Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Op welke leeftijd het beste verhuizen?

ik heb 2 kinderen van 3j4m en 22 maanden. Nu vraag ik me af wat de beste leeftijd is om te verhuizen. Een vriendin vertelde mij dat ik dat het beste kon doen voordat de oudste naar school gaat, omdat het wisselen van school moeilijk zou zijn. Maar dan moet de jongste nog wel wisselen van kdv. Een andere ervaringsdeskundige zei dat het niet uitmaakt voor groep 3, ze passen zich toch wel aan.

Het ligt natuurlijk ook aan het kind maar wie weet meer?
Bedankt, viridantia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

10-07-2011 om 23:23

Hier

Zijn we verhuist toen oudste bijna 4 werd (ging al naar school) en jongste bijna 2. En dat van frankrijk naar engeland, waar ze de taal niet spraken.

Het is heel makkelijk en goed gegaan. Dus deze leeftijd lijkt me prima!

ishtar

ishtar

11-07-2011 om 09:05

Toen

de kinderen naar groep 1, groep 4 en groep 5 gingen zijn wij verhuisd. Ging prima! Waren heel snel gewend.
Ik zelf ben van verhuisd toen ik in de 2e klas zat, in de 3e en in de 5e. Is ook allemaal goed gegaan. Het enige wat ik wel 'jammer' vind is dat ik dus niet zo'n 'vanaf de kleuterschool-vriendschap' heb. Dat kan een reden zijn om het wel zo vroeg mogelijk te doen.

Zo snel mogelijk

hier zijn we verhuisd binnen dezelfde woonplaats toen dochter net 5 geworden was. Ze heeft tot de zomervakantie nodig gehad om te wennen, ik ook. Inmiddels wonen we hier nu 3 jaar en heeft ze het zeer zelden over de vorige school en straat, het is te lang geleden en ze is er erg op vooruit gegaan.

Mwôh

Gewoon, je verhuist als je moet verhuizen. Ik ben verhuisd op mijn 11e jaar naar de andere kant van het land. Het voelde als emigreren, maar ik heb het overleefd. Mijn broer en zus waren 9 en 6, die hebben het ook gewoon overleefd. Genistus was 6 en heeft het wel voor elkaar gekregen om een kleuterschoolvriendschap van voor de verhuizing te laten overleven. Ik zou me er niet door laten weerhouden. Ja, natuurlijk kan het moeilijke momenten opleveren en "waren-we-maar-nooit-verhuisd"-kreten, maar je kunt in het algemeen gewoon integreren in je nieuwe omgeving, of je nu naar groep 3 gaat of groep 5 of de middelbare school. Als zich bij ons nu een omstandigheid voordoet waarbij verhuizen nodig cq zeer wenselijk is, dan gaan we toch weer, hoezeer we nu ook nog van plan zijn hier nog minstens 20 jaar te blijven wonen.

Wanneer je zelf wilt/moet!

tja... ik begrijp niet helemaal waarom je dit vraagt. je verhuist toch omdat je dat zelf wilt, of omdat je 'moet' vanwege werk of zo? dat heeft toch niet met de leeftijd van je kinderen te maken. kinderen moeten net als volwassenen zich aanpassen en hebben daar meer of minder tijd/begeleiding voor nodig. de enige leeftijd dat ik denk dat kinderen een vaste thuisbasis nodig hebben is de middelbare school, omdat ze in die leeftijdsjaren hun zelfstandigheid en individuele wereld gaan opbouwen en dat wordt wel wat lastig met wisselende scholen/groepen vrienden. Maar dan nog, als je moet verhuizen ... dan gaan ze dus mee ....
ben nog steeds benieuwd naar de achtergrond van je vraag trouwens!

Maylise

Maylise

11-07-2011 om 13:59

Wanneer het moet

Ik ben een aantal keren verhuisd met kinderen waaronder ook naar andere landen. Ik weet niet of er ideale leeftijd is om te verhuizen. Ik heb te maken gehad met een kleuter die meer dan een jaar nodig heeft gehad om een beetje te wennen en met een 15jarige die binnen een maand zijn draai had gevonden. Het is allemaal zo onvoorspelbaar. Wij verhuisden overigens alle keren omdat het moest voor werk of om andere belangrijke redenen. Ik heb me dus ook nooit afgevraagd wat de ideale leeftijd is.

Maylise

Afwachten

Verhuizen zou ik alleen doen als het ergens voor nodig is. Niet voor de aardigheid, want het is best een ingrijpende gebeurtenis.

Je kunt ook niet altijd voorzien of alle gezinsleden er wel bij zullen varen of erg moeten wennen.
Neem je besluit en stel je flexibel en vol vertrouwen op.

viridantia

viridantia

11-07-2011 om 20:33 Topicstarter

Achtergrond van mijn vraag

is natuurlijk mijn oeverloos verlangen naar een huis met tuin en ook wat groter.
Ik 'hoef' verder niet weg voor werk of dat ik mijn huis uit moet of zo.

De school waar de oudste naar toe zal gaan is heel dicht bij mijn huidige huis. Maar een huis met tuin is hier in de buurt niet te betalen of te huren tegen een schappelijke prijs. Dus dat is de reden van mijn vraag.

Primavera

Primavera

11-07-2011 om 21:15

Tuin vooral voor kleine kinderen

Hallo Virdantia,
Mijn ervaring is dat een tuin vooral geweldig leuk is voor kleinere kinderen, omdat ze het een stuk vrijheid meer geeft. Ze hebben ineens allerlei mogelijkheden als zwembadje in de tuin, glijbaan, zandbak, autootjes, huisdieren in de tuin, enz.
Om het moment dat ze groter worden zo vanaf groep 4 ofzo kijken ze veel minder naar de tuin om, omdat die 'klein' geworden is voor ze en ze nu ook de mogelijkheden hebben om bijv. alleen buiten op straat te spelen.
Dus als je je tuin optimaal wilt laten benutten door het hele gezin kun je beter zo vroeg mogelijk verhuizen.
Groeten Primavera

Viridantia

Waar woon je nu? In Amsterdam op een bovenwoning, als ik het goed onthouden heb, maar in welke buurt?

Groeten,

Temet

Inderdaad

bestaat er geen optimale leeftijd om te verhuizen. Wij zijn met kinderen van 5, 7 en 9 ge-emigreerd en dat is goed gelukt. Kinderen vinden het nooit leuk om te verhuizen als er een andere school/ omgeving mee gepaard gaat, maar de beweegredenen van de ouders zijn tellen zwaarder.

Uhhhh...........

....maar de beweegredenen van de ouders tellen zwaarder.

Einde schooljaar

Je verhuist wanneer het moet of mogelijk is (nieuwe baan, eindelijk dat droomhuis beschikbaar - ZUCHT op dat laatste wacht ik nog steeds...). Voor kinderen is het altijd wennen, ongeacht de leeftijd. Hoe lang hangt voor een groot deel af van het karakter van het kind - de een vindt makkelijker zijn draai in een nieuwe omgeving dan de ander.
Toch één advies: zodra je schoolgaande kinderen hebt, verhuis dan liefst vlak vóór of tijdens de zomervakantie. Dan kan je kind vanaf dag 1 van het nieuwe schooljaar in de nieuwe klas meedraaien (en eventueel vlak voor de vakantie een paar dagen/weken proefdraaien). Het is veel prettiger om je plek te vinden in een klas die - zelfs als ze al jaren bij elkaar zitten - na weken voor het eerst weer bij elkaar is, dan in een klas waar alle rollen al verdeeld zijn. Ik ben zelf eens in de herfstvakantie verhuisd (begin middelbare school). Dat kon toen niet anders, maar vond ik vooral vreselijk omdat alle plekken in de klas al verdeeld waren, en ik er een beetje bij hing. (Ook letterlijk: de "beste" tafels hadden al een vaste bezoeker, alleen de losse minst populaire tafeltjes waren nog vrij...)

viridantia

viridantia

12-07-2011 om 20:50 Topicstarter

Temet

Waar ik woon zeg ik liever niet ivm herkenbaarheid. Maar een huis met tuin (eensgezinswoning) begint hier vanaf 280 mille en dat lukt me niet.

groeten viridantia

Ai, ik meende me te herinneren dat je in Amsterdam woonde. Als je in een buurt woont waar er eengezinswoningen te koop zijn voor onder de drie ton dan zit je al (fors) buiten de ring, dat kan niet anders. Dan is er binnen Amsterdam inderdaad niks mogelijk, vrees ik, want een eengezinswoning onder dat bedrag vind je volgens mij nergens binnen de stadsgrenzen (Bijlmer, wellicht)

Voor ons waren die prijzen geen probleem, omdat ik al een koophuis had met een vette overwaarde. Pure mazzel dus.

Volkstuin is echt niks voor je? Een vriend van mij vroeger woonde in de Chasséstraat op een bovenwoning met twee jonge kinderen en had een tuin op Amstelglorie, wat een ontzettend leuk park is, met ook een speeltuin en wat al niet. Die zat met het gezin in de zomer om de haverklap "op de tuin".

Minder drastisch dan verkassen. Minder duur ook trouwens.

Groeten,

Temet

viridantia

viridantia

13-07-2011 om 20:37 Topicstarter

Amstelglorie en volkstuin

Klinkt leuk, is dicht bij mijn oude buurt. Helaas wel een wachttijd van minstens twee jaar.

Ik heb eens bij mijn huidige buurt gekeken maar daar kun je niet zo overblijven op eht complex.

Het idee van een volkstuin is wel leuk, maar ook een hoop werk. met 2 kids en elk 4 dagen werken is ons leven wel vol. Ik bedoel in je eigen tuin kun je een grastapijt neerleggen, wat speeltoestellen voor de kids en wie doet je verder wat. Maar dat werkt zo niet op een volkstuin.

Hopen op een echte huizencrash dus maar!

Viridantia

"Ik bedoel in je eigen tuin kun je een grastapijt neerleggen, wat speeltoestellen voor de kids en wie doet je verder wat. Maar dat werkt zo niet op een volkstuin."

Ik geloof dat je op elk park wel een corvee hebt, maar verder verschilt het vziw erg per park. En op steeds meer parken komen steeds meer gezinnen met jonge kinderen die hun bovenwoning ontvluchten en geen perfect aangeharkte tuin met veel zwarte grond en kampioenspronkbonen ambiëren. het zou nog best eens mee kunnen vallen.
Er gaat zeker werk inzitten, maar omdat je het steeds over een tuin hebt ga ik ervan uit dat je ook een tuin wilt. Ik bedoel: een huis met een dakterras of flink balkon is in Amsterdam al een stuk haalbaarder dan een tuin, en dat zal jij ook wel weten. Maar je hebt het over een tuin dus neem ik aan dat je wel enigszins in groen geïnteresseerd bent. Ik denk dat het dan een zaak is van een park zoeken met overnachtingsmogelijkheid waar men redelijk relaxt is. En wat goed te bereiken is voor je, anders heb je er nog niet veel aan natuurlijk.

Ik zeur er zo over door omdat ik de indruk krijg dat je eigenlijk helemaal niet weg wil waar je nu zit, maar dat je alleen maar wat meer ruimte wilt. En gezien je budget betekent "huis met tuin"" feitelijk verhuizen naar een andere stad. Als je dat niet werkelijk wilt is een tussenoplossing misschien nog niet zo gek.

Als je Amsterdam gewoon helemaal wel gezien hebt dan gaat dat hele verhaal natuurlijk niet op en wordt het tijd voor een rondje Funda.

Groeten,

Temet

viridantia

viridantia

14-07-2011 om 22:50 Topicstarter

Fundafrustatie

DAAR heb ik last van. (wat ik zoek 5 kamers een tuin, aardige buurt, geen erfpacht) is moeilijk betaalbaar binnen een redelijke forenscirkel rond mijn werk, behalve dan in Almere

Dan toch maar naar de lokroep van mijn (schoon)familie luisteren en naar een stad in het zuiden des lands terug verhuizen? op zich wel maar dan eerst een vaste baan bemachtigen; ook niet makkelijk voordat de oudste 4 wordt vandaar dus mijn vraag.

nb partner is freelancer, kan overal werken maar dan is een vaste baan van mij juist belangrijk

liora

liora

15-07-2011 om 07:15

Zaandam?

Hoi,

Zaandam is heel betaalbaar en heel dicht bij Amsterdam. Is dat wat? Of Badhoevedorp, of Osdorp?

Liora

Viridantia

Je noemde de prijs van 280.000 als te hoog, maar dacht je daarbij aan kk of von?
Er staan in Nieuw West momenteel veel nieuwbouweengezinswoningen te koop, met tuin, voor rond of net onder die prijs, maar da's dan von, inclusief 50 jaar afgekochte erfpacht (dus die erfpacht zal dan jouw tijd wel duren, lijkt me). Google bijvoorbeeld eens op Reimershoven en Getijenveld. Maar er is nog veel meer. Vaak minimaal 3 slaapkamers.

Overigens kan je er in zo'n geval ook voor kiezen (althans, dat konden wij) om de erfpacht niet af te kopen en dan daalt de prijs van de woning navenant. Maar ja, dan zit je dus wel met jaarlijks een paar honder euro erfpacht en ik weet niet wanneer die dan tussentijds verhoogd kan worden. Ik weet niet of je later nog kan afkopen als je later ruimer bij kas zit trouwens.

Overigens zag ik laatst ook, wat ik nog nooit eerder had gezien, een nieuwbouwwoning met een heel schappelijke prijs aangeboden (IJburg meen ik) waar uit de kleine lettertjes bleek dat er geen 50 jaar afgekochte erfpacht in de verkoopprijs zat. Wel iets om op te letten dus.

Liora, ik krijg niet de indruk dat Badhoevedorp per se veel goedkoper is dan Amsterdam althans niet goedkoper dan Amsterdam-buiten-de-ring.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.