Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Onderzoek avondeten (ouders van kinderen tot 12 jaar)

Beste ouders,

In samenwerking met vier andere studenten van de opleiding Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft ben ik op dit moment bezig met een (kort) onderzoek over voedselbereiding bij gezinnen met jonge kinderen (tot twaalf jaar). Hierbij is het einddoel dat wij een goed beeld krijgen van de huidige 'trends' die bij deze doelgroep speelt bij het avondeten.
Nu zou het heel fijn zijn als ik daarbij uw hulp zou krijgen! Ik heb met mijn medestudenten een (digitale) enquête opgesteld over de voedselbereiding bij het avondeten. Deze bestaat uit ongeveer tien vragen, dus het invullen zal maximaal vijf minuten duren.
De enquête is volledig anoniem, en de resultaten ervan zullen gebruikt en verwerkt worden in een opdracht voor de universiteit.

Wilt u meewerken? De enquête is te vinden door op de volgende link te klikken:
http://www.thesistools.com/web/?id=255214
Wanneer er nog vragen zijn, dan hoor ik dat graag van u via dit forum.

Met vriendelijke groet,
Nathalie Nieuwhof

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
NathalieN

NathalieN

15-03-2012 om 17:24 Topicstarter

Toestemming forumredactie

In het vorige bericht was ik vergeten het erbij te vermelden, maar voor het plaatsen van mijn verzoek had ik toestemming van de forumredactie.

Met vriendelijke groet,
Nathalie Nieuwhof

Annet

Annet

15-03-2012 om 20:49

Wat ik vreemd vond

Er stonden vragen als 'hoe laat komt u thuis van het werk', 'hoe laat wilt u eten' en dergelijke.
Er werd niet gevraagd: maakt u het eten klaar als u uit het werk komt.
Bij ons is het zo dat we het koken verdelen, degene die vrij is of vroeg thuis, kookt. Er is dus geen verband tussen degene die het laatst thuiskomt, de eettijd en de kooktijd.
Daarnaast moeten onze kinderen geregeld op andere tijden eten ivm het sporten.
Dus het kan zijn dat ik om 17.00 uur het eten klaar heb voor een deel van het gezin en de rest later eet (inclusief ikzelf want 17.00 uur vind ik veel te vroeg)

Ook wat eigenaardig

"Hoe gaat u om met ..." ? Wat wil men daar graag van mij horen? "Goed". Maar dat is geen antwoord waar je iets mee kunt, denk ik. Beetje lastig wel.

Annet, dat vond ik ook

Ik kook de avond tevoren meestal. Heb ik aan het eind ingevuld, deze vragenlijst bood relatief veel ruimte voor zelf invullen.

Ook apart: er wordt gevraagd hoe laat ik thuiskom. Maar mijn partner komt eerder thuis en hij haalt de kinderen op. Dus als ik tussen half 7 en 7 binnen kom waaien hebben man en kinderen al gegeten. Maar de vragenlijst biedt voor dat scenario geen ruimte.

Groeten,

Temet

Net als genista

vond ik de vraag "Hoe gaat u om met ..." ook onduidelijk. Misschien even anders formuleren?

Geen enkele enquete past toch precies bij jouw situatie

Temet schrijft: "Maar mijn partner komt eerder thuis en hij haalt de kinderen op. Dus als ik tussen half 7 en 7 binnen kom waaien hebben man en kinderen al gegeten. Maar de vragenlijst biedt voor dat scenario geen ruimte."

Ik werk niet buitenshuis, ik kom dus niet thuis want ik ga niet weg. Die optie staat er ook niet bij. Maar dan vul ik gewoon de gemiddelde tijd in dat ik het eten op tafel wil hebben (ongeacht of ik of man dat kookt) en hoe laat hij van zijn werk thuis komt, of ik van halen en brengen naar de activiteiten van de kinderen. Het gaat in het onderzoek denk ik over het algemene beeld, hoe laat kan er iemand aan het eten beginnen en hoe laat wil je het op tafel hebben.

skik

Hanne.

Hanne.

16-03-2012 om 11:35

Inderdaad

Nee, maar als je doel is om

"Hierbij is het einddoel dat wij een goed beeld krijgen van de huidige 'trends' die bij deze doelgroep speelt bij het avondeten."

Is het wel handige om je opties een beetje open te houden. De trends mijn partner kookt, ik kook vooraf en/of we eten niet gezamelijk worden in deze enquete volledig gemist.

In het algemeen

In het algemeen valt mij op - en dit is beslist niet persoonlijk bedoeld voor Nathalie - dat de vraagstelling in dit soort afstudeeronderzoeken vaak enorm beperkt is en/of onduidelijk en/of slecht geformuleerd. En ik vraag me dan altijd af: is dit bedoeld als oefening, of is hier al een begeleider aan te pas gekomen? Wordt er nog kritisch naar de onderzoeksopzet gekeken voordat de studenten op het onschuldige publiek worden losgelaten?

Overigens is de slechte/beperkte vraagstelling in enquetes in het algemeen een grote ergernis wat mij betreft, vooral als dan later wordt geroepen "onderzoek heeft uitgewezen dat". Rubbish in, rubbish out, niet waar...

Groeten,

Temet

Groeten,

Temet

dc

dc

16-03-2012 om 12:07

Voorbereiden

Ja, ik mis dat ook erg. We proberen altijd in het weekend al 1 à 2 maaltijden voor doordeweeks voor te bereiden.

Annet

Annet

16-03-2012 om 20:14

Ik vind bepaalde ideeën wel erg simpel

namelijk dat als jij (als invuller van enquete en als ouder) thuis komt, je ook moet koken.
En dat in een gezin met kinderen onder de 12.
Voor alleenstaande ouders is dit natuurlijk wel zo, maar bij twee ouders is de vraag niet zomaar logisch.
Daarnaast komen inderdaad nog de situaties als: andere ouder kookt en eet alvast met de kinderen (tijd van thuiskomst is niet relevant), er is vooruit gekookt, e.d.

JansjeRommy

JansjeRommy

16-03-2012 om 22:59

Slechte opzet

Ja sorry, ik vind dat er ook veel te slecht over nagedacht is. Er was kennelijk een bepaald beeld en daar zijn wat vragen bij gebrainstormd, zeer zwak. Geen enkel onderzoek is op alle situaties voorbereid, maar dit is ronduit simplistisch, vraag me af of de begeleider ook heeft opgelet...

Nathalie

het lijkt me een goed idee de vragen opnieuw te formuleren. Wat wil je nou precies weten? Leid je vragen wat meer in. Ik vind het allemaal erg hotseflots. Niet passend bij TU Delft.

NathalieN

NathalieN

17-03-2012 om 20:11 Topicstarter

Bedankt voor de feedback

bedankt, allen, voor de feedback op het onderzoek. Het is inderdaad een redelijk simpel opgezet onderzoek, maar dat had voor deze opdracht mede te maken met de tijd die ervoor beschikbaar was gesteld. Het is dan ook geen afstudeeropdracht, maar een tussenopdracht en dus bedoeld als oefening. Wij zijn eerstejaars studenten, dus we hebben nog veel te leren.

Gelukkig kunnen we dat ook dankzij jullie feedback! In het vervolg zullen we er inderdaad op letten ons gezichtsveld wat breder te houden bij het stellen van vragen en meer verschillende situaties mogelijk te maken.
Het spijt me dat deze enquête zoveel moeilijkheden tegengekomen is. Toch zullen we proberen bij de resultaten van het onderzoek rekening te houden met de feedback die op dit forum gegeven is, aangezien dat voor ons zeer waardevol is. Bedankt daarvoor, en bedankt voor het invullen van de enquête!

krin

krin

17-03-2012 om 20:27

Bedankt

Voor je positieve reactie op de kritiek. Goed dat je er iets mee kunt. Succes!

JansjeRommy

JansjeRommy

17-03-2012 om 21:05

Nathalie

Ik sluit me hier graag bij aan. Ik ging er vanuit dat het een afstudeeronderzoek was. Ik vind het goed dat je de reacties in elk geval serieus neemt en ik hoop dat je er toch wat mee kunt.

Nathalie, ter relativering

Toevallig kreeg ik vorige week een dingetje van Maggi onder ogen, een soort enquête over ... jawel, avondeten en klaarmaken. Ook daarin staat alleen maar hoeveel tijd je wilt besteden aan (meer of minder dan een half uur) enz. Ook daarin geen enkele mogelijkheid dat je op sommige dagen juist wel snel wilt (want muziekles, sport, enz) en dat je op dagen dat je de tijd hebt gerust wel 2 uur of meer wilt besteden koken, gewoon omdat het leuk is. In feite verschilde dat vragenlijstje inhoudelijk niet veel van dat van jullie.

Genista

Ja maar Genista, was dat een echte enquete of alleen maar marketing? Maggi wil natuurlijk straks schermen met "uit onderzoek is gebleken dat men niet te veel tijd wil besteden aan het klaarmaken van eten maar dat men wel veel belang hecht aan een verantwoorde maaltijd" ;waarna Maggi - goh wat toevallig - de Oplossing heeft in de vorm van handige mixjes.

Enquetes en verkoop: altijd lachen. Negen van de tien ouders die wij een gratis pak dure A-merk luiers gaven zou deze luiers aanbevelen (maar kopen, als het uit de eigen zak moet, toch liever huismerk). Acht van de tien vrouwen die wij gratis een potje peperdure creme gaven vonden dat hun huid er beter uitzag. Etcetera...

Groeten,

Temet

Temet

Het hoorde bij zo'n buzz-achtige actie. Ik kreeg er ook een potje product bij. Wij hebben altijd dezelfde lachbuien als jij: 9 van de 10 gebruikers van product X zijn hier tevreden over. Ja, de niet-tevreden gebruikers zijn vast allang op product Y overgestapt of hebben de hele productcategorie niet nodig

dc

dc

19-03-2012 om 14:46

Wat ik me altijd afvraag

Hier in engeland op de tv zeggen ze bijvoorbeeld 98 procent van 247 mensen vind dat dit product de huid zichtbaar verbetert, bijvoorbeeld.

Dan denk ik dus dat ze 500 mensen gevraagd hebben, daar 253 mensen die het er niet mee eens waren eraf gehaald hebben, om vervolgens een mooi percentage van 98 procent te kunnen geven.

Maar misschien ben ik wel gewoon enorm kritisch als ze met cijfers gaan gooien.

On topic, niet slecht voor een eerste opzet onderzoekje! Ga zo door!

Dc (tikkie ot)

Heb je het boek Bad Science van Ben Goldacre al gelezen? Zal je aanspreken (zeker omdat jij de Engelse context ook nog eens beter kan begrijpen. Ik heb geen problemen met de taal, maar als een Britse situatie wordt beschreven kan ik die soms niet plaatsen)

Groeten,

Temet

dc

dc

20-03-2012 om 08:42

Temet (ot)

Dank je voor de tip, ik ga die eens lezen. Net op amazon besteld voor wel 0.01 pound

Puck

Puck

20-03-2012 om 12:53

Haha dc

Wij zeggen op het werk wel eens gekscherend: je hebt leugens, grove leugens en statistiek.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.