo?
Ben benieuwd hoe jij dat ziet. Laat je ze wel overdag alleen als je boodschappen doet of zo?
Liora
ishtar
24-04-2012 om 09:06
Liora
ik heb er een van 11 en een van net 8. Die van 11 kan die van 8 prima uit de BSO halen (ook toen die nog 7 was ), en met hem naar voetbal fietsen. Maar dat komt oa doordat wij in een dorp wonen en BSO (en voetbalveld ook, al ligt dat wel wat verder) op loopafstand liggen.
Samen een uurtje of 2 alleen blijven overdag kan ook prima. 's Avonds niet, maar dat heeft meer te maken met oudste broer (van 12) met beperking.
liora
24-04-2012 om 15:03
Benieuwd
Ha Ishtar,
Ik ben benieuwd hoe dat hier zal gaan. Het hangt er natuurlijk ook vanaf ofbeide kinderen het willen.
Het is in ieder geval een periode waar ik naar uitkijk!
Liora
Vic
24-04-2012 om 18:55
Liora
Ik laat ze wel alleen hoor. Overdag zeker maar 's avonds niet te laat. Jongste laat ik 's avonds niet alleen (zonder zus dus) als ze al slaapt, wel bijv. tot 20.00 uur en dat ze dan wat later naar bed gaat. De BSO is te fietsen, maar ik wil niet dat ze samen op de fiets gaan. Jongste is nog maar net 7 en dat vind ik te jong om alleen te fietsen. Over twee jaar heeft de BSO hopelijk een vestiging op loopafstand, maar ja dan zou ze ook al oud genoeg zijn om te fietsen
Jesse_1
25-04-2012 om 09:38
Bij mijn zus wel
Mijn zus laat haar 12 jarige dochter (betaald) oppassen op broertje van 9. Zij blijft dan op (of valt voor de tv in slaap ) tot haar ouders thuis komen. Ik moet wel zeggen dat de kinderen samen erg goed kunnen.
Hier zou ik dat door het karakter van de kinderen niet zo snel doen, jongste is nogal eigenwijs en tegendraads en zou onze afwezigheid vermoedelijk (mis/ge-)bruiken. Bij hen zou ik het over een andere boeg gooien, als ik hen de verantwoordelijkheid zou schenken ze alleen SAMEN thuis te laten, zou dat denk ik eerder wel goed gaan. (Nu nog niet, jongste is net 8).
Jesse_1
25-04-2012 om 09:42
Eira, engerds en zo
Nee, ik ben nooit bang voor brand of engerds aan de deur. Het grootste risico vind ik dat ze ergens ruzie over kunnen krijgen, de een de ander een duw geeft en dat die een gat in zijn hoofd valt of zo. Maar op één of andere manier hebben ze alleen ruzie als wij thuis zijn .
Jesse
Relithe
25-04-2012 om 11:49
Jesse,
Ja dat is hier net zo, als ze alleen zijn hebben ze nooit ruzie Vreemd is dat toch.. maar dat bewaren ze voor ons
De middelste is nog wel eens wat ondernemend wat betreft dingen uitspoken die niet mogen, daar maak ik me het meest zorgen om dan eigenlijk. Maar hij luistert wel naar de oudste en de jongste belt ons meteen op als hij iets doet wat niet mag.
Misschien moeten de oudste en de jongste maar op hem passen, dat lijkt me nog het meest aan de orde hier, haha.
kennis
26-04-2012 om 09:42
4 en 10
Een kennis van mij laat haar kinderen van 4 en 10 alleen, ook savonds, ze blijft geloof ik wel in de wijk maar zit gerust 4 straten verderop in het café. Ik vind het eerlijk gezegd best eng want jongste staat te boek als zeer ondernemend, maar ja...
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Relithe
27-04-2012 om 22:39
Tja
Waar heb ik het dan over he, als iemand kinderen al zo jong alleen laat..
Goh, ik hoorde vanochtend nog iemand zeggen dat ze al ver voor haar kinderen naar school moesten, echt om 6 uur al, naar haar werk was.. De kinderen zijn 9 en 11.
Ik zou me daar zo schuldig over voelen, maar blijkbaar is het heel normaal..
Vic
28-04-2012 om 13:47
Eira
Ik vind dat niet zo gek. Ik zou het zelf niet structureel zo doen, denk ik, maar ik kijk er erg naar uit dat jongste tzt ook zelfstandig het huis kan verlaten 's morgens. Als ik nu een keer heel vroeg ergens moet zijn, moet ik altijd rennen en regelen (voorschoolse opvang). Het is voor iedereen meer ontspannen als ik gewoon zelf vroeg kan vertrekken, en de rest gewoon door kan gaan als anders.
Relithe
28-04-2012 om 21:46
Vic,
Tuurlijk is dat fijn dat het zo kan, maar dit kind was nog maar 4, dat vind ik toch wel erg jong hoor.
Vic
28-04-2012 om 22:00
Eira
In je bericht zei je 9 en 11. 4 jaar is natuurlijk te jong om 's morgens alleen het huis uit te laten gaan.
kennis
28-04-2012 om 23:54
Eira refereert denk ik aan mijn bericht.
Ik denk dat die kennis van mij niet als standaard gezien kan worden-ik zou bijna zeggen- ik hoop het, ik vind 10 en 4 ook te jong om alleen thuis te zijn.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
liora
29-04-2012 om 07:31
4 en 10
Op zich kan ik me voorstellen dat een kind van 4 en een kind van 10 even alleen thuis zijn. Maar dan denk ik aan overdag een half uurtje maximaal, op voorwaarde dat beide kinderen het willen. De oudste heeft dan wel de verantwoordelijkheid en moet bellen als er iets is.
's Avonds zou ik niet doen.
Liora