Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Anna

Anna

10-07-2011 om 18:48

Opmerking naar peuter

Wij hadden zin om vandaag eens lekker naar het strand te gaan met de kinderen (zoon van 5 en dochtertje van 2). Na lekker in het zand gespeeld te hebben met de kinderen, kregen we toch wel honger. Wij zijn toen naar een 'stradtent' gegaan om daar wat te gaan eten. We vonden gelukkig een leeg tafeltje voor het glas voor vier personen. Het was behoorlijk druk. Naast ons zat een man en vrouw te eten. Toen onze dochter naar de lege stoel tegenover dit stel liep, maakte de man deze opmerking: "nou, jij mag wel bij ons komen zitten hoor, dan nemen we je mee naar huis.....en toen erachteraan..."en dan bieden we je aan op de zwarte markt". Ik wist niet wat ik hoorde en zat letterlijk met mijn mond vol tanden. Ik die normaal gesproken helemaal niet op mijn mondje gevallen ben. Ik was totaal verbijsterd. Achteraf ben ik woedend op mijzelf dat ik op dat moment die man niet heb aangesproken op zijn opmerking. Voor mijn gevoel heb ik mijn kind niet beschermd en voel me daar echt rot onder. Ik vraag me af, zijn er meerderen die iets dergelijks hebben meegemaakt en letterlijk met de mond vol tanden zaten? Mijn man zei later dat hij het niet gehoord had. Ik zat naast die vent en hoorde het overduidelijk.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

10-07-2011 om 19:06

In mijn oren

In mijn oren klinkt dit als een bijzonder onhandig uitgedrukt compliment, eigenlijk. Hij vond je dochter schattig en wilde iets aardigs zeggen, maar op de manier van sommige mannen moest hij er ook meteen een foute grap aan vast plakken, anders wordt het te zoet. Zoiets denk ik bij jouw verhaal.
Groetjes
Massi (opgegroeid tussen bouwvakkers)

Kiki

Kiki

10-07-2011 om 19:46

Komt op mij erg onschuldig over

was je in Den Haag toevallig? Die rasechte Hagenezen (of die stoere Duindorpers) maken dat soort opmerkingen aan de lopende band.
Volgens mij ziet je kindje er gewoon heel schattig uit en moet je het als een compliment beschouwen.

Belle Époque

Belle Époque

10-07-2011 om 19:55

Tja...

Mijn humor zou het niet zijn, maar volgens mij valt dit onder de cathegorie "ik vind je om op te vreten", sub "onhandig uitgedrukt"

Anna

Anna

10-07-2011 om 20:00

Kiki

Ehh, nee. We waren op vakantie in Port Zelande (zuid Holland).
Maar ik kan best een hoop hebben en weet ook dat mannen soms erg onhandig uit de hoek kunnen komen, maar deze opmerking had ik nou nooit verwacht...misschien is het weer een nieuwe trend onder de foute opmerkingen geworden: iemands baby of peuter op de zwarte markt willen aanbieden.

Dat noemen ze

gewoon humor.
niet jouw soort humor,maar duidelijk wel grappig/positief bedoeld.

Anna

Anna

10-07-2011 om 23:07

Tja

Mijn soort humor is het dan zeker niet en geloof me, ik kan echt een hoop hebben hoor. Hoor wel vaker van mensen dat mijn kinderen zo met ze mee mogen....als grapje dan en daar lig ik echt niet wakker van. Maar tegen een peuter van 2 zeggen dat ze dan vervolgens wordt aangeboden op de zwarte markt??!!! Sorry, maar dan ga je bij mij net iets te ver. Ik moest gelijk denken aan dat echtpaar die hun dochtertje van 8 hadden aangeboden...Ik had direct het idee met net zo'n smeerlap van doen te hebben. Nee, niet mijn humor.

Maar schrok je peuter er dan van?

Ik zou er ook niet zo zwaar aan tillen. Ik erger me persoonlijk meer aan mensen die mijn kinderen felle uitbranders geven terwijl ik ernaast sta.

Anna

Anna

11-07-2011 om 07:38

Liat

Nou, ze ontweek de man wel en bleef uit z'n buurt verder (ze wilde hem niet eens aankijken). Maar goed, dat heb je meer als een vreemde ineens een kind aanspreekt.

Oh, ik moet er niet aan denken als een vreemde ineens tekeer zou gaan tegen een van mijn kinderen; heb jij dat wel eens meegemaakt dan? Tja, ergernissen; mensen die zich ongevraagd gaan lopen bemoeien over hoe je je kind moet aanpakken enzo.

ManonW

ManonW

13-07-2011 om 22:38

Opmerking van een ander

"Oh, ik moet er niet aan denken als een vreemde ineens tekeer zou gaan tegen een van mijn kinderen; heb jij dat wel eens meegemaakt dan? Tja, ergernissen; mensen die zich ongevraagd gaan lopen bemoeien over hoe je je kind moet aanpakken enzo."

Tja, meegemaakt: ik was met zoon (toen 4) een bal aan het overrollen bij de start van de val-en tuimelles (judo voor jonge kinderen. De bal rolt een beetje de verkeerde kant op, ander kind (ook 4) pakt bal en gaat er mee spelen. Zoon kijkt mij aan (wat moet ik doen), loopt erachter aan en vraagt bal terug. Krijgt hij niet. Vraagt het nog een keer; krijgt weer de bal niet terug. Komt naar mij terug, vraagt wat hij moet doen. Ik zeg hem dat hij het gewoon nog een keer, wat duidelijker, moet proberen. krijgt bij poging 3 nog steeds de bal niet terug, maar wel een duw. Ik roep kind (ken ik bij naam) dat hij de bal terug moet geven. Vervolgens een boze moeder die bij mij komt klagen dat ik haar toch aan had kunnen spreken... Kom nou toch, het kind moet gewoon de bal teruggeven en dat is zijn eigen probleem en niet van z'n moeder. Ook al is (was hij toen) nog maar 4 jaar oud. Als ik 'm daar naar vraag (4e poging) hoeft zijn moeder nog niet boos te worden ...

Dus ja, ik vind dat "anderen, buitenstaanders" zich wel degelijk met het gedrag van kinderen mogen bemoeien. We vormen toch een samenleving? Laten we dan opvoeden en corrigeren (voor kleinigheden) dan ook vooral samen doen.

koentje

koentje

14-07-2011 om 12:48

Ja...

ik denk juist dat dit heel goed is: als je overal overleg over moet plegen met de vader of moeder van het kind zelf, dan duurt het veel te lang voor er reactie komt op het gedrag van het kind. Ze krijgen dan in bepaalde situaties veel te veel de ruimte om door te gaan met het gedrag.

Ik heb ooit zelf meegemaakt dat mijn zoon met twee andere jongetjes zoek was, die waren we toevallig tegengekomen bij de recreatieplas. Ik was samen aan het zoeken geweest met een vader. Op een helder moment bedacht ik een lievelingsplek van mijn zoon waar we nog niet geweest waren. Toen troffen we ze daar aan. Ik sprak mijn zoon aan dat hij daar niet heen mag zonder mijn toestemming. Vervolgens begint die andere vader tegen mijn zoon uit te varen dat hij zijn jongens mee had genomen naar die plek.
Toen heb ik dus wel ingegrepen. Ik heb gezegd dat dat niet goed was maar dat de twee volgers zelf hun verantwoordelijkheid hebben om mee te gaan of niet. Mijn zoon heeft ze tenslotte niet vastgebonden!

Mona

Mona

14-07-2011 om 17:01

Hier is mijn dochter in mijn bijzijn een keer aangesproken door een boze moeder. Het zat zo, mijn dochter was daar een paar keer gaan eten tussen de middag bij de dochter van die vrouw. Ze heeft ook een zoontje wat een jaar jonger is. Mijn dochter vond dat jongetje niet zo leuk, want hij sloeg haar vaak. Dus dochter sprak niet meer af met dat meisje en al helemaal niet bij haar thuis, op school speelde ze nog wel met dat meisje (en heel soms kwam ze bij ons). Komt die moeder eraan op school in de gang, toen we onze jas gingen pakken, pakt dochter zo lichtjes bij haar shirtje op borsthoogte en zei met een nare toon, zo van...zeg Marietje, het is niet leuk hoor voor Anne dat je nu niet meer komt spelen, Pieter slaat heus niet iedere keer dat je komt.....en hup weg was die moeder.

HUH.... ?? ik schaam me er nog over, want ik was ZO verbouwereerd dat ik niets gezegd heb, dochter ook niet verdedigd o.i.d., volgens mij heb ik gewoon met open mond het tafereel gadegeslagen. Je snapt trouwens wel dat die vriendschap heel snel nog verder doodbloedde.

Verbouwereerd

Was ik ook toen wij op de verjaardag van schoonbroer waren. Zoon was met de buurjongetjes van schoonbroer aan het spelen en het ging er ruw aan toe (zoon is de jongste en kleinste). Totdat schoonbroer 'ingreep', mijn zoon bij zich nam en hem 'tot de orde riep' waarbij hij zei dat hij wel wist dat hetgeen wat er gebeurd was (ik had het niet gezien, iemand had zich pijn gedaan) niet zoon's schuld was, maar als het nog een keer gebeurde mocht zoon op de trap gaan zitten. Echt, mijn kin moest ik van de grond rapen.

Massi Nissa

Massi Nissa

15-07-2011 om 09:01

Tja

Ik lees mee en zit een beetje te twijfelen waar ik sta in dezen. Ik vind dat er best situaties te bedenken zijn waarin ik het prima zou vinden als iemand mijn kind waarschuwde of terechtwees. Ik doe het zelf best vaak op straat of in de lokale speeltuinen, kinderen aanspreken. Het is natuurlijk wel heel belangrijk op welke toon en met welke insteek je dat doet. Heb pas nog twee jongens het in het zwembad gevraagd of ze niet in het peuterbad wilden spelen met hun supersoakers, mijn dochter was doodsbang voor die harde stralen.
Groetjes
Massi

Valkyre

Valkyre

15-07-2011 om 09:21

Situatie

Dat zou ik dus ook doen, Massi. Vragen of klierjongetjes alsjeblieft op willen letten dat de kleinere kinderen geen bal tegen hun hoofd krijgen, dat soort dingen. En vaak blijken die jongetjes dan ineens ontzettend lief en zorgzaam te kunnen zijn.

Ook in andere situaties, hoor. Ik zal niet snel uitvaren tegen een kind, maar vriendelijk vragen werkt vaak ook heel goed (vreemde ogen dwingen).

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Valkyre

Valkyre

15-07-2011 om 09:30

Oh ja!

Helemaal vergeten: ik was een keer met zoonlief (toen net drie) in de speeltuin en ik zag een groep buurtkinderen fluisteren. Ze duwden een meisje midden in de kring en zeiden toen "kom, we gaan om de hoek staan." ik had onmiddelijk een niet-pluis gevoel, dus ik heb zoonlief van het klimrek geplukt en ben gaan kijken. Stonden ze met z'n allen 1 meisje te duwen en slaan! Het was heel eng om te zien (kinderen van ca 5-8 jaar!) en ik moest meteen aan Lord of the Flies denken. Toen ben ik dus wel meteen heeeeeeel erg boos geworden, heb heel duidelijk gemaakt dat dit afschuwelijk gedrag was en ben met het slachtoffertje mee naar huis gelopen.

Het gekke is: die kinderen zijn individueel allemaal best leuk en lief - er zat alleen 1 aanstichter bij, en de rest deed mee omdat ze bang voor haar waren. Ik heb ze daarna nooit meer als groep gezien, en een aantal van die kinderen hebben nog weleens heel gezellig bij ons in de tuin gespeeld...

Maar dit was dus echt een moment waarop ik MOEST ingrijpen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Valkyre

"En vaak blijken die jongetjes dan ineens ontzettend lief en zorgzaam te kunnen zijn"
Dat is mijn ervaring ook ja. Het is ook geen klierigheid vaak, maar druk en onbesuisd gedrag dat achtjarige jongetjes etc nu eenmaal eigen is. Als je dan zegt "goh jongens, wil je een beetje uitkijken voor die kleintjes" dan merk je ook dat ze elkaar erop gaan aanspreken, heel schattig. Ze hebben natuurlijk vaak thuis ook een klein broertje of zusje.

Groeten,

Temet

Doet me denken aan.....

Ongeveer een jaar geleden waren wij met onze kinderen, vrienden en hun kind bij een evenementencentrum. We kwamen daar voor het leuke restaurant, vlakbij dat restaurant is een kleine bowlingbaan. Dus nadat we klaar waren met eten, gingen we nog even gezellig daarheen. Ontzettend leuk hebben we het allemaal gehad, helaas op één ding na. Aan de zijkant van de bowlingbaan zat een ouder echtpaar. Onze jongste (toen 2.5 jaar) had een mooie ballon gekregen van het restaurant en liep daar leuk mee in het rond. Totdat hij heel verdrietig bij ons kwam, meneer (hij wees naar een meneer) had de ballon stuk gemaakt. Een stel met kinderen dat naast ons zat, bevestigde zijn verhaal. Ze hadden gezien dat meneer (waarschijnlijk uit frustratie, omdat er nog geen bowlingbaan vrij was) zijn ballon kapot had getrapt, toen hij langs hun liep. Nou ja zeg, IDIOOT toch? Maar goed, normaal gesproken ben ik niet echt een verlegen persoon, toen wel. Er kwam geen woord over mijn lippen, zo verbaasd en boos! Overigens was dit echtpaar vrij snel daarna weg, zonder te bowlen.

Dat arme kleine joch van mij, dat geen vlieg kwaad doet. Bah, dat er zulke mensen op de wereld zijn. Gelukkig zijn het uitzonderingen........

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.