Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Nogmaals op naam van de man........

Het draadje zit al weer in het archief, maar hier is het vervolg.

De aanslag van de afvalheffingen was gericht aan mijn zoon van 18 , ondanks dat ik de eigenaar ben van het pand omdat hij de oudste mán in huis is.

We hebben netjes bezwaar aangetekend, dat kon gelukkig online met de digicode.

Het bezwaar is toegekend en het betaalde bedrag wordt teruggestuurd. Ik even bellen, want ik had de aanslag wel betaald. Kind heeft alleen basis stufi en de aanslag moest wel betaald worden ondanks het bezwaar.

Het kan alleen maar teruggestort worden , ook al heb ik het wél zelf betaald. Er komt een nieuwe aanslag nu, op mijn naam.

Het mooiste: men kan niet garanderen dat de andere gemeentelijke belastingen niet ook op naam van de zoon staan. Nee mevrouw, sorry, zo zit dit systeem in elkaar. Ja, maar er zijn toch wel meer vrouwen die een eigen huis hebben? Ja, sorry, we kijken niet naar leeftijd, alleen of er een man op het adres staat ingeschreven.

Belachelijk toch.

*gaat alvast klaarzitten voor volgende bezwaarschrift*

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Faith

Faith

09-06-2009 om 22:57

Belachelijk

Een reden te meer om je naam te houden als je gaat trouwen, al is dat natuurlijk nog steeds niet voldoende. Belachelijk om zo te werken. Faith

Aanslag

Moet jouw zoon nu die aanslag betalen? en krijgt hij 't daarna teruggestort? of begrijp ik het verkeerd? Als ik jouw zoon was zou ik no-way betalen, wat een idioterie. De aanslag moet naar degene die eigenaar van het huis is, niet naar de oudste jongen/man in huis. Ik vraag me af of dit in meer gemeentes zo gaat of dat jouw gemeente dom bezig is.

Sancy

Sancy

10-06-2009 om 08:13

Mij lijkt

het argument van de gemeente dat "ze alleen kijken naar de naam van de oudste man in huis" een discriminatoir criterium. Daar gaan mijn vingers van jeuken. Ik wil dan altijd graag doorzeuren, en/of een klacht indienen ergens... "Het systeem is zo": pfoei, het systeem is verkeerd ingericht, dat is wel duidelijk.

Sancy

Ik zou de Commissie Gelijke Behandeling eens bellen of een klacht hierover in behandeling kan worden genomen (zou denken van wel). Leuke negatieve publiciteit, dat helpt vast! En een CGB-procedure is gratis, vziw.

Zijn ze nou helemaal besodemieterd!

Groeten,

Temet

Jakiro

Jakiro

10-06-2009 om 10:03

Een aantal definities

Maar wel uit de gemeente Hengelo, maar als het daar kan, moet het dus ook in jouw gemeente werken :

Hoofdbewoner:
De persoon die volgens bepaalde criteria als hoofd van een woonruimte (niet een bijzonder woongebouw) wordt aangemerkt. Bij
uitsluitend één gezinshuishouding wordt het gezinshoofd als hoofdbewoner aangemerkt. Bij meer dan één gezinshuishouden wordt
het eerst gevestigde gezinshoofd de hoofdbewoner en bij een gelijk of ontbrekend vestigingsjaar wordt het oudste gezinshoofd de
hoofdbewoner. In de andere situaties is een gezinshoofd of een alleenstaande de hoofdbewoner, waarbij niet alleen het vestigingsjaar
en de leeftijd, maar tevens het geslacht mede bepalend is. Bij verschillend geslacht gaat de man vóór de vrouw.

Gezinshoofd:
- Man die met zijn echtgenote en/of ongehuwd(e) kind(eren) samenwoont.
- Vrouw die met haar ongehuwd(e) kind(eren) samenwoont

Volgens de gemeente Delft:
hoofdbewoner de eigenaar van een woning die tevens zijn hoofdverblijf heeft in die woning, dan wel degene die als enige een huurovereenkomst heeft met de niet in de woning wonende eigenaar van die woning.

In jouw geval ben jij dus in ieder geval in de gemeente Hengelo en Delft de hoofdbewoner.

Jakiro

Hilde

Hilde

10-06-2009 om 11:44

En wat doen ze dan

als er helemaal geen "man" in huis woont, maar enkel de moeder met haar dochters?....Moet je dan niets betalen?

amk

amk

10-06-2009 om 13:57

Nee,

dan hebben ze plan b.
De oudste bewoner. En dat vind ik een regel die niet discrimineert en duidelijk is.

Malihu

Malihu

10-06-2009 om 14:02

En wat doen ze dan

als bijvoorbeeld je hoogbejaarde ouders/opa/oma bij jou en je dochters in huis wonen?

Dirkje

Dirkje

10-06-2009 om 14:32

Hoofdbewoner

In de gemeenten waar wij met ons tweeën gewoond hebben, kwamen ze netjes vragen wie van ons als hoofdbewoner gezien moest worden. De eerste keer was ik dat, omdat ik er als eerste woonde en mijn man later kwam. In onze tweede woonplaats werd het opnieuw gevraagd. We hebben nog geprobeerd om allebei als hoofdbewoner genoteerd te worden, maar dat kon niet. Toen heb ik echtgenoot de eer gelaten: ik de eerste, hij de tweede keer.
Maar evengoed vind ik ook het idee van 1 hoofdbewoner achterhaald. We wonen hier samen, zijn samen verantwoordelijk voor het inkomen en de uitgaven. Snap wel dat het juridisch handig is om een persoon aansprakelijk te hebben, maar vind het wel raar dat er niet naar een oplossing gezocht wordt.
Wat Lara overkomen is vind ik echt bezopen. Lijkt wel uit een ouderwetse patriarchale cultuur te komen, waar de zoon de plaats inneemt van de afwezige vader. Ik dacht dat we dat niet meer wilden in deze maatschappij. Ik zou er geloof ik ook werk van maken.
Groet,
Dirkje

Maylise

Maylise

10-06-2009 om 19:00

Hengelo ook erg (posting jakiro)

Ik vind de definitie die Jakiro gevonden heeft bij de gemeente Hengelo ook erg. Als er dus een man en vrouw ergens wonen dan wordt die man als gezinshoofd gezien.
Ook leuk dat er letterlijk staat dat de man voor de vrouw komt bij verschillend geslacht.
Het wordt maar eens te meer duidelijk dat het emancipatie proces nog lang niet is voltooid.

Maylise

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.