Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Triva

Triva

23-10-2016 om 17:37

Nepspeelgoed vs Merkspeelgoed

https://www.ouders.nl/columns/30-het-drama-van-de-neppers

Wel interessant. Ik heb de binnenspeelzandfase net gemist maar ik geloof inderdaad dat het nepspul heel nadelig is voor het echte spul. Mensen krijgen vaak als kadootje of zo het nepspul en dat bevalt dan natuurlijk niet. Ook die knikkerbaan van papier: de echte versie ziet er goed en stevig uit en SES vergalt het plezier. Hier hadden de jongens heel lang plezier van een knikkerbaan van houten losse blokken. Was een topvondst en die bak gaat ook niet weg.

Hebben jullie ervaring met nep en merk?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

23-10-2016 om 17:47

Zeker

Hier kregen de kinderen regelmatig neplego en ander speelgoed (niet van mij), en dat viel altijd tegen.

Half a twin

Half a twin

23-10-2016 om 17:59

Volmondig ja

Oma kon altijd het hele sintverlanglijstje kopen voor het opgegeven bedrag. Oma vroeg lijstjes voor 15euro of zo. Daar zetten we dan iets op van een tientje iets van twaalf euro en wat dingetjes uit de categorie scheetkussen, trapspiraal en prinsessendouchegel.
ik had dan het idee dat oma voor 1 van de grote cadeaus zou gaan aangevuld met wat leukigheid. Oma kocht altijd alles maar dan van flutkwaliteit. 12 mooie stabilostiften werden er dan 50 van de action. Een robuste speelgoedshovel van merk x werd dan een hele set wegwerkersauto's van flutkwaliteit. Alles na 3keer gebruik rijp voor de vuilnisbak.
ik noem nu een paar voorbeelden van dingen die al lang bestaan, daar heeft de bedenker geen schade van. Uiteindelijk heb ik die stiften zelf gekocht.
Zeker bij nieuwe dingen zoals dat zand is het niet leuk voor de bedenker dat een nepproduct jou product een slechte naam geeft en niemand het meer koopt.

Pug

Pug

23-10-2016 om 18:59

Half a twin

Het is dat ik weet dat het niet dezelfde oma kan zijn, maar anders.... haha.

Maar behalve dat ik het gekregen nepspul weggooi en meestal geen merkspul meer koop ter vervanging, heeft het originele merk hier niet zoveel last van.

De meeste andere mensen zijn toch ook wel snugger genoeg om te begrijpen hoe het werkt met een namaakmerk?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

23-10-2016 om 19:00

Wel banbao

Hier hebben we wel banbao, dus goedkope LEGO, in huis. En dat is prima spul en ligt gewoon tussen de gewone LEGO. De grote sets zijn gewoon echt leuk en bij de action liggen nog wel eens kleine setjes voor een prikkie die zoon van zijn zakgeld goed kan kopen.

Verder hebben wij geen goedkoop speelgoed in huis.

Half a twin

Half a twin

23-10-2016 om 19:17

Wel vervangen

Ik heb alleen die lawaai stiften vervangen door kwaliteit. Dochter was 7 en wilde echt mooie stiften in mooie kleuren waarmee ze samen met haar tien jarige nicht topmodel platen kleuren wild. Met die 50 stiften voor een euro kon ze soms niet eens een rokje mooi inkleuren dan was de stift al leeg.
Andere goedkope troep ging hier mee tot het op was.

Banbao bevalt ons op t werk ook goed

Die bevalt goed omdat het net zo stevig is en inderdaad bij de action voor een leuk prijsje uitgeprobeerd. Verder niet veel eigenlijk. Het magnetische zand, de echte dan is echt waanzinnig leuk. Daar wil ik zelf nog wel mee spelen. Maar de nepversie is meer stevig bouwzand, das heeft dan niet dat leuke doorlopen zeg maar. .

Sally MacLennane

Sally MacLennane

23-10-2016 om 19:26

Stabilostiften

Ik teken zelf mog steeds graag. Mijn stabilo-viltstiften gaan al 8 jaar mee, terwijl de goedkoopjes van de Hema lelijk tegenvallen. Bruynzeel is een leuke middenklasser.

Als kind (jaren zestig) speelde ik bij oma met een soort surrogaatlego. De blokjes vielen kansloos van elkaar. Ik vond het troep.
Zo'n 13 jaar geleden had je skoebiedoetouwtjes, de neppe vielen al snel uit elkaar.

Kortom, als je echt duurzaam speelgoed wilt hebben, moet je wel investeren. Goedkoop spul is leuk om mee te nemen op vakantie, meer niet.

Uitzondering is de Eichmann-treinbaan, de goedkopere versie van Brio (houten spoorweg). Die was prima te gebruiken als goedkoper alternatief.

Lente

Lente

23-10-2016 om 19:41

Neplego vonden wij prima

Maakt niet uit welk merk. Maar dat kwam omdat onze kinderen alleen bouwden om het af te krijgen. Daarna wilden ze ermee spelen. Opnieuw bouwen deden ze niet.
Als het bouwsel bij het spelen uit elkaar viel (gebeurt bij alle merken, ook bij Lego), dan lijmden we sommige delen aan elkaar.

Je snapt wel dat ze liever Playmobil hadden Dat paste beter bij hun speelgewoonten.
Het echte Lego was bij ons zonde van het geld.

Nu ben ik fan van de Action. Sommige dingen zijn bijna zo goed als het origineel. Met veel dank aan degene die de tip gaven over de 'moneybelt' bij het joggen. Mijn puber is er erg blij mee. En de keramische wokpan was uiteindelijk net zo slecht als de BK-versie die we daarna kochten. Maar dan wel veel goedkoper.
Andere dingen zijn van slechte kwaliteit. Ik vind ze wel ideaal om uit te proberen of het wat is. Dan kun je altijd nog de 5-10 keer zo dure merkvariant proberen.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-10-2016 om 19:46

Wat ik dan wel weer weinig neutraal vind

is dat je meteen een link onder het artikel vindt waar je de Papertracker-knikkerbaan kunt bestellen. Het kan best zijn dat de nepper slechter is, maar ik vind dit artikel eigenlijk rieken naar reclame door die link. Ik zeg eerlijk dat ik nog nooit van papieren knikkerbanen heb gehoord. Ik zou toch liever voor kunststof of hout gaan denk ik.

Wat ons eigen aandeel in de nepwereld betreft, is dat wij nooit echte Barbies hebben gekocht, maar poppen die daar wel van weg hadden en net zo lekker speelden. 'Echte' merken zijn vaak best duur, dus als je geen duur speelgoed kunt kopen ga je voor nep. De poppen die wij kochten waren wel van goede kwaliteit, dus niet van die enge harde beentjes en armpjes, die je bij Zeeman of dat soort winkels kunt kopen.

Lente

Lente

23-10-2016 om 19:54

Kaaskopje, het is een artikel van iemand die speelgoed verkoopt

OO heeft afspraken met deze mevrouw over artikelen over speelgoed. En ja, daar mag ze dan een link bij zetten.
Die link is reclame op een open manier. De artikelen vind ik leuk om te lezen, ook al horen mijn kinderen niet meer bij de doelgroep. Ze schrijft leuk.

Tuinstoel

Tuinstoel

23-10-2016 om 20:03

Action - Aliexpress

Als je fan bent van de Action moet je eens een avondje bij Aliexpress gaan neuzen...

Kaaskopje

Kaaskopje

23-10-2016 om 23:43

Lente

Ik vind het prima als dat afgesproken is

Dees

Dees

24-10-2016 om 09:02

Nou

Ik heb diverse malen neplego uit china gekocht, prima spul!
BanBao vindt ik echt helemaal niets, wellicht komt dat door de poppetjes. Potjes klei en teken/sticker/speel boeken (in 4 verschillende talen)doen het ook prima.

lieverdje

lieverdje

24-10-2016 om 10:14

als verstokte Lego-fan

....vinden wij alle neplego helemaal niks Het ene merk is wel minder inferieur dan het andere, maar het haalt het niet bij het echte spul. Ook Banbao wordt hier direct de deur uit gedaan...nadat we hebben meegemaakt dat het niet meer van de echte lego af kon, het zat muurvast! (Banbao past echt niet goed op lego, de blokjes zijn een fractie hoger, dus je kunt het niet goed combineren)

Verder zijn we meer van kwaliteit boven kwantiteit. Eichhorn vinden we hier dan wel weer net zo goed als Brio, maar verder... liever het goede spul. Ik vind het ook nogal uitmaken of je kinderen er veel mee spelen of niet. Ik snap dat een houten knikkerbaan van Haba honderden euro's moet kosten, maar onze kinderen pakken niet keer op keer de knikkerbaan erbij, dus dan geen dure Haba. Wel kostbare lego, want daar wordt enorm veel mee gespeeld dus dat is het dan echt wel waard. Het speelplezier is natuurlijk ook veel groter als het speelgoed niet stuk gaat en mooi blijft.

Dees

Dees

24-10-2016 om 11:08

Lieverdje

Dan heb je enlighten en lepin nog niet geprobeerd. Dat is niet van echt te onderscheiden....oke oke je mist op elk puntje het lego logo.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-10-2016 om 11:47

Eens met Lieverdje

Ik verfoei die neplego.

Als dat hier al perongeluk in huis komt gaat het in een apart doosje dat ver weg blijft van het echte spul.

En ik ga ook liever voor kwaliteit. Brio is dat wat mij betreft ook. En Actionspul hebben ze hier ook wel, maar dat is vaak zo weer kapot. Prulspul...

Dees

Dees

24-10-2016 om 15:03

Ginny

Nou Ginny ik ben het niet eens. Kwaliteitsverschil in lego en de merken neplego die ik heb is niet waarneembaar, het klinkt hetzelfde, voelt hetzelfde en gaat allebeide niet tot nauwelijks stuk. Ik weet alleen dat het prijsverschil het mij absoluut niet waard.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-10-2016 om 18:03

Waar ben je het niet mee eens Dees?

Dat ik neplego prulspul vind? Goh.

Das best een aparte reactie. Vind je het goed dat ik dat voor kennisgeving aanneem?

Dees

Dees

24-10-2016 om 20:03

Ja dat je alle neplego over een kam scheert is wat opmerkelijk.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-10-2016 om 20:27

Ja nou ja

Het raakt je nogal blijkbaar.

Ik heb slechte ervaringen.
Het past niet, bouwt niet lekker, gaat gauw kapot.

Nou zou het best kunnen dat die ene nepperd die ik nog niet gezien heb wel Legokwaliteit is, maar ach weetje doe mij maar gewoon het echte spul. Het kost wat, maar dan heb je ook wat.

lieverdje

lieverdje

24-10-2016 om 23:38

wat wel goed is....

is Hubelino. Dat is een knikkerbanenmerk dat op duplo past, ze verkopen ook losse blokken. Is niet van Lego, maar de kwaliteit is hetzelfde. De prijs daarentegen ook, dus hier kun je weer niet spreken van een goedkoop alternatief.

Verder heb ik verschillende alternatieve legomerken voorbij zien komen en ik heb er ook nog geen gezien die het haalt bij lego. Ik zoek Enlighten en Lepin even op......

Tjeee... Lepin, dat is echt schaamteloos kopiëren van Lego dus. Letterlijk dezelfde sets, maar dan met een andere naam erop. Ik heb wat recensies van legofanaten gelezen... het ziet er nagenoeg hetzelfde uit, het komt zeer dicht in de buurt en is een stuk goedkoper (maar ook weer niet zo heel erg goedkoop). Dat ze niet eens de moeite nemen om zelf sets te verzinnen vind ik wel zeer verwerpelijk. Dat mensen van zo'n bedrijf durven kopen...tamelijk misdadig, sorry dat ik het zeg. Je bent op die manier medeplichtig aan plagiaat (en ook nog eens uitbuiting van Chinese arbeiders. Dat laatste is natuurlijk een argument om sowieso geen actionmeuk te kopen natuurlijk...)

Het Enlighten spul schijnt inderdaad ook vrij goed te zijn. Nouja, het zij zo. Het blijft meeliften op Lego, wat ik niet zo sympathiek vindt... ik hou het dus toch maar bij echte Lego. Al met al is Enlighten ook niet echt goedkoop en ik heb er iets op tegen om bij Aliexpress te kopen.

Dees

Dees

25-10-2016 om 08:44

ah ja

Meeliften op een ander merk is natuurlijk iets wat van alle tijden is. Net zoals prijzen van je merk kunstmatig hoog houden. Kijk bijvoorbeeld eens naar de telefoonsector, alle telefoons zijn kopieën van elkaar.

Overigens als je via Aliexpress koopt koop je rechtstreeks uit China, koop je via veel A merken dan koop je ook uit China maar blijft er minder voor de Chinezen en meer voor de A merken over. Weleens een reportage over spijkerbroeken van een of ander duur merk gezien, Chinezen stonden te lachen dat voor die broek in Nederland 150 euro werd betaald, 2 euro was al echt heel veel in hun ogen.

Hubelino ziet er inderdaad gaaf uit, er is overigens ook een Chinese kloon van.

lieverdje

lieverdje

25-10-2016 om 09:10

prijzen kunstmatig hoog houden

Lego wordt overigens niet in China of andere lagelonen landen gemaakt. Verder moet je niet vergeten dat het a-merk een heleboel investeert in ontwikkeling van het product, netwerk opbouwen etc. Iemand die klakkeloos kopieert heeft al die kosten niet gemaakt. Volgens mij worden niet overal de prijzen kunstmatig hoog gehouden. Zeer lage prijzen zijn eerder verdacht, naar mijn idee. Ik bedoel, kom op zeg, 2 euro voor een spijkerbroek. Hoeveel kindslaafjes hebben daarvoor krom gelegen en wat dacht je van het milieu enzo?

Dees

Dees

25-10-2016 om 09:28

Lieverdje

Dat zijn dus de spijkerbroeken die voor de grote merken naar landen als Nederland toekomen. Waar jij dus 150 euro voor in de winkel zou betalen krijgen deze mensen 2 euro voor. Als ze dezelfde broek op bijvoorbeeld Aliexpress zouden zetten zouden ze er vaak nog 50 euro voor krijgen.

marlies

marlies

25-10-2016 om 10:04

veel meer

Ik ben veel geweest in Aziatische landen en ik kan je zeggen dat 2 euro voor een spijkerbroek ook daar aan de goedkope kant is. Wat dat betreft vergelijkt Dees de goedkoopste spijkerbroek van zeg primark met een merkspijkerbroek. En ze vergelijkt kostprijs met verkoopprijs. Ik heb begrepen dat kostprijs van een spijkerbroek zo tussen de 5 en 10 euro ligt.
De baas van het bedrijf van die merkspijkerbroek investeert in een team ontwerpers. Het ontwerpen van een spijkerbroek kost nou eenmaal ook geld. Verder is een fabrikant geld kwijt aan een werkplek voor die ontwerpers, geld kwijt aan winkelruimte en energie daarvoor, geld kwijt voor vervoer/logistiek, geld kwijt aan marketing. En vaak wordt een merkspijkerbroek op kleinere schaal geproduceerd, dus duurder en exclusiever. De klant is vaak ook bereid meer te betalen voor de exclusiviteit van dat merk. Ga je op vakantie in Europa, dan zul je dat leuke jasje dat je voor je kind hebt gekocht bij h en m nog al eens tegenkomen.
Bij lego ligt het nog weer anders. Lego wordt niet in China gemaakt. Lego houdt zich aan allerlei regels die in Europa gelden. Wij zouden het heel raar vinden naast een fabriek te wonen die de hele dag geelbruine rook uitstoot. Of de hele dag affakkelt. Of dat de arbeiders gewoon op het fabrieksterrein wonen. Ook houdt lego zich aan allerlei emissieregels. Ook doet ego allerlei onderzoek naar verbetering van al die processen, ook op het gebied van effectiever gebruik van energie en minder uitstoot en past die toe. Ze houden zich aan de Europese regels op milieugebied. Ook weet je als je lego koopt dat de plastics veilig zijn: geen zware metalen of andere toevoegingen.
Verder geldt natuurlijk ook het hele verhaal van ontwerpen, winkels en marketing. Overigens, de Chinese regering geeft ook nog eens subsidies waardoor de neplego nog goedkoper wordt.
Mijn kinderen hebben ook wel eens neplego gekregen. Dat past allemaal net iets slechter en was net iets slechter uit elkaar te halen.

Lieverdje

Lieverdje

25-10-2016 om 10:22

juist, dat bedoel ik

en dat geldt vast niet alleen voor Lego, maar ook voor een hoop andere a-merken.

Taruh

Taruh

25-10-2016 om 10:56

Lego

Lego was vroeger gepatenteerd vandaar dat de blokjes van andere merken net niet lekker pasten.

Maar helaas voor Lego is het laatste patent in 1989 verlopen en kunnen ze er ook geen trademark op krijgen en nu mag iedereen goed passende blokjes maken. Maar dan moet je wel van goede huize komen want ze vechten je de tent uit natuurlijk.

mieke

mieke

25-10-2016 om 12:08

Lepin

Wow, dat Lepin gaat wel erg ver. Dat is gewoon een kopie uitbrengen in een gelijksoortige doos met net een iets andere naam erop.

Ik las trouwens ook dat ook lego dit te gortig vindt. Ze zijn een rechtszaak begonnen tegen Lepin. Ik las in het artikel hierover dat als Lepin nou alleen in China was gebleven Lego waarschijnlijk niks gedaan had (en ook niks had kunnen doen) maar door Aliexpres komen dit sort dozen ook in Europa terecht en daar gaan ze niet mee akkoord.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.