jopi
12-12-2008 om 20:54
Onderzoek: ook problemen voor 'iets' te vroeg geborenen. herkenning?
Las deze week dat ook kinderen die 4 tot 6 wkn te vroeg geboren zijn een grotere kans hebben op 'neurologische afwijkingen' en ontwikkelingsstoornissen hebben dan kinderen die op tijd geboren zijn (NRC).
Er zou sprake zijn van een verhoogde kans op een aandoening waarbij door "hersenbeschadiging voedingsproblemen en spasticiteit" kunnen optreden en een verhoogde kans op een achterstand in "DE (?) ontwikkeling of DE (?) mentale vermogens"....
Mijn zoontje is met 35 weken geboren en had apgascore 10/10 bij de geboorte en hoefde niet in de couveuse. Hij is nu 3,5 en draait prima.
Maar ik heb wel gezien dat hij kwa ontwikkeling het anders deed dan de 'doorsnee' baby, dreumes, peuter...Geen voedingsproblemen of spasmes maar wel:
Hij kroop niet maar was een billenschuiver;
Liep 'pas' met 19 maanden en ging ook laat (na 2e) goed praten (logopedie voor gehad)...
Is heel gevoelig en sensitief en heel lief mannetje, al vanaf baby af aan....
Ik dacht altijd dat mijn zoontje gewoon 'anders' was (en dat vindt ik eigenlijk wel heel erg leuk!) en het op zijn eigen tempo deed of wellicht de perfectionistische genen van zijn ouders had ge-erft . Maar met dit onderzoek in de hand is mijn vraag: herkennen meer ouders dit van 'net een beetje te vroeg geboren' kinderen? En hoe is dat op latere leeftijd gegaan? Gedrag? Algehele ontwikkeling? Leerprestaties?
gr Jopi
Prulletje
12-12-2008 om 22:47
Och...
Over de rest van de "symptomen" kan ik niets nuttigs zeggen. Maar billenschuivers komen in de beste families voor, en die lopen per definitie laat. Zo rond het tweede jaar is normaal.
Prulletje
Sjillie
12-12-2008 om 22:51
Hier
dochter ook 5 weken te vroeg.
Werd een billenschuiver en met fysio een week voor ze 2 werd gaan lopen.
Maagklepje was niet helemaal goed ontwikkeld waardoor snel spugen en dat heeft ze nog wel iets.
Dochter heeft een weekje na de geboorte in het ziekenhuis gelegen, mocht na 4 dagen uit de couveuse maar werd geel dus terug de couveuse in onder de lamp.
Bij de geboorte was ze 2720 gram en zo'n 40 cm.
Inmiddels is ze een gezonde eigenwijze kleuter van 4!
Kaaskopje
13-12-2008 om 00:37
Het frappante bij dit soort zaken is
dat je na het lezen van zo'n artikel altijd wel iets herkent in je kind en je je prompt gaat afvragen of dat ermee te maken kan hebben.
Mijn dochter is 3 dagen te laat geboren. Ze heeft amper gekropen, ik had de hoop al opgegeven en liep pas echt los toen ze 18 maanden was. Het is een erg gevoelig meisje, ze pikt alles uit haar omgeving op.
sus-anne
13-12-2008 om 12:35
8 weken te vroeg
onze tweeling kwam 8 weken te vroeg,1850 gram en 1920 gram,40 cm . na een wat moeizame start ,twee weken couveuse en vier weken ziekenhuis kwamen ze thuis ,net vier pond.
en ze zijn nu 22,hebben zich ontwikkeld tot een stel leuke sociale mensen,de een liep wat later,de ander had wat moeite met rekenen,maar waar het door komt ?
daar kom je nooit meer achter,hoeft ook niet,ze zijn beiden uniek!
Tirza G.
13-12-2008 om 16:41
Ach
Waar je zou moeten beginnen, is met het lezen van het héle onderzoek waar de NRC dit op baseert. Vaak worden er maar wat aandachttrekkende loze kreten in een artikel geplempt en zie daar: de discussie loopt, de NRC is weer blij.
Mijn kinderen (nu 18 en 14) zijn beide overtijd geboren en waren echte joekels (ruim 8 pond). Hun ontwikkeling verliep en verloopt volkomen anders.
Tirza
m@rlies
13-12-2008 om 22:27
34 weken
infectie, 3 weken ziekenhuisopname, beademing etc.
Liep laat, sprak laat, reflux, lichte vorm van heupdysplasie waarvoor spreidbroek, liesbreuk. De eerste 2 jaar vond ik zwaar. "wanneer houdt het eens op".
Nu is hij 5, kletst je de oren van je kop, rent, springt, voelt zich overal op zijn gemak, sociaal, fijnmotorisch wat onhandig (zoals veel jongetjes op die leeftijd).
Marlies
rugby
14-12-2008 om 16:26
Herkenning
ik heb n dochter die 8 weken te vroeg is geboren.Ze liep laat, ging laat praten en heeft allerlei voedselallergien.Ze heeft n taalontwikkelingsstoornis. Kan niet automatiseren met rekenen.Dit alles (en meer) is me ook van te voren verteld;dat deze 'beperkingen' wellicht zouden blijken.
ElvO
14-12-2008 om 20:28
33 weken
Wel een trage start, maar gewoon het VWO doorlopen en nu met net 18 jaar gestart op de universiteit.
kerstlampje
14-12-2008 om 23:39
Ruim 41 weken
last van koemelkallergie, daarbij behorende astma en exceem, dyslexie, leerontwikkelingsachterstand(mooi scrabbelwoord) en faalangst en nog wat van deze dingen.