Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Suze

Suze

28-09-2017 om 12:27

Nog later moeder door flexcontracten

Hoogopgeleide vrouwen werden al later moeder dan minder hoogopgeleide vrouwen, maar door het flexwerken komt er nu nog een oorzaak voor uitstel bij.

Zie https://www.telegraaf.nl/nieuws/387226/flexwerkster-stelt-baby-uit

En dat terwijl het beter is (vanuit medische risico's) om jonger moeder te worden.

Zou de overheid hier over nadenken en wat aan gaan doen?
Ik ben persoonlijk ook geen voorstander voor al dat flexen. Is wat mij betreft veel te veel doorgeschoten. Voor zij die echt willen, prima, maar niet mensen naar flexen duwen terwijl ze net zo gelukkig, of gelukkiger, zijn in een vaste baan.

Wat denken jullie?

Li

Li

28-09-2017 om 13:06

helemaal mee eens

Het stomme is: al dat geflex leidt helemaal niet tot meer werk, zoals de regering beweert.

Als er werk is, dan zal daarvoor heus wel iemand in dienst worden genomen. Men gaat niet opeens als een gek investeren alleen omdat je de werknemers weer makkelijk kwijt kan.

Wat zou kunnen helpen is dat de overheid weer meer verantwoordelijkheid gaat nemen voor zieke werknemers. Zeker voor een klein bedrijf of start-up. En dan alle flexers gewoon weer in vaste dienst, behalve degenen die dat zelf echt niet willen.

Je merkt op de werkvloer dat het flinke onrust veroorzaakt, ook onder vaste werknemers die de flexers gewoon als hun collega's zien. Maar dan met slechere arbeidsvoorwaarden.

saar

saar

29-09-2017 om 18:18

ben er niet in thuis

maar is niet tamelijk gewoon dat we later kinderen krijgen, omdat we steeds ouder worden?

Wilma

Wilma

29-09-2017 om 20:31

werkgever

Ik denk dat dit ook een boosdoener is:
https://www.nu.nl/carriere/4704219/werkgevers-hebben-vaak-niet-ze-zwangere-vrouwen-discrimineren.html

De overheid heeft hier een taak.

lieverdje

lieverdje

11-10-2017 om 14:51

saar

Op zich krijgen mensen nu wel later kinderen dan vroeger, maar het is wel erger geworden. Ik herken het heel erg in mijn omgeving. Ik was er zelf vroeg bij, maar veel van mijn leeftijdsgenoten krijgen pas, nu ze een tijdje een vast contract hebben een keer kinderen (35-40 jaar). Of ze nemen ze alsnog (zonder vastigheid) omdat het over een paar jaar misschien niet meer lukt.

Ik hoorde dat er bij het plaatselijke kinderdagverblijf ook sprake is van een geboortegolfje, nu de economie weer aantrekt.

Cora

Cora

12-10-2017 om 14:33

Inderdaad veel later dan vroeger

Gezinnen beginnen inderdaad al een hele tijd later aan kinderen dan pakweg 25 jaar geleden. Ik vind dat echter helemaal geen verontrustende tendens. Waar ik wel gevaar in zie is dat de tijd veel te snel gaat en dat vrouwen met een kinderwens deze misschien veel te lang uitstellen omwille van flexcontracten, studies, werkzekerheid, financiële zekerheid of wat dan ook zodat er veel vaker een beroep zal moeten gedaan worden op medische hulp. Toch heeft kinderen krijgen op latere leeftijd ook zijn voordelen denk ik. Je bent rustiger, alles moet zo nodig niet meer (want je hebt al heel wat bereikt in het leven), je kan meer aandacht aan de kinderen schenken en je staat financieel sterk in je schoenen. Toch is dit voor iedereen een persoonlijke keuze...

Ook door minder vastigheid in relaties

Het later kinderen krijgen komt ook door minder vastigheid in relaties. En dat komt weer doordat mensen minder economisch afhankelijk van elkaar zijn en hogere eisen stellen aan relaties (wat een groot goed is, daardoor zitten we ook minder vast in ongelukkige relaties).

Ik zie ook veel mensen om me heen met hoge materiele eisen. Eerst een koophuis dat groot genoeg is voor alle toekomstig gewenste kinderen, dan pas het eerste kind. Mensen die meer dan voldoende financiele reserves en WW-rechten hebben om eventuele zwangerschapsdiscriminatie "op te vangen", maar toch blijven wachten omdat ze dat huis willen.

WW recht en zwangerschapsdiscriminatie

Zo makkelijk vang je met WW-rechten de zwangerschapsdiscriminatie niet op. Wel het inkomensverlies dat het gevolg is van het niet-verlengen van je contract wegens zwangerschap. Althans, zolang de WW-uitkering duurt. Dat is niet zo heel lang, en na een paar jaar houdt de uitkering op. Of je als vrouw met een heel jong kind in de tussentijd een baan met fatsoenlijk inkomen gevonden hebt is dan nog maar de vraag, want veel werkgevers zijn ook niet dol op moeders van heel jonge kinderen. Want a) misschien worden ze op korte termijn wel weer zwanger en b) ze moeten om de haverklap weg van het werk als het kind ziek is.

Heb je een vast contract als je zwanger wordt, dan maken ze je in principe niks meer. Dat is toch een wat andere uitgangspositie.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.