Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Pita

Pita

10-03-2014 om 21:05

Naast paspoort ook id kaart?

Zoon van 15 jaar heeft een paspoort en geen id kaart. Zijn vrienden/klasgenoten hebben naast hun paspoort vaak ook een id die ze altijd bij zich hebben. Zoon heeft meestal een kopie van zijn paspoort bij zich. Zoon geeft aan dat een id wel handig is. Ik vind het een beetje zonde van het geld.

Ben nieuwsgierig naar hoe julie dat hebben geregeld en waarom.

Pita


bibi63

bibi63

10-03-2014 om 21:12

mij lijkt

dat een paspoort natuurlijk zeer onhandig is om altijd bij je te hebben i.t.t. een ID. Maar die oplossing van een kopie vind ik eigenlijk wel de perfecte oplossing, want tja, om ook nog een ID aan te schaffen als je een paspoort hebt...
Gr. Bibi

ijsvogeltje

ijsvogeltje

10-03-2014 om 21:18

wel ID

Volgens mij is een kopie van een paspoort niet rechtsgeldig. Je kind moet zich altijd kunnen legitimeren, met een echt paspoort of en ID-kaart. Je schrijft "Zijn vrienden/klasgenoten hebben naast hun paspoort vaak ook een id die ze altijd bij zich hebben." Hebben ze allemaal dan wel een paspoort? Ik bedoel: voor veel 'standaard' vakantiebestemmingen volstaat een ID-kaart. Veel mensen hebben geen paspoort nodig.
Onze kinderen hebben overigens wel een paspoort, en de oudste ook een ID. Jongste krijgt straks ook een ID. Hier in de gemeente hadden ze destijds een actie voor bijna-14-jarigen, zij konden voor 9 euro een ID-kaart krijgen.

Tijgeroog

Tijgeroog

10-03-2014 om 22:11

Altijd id. bij je?

Maar hebben jullie altijd netjes je id bij je? Ik heb m'n rijbewijs in m'n portemonnee zitten, maar als ik die niet nodig heb laat ik die thuis. En als we verder weg gaan met het gezin laat ik m ook vaak thuis, want dan heeft m'n man z'n portemonnee bij zich. Makkelijk, en ik ben niet zo goed met tassen enzo.

wizzer

wizzer

10-03-2014 om 22:29

ID-kaart

Legitimeren is gewoon verplicht helaas. Ik zou voor zoon een ID-kaart aanschaffen. Vanaf deze week kost dat voor minderjarigen nog maar € 28,36 en de ID-kaart is gelijk tien jaar geldig.

mirreke

mirreke

10-03-2014 om 22:51

10 jaar geldig volgens mij pas vanaf 18 jaar

Omdat je gezicht dan nog teveel verandert.

Mijn kinderen

Hebben paspoort en ID. ID is veel handiger mee te nemen en bij de uitgaansgelegenheden accepteren ze geen copy.
Paspoort ligt in de kast, id in hun portemonnee en die nemen ze altijd mee.

Dalarna

Dalarna

11-03-2014 om 07:35

net wat ijsvogeltje zegt

Misschien hebben ze allemaal dubbel omdat je toen voor heel weinig geld een id bewijs kon komen vlak voor ze 14 werden?

En inderdaad vanaf eergisteren is het id bewijs tien jaar geldig maar alleen als je dan al 18 was.

Evanlyn

Evanlyn

11-03-2014 om 09:24

Grappig,

die vraag wilde ik ook net stellen! Wij kregen een brief van de gemeente: gefeliciteerd met je 14e verjaardag en je moet nu een ID kopen. Leuk kadootje!

Maar niemand heeft mij nog ooit zomaar naar mijn ID gevraagd, en het is weer zoiets waar ze op moeten letten (mijn dochter is nogal kwijtrakerig). Die kopie lijkt me wel wat, voor het geval dat.

Gelukkig ziet ze er nogal jong en klein uit, dus voorlopig kan ze nog 13 blijven

Evanlyn

"Maar niemand heeft mij nog ooit zomaar naar mijn ID gevraagd"

Als je aan blanke vrouw van boven de 35 bent zal dat vermoedelijk ook niet zo snel gebeuren, als je tenminste niet tegen de lamp loopt bij een verkeersovertreding oid. Jongeren, mannen, en mensen met een kleurtje lopen vermoedelijk een groter risico om naar hun ID gevraagd te worden.

Je kan trouwens ook de gok nemen. Kind krijgt geen ID-kaart, neemt een kopie paspoort mee, en als er dan een keer gelazer komt ga je in bezwaar tegen de boete. Er mag niet zomaar zonder deugdelijke reden naar een ID-bewijs worden gevraagd. Toen de legitimatieplicht net was ingevoerd werden de meeste boetes na protest stilletjes weer geschrapt omdat er geen fatsoenlijke reden was waarom er naar het ID-bewijs gevraagd was. Maar of dat percentage vervallen boetes nu nog zo hoog ligt weet ik niet.

Groeten,

Temet

amk

amk

11-03-2014 om 09:59

kopie

is onvoldoende want je bent wettelijk verplicht je ten alle tijden te kunnen legitimeren vanaf het moment dat je 14 bent als daar door de politie naar gevraagd wordt. Bv als je getuige bent van een ongeluk.

Een kopie is geen rechtsgeldige legitimatie.

Daarom hebben vele jongeren dus een paspoort en een ID kaart. De ID is handzaam in de portomonee of de bh mee te nemen.

Voor een 14 en 15 jarige is het boetebedrag voor het niet bij hebben van een geldig identiteitsbewijs € 45, vanaf 16 jaar 90!

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/wat-gebeurt-er-als-ik-geen-identiteitsbewijs-kan-laten-zien.html

Evanlyn

Evanlyn

11-03-2014 om 12:28

Temet

Ik ben inderdaad boven de 35, braaf en roze (de juiste term volgens de kinderen - blank/wit is alleen ons konijn). En dochter is de meeste van die dingen ook, maar niet boven de 35.

Dan blijft ze voorlopig maar 13, dus ook geen kopie paspoort mee.

O jee, nou ben ik meteen niet braaf meer!

Vakantieganger

Vakantieganger

11-03-2014 om 14:30

Ook kopie pasppoort hier

Vanwege chaotisch gedrag kind, vermenigvuldigd met pakkans, maal de kosten voor politieaangifte vermissing, maal extra kosten aanschaf volgende id kaart, hebben wij ook lang gewacht met de aanschaf van id. Bij oudste dus vanaf 16 aangeschaft. Wel altijd kopie pp meegenomen.
Jongste moet nog 14 worden. Tegen die tijd gaan we wel weer kansberekenn.
Overigens hier ook roze, rustige types

Annet

Annet

11-03-2014 om 20:37

Denken nu ook aan ID

Oudste is 16. Ze heeft alleen een paspoort en die ligt thuis. Ik geloof dat ik haar ooit een kopie heb gegeven maar die zal vast niet meer in haar tas hebben liggen. Ze is nog nooit aangehouden. Ze reist zelfstandig per OV en is vorige zomer met een groepje vriendinnen op vakantie geweest in nl.
Maar ik moet zeggen dat we het langzamerhand wel tijd vinden dat zij een ID bij zich heeft. Het paspoort blijft thuis.
Zodra het paspoort verlopen is (ik geloof volgend jaar) houden we het bij een ID, totdat we naar een land reizen waar toch een paspoort nodig is. Ik denk dat ze tegen die tijd minimaal 18 is. Dan kan het paspoort 10 jaar mee.

Katniss

Katniss

11-03-2014 om 21:36

Gelukkig

Ik ben blij te lezen dat ik niet de enige ben wier kind zonder id de straat op gaat. Als ik dochter haar paspoort mee zou geven zou ik hem net zo goed gelijk in de kliko kunnen gooien want die is binnen no time kwijt (zoals alles behalve -gek genoeg- haar telefoon).

Evanlyn

Evanlyn

11-03-2014 om 23:01

Katniss, je hebt nog geluk

Hier moet zelfs de telefoon het soms ontgelden.

Dalarna

Dalarna

12-03-2014 om 07:49

Portemonnee

Zijn jullie kinderen dan ook altijd hun portemonnee kwijt en hun ov kaart? Mijn zoon heeft die dingen dus in zijn portemonnee.

Hij moest vorig jaar een idbewijs hebben toen hij met de ns op 'tienertoer' ging. Hij hoefde hem niet te laten zien maar zo'n ding gaat op naam dus je moet een identificatie bij je hebben. Ben blij dat dat geen paspoort hoeft te zijn, die past niet in zijn portemonnee.

Sowieso kan een conducteur in het ov ook naar je idbewijs vragen, al mag dat niet als je niets fout hebt gedaan maar hoe kun je weten dat het nooit eens een keer fout gaat bij dat chipapparaat?

Tine Winkel

Tine Winkel

12-03-2014 om 09:10

boetes bij wel/niet legitimeren

Ik had ooit begrepen dat je wel een boete krijgt als je je niet kunt legitimeren bij een overtreding (bv. ik rijd 's avonds zonder licht, word aangehouden en heb geen ID bij me) maar niet als ik bv. getuige ben bij een ongeval.

En uiteraard moet jeugd zich kunnen legitimeren bij meer zaken dan wij, zoals bv. het kopen van alcohol.

Evanlyn

Evanlyn

12-03-2014 om 09:34

Dalarna

Ja, ook de OV kaart en portemonnee (waar gelukkig weinig in zit). Het wordt nu gelukkig minder.

amk

amk

12-03-2014 om 09:39

Tine

ze Mogen er niet zo maar om vragen. Maar als je je bij een geoorloofde reden om om je legitimatie te vragen niet kunt legitimeren mogen ze je ten alle tijde een boete opleggen. Of ze dat doen is hun eigen keuze op dat moment, maar het mag wel.

Lastig

Wij kunnen geen ID aanvragen en zoonlief is 14.
Ik heb uit principe nooit ID bij me, ik ben tegen de identificatieplicht, omdat ik vind dat we niet meer tijdens de tweede wereldoorlog leven en ik wil niet mee doen aan moffenmethoden. Maar goed ik ben vrouw, blond, blauwe ogen en 35 plus, en er is me nog nooit om legitimatie gevraagd.
Zoon is donkerder, jonger en geen vrouw, dus voor hem lijkt het me beter iets op zak te hebben. Maar paspoort, met al onze visa erin? Die bewaren we in een kluis!
Vraag me af wat voor optie naast paspoort en ID kaart bestaat. Misschien creditcard met foto?

Evanlyn

Evanlyn

12-03-2014 om 11:48

zie hieronder

"Heeft u de Nederlandse nationaliteit? Dan kunt u zich identificeren met een geldig Nederlands paspoort, een geldige Nederlandse identiteitskaart, een geldig Nederlands rijbewijs of een geldig bromfietsrijbewijs (categorie AM). U mag zowel een paspoort als een identiteitskaart hebben.

Ongeldige documenten

U kunt zich niet identificeren met andere pasjes en kaarten, zoals een openbaarvervoerkaart, bromfietscertificaat of zwemabonnement. U kunt zich ook niet identificeren met een identiteitsbewijs dat verlopen is.
Kopie identiteitsbewijs niet geldig

Een kopie van uw paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of vreemdelingendocument is geen geldig identiteitsbewijs. De echtheidskenmerken die op het originele document zijn aangebracht kunnen op een kopie niet worden gecontroleerd.
Nederlandse nationaliteit en een andere nationaliteit

Heeft u naast de Nederlandse nationaliteit een andere nationaliteit, dan moet u zich identificeren met uw Nederlandse identiteitsbewijs."

Hier de link: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/met-welke-identiteitsbewijzen-kan-ik-mij-identificeren.html

Lekker dan, daar heb jij dus helemaal niks aan, Dirksmama! Alsof er nog nooit 14-jarige expats zijn geweest, jouw zoon is kennelijk de eerste...

Marjoleine64

Marjoleine64

12-03-2014 om 12:05

In OV al nodig vanaf 12 jaar!

Let op, algemene identificatieplicht is vanaf 14 jaar, maar in het OV is dat al vanaf 12 jaar. Daar liepen wij (onze zoon) tegenaan bij een controle in de bus. Omdat al snel bleek dat vrijwel niemand (in een stampvolle scholierenbus) ingecheckt had (omdat dat 'vroeger' in die bus niet hoefde) werd de controle gestopt en een algemene waarschuwing gegeven dat de later die week zouden terugkomen. Zoon was toen nog 13 en had dus geen ID bij zich, want niet nodig dachten wij... we hebben er toen maar snel toch een aangeschaft (zijn paspoort was inmiddels net verlopen).

Tine Winkel

Tine Winkel

12-03-2014 om 12:15

@ Marjolein

Hier (http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/documenten-en-publicaties/brochures/2011/10/17/identificatieplicht.html) staat dat je in het OV alleen hoeft te kunnen identificeren in geval van gedragingen als zwartrijden, misbruik van het vervoerbewijs of belemmereren van controle. Het niet tonen van een identiteitsbewijs leidt tot strafverzwaring bij de boete voor zwartrijden.

Kortom, als je gewoon je OVchip gebruikt hebt hoef je je niet te kunnen identificeren.

dirksmama

dar snap ik dan weer niet. je bent tegen identificatieplicht, je wil je zoon zijn paspoort niet meegeven onderweg en je wil geen ID>
Vervolgens wil je wel weten Waarmee hij zich dan wel kan identificeren, creditkaart met foto!
Neem dan toch gewoon een ID, jee, wat maakt dat dan uit.

Kan niet mach

Als je niet in Nederland woont kun je helemaal geen ID kaart aanvragen.
Ik ben principieel tegen de identificatieplicht in Nederland, ik heb ook elke petitie daartegen zo'n beetje ondertekend. Maar ik wil ook niet dat mijn kind in de problemen komt. Ik vind jet geen optie om een kind van 14 met een paspoort waarin al zijn verblijfsvergunningen etc. in staan de straat op te sturen als we in Nederland zijn. Zoalsik al schreef, als we niet reizen zitten die paspoorten in een kluis, want vervangen is moeilijk en duur.
Ik vind niet dat ik moeilijk doe. Ik vind dat men in Nederland moeilijk doet.

Hanne.

Hanne.

13-03-2014 om 08:34

kan wel

Je kan wel een ID kaart aanvragen als je in het buitenland woont.

Bij de ambassade of 'gewoon' op Schiphol bij de balie van de gemeente Haarlemmermeer.

http://www.haarlemmermeer.nl/Digitale_balie/Alle_producten_alfabetisch/P_t_m_T/Reisdocumenten_voor_Nederlanders_die_wonen_in_het_buitenland

Alleen Europa e.o.

Nederlandse indentiteitskaart (NIK). Nederlanders woonachtig binnen een EU-land of Andorra, Liechtenstein, Monaco, Noorwegen, San Marino, Turkije, IJsland of Zwitserland kunnen NIK aanvragen. Nederlanders woonachtig in andere landen kunnen geen NIK aanvragen.

Sawo

Sawo

15-03-2014 om 00:45

Mijn kinderen hadden/ hebben paspoort en id . Id om mee te nemen paspoort voor thuis. Maar we konden id goedkoop aanschaffen destijds.
Toen id van mijn dochter was verlopen heeft ze geen nieuwe gekocht en half jaar zonder id gelopen maar ze nam wel vaak paspoort mee. Nu heeft ze gelukkig rijbewijs.
Ik ben van mening dat je zonder principiële bezwaren je gewoon aan de wet moet houden.

Groet
Saar

Geen ID

Mijn veertienplussers hebben verlopen ID-kaarten die nog stammen uit de tijd dat ze geen eigen paspoort hadden. Met verlopen ID-kaarten nemen discotheken gewoon genoegen, dus daarvoor hebben ze hem niet nodig. Ze zijn in de afgelopen jaren nog nooit aangehouden voor identificatie, ik ken persoonlijk ook niemand die daar ooit om gevraagd is, dus ik neem de gok. Oudste zou er wel netjes mee om gaan, maar om nu (17,5 jaar) nog een kleine 40 euro neer te tellen voor een kaart die maar 5 jaar geldig is, dat doe ik niet. En jongste is hem toch in no time kwijt.

skik

Aanvulling

Ik vind het risico op identiteitsfraude groter dan het risico op een boete voor het niet kunnen identificeren.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.