Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Omgang vader van de kinderen


Nick90 schreef op 04-07-2024 om 10:50:

[..]

Of TO zet gewoon een stap terug en laat het aan de vader verder, zo moeilijk is dat nou ook weer niet. Er komen nog wel meer momenten dat TO een stap terug zal moeten zetten voor z'n stiefkinderen.

Ja, dat heb ik ook al gezegd. Ik vind dat in dit geval biovader dan 'voorrang' heeft. Maar kinderachtig is het wel, dit gedrag.

Lexus schreef op 04-07-2024 om 10:50:

[..]

nee inderdaad, maar biovader wil dat niet en gaat weg als bonusvader er is. Dus?

Dus blijft biovader weg, komt niet aan wens van kind tegemoet want die wil graag iedereen erbij. Laat met zijn gedrag meteen zien dat hij zich niet volwassen kan gedragen door iemand waar je een hekel aan hebt simpelweg te negeren. En nee dat is geen happy family opvoeren zoals iemand hier eerder zei. Dat je is je eigen irritatie of hekel aan de kant zetten voor je kind. Om iets te doen wat zij leuk vindt en graag wenst. Een vader doet dat voor zijn kinderen. 

PinkFlower schreef op 04-07-2024 om 11:17:

[..]

Dus blijft biovader weg, komt niet aan wens van kind tegemoet want die wil graag iedereen erbij. Laat met zijn gedrag meteen zien dat hij zich niet volwassen kan gedragen door iemand waar je een hekel aan hebt simpelweg te negeren. En nee dat is geen happy family opvoeren zoals iemand hier eerder zei. Dat je is je eigen irritatie of hekel aan de kant zetten voor je kind. Om iets te doen wat zij leuk vindt en graag wenst. Een vader doet dat voor zijn kinderen.

Kinderen leren dat ze niet altijd alles krijgen wat of hoe ze het willen is ook nog een optie. 

Nick90 schreef op 04-07-2024 om 11:20:

[..]

Kinderen leren dat ze niet altijd alles krijgen wat of hoe ze het willen is ook nog een optie.

Ja bij snoep ofzo. Dit is wel een heel andere situatie. Gaat hier echt niet op. Je kind leren dat je je minder moet aanstellen en soms moet doen wat je niet wil is ook goede les 💡.

Kan pa dan mooi mee beginnen. 

PinkFlower schreef op 04-07-2024 om 11:26:

[..]

Ja bij snoep ofzo. Dit is wel een heel andere situatie. Gaat hier echt niet op. Je kind leren dat je je minder moet aanstellen en soms moet doen wat je niet wil is ook goede les 💡.

Kan pa dan mooi mee beginnen.

Ik zou toch niet snel tegen mijn kind zeggen dat hij zich niet zo moet aanstellen en gewoon moet doen wat hij eigenlijk niet wil. In dit geval gaat bio vader gewoon voor op de stiefvader dus als betekent dat biovader niet komt als stiefvader komt is het aan de stiefvader om zich terug te trekken. Natuurlijk kun je daar moeilijk over doen maar aan het eind van de rit is het niet zijn kind. 

Jonagold schreef op 04-07-2024 om 10:32:

[..]

Ik denk ook dat het gedrag van de vader ergens vandaan moet komen, maar is dat relevant in dit geval? Lijkt mij niet. Ze kunnen elkaar toch uit de weg gaan tijdens die musical? Zoals ik al zei, allebei in een andere hoek van de zaal gaan zitten en de ander negeren. Moeilijker is het niet.

Tsja, je zou het denken hè? 

Maar ik denk ook dat elkaar negeren makkelijker is voor een stiefvader die sinds een jaar onderdeel uitmaakt van een gezin, dan voor een vader die moet leren omgaan met een nog vreemde man die over zijn kinderen vadert. Als je daar veel moeite mee hebt, is een schoolvoorstelling niet de geschikte plek om dat te oefenen. 

Een gesprek tussen beide mannen over hoe ze met elkaar omgaan, lijkt me zeer wenselijk. En dat gaat vast makkelijker als die vader niet wegloopt en als TO het contact tussen zijn stiefdochter en haar vader niet frustreert. Waarschijnlijk is TO het zich niet bewust, maar hij doet dat wel. Als er gekozen moet worden wie er mee kan naar iets dat belangrijk is voor een kind èn haar vader (!!!) dan heb je als kersverse stiefvader geen voorrang te nemen op die vader. 


Ik verbaas me sowieso dat mensen na een jaar relatie al spreken over stiefvader en stiefzusjes/broertjes. Kan aan mij liggen uiteraard en is het tegenwoordig heel normaal om dat na 1 jaar relatie al zo te zien. 

Nick90 schreef op 04-07-2024 om 12:14:

Ik verbaas me sowieso dat mensen na een jaar relatie al spreken over stiefvader en stiefzusjes/broertjes. Kan aan mij liggen uiteraard en is het tegenwoordig heel normaal om dat na 1 jaar relatie al zo te zien.

Ik zou er zelf niet voor kiezen. 

Nick90 schreef op 04-07-2024 om 11:36:

[..]

Ik zou toch niet snel tegen mijn kind zeggen dat hij zich niet zo moet aanstellen en gewoon moet doen wat hij eigenlijk niet wil. In dit geval gaat bio vader gewoon voor op de stiefvader dus als betekent dat biovader niet komt als stiefvader komt is het aan de stiefvader om zich terug te trekken. Natuurlijk kun je daar moeilijk over doen maar aan het eind van de rit is het niet zijn kind.

Óf je leest beter (begrijpend)! Het “niet aanstellen” slaat nl op bio-vader, niet het kind natuurlijk.

Nick90 schreef op 04-07-2024 om 12:14:

Ik verbaas me sowieso dat mensen na een jaar relatie al spreken over stiefvader en stiefzusjes/broertjes. Kan aan mij liggen uiteraard en is het tegenwoordig heel normaal om dat na 1 jaar relatie al zo te zien.

Ook hier, ze hebben al veel langer een relatie dan 1 jaar. (Vanaf 2019)

RoodVruchtje schreef op 04-07-2024 om 13:26:

[..]

Ook hier, ze hebben al veel langer een relatie dan 1 jaar. (Vanaf 2019)

Ze zijn sinds 2019 aan het daten, maar pas sinds een jaar een relatie. Dus ze hebben ruim 4 jaar gedate en dat zegt ie zelf op pagina 1. 

RoodVruchtje schreef op 04-07-2024 om 13:26:

[..]

Ook hier, ze hebben al veel langer een relatie dan 1 jaar. (Vanaf 2019)

TO zelf zegt dat ze pas één jaar samen zijn. In zijn eerste reactie schrijft hij dat.

PinkFlower schreef op 04-07-2024 om 11:26:

[..]

Ja bij snoep ofzo. Dit is wel een heel andere situatie. Gaat hier echt niet op. Je kind leren dat je je minder moet aanstellen en soms moet doen wat je niet wil is ook goede les 💡.

Kan pa dan mooi mee beginnen.

Of een fatbike? 

RoodVruchtje schreef op 04-07-2024 om 13:26:

[..]

Ook hier, ze hebben al veel langer een relatie dan 1 jaar. (Vanaf 2019)

Mijns inziens hebben jullie het over twee verschillende dingen: de relatie van TO met zijn partner èn de relatie van TO met haar kinderen. Met die laatsten woont hij sinds een jaar samen. 

Gewoonlijk wordt een nieuwe partner niet direct voorgesteld aan de kinderen en àls hij/zij eenmaal is geïntroduceerd, dan is het niet gebruikelijk dat hij/zij zich meteen bemoeit met opvoeding en verzorging. 

Waarschijnlijk is het ook hier zo gegaan. TO is vast niet al in 2019 stiefvader geworden, dat zal geleidelijk zo zijn gegroeid. 

yette schreef op 04-07-2024 om 13:43:

[..Gewoonlijk wordt een nieuwe partner niet direct voorgesteld aan de kinderen en àls hij/zij eenmaal is geïntroduceerd, dan is het niet gebruikelijk dat hij/zij zich meteen bemoeit met opvoeding en verzorging.

Waarschijnlijk is het ook hier zo gegaan. TO is vast niet al in 2019 stiefvader geworden, dat zal geleidelijk zo zijn gegroeid.

Tuurlijk zal dat in de loop der jaren langzaam zijn gegroeid en ja, ze zijn nu 1 jaar een officieel samengesteld gezin. Het is dus niet zo dat ze elkaar ‘pas’ 1 jaar in totaal kennen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.