Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
mirreke

mirreke

21-03-2015 om 08:28

Op zoek naar opvoedingsquote

Ik ben al een poos op zoek naar een prachtige quote van een Indiase/Oosterse? wijsgeer over hoe je opvoeding en het hebben van kinderen zou moeten zien.

Het komt erop neer dat kinderen niet van jouw zijn maar dat je als ouder de gelegenheid moet scheppen om jouw kind je laten worden wie hij/zij is. Dus dat je als het ware ondersteunend en fascilierend bezig bent, maar niet sturend of dwingend. Komt er een analogie met vogels in voor???

Volgens mij heb ik hem zelfs ooit via OOL onder ogen gekregen, opgeslagen dacht ik, hoopte ik, maar toch kwijt. In mijn herinnering is hij vrij lang, een A4-tje of zo, maar dat kan ik goed verkeerd hebben.

Kunnen jullie mij helpen?

mirreke

mirreke

21-03-2015 om 08:31

Oeps...

niet van jouwwww zijn...

eigenlijk wilde ik schrijven: niet jouw bezit zijn. Sommige ouders zien kinderen als een verlengstuk van zichzelf en deze tekst legt prachtig uit waarom dat juist niet zo is, en hoe je je zou moeten opstellen om jouw kind zich zo te laten ontwikkelen dat hij/zij tot volledige wasdom kan komen, dat wat in aanleg aanwezig is ook kan groeien.

mijk

mijk

21-03-2015 om 09:09

khalil gibran

Uit de Profeet. Mijn telefoon wil niet zo goed hele lappen tekst plakken dus even een link http://www.katinkahesselink.net/zoeknl.html

Prachtig is ie ik had hem zelf al even niet gelezen. Mooie start van de dag!

Mijk

mirreke

mirreke

21-03-2015 om 09:14

YEP! Dank Mijk! en zo snel!

Fijn dat forum!

mirreke

mirreke

21-03-2015 om 09:15

Bij deze dus, echt mooi!

En hij zei: Je kinderen zijn je kinderen niet. Zij zijn de zonen en dochters van ‘s levens hunkering naar zichzelf. Zij komen door je, maar zijn niet van je, en hoewel ze bij je zijn, behoren ze je niet toe.

Je mag hun je liefde geven, maar niet je gedachten, want zij hebben hun eigen gedachten. Je mag hun lichaam huisvesten, maar niet hun ziel, want hun ziel toeft in het huis van morgen, dat je niet 
bezoeken kunt, zelfs niet in je dromen.

Je mag proberen hun gelijk te worden, maar tracht niet hen aan je gelijk te maken. Want het leven gaat niet terug, nog blijft het dralen bij gisteren.

Jullie zijn de bogen, waarmee je kinderen als levende pijlen worden weggeschoten. De boogschutter ziet het doel op de weg van het oneindige en hij buigt je met zijn kracht, opdat zijn pijlen snel en ver zullen vliegen. 
Laat het gebogen worden door de hand van de boogschutter een vreugde voor je zijn: want zoals hij de vliegende pijl lief heeft, zo mint hij ook de boog die standvastig is

Pientje

Pientje

21-03-2015 om 09:45

Bijzonder

Niet lang voor haar dood heeft mijn moeder een fotoboek gemaakt met mijn foto's van nul tot dat moment. In haar voorwoord citeert ze dit gedicht (deels). Ik vind het prachtig en ben er nog steeds (heel veel later) heel blij mee.

Tabitha

Tabitha

21-03-2015 om 10:12

O.T. Katinka Hesselink

Grappig om zo een oud-studiegenoot langs te zien komen...

Mirreke


https://m.youtube.com/watch?v=6VzUPZ0heAU

Mooi lied gebaseerd op deze tekst.

Skik

Monique D*

Monique D*

21-03-2015 om 16:00

Mirreke

Ik vind die tekst van jou, Mirreke, heel erg mooi.

Kinderen zijn niet jouw bezit, je hebt ze te leen! En ze zijn niet jou, ze zijn zichzelf en ze hebben hun eigen persoonlijkheid.

Dat wordt heel mooi weergegeven in die tekst.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.