Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Mano

Mano

24-04-2009 om 23:44

Opeens een sociaal drama in mijn woonkamer

Wij hadden oppas nodig voor vandaag en het wilde niet zo lukken. Onze achterbuurvrouw, een vriendelijk vrouw met wie ik begin december vrijwilligerswerk heb gedaan, had mij toen gezegd dat haar dochter wel eens zou willen oppassen.
Ik heb haar eergisteren gebeld en haar dochter kwam meteen even langs. Een leuke meid met duidelijk een gekleurder genenpakket dan dat ze van haar blonde moeder heeft meegekregen. Haar vader blijkt van Indonesische komaf. Ze vertelde mij dat ze erg streng werd opgevoed, daardoor vrijwel altijd thuis was en vrijwel altijd zou kunnen komen oppassen.
Het klonk ideaal voor mij, een oppas die altijd kan en ook nog eens op ongeveer 50 meter afstand woont!! En het klonk ideaal voor haar. Ze is 17, wil dolgraag een baantje, maar mocht dit niet van haar vader. Ze had vorig jaar eens een vakantiebaantje aangenomen bij de bakker, maar toen haar vader dat hoorde, moest ze direct ontslag nemen. Heel lastig, ook omdat haar moeder er helemaal geen problemen mee heeft. Door het oppassen kon ze in elk geval even het huis uit en kon ze ook wat bijverdienen.
We hadden een leuk, openhartig gesprek. Over haar school, mijn werk, haar vriendinnen, de Indonesische vriendinnen bij de moskee (die heel veel stiekems uithalen), de kinderen en over het oppassen.
Toen ging de bel en stond haar moeder op de stoep. "Het gaat niet door, want je vader vind het niet goed." (zie titel).
Man wat een trieste ellende. Dat meisje is 17 en mag niet oppassen bij de buren... en dat gebeurt hier gewoon bij mij in de straat.
Ik moest het even kwijt hoor, dit verhaal. Ik weet ook niet wat ik hier nou nog mee moet, maar ik vind het onbegrijpelijk en het gaat me aan het hart.
Groeten, Mano.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

25-04-2009 om 01:00

Dat is zeker sneu

Wat een toestand zeg! Ik zou hier ook mee in mijn maag zitten. Zou je er niet aan kunnen bellen en proberen het te bespreken met beide ouders?
Mijn dochter heeft ook een vriendin van Aziatische afkomst en die vader had voorheen ook zo zijn aparte nukken. Ik kon me daar heel moeilijk in inleven. Vooral omdat het zo wispelturig overkwam. Hij kon zo uit het niets boos worden en haar naar huis halen. Een tijdje terug stond hij ook als een boos duiveltje bij ons voor de deur en niemand die begreep waar die boosheid vandaan kwam.

Henrietje

Henrietje

25-04-2009 om 11:31

Oorzaak

Kun je met die moeder erachter komen waarom vader zo tegen is? Is het mannelijke eer zo van mijn kind hoeft niet te werken, ik zorg voor haar? Ik heb ooit eens een vrindje gehad wiens moeder ook alleen mocht thuiszitten van haar man. Dat kwam uit de gedachte 'ik zal zorgen dat mijn vrouw niet hoeft te werken'. Hij was zelf opgegroeid met het idee dat alleen de vrouwen van de mannen die niet zelf hun gezin konden onderhouden uit werken werden gestuurd, en dat zat heel diep.
Als het zoiets is, dan kan ze misschien onbetaald oppassen en laat je moeder geld op een spaarrekening voor haar storeten, voor later. Komt ze toch eens het huis uit en levert het toch wat op voor haar.
Of is het overbescherming, mijn dochter niet bij vreemde mensen? Dan kan uitgebreid met vader kennismaken en goed laten zien wie je bent mogelijk helpen. Of het zit hem nog weer ergens anders in. Punt is daar eerst achter te komen, dan kun je misschien? iets doen.

Maylise

Maylise

25-04-2009 om 16:02

Kan je niks mee

Dat soort zaken liggen vaak erg gevoelig en als relatief buitenstaander kan je er weinig mee. Ik heb ook wel rare dingen gezien hier in de omgeving onder de vrienden van mijn kinderen bijvoorbeeld. Misschien is raar niet het juiste woord maar althans zaken waar ik niet achtersta. Bijvoorbeeld een vriendinnetje van mijn dochter (12) dat niet bij ons mag spelen want mijn dochter heeft al volwassen oudere broers die ook thuis rond lopen.
En ook binnen mijn schoonfamilie (niet indonesisch maar wel buitenlandse afkomst) spelen dat soort zaken. Mijn schoonzus wilde niet dat haar dochter bij de scouts ging (meisje van 7) want dat was een gemengde groep. Een groep voor alleen meisjes was er niet in de buurt. Ik vind dat raar maar zij wil dat niet hebben. Ik kan nog 100 argumenten aandragen waarom ik het wel vind kunnen maar zij heeft zo daar haar ideeën over.
Overigens zelfs binnen ons eigen gezin zijn er regelmatig conflicten tussen wat ik toelaatbaar vind en wat mijn man toelaatbaar vindt. Daar zit best een spanningsveld tussen. Zo was het erg moeilijk om hem over te halen onze oudere dochter mee te laten gaan op schoolreisje naar Rome. Uiteindelijk heeft hij toegegeven maar dat soort dingen gaan niet vanzelf.
In elk geval denk ik dat je er weinig aan kan doen. Dit is toch iets tussen het meisje en haar ouders. zij moeten zelf bepalen wat ze toelaatbaar vinden en wat niet kan.

Maylise

Jaymza

Jaymza

25-04-2009 om 16:23

Cultuur

Het kan inderdaad zijn dat vader zich beledigd voelt als zijn dochter werkt.
Door dit verhaal herinner ik me een eveneens Indonesische buurman die ons gezin als armoedzaaiers betitelde omdat ik immers ook werkte. Toen er bij hem ingebroken was verdacht hij dan ook mijn toen 10-jarige zoon daarvan. Gelukkig zijn ze snel verhuisd, hopelijk voor hem naar een betere buurt.
Het is wel heel zielig voor het meisje.

Jaymza

niemie

niemie

26-04-2009 om 11:44

Uitnodigen

Misschien kun je, als het meisje het nog wel ziet zitten om op te passen, het hele gezin een keer bij thuis uitnodigen. Dus pa, ma en het meisje een keer bij je op de koffie. Dan kan met name pa zien waar dochterlief terecht komt als ze bij je komt oppassen. Wie weet draait hij dan wel bij?

Mano

Mano

26-04-2009 om 16:22

Ik ken ze niet

Het lijkt misschien raar, maar ik ken deze mensen dus verder helemaal niet. Ik kom ze zelden / nooit tegen, al wonen we zo dicht bij elkaar in de buurt. Als ik haar of haar moeder nog tegenkom zal ik ze er wel over spreken. Vragen hoe het verder is verlopen en laten weten dat ik haar nog steeds graag als oppas wil. En ook dat sowieso de deur voor haar open staat, als ze haar hart wil luchten. Ik heb op die avond zelf trouwens al aangeboden om eens kennis te komen maken (bij hun thuis of bij ons), als dat een oplossing zou zijn. Het zou trouwens goed kunnen dat vader deze keer vooral dwars ging liggen omdat er niet met hem overlegd was. Of ik moet zeggen, omdat er geen toestemming was gevraagd.
Nee, ik geloof ook niet dat ik er veel aan kan doen. Ze is bijna 18 en een bijdehand meisje. Ik geloof dat ze haar weg wel gaat vinden, maar ik kijk nu met andere ogen naar hun huis. En mijn hersenen kraken over haar moeder. Die werkt zelf wel. En aan haar is niets van het geloof te merken. En zij was het duidelijk niet met haar man eens, maar het gaat zoals hij het wenst. Ik vind het maar moeilijk te begrijpen allemaal.
Groeten, Mano.

Tirza G.

Tirza G.

26-04-2009 om 19:05

Tja

Dat was voor die vader wellicht reden genoeg. Je ként die mensen amper.

Tirza

Mano

Mano

27-04-2009 om 00:09

Tja?

Wat bedoel je met "tja", Tirza?
"Dat was voor die vader wellicht reden genoeg. Je ként die mensen amper." Ik zou willen zeggen: "duh!", maar dat klinkt zo onaardig .
Voor hem zal van alles reden genoeg zijn wellicht. Maar het blijft wat mij betreft best triest en bevreemdend.
Groeten, Mano.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-04-2009 om 00:21

Ouders hoeven een oppasgezin toch niet te kennen?

Mijn dochter past ook op en ik ken de ouders van haar oppaskindjes niet. Ik heb een moeder aan de telefoon gehad en ze klonk heel vriendelijk. Omgekeerd heb ik de ouders van ónze oppassen ook nooit leren kennen. Het feit dat de vader van dit meisje Mano niet kende vind ik dus niet echt een reden om het meisje te verbieden bij Mano op te passen. Soms weet je domweg niet wat er in de hersens van een ander afspeelt. Je zult het er gewoon mee moeten doen als een ander bepaalde beslissingen neemt en dat is wel eens moeilijk als het onlogisch overkomt.

Tirza G.

Tirza G.

27-04-2009 om 11:09

Precies, dat bedoel ik

Wij vinden het heel normaal dat onze jonge dochters oppassen bij mensen die we zelf niet of nauwelijks kennen. Hij blijkbaar niet. Goeie kans dat ze wel op een neefje of nichtje mag passen. Kan een cultuurverschil zijn, kan ook simpelweg een andere manier van vader-zijn zijn.

Tirza

Maylise

Maylise

27-04-2009 om 14:43

Mano

Waarom is het zo raar dat de moeder wel werkt en niet met geloof bezig lijkt te zijn? Dat is zijn vrouw en niet zijn dochter. Is toch anders.

Ik werk bijvoorbeeld ook en ben ook niet met het geloof van mijn man bezig. Ik beslis voor mezelf wat ik wel en niet doe. Ik ben volwassen en beslis over mijn eigen leven op mijn eigen manier. Over de kinderen beslissen we samen. Dat houdt inderdaad soms in dat ik niet mijn zin krijg als het gaat om iets wat de kinderen al dan niet mogen. Soms krijgt mijn man zijn zin niet en krijg ik mijn zin

Ik vind het overigens ook niet heel raar dat oppassen bij mensen die de ouders niet kennen niet mag. Althans ik denk niet dat ik er moeilijk over zou doen maar kan me voorstellen dat er genoeg ouders zijn die dat niet zien zitten.

Maylise

Maylise

Maylise

27-04-2009 om 14:51

Tina

Hoeft niet persé met onderdrukking te maken hebben. Mijn ene schoonzusje bijvoorbeeld hebben wij de bijnaam Ayatollah gegeven vanwege haar conservatieve fundamentalistische houding (ik heb nog een ander bijnaam voor haar maar die is onaardiger) en zij is zeker niet onderdrukt. Ze is zeer zelfstandig, fel en eigenwijs. Maar zij heeft bepaalde ideeën en die houden oa in dat ze vindt dat meisjes niet op een gemengde scouting groep thuis horen, dat er geen gemengde schoolkampen plaats behoren te vinden enzovoorts.
Daar kan je heel veel tegen praten maar daar schiet je niks mee op. Het is een heel lief mens verder daar niet van hoewel. Alleen ik ben het gewoon niet met haar eens (en zij niet met mij). Met hele religieuze mensen (of ze nou christen zijn of moslim) kom je op een gegeven moment toch niet verder met een discussie. Dan wordt God en de bijbel/koran erbij gehaalt en dan gaat de logica uit het raam. Dat klinkt wat onaardiger dan ik het bedoel maar zij is er van overtuigd dat hoe zij leeft is hoe God wil dat ze leeft en dan kan je heel lang discussieren maar tegen God kan je niet op

Maylise

Suzanne

Suzanne

27-04-2009 om 15:13

Als ik haar moeder was..

Als ik de moeder van dat meisje was, zou ik haar op mijn manier helpen. Afspreken dat ze tegen pa zou zeggen dat ze bij een vriendin is terwijl ze gaat oppassen. Leugentje om bestwil dan maar, als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan. Openheid voor alles, maar dit meisje wordt bijna tot leugens gedwongen. Voor jou valt er weinig te helpen ben ik bang.

Tirza G.

Tirza G.

27-04-2009 om 15:51

Precies

Misschien wil het meisje voor zoiets onbenulligs als oppassen bij de buren wel niet eens liegen. Die meisjes bestaan namelijk.

Tirza

Maylise

Maylise

27-04-2009 om 16:15

Suzanne

Dat zou niet mijn stijl zijn. Ik wil best eens een keer liegen voor mijn kinderen als het echt gaat om iets wat heel onnozel is. Maar om langdurig en stelselmatig allerlei dingen te gaan verbergen zou ik niet doen. Als ik de moeder was dit geval dan zou ik met mijn man om tafel gaan zitten om te bespreken waarom hij vindt dat het niet mag/kan en of daar misschien een oplossing voor is te vinden. Als die oplossing er niet is dan gaat het dus niet door. Of wel als ik mijn zin krijg ļ Maar zeker geen stelselmatig bedrog. Iedereen heeft recht op een geheime tuin maar dat is wat anders dan iemand langdurig en vaak voorliegen.

Massi Nissa

Massi Nissa

27-04-2009 om 17:04

Dit is allemaal gespeculeer in de ruimte

Niemand (ook mano niet, zoals ze zelf schrijft) weet wat de beweegredenen van die vader zijn. Okee, hij is moslim en misschien zit het 'm in die hoek. Misschien ook niet. Veel vaders zijn zuinig op hun dochters, op het gierige af .
De enige die er in dit geval iets aan kan doen is de moeder. Zij kan het gesprek aangaan thuis. Of ze dat ook doet, hangt weer af van andere factoren die wij niet kunnen beoordelen. En ik ben het helemaal eens met Maylise, Pelle en Tirza: liegen is geen optie. Die vader heeft ook recht op zijn vaderschap en zijn eigen mening daarin. Ik heb ook een man die over sommige zaken anders denkt dan ik. Het zou toch wat zijn als ik hem dan om de tuin ga leiden om toch mijn zin te krijgen. Brrrr. Wat voor huwelijk heb je dan?
Anyway, je weet nooit hoe een koe een haas vangt, misschien zou het bijvoorbeeld wel mogen als je de kids bij dat meisje thuis laat spelen?
Groetjes
Massi

Liegen?

suzanne ,jij zou als moeder erom gaan liegen?wat voor voorbeeld geef je een kind dan mee?en hoe sta je dan in je relatie?met leugens?
het is beter als de moeder met de vader gaat praten,om hem te overtuigen dat het geen kwaad kan als zijn dochter gaat oppassen,maar liegen? Nee,nooit!

Kaaskopje

Kaaskopje

28-04-2009 om 00:47

Massi nissa, tina e.a.

Ik geloof direct dat veel vaders zuinig op hun dochter zijn. Grapje van mijn man is dat mijn dochters pas verkering mogen als ze 30 zijn. Maar een dochter van 17 verbieden ergens op te passen vind echt niet bij deze tijd passen. Toen mijn dochter van 15 achter een oppasbaantje aanging zat ik er als een havik bovenop. Ze ging echt naar wildvreemde mensen en ik heb haar wel het hemd van het lijf gevraagd. Ik vertrouwde daarna haar oordeel over deze mensen.
Als een vader zijn dochter op deze leeftijd dit soort in mijn ogen normale dingen verbiedt vind ik ook moeilijk te verteren, maar het is mijn dochter niet. Het enige wat je kunt doen is inderdaad aanbellen en beleefd vragen of het buurmeisje misschien toch mag oppassen als er duidelijke afspraken gemaakt worden over hoe laat ze naar huis gaat e.d.. Meer kun je niet doen. Als mede ouder ben je niet in de positie om die vader onze westerse opvattingen op te dringen en je brengt zo´n man ook nog eens in verlegenheid als je echt gaat aandringen. Dat maakt het er zeker niet beter op. Het is mooi hoor om te zeggen dat wij de vrouwen van andere culturen moeten helpen, dat het zelfs onze morele plicht is, maar het is ook wel wat arrogant om er vanuit te gaan dat een ander onze hulp wil.

Tirza G.

Tirza G.

28-04-2009 om 12:01

Precies kaaskopje

De moeder van dit meisje lijkt me een competente dame. Maar ik vind het inderdaad ook wel wat arrogants hebben om te zeggen: zo meid, ik kom jou eens even helpen want tjongejonge, wat word jíj onderdrukt zeg.

Tirza

Inge M

Inge M

28-04-2009 om 19:50

Eens met tina

Je zou met de vader kunnen gaan praten. De reden dat je graag wilt dat het meisje komt oppassen is dat je hulp nodig hebt en een betrouwbaar meisje zoekt met een volwassene in de buurt.
Noem het geen baantje maar een buurtgenoot helpen.
Daarna kun je altijd nog bespreken dat je ervoor wilt betalen omdat dat nou eenmaal gebruikelijk is. Anders zou je je heel bezwaard voelen.

Massi Nissa

Massi Nissa

28-04-2009 om 21:07

Ja maar tina

Weet jij nu wel zo zeker dat dit meisje op weinig steun kan rekenen vanuit 'haar' eigen cultuur? Het gaat hier om moslims uit Indonesie (als ik het wel heb) en die cultuur is wezenlijk anders dan (bijvoorbeeld) de Turkse of Noord-Afrikaanse of Bosnische. Daarnaast is het maar wat je onder 'steun' verstaat, die vader is waarschijnlijk in de veronderstelling dat hij zijn dochter de best mogelijke opvoeding verschaft. Dat het nog niet tot hem is doorgedrongen dat hij in een westerse maatschappij verkeert, lijkt mij geen bijzonder logische aanname. Dat hij blijkbaar niet van zins is de westerse normen en waarden voor de volle 100% klakkeloos over te nemen wil toch niet zeggen dat hij het per definitie 'fout' doet? En wat is dan precies die westerse cultuur waar hij zich aan zou moeten aanpassen? Zodra je die wilt gaan beschrijven (laat staan voorschrijven), loop je tegen behoorlijke problemen aan.
Sorry, ik weid nogal uit, ik hoop alleen maar dat duidelijk is dat je echt moet uitkijken met wat je zegt over zo'n meneer waarvan wij alleen vermoeden dat-ie moslim is, maar die wij verder niet kennen. En zelfs al is-ie net als de schoonzus van Maylise vreselijk recht in de leer, dan nog heeft hij recht op zijn eigen invulling van het vaderschap, zolang hij daarbij geen wetten overtreedt die hier in Nederland gelden.
Groetjes
Massi

Kaaskopje

Kaaskopje

29-04-2009 om 01:19

Met vader praten

Met de vader praten om één keer uit te leggen hoe fijn je het zou vinden als een betrouwbaar meisje als zijn dochter op je kind zou mogen passen, is natuurlijk helemaal niet verkeerd. Maar daarmee is de missie om het meisje te helpen dan ook wel ten einde. Persoonlijk vind ik het niet netjes om dan nog langer je mening op te dringen, ook al sta je te popelen om dat te doen. Daarmee wordt het zo ´op de man af spelen´.

Maylise

Maylise

29-04-2009 om 16:23

Tina

Ik vind je berichtje inderdaad arrogant en wat koloniaal aandoen. Alsof de vader niet weet dat hij in een Westerse maatschappij woont en alleen nog even die westerse waarden en normen over wil nemen. Hij kent die normen en waarden vast wel en zit waarschijnlijk niet te wachten op iemand die hem gaat vertellen hoe hij zijn kinderen op moet voeden. Hij doet dat op zijn manier en misschien met andere waarden en normen.

Maylise

Mano

Mano

02-05-2009 om 23:45

Reactie maylise

"Waarom is het zo raar dat de moeder wel werkt en niet met geloof bezig lijkt te zijn? Dat is zijn vrouw en niet zijn dochter. Is toch anders."
Ehm... allereerst zeg ik volgens mij nergens dat het raar is. Ik zeg dat ik het moeilijk te begrijpen vind. Het zal ermee te maken hebben dat ik gewend ben om het erg eens te zijn met mijn man. Het lijkt me lastig om over zoiets zo van mening te verschillen. Maar je hebt gelijk, dat zal vaker voorkomen en hoeft geen probleem te zijn.
Wat mij in dit voorval het meest bevreemd, is juist het feit dat hij zijn vrouw op deze manier terugfluit. Let wel, zij heeft zelf aan mij voorgesteld om haar dochter bij ons te laten oppassen. Anders gezegd: zij had vertrouwen in ons / mij en vertrouwen in haar dochter dat het goed was, maar haar mening deed er in dit geval duidelijk niet toe.
Groeten, Mano.

Mano

Mano

02-05-2009 om 23:59

Vader aanspreken?

Ik ga zeker de vader niet ergens op aanspreken. Kom nou, ik zou hem niet eens herkennen op straat. Als ik iemand ga spreken is het de moeder. Die ken ik namelijk. Vrij oppervlakkig, maar goed, zij is degene met wie ik hierover contact heb gehad.
Wat mij betreft heb ik nog steeds een vraag, dus mijn 'aanbod' (oppasbaantje in de buurt) blijft staan. Maar graag of niet hoor! Voor het meisje vind ik het rot. Bijna 18 en dan zo kort gehouden worden! (Ze vertelde me nog meer voorbeelden). Of er sprake is van onderdrukking? Geen idee. Maar de situatie benauwde mij wel. Maar goed... ik ben dan ook niks gewend
Groeten, Mano.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.