Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
koffiekwast

koffiekwast

19-08-2011 om 10:22

Nieuwe familie aanwinst

een tijdje terug stond hier een oproep van AFS voor gastgezinnen. Na de oproep bleef t bij ons, als ex uitwisselingsscholieren toch knagen en uiteindelijk hebben we besloten om in ieder geval voor de 1e periode van het schooljaar een scholiere in huis te nemen. Binnenkort arriveert de 16 jarige Indonesische Faya bij ons op t Groningse platteland. Ben heel benieuwd hoe dat gaat lopen.
Ben bovendien benieuwd of er uiteindelijk nog andere mensen van het forum hebben gereageerd op de oproep van destijds. Lijkt me leuk om in dat geval ervaringen te delen.

groet,

koffiekwast

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Koffiekwast

Ik heb niet op die oproep gereageerd, het komt om allerlei redenen momenteel volstrekt niet uit, maar het lijkt me heel leuk om over een aantal jaren te doen. En dan natuurlijk bij voorkeur met een Indonesische scholier, zodat de kinderen er nog wat van opsteken.

Ik zou het heel leuk vinden als je t.z.t. nog eens wat post over je ervaringen.

Groeten,

Temet

Anne ter Wee

Anne ter Wee

21-08-2011 om 18:58

Leuk!

Wat leuk dat je dat besloten hebt! Ook ik wil straks wel horen over je belevenissen!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

koffiekwast

koffiekwast

22-08-2011 om 09:35

Ik zal jullie op de hoogte houden..

ben zelf eigenlijk ook heel benieuwd hoe het zal gaan. Vandaag krijgt ze het officiele bericht via AFS Indonesie en mogen wij ook contact gaan leggen. Zo te zien is ze minstens zo twitter-actief als dochter, dus dat moet wel gaan lukken straks.....

Koffiekwast

Vraagje: konden jullie ook kiezen uit welk land je een student zou willen?
Het lijkt ons nl ook wel iets. We zagen gisteren een stukje over een afs-gastgezin uit ons dorp in de krant, en zowel echtgenoot als ik vinden dat wel wat. Bijkomend voordeel kan zijn ons eigen Engels (conversatie) en die van onze kinderen op te krikken. Maar dan het liefst van een native-spreker. Ik zal sowieso eens kijken wat er over afs te vinden valt op internet.

Brianna F

Brianna F

31-08-2011 om 17:07

Silone

Dat is niet de bedoeling meen ik, gastkind moet zich de taal van zijn of haar gastland zo snel mogelijk eigen maken en dat werkt niet als je haar/zijn taal gaat spreken.

koffiekwast

koffiekwast

31-08-2011 om 18:00

@silone/brianna

Op zich is het mogelijk een landen voorkeur of een voorkeur voor 1 van de studenten te maken. Maar Brianna heeft gelijk dat het wel de bedoeling is dat de uitwisselingsscholier zo snel mogelijk de taal van het gastland leert. Dan kan het dus zelfs een belemmering zijn als je teveel blijft hangen in de taal van de AFSer. Uiteindelijk moeten ze op school mee gaan draaien en vrienden maken (en die gaan echt niet het hele jaar Engels spreken) Aan de andere kant is het natuurlijk in het begin handig als je de eerste zaken en evt. problemen in de eigen taal kan bespreken.
Maar je zal er versteld van staan hoe snel sommigen zich gaan redden met de taal. Wij hebben nu op facebook al intensief contact met gastdochter en het lukt al goed om basisdingen in het Nederlands te vragen en te beantwoorden. Spreken zal nog wel anders zijn, maar dat zien we 11 september als we haar af gaan halen van het orientatiekamp. Buren van ons werden inmiddels ook enthousiast en halen diezelfde dag hun Thaise gastdochter op.
We hebben er steeds meer zin in. (moet alleen de slaapkamer nog uitruimen en klaar maken voor ze komt)

Spannend hoor koffiekwast

Zou je af en toe en update kunnen geven, in deze draad bv? Ik ben erg benieuwd hoe het jullie zal vergaan. Wie weet, volgend jaar wij misschien.

koffiekwast

koffiekwast

01-09-2011 om 14:02

Blogje / @ silone

Heb besloten een blog bij te gaan houden - gastdochter doe dat ook en ik ben ondertussen ook veel leuke buitenlandse gastouderblogs tegen gekomen. Een mooie manier om het verhaal te delen - en misschien ook te koppelen aan wat publiciteit straks als er weer nieuwe gastgezinnen gezocht worden.

http://afsbogorhoogeland.blogspot.com/

ik meld het hier dan wel als er een update is.

groet
Koffiekwast

ilsepilse

ilsepilse

05-09-2011 om 15:48

Zus ook als exchange geweest bij afs

20 jaar geleden was mij zus ook met AFS in de states.
Een hele positieve ervaring!
Als ik het geld had nam ik ook zo een student(e) in huis!
De zoon van mijn nicht vertrekt over een weekje ook naar de US maar de regels lijken verandert te zijn want als ze hier in belgie of ned afgestudeerd zijn op de middelbare school kunnen ze daar niet meer terrecht op een public school, zijn droom ging bijna de mist in door een grove fout van AFS. Hij moest uiteindelijk zelf nog een gastgezin vinden...
Succes met je Indonesische studente!

Brianna F

Brianna F

05-09-2011 om 20:55

Huh?

Bij dochter zat een meisje afgestudeert aan HAVO, die ging gewoon naar de highschool, ze mocht alleen niet meedoen met de competitiesport en dat was een tegenvaller, want daar had ze zich erg op verheugd. In Amerika neemt sport nl een ontzettend grote plek in in het schoolleven.

koffiekwast

koffiekwast

06-09-2011 om 19:12

Sport en plaatsing in vs

De regels voor meedoen aan een sport als je "thuis" de middelbare school al af hebt verschillen per regio... is niet altijd te voorspellen.
Maar alle uitwisselingsorganisaties zijn dit jaar geconfronteerd met de nieuwe regelgeving in de VS (het is steeds moeilijker uitwisselingsscholieren met een thuisdiploma geplaatst te krijgen op een public school - en als er geen schoolplaatsing is, wordt er geen visum afgegeven. Dat was andere jaren anders - en als een student er 1 keer was, dan kwam de rest vanzelf) Alle uitwisselingsorganisaties zijn hier tegenaan gelopen - en aangezien AFS de grootste is, raakt het hen het meest. Maar ik begreep overigens vandaag dat ze bijna alle plaatsingen rond hebben.
Onze dochter gaat mede hierom waarschijnlijk volgend jaar (tussen de 4e en de 5e) al weg, ondanks het feit dat ze dan pas 15 is.
Ilse - ik hoop dat je neef in ieder geval een leuk jaar heeft.
Wij kijken uit naar zondag.

Valkyre

Valkyre

06-09-2011 om 20:55

Koffiekwast

Ik ben zelf ook op m'n 15e vertrokken indertijd, tussen 4 en 5 VWO. Dat sluit ook beter aan op het schoolniveau daar.

Waar je wel op moet letten, is de begeleiding bij terugkomst. Ik kwam op een nieuwe school terecht, en ik viel echt in een zwart gat (andere klas, nieuwe vrienden maken). Verder werd ik in Amerika erg kort gehouden (conservatief-christelijk gezin) waardoor ik nogal lossloeg toen ik terugkwam. Kortom: houd de vinger aan de pols! Het was overigens wel een fantastische tijd, en ik heb nog steeds warm contact met "mijn" gezin.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.