jopi
14-01-2012 om 18:03
Nieuwe fiets alleen met bijzondere dag/reden?
Ha!
Ik verschil van mening met mijn man over het moment waarop zoonlief een nieuwe fiets krijgt.
Hij is al maanden te groot voor zijn huidige exemplaar. Hij kan er nog wel op fietsen, maar zn knieen zitten veel te hoog en door te kleine wielen moet ie heel hard trappen om vooruit te komen. Daarbij hebben al zn vriendjes veel grotere fietsen en ziet hij er wel een beetje kinderachtig uit op dat kleine ding.
Tot nu toe hebben wij zijn nieuwe fietsen voor zijn verjaardag gegeven. Maar nu is hij pas eind mei jarig. Dat vind ik te lang duren voor hem.
Manlief vindt het echter onzin om zomaar een groot kado als een nieuwe fiets te geven. Vind ik ook, maar een fiets is ook een noodzakelijk gebruiksvoorwerp, en nog 4 maanden op dat te kleine fietsje vind ik eigenlijk ook geen optie. Het kan wel maar ja.... Vind het ook een beetje sneu voor hem.
Ik heb op marktplaats een prachtexemplaar op de kop getikt, die nu in de schuur op hem staat te wachten. Mn handen jeuken om hem te geven.
Compromis is wellicht dat we hem geven voor zn rapport, eind januari begin februari. Denk dat ik dat maar eens zachtjes ga inmasseren.
Wat vinden jullie? Onzin en gewoon geven of inderdaad goede reden voor hebben als verjaardag of als beloning voor iets geven?
Ashara
14-01-2012 om 18:21
Jopi
Ik zou hem de fiets nu geven. Het is inderdaad een groot cadeau maar het is ook een gebruiksvoorwerp wat je zoon nu goed kan gebruiken. 5 maanden wachten is dan wel heel lang. Als het nog een maand was ok dan zou ik ook wachten maar 5 maanden op een te kleine fiets moeten fietsen is ook niet echt fijn.
Hier doen we het zo: kinderen krijgen nieuwe fiets als ze er een nodig hebben, valt dit toevallig samen met de verjaardag dan krijgen ze de nieuwe fiets op de verjaardag. Valt het niet samen dan gewoon tussendoor. Daarnaast schuiven we de fietsen ook door en dan krijgt het jongere kind niet de fiets van broer/zus op de verjaardag maar gewoon zomaar. Ik vind het dan ook geen echt verjaardagscadeau.
Maar een fiets is ook vooral praktisch en dat aspect wil ik zeker niet uit het oog verliezen dus ik zorg er voor dat ze een passende fiets hebben.
Leen13
14-01-2012 om 18:31
Regel
De regel alleen iets groots geven voor een verjaardat is hier gewoon niet handig, dat heb je soms met regels. Dan is het handiger als je een uitzonder kunt maken en van de regels af kunt wijken. uiteindelijk gaat het erom dat je zoon op een handige manier naar school komt en eerlijk gezegd zou ik dat echt niet afwachten als die fiets van je zoon nu al veel te klein is en er staat wel een goede fiets te wachten. Weg met die te kleine fiets! Het is gewoon een praktisch vervoermiddel en je moet er niet teveel omheen bouwen als nutteloze eisen.
Ik snap dat je dan nu een probleem hebt omdat je dan een ander cadeau op zijn verjaardag geeft. Maar daar kun je nog even over nadenken het is nog geen mei.
Je man kan er misschien moeilijker in mee gaan omdat jij degene bent die het dagelijkse gedoe op die oude fiets vaker meemaakt en omdat jij ziet hoe je zoon het niets vind en daar kunnen vaders soms makkelijker in zijn: doe maar flink, had ik vroeger ook niet, helemaal niet erg en dat soort. Weet ik niet hoor, maar hier kwam er ook een fiets als ik het nodig vond en niet als vader er pas aan toe was, dat was lang wachten.
Dendy Pearson
14-01-2012 om 18:59
Hier
is een fiets gewoon iets wat je nodig hebt, net als papier,stiften en nieuwe schoenen/kleren. Dat wordt gewoon aangeschaft als het nodig is. Ik vind het als kado echt niet leuk.
Dendy
liora
14-01-2012 om 19:08
Net als dendy
Ik vind een fiets gewoon iets wat je nodig hebt net als schoenen. Dus ik zou nooit een fiets geven als verjaardagscadeau.
Liora
jopi
14-01-2012 om 19:19
Fijn!
Al deze "medestanders" en redenen om een fiets ook gewoon als gebruiksvoorwerp te zien.
Ik ga mn puntje ff drukken vanavond, maandag hopenlijk op de nieuwe fiets naar school !
Puck
14-01-2012 om 20:33
Hier ook (en p o.t.)
Hier krijgen ze de fiets ook gewoon als ze hem nodig hebben. En als dat een paar maanden voor de verjaardag valt dan wel zoiets als: je krijgt nu de fiets en bij je verjaardag dan iets minder, maar als het zo uitkomt ook wel gewoon tussendoor. Ik kijk daar eigenlijk niet zo precies naar en ze krijgen voor hun verjaardag ook niet altijd iets van hetzelfde bedrag.
Ik wordt altijd zo raar aangekeken als ik zeg dat onze kinderen niets krijgen voor hun rapport dat ik het idee heb dat ik de enige op aarde ben die zo harteloos is, gelukkig heb ik nu een maatje
wil40
14-01-2012 om 20:37
Vervoersmiddel
Een fiets is voor mijn zoon gewoon een vervoersmiddel. Ik vind het wel een grote aankoop, maar dat staat los van zijn verjaardag.
Ely
14-01-2012 om 20:58
Tussenmening
Een fiets is een vervoersmiddel. Een vet cool gave blitse wijze fiets een cadeau .
In jou geval zou ik idd de fiets nu geven met de mededeling dat-ie alvast een beetje voor zijn verjaardag is. Voor zijn verjaardag dan iets bescheideners.
Zolang wachten zou ik ook niet kunnen . Ik ben vaak benieuwder over hoe het cadeau ontvangen zal worden dan de ontvanger over t krijgen bij dit soort gelegenheden . Een keer oudste een cadeau gegeven waar hij van in tranen uit barstte, geweldig )
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
ody
14-01-2012 om 21:34
Hier ook
Niks voor het rapport en als er nieuwe fiets moet komen dan moet dat maar. Probeer zulke dingen wel 2dehands te kopen daar we maar 1 zoon hebben en ze er zo weer uitgegroeid zijn. Zou hem ook nu geven en zeggen dat het ook een beetje voor de verjaardag is. Op de verjaardag dan een kleinigheidje.
Verstuurd met de Ouders Online iPad app.
Janna3
14-01-2012 om 21:43
Juist geen verjaardagscadeau
Wij kopen fietsen zeer bewust niet als verjaardagscadeau. We hebben drie jongens en dat zou betekenen dat de oudste eens per twee, drie jaar een fiets voor z'n verjaardag zou krijgen terwijl zijn broertjes dat nooit hoeven. Dat zou niet eerlijk zijn.
Ik moet er wel bij vertellen dat wij de fiets uitkiezen. Hij mag aangeven wat hij mooi vindt, maar daar houdt het bij op. Wij kiezen voor degelijke stevige merkfietsen, geen hippe voertuigen.
Kaaskopje
14-01-2012 om 23:50
Nee
Het geven van de fiets kun je zien als ritueel op zich wat niet aan een bijzondere gebeurtenis gekoppeld hoeft te worden. Als het zo uitkomt dat je het aan een verjaardag kunt koppelen is daar niets mis mee, maar te lange benen op een te kleine fiets vind ik belangrijk genoeg om daar niet op te wachten. Wat je wel moet realiseren is dat een ander kind of andere kinderen in jullie gezin dat dan ook zal willen als de tijd daar is.
albana
15-01-2012 om 11:02
Ook tussenmening
Hier ook tussenmening. Een hele mooie, coole, precies zoals jij wilde-fiets is een kado. Een 2de hands omdat je andere te klein was een noodzakelijk iets omdat je 'm als vervoer nodig hebt.
Gewoon nu geven en een iets 'bescheidener' kado op z'n verjaardag.
groeten albana
Jade
15-01-2012 om 11:33
Mening....
Wij hebben onze kinderen een nieuwe fiets gegeven toen ze 'm nodig hadden en voor hun verjaardag een bescheidener kado gegeven. We wilden wachten totdat ze naar het VO gingen, maar ze hebben zich niet aan de afspraak gehouden om tot die tijd niet uit hun fietsen "te groeien", dus kregen ze 'm eerder
Ze hadden allebei totaal geen probleem met het feit dat ze een bescheidener kado hebben gekregen voor hun verjaardag.
Jade
15-01-2012 om 11:34
Dat is geen mening die ik gaf...
...maar een verhaal
Mijn mening is: de fiets nu geven en met verjaardag een bescheidener kado
even annoniem
15-01-2012 om 20:12
Visioen
ik krijg bij dit verhaal ineens een terugblik, van dochter, die iedere dag met haar fiets van en naar school gaat. Fiets was net anderhalf jaar oud (voor haar verjaardag gekregen), en dochter komt bijna onder een auto, omdat haar achteruittraprem het ineens niet meer deed. Wij hebben echt geen half jaar gewacht met haar nieuwe fiets. Dan maar een kleiner kado met haar volgende verjaardag.
Puck
16-01-2012 om 08:35
Even annoniem
Als een achteruittraprem het niet doet na anderhalf jaar dan lijkt me dat je niet direct een nieuwe fiets koopt als hij verder nog goed is, maar dat je dat laat repareren bij de fietsenmaker
jopi
16-01-2012 om 22:22
Hij heeft m!
Veel overedingskracht was er niet voor nodig bij manlief: gister hebben we de fiets gegeven, gewoon als leuke verrassing en zoonlief was/is heul blij!
Fietsen gaat zoveel beter, hij is supertrots en vindt m "suuuuper cool". Zucht. Niets doet het moeder hart harder kloppen dan een intens gelukkig kind
Dank voor het supportieve duwtje in de rug.
De oude gaat weer op marktplaats, en nu maar sparen voor het Lego Ninjago-huis voor zn verjaardag (meneer wordt 7)!