Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Nieuwe schoolspullen


Lisabette schreef op 27-08-2022 om 02:20:

Ik heb meerdere kinderen. Ieder kind krijgt 3 rugzakken op de basisschool (groep 1, groep 3 en groep 7) en 2 tassen op de middelbare school (onderbouw en bovenbouw). Verder vullen we aan wat de kinderen nodig hebben, zoals te kleine sportschoenen. Op de middelbare moeten ze kwijt- of kapotgemaakte spullen zelf betalen, o.a. beschadigde boeken en geodriehoeken die mysterieus verdwijnen. 

Wij doen het exact hetzelfde. 

Broodtrommels en bekers gaan in principe mee tot ze kapot zijn, maar als er echt een te kinderachtig plaatje op staat, wil Sinterklaas best een nieuwe geven...

Ik gebruik nu al weer een aantal jaar de mepal broodtrommel met Jokie en Jet van de Efteling die mijn jongste als kleuter gebruikte maar in gr4 echt te kinderachtig vond.

Mijn eastpak rugzak die ik zelf in 3 havo kocht, heb ik vorig jaar weggedaan omdat hij toen echt versleten was. Ik ben nu 43!

madee schreef op 27-08-2022 om 08:53:

Dat ovalen 'klikje' bij Mepal kun je er gewoon weer in klikken. Wij hebben die ook wel eens onderling uitgewisseld voor een leuk kleureffect. Wat valt er verder aan stuk te gaan? Ik begrijp het ook niet

Wij gebruiken ook al jaren een broodtrommel zonder dat klikje, dan is hij ook nog prima te gebruiken. 

En om op de op in te gaan: nee, niet elk jaar hoeft alles nieuw. Kind krijgt hier trouwens heel erg veel 2e hands, maar dit jaar wilde ze heel graag ‘nieuwe schoolspullen’ kopen, nou ja, dat mocht dus wel, ondanks dat het niet nodig was. 

jongste hier naar de brugklas dus die heeft alles nieuw. Die wilde echt niet meer met haar Freek Vonk rugzak en Minions beker naar school hoor. Bekers en bakjes doen ze hier niet aan. Ze hebben een waterfles en brood gaat in een zakje. 
middelste kocht wat schriften en moest een bepaald type rekenmachine. 
oudste heeft alleen een collegeblok gekocht. Het wordt elk jaar minder. 
overigens snap ik het heel goed dat ze ook weleens een nieuwe tas willen, dat wil ik zelf ook. Dat vind ik dan ook een leuk cadeau voor Sint/Kerst. 

Butterflywhy schreef op 27-08-2022 om 09:45:

[..]

Sorry maar ik weet niet wat ik lees. Heb dan liever dat ik ben zoals ik ben dan wat ik hier lees. Waarom zou je zes jaar met dezelfde tas moeten doen? Ik koop voor mezelf ook meerdere tassen zodat ik kan afwisselen. En mijn kinderen kunnen heel goed met geld omgaan maar hoeven echt niet elk dingetje zelf te betalen.

Er zit ook nog iets tussen hè. Mijne hoeven heus niet met een versleten paw patrol-tas naar groep 7, maar krijgen ook niet elk jaar klakkeloos alles onnodig nieuw. 

Butterflywhy schreef op 27-08-2022 om 09:45:

[..]

Sorry maar ik weet niet wat ik lees. Heb dan liever dat ik ben zoals ik ben dan wat ik hier lees. Waarom zou je zes jaar met dezelfde tas moeten doen? Ik koop voor mezelf ook meerdere tassen zodat ik kan afwisselen. En mijn kinderen kunnen heel goed met geld omgaan maar hoeven echt niet elk dingetje zelf te betalen.

nou ik vind elk jaar een nieuwe tas, broodtrommel ed abnormaal.  Ik zou mijn kinderen beter leren omgaan met hun spullen. 

Caramelzeezoutchocola schreef op 27-08-2022 om 10:02:

[..]

Begrijp niet waarom je op mij reageert? Ik schrijf toch juist dat ik sommigen te streng vindt? En soms kun je ook gewoon je kind iets geven voor de leuk, de meesten vinden toch wel eens leuk om wat nieuws te krijgen/kopen? Betekent niet dat je daardoor slordig/gemakzuchtig met je spullen om hoeft te gaan, maar het blijven kinderen en ja dan kan er weleens wat stukraken, al dan niet door toedoen van kind zelf.

Omdat ik het met je eens was 

Friezinnetje schreef op 27-08-2022 om 10:35:

[..]

nou ik vind elk jaar een nieuwe tas, broodtrommel ed abnormaal. Ik zou mijn kinderen beter leren omgaan met hun spullen.

Euhm, dit was waar ze op reageerde:

“Je kind kan heel “normaal”met z’n spullen omgaan maar kan ook een klasgenoot treffen die het leuk vindt om met z’n schooltas (of die van een ander) te touwtjespringen en andermans spullen “af te pakken “ en ermee overgooien. Heel sneu als jouw kind dan netjes is maar dan geen andere dingen krijgt omdat dat maar Max. 1 keer per jaar mag.”

BeneficialJay65

BeneficialJay65

27-08-2022 om 10:55

Butterflywhy schreef op 27-08-2022 om 10:36:

[..]

Omdat ik het met je eens was

Oké dan begrepen we elkaar verkeerd of toch goed, net hoe je het bekijkt🙂

MamaE

MamaE

27-08-2022 om 11:02 Topicstarter

Als een ander kind spullen kapot maakt, ga ik mijn kind daar niet voor straffen. Gebeurt dat meermaals per jaar, dan moet daar wel wat mee gebeuren, want dat is niet normaal. Ook een ander kind hoeft niet met haar spullen te gooien of ze te vernielen. Dat doen ze dan maar met hun eigen spullen. Of gewoon niet, want tassen en broodtrommels zijn niet bedoeld om mee te gooien.
Maar bij slordigheid of onvoorzichtigheid wil ik haar niet aanleren 'dat mama wel nieuw koopt'. 

Verder hoeft ze niet acht jaar met haar rugzak van groep 1 te doen (ik vind dat kind van die krokodillenrugzak tot groep 8 wel stoer trouwens), maar ze kan dan ook voor sinterklaas of de verjaardag een nieuwe vragen. Van haar gymschoenen denk ik bijvoorbeeld niet dat die nog het hele schooljaar meegaan, maar nu passen ze nog dus dan koop ik wel nieuwe als het nodig is. 

madee schreef op 27-08-2022 om 08:53:

Dat ovalen 'klikje' bij Mepal kun je er gewoon weer in klikken. Wij hebben die ook wel eens onderling uitgewisseld voor een leuk kleureffect. Wat valt er verder aan stuk te gaan? Ik begrijp het ook niet

Bij mijn dochter brak ie af incl stuk van de trommel… was nog geen half jaar oud 🤷🏼‍♀️

Martje80 schreef op 27-08-2022 om 10:17:

[..]

Die zwarte clipjes aan de zijkant kun je los bestellen bij Mepal. Hoeft de hele broodbak niet weg.

Heb dat eens nagevraagd bij de winkel waar ik de bakjes altijd koop, die zei dat vervangen niet mogelijk was, denk nu dat hij dat zei omdat hij dan niks verdiende... Ik doe trouwens alleen de bovenkant van het bakje weg, met een ander kleur bakje erbij kun je nog eens afwisselen. Het gebeurde tot nu toe alleen bij de platte bakken, de dikkere bakjes gaan al jaren mee. Of dat nou afhangt van de gebruikers, zoons hadden de platte, dochters hebben de dikkere...

Toen de kinderen (5x + 3stief) klein waren wilden ze het liefst zo’n rugzakje van de zeeman met dora/Spider-Man oid. Daar was de bodem na twee/drie jaar wel van door. 
De zonen boeit de tas niet zo. Mijn oudste heeft zijn tas nu al tien jaar in gebruik, sinds hij die op de middelbare kreeg. De dochters zijn wispelturiger in hun tassen. Maar: pas een nieuwe als de andere stuk of versleten is. Voor het VO altijd een nieuwe. 
Oudste dochter is na twee jaar VO overgestapt op een andere rugzak (ze vond paarse ruiten niet meer mooi en wilde een zwarte), de paarse is daarna nog gebruikt als logeertas. 
Mijn derde (dochter) liep dit schooljaar (klas 2) ineens met canvas tasjes maar die had geen boeken, nu bovenbouw klas 3 krijgt ze wel boeken. Volgens eigen zeggen is haar rugzak stuk van binnen. Moet het nog even bekijken. 
Mijn vierde (brugklas, nu naar klas 2) had een grote Eastpack maar stapte halverwege het jaar over op haar tas die ze in groep 8 had. 
Stiefzoon doet nu voor het vierde jaar met zijn Eastpack. 
Stiefdochter gaat nu naar de brugklas en is ontzettend kieskeurig wat haar nieuwe rugzak betreft. Is met haar moeder al meermalen de stad in geweest maar vond het allemaal maar niets. Nu moest er per se ene bepaalde rugzak die ze op internet gezien heeft aangeschaft worden. Die moet uit de VS komen en is er dus niet bij de start van het schooljaar 🤦🏼‍♀️. Ik bemoei me er verder niet mee, geef alleen gevraagd advies over het soort tas. Maar als ik het voor het zeggen had had ik gezegd dat ze in de winkel en nu een tas moest kiezen uit de keuzes die er zijn 😬. Ook met in het achterhoofd dat ze waarschijnlijk over een half jaar toch weer een andere wil 🤣. 

Overige spullen: schriften, agenda, pennen enz elk jaar nieuw. 
En als docent ben ik ook echt niet blij als leerlingen met hun oude schrift aan komen kakken. Ik wil dat mijn leerlingen hun schrift op een bepaalde manier inrichten (wiskunde, kantlijn maken, netjes werken, achterin aantekeningen maken, werken met geo en potlood bij tekeningen enz en was daar ook streng in). 
Wat ik trouwens minstens zo verspillend vind is, zijn de nieuwe ‘flex’ methodes. Bijna geen enkele nieuwe methode is nog voor de hergebruik 🤷🏼‍♀️. Het zijn allemaal leer/werkboeken. Mijn stiefdochter heeft geen enkel boek te kaften, mijn dochter die naar de derde gaat maar drie boeken. 

Yoja schreef op 27-08-2022 om 11:14:

[..]

Heb dat eens nagevraagd bij de winkel waar ik de bakjes altijd koop, die zei dat vervangen niet mogelijk was, denk nu dat hij dat zei omdat hij dan niks verdiende... Ik doe trouwens alleen de bovenkant van het bakje weg, met een ander kleur bakje erbij kun je nog eens afwisselen. Het gebeurde tot nu toe alleen bij de platte bakken, de dikkere bakjes gaan al jaren mee. Of dat nou afhangt van de gebruikers, zoons hadden de platte, dochters hebben de dikkere...

Misschien deuken de platte sneller in?

MamaE

MamaE

27-08-2022 om 11:36 Topicstarter

Ik hergebruikte oude schriften alleen als er maar een paar blaadjes gebruikt waren die ik er dan uitscheurde. Niet als het nog half vol stond met dingen van het jaar ervoor. Dat zou ik veel te onoverzichtelijk vinden. 
Die flexmethodes vind ik ook verspilling ja. Op de scholen hier in de regio hebben ze veelal nog eigen boekenfondsen. 

Ik zou er wel moeite mee hebben als ik een fatsoenlijke, prijzige rugzak aan zou schaffen voor de middelbare en mijn kind die na een half jaar alweer af zou danken voor iets wat ze op dat moment mooier vindt.

De ultieme nieuwe schoolspullentijd is voor mijn gevoel bij de overgang van basisschool naar voortgezet onderwijs. 
Bij de andere overstapmomenten komen er nieuwe spullen voor zover nodig, maar beslist niet alles. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.