koffiekwast
04-02-2014 om 11:22
Mooi kinderboek voor uitwisselingsscholier
Ik begeleid als vrijwilliger een aantal uitwisselingsscholieren die een jaartje met AFS in Nederland wonen. De meeste van deze tieners leren het Nederlands langzaam maar zeker goed gebruiken via de gebruikelijk methodes (ze gebruiken een boek, maar leren vooral veel in de praktijk doordat hun gastgezinnen, klasgenoten en leraren gewoon Nederlands met ze praten)
1 van hen heeft echter grote problemen met het leren van de taal (en omdat ze ook nog eens Engelstalig is van huis uit blijven heel veel mensen haar in het Engels aanspreken). We willen samen met het gastgezin proberen haar toch wat op weg te helpen om een alternatieve manier.
Heeft iemand suggesties voor een kinderboek (ongeveer categorie 9 - 12) dat leuk is om te lezen (maar niet al te moeilijk. Ze krijgt rondom het lezen van het boek allerlei opdrachten (ze moet een logboek bijhouden in het Nederlands waarin ze vragen beantwoordt - ze zal tijdens het avondeten ondervraagd worden over het boek etc. )
Ik ben zelf al weer een tijdje uit de jeugdboeken - dus wie helpt me aan wat leuke titels? Dank is alvast groot.
Koffiekwast
amk
04-02-2014 om 11:24
dummie de mummie
ik heb 'm zelf in de vakantie gelezen omdat mijn boek uit was en heb er erg om moeten lachen.
Anneque
04-02-2014 om 11:27
graphic novels?
Zou een graphic novel een idee zijn? Bijvoorbeeld Het leven van een loser? Leest makkelijk, en zijn erg populair onder die leeftijdsgroep. Je zou dan bijv ook het engelstalige exemplaar uit de bieb kunnen halen (Diary of a wimpy kid), kan ze ze naast elkaar leggen als het toch te lastig is. Of eerst het Engelse exemplaar lezen, en dan het Nederlandse? Geen idee hoe hoog/laag haar niveau van het Nederlands is. Het is niet bepaald een "mooi kinderboek", maar in mijn definitie daarvan zijn dat vooral de wat minder toegankelijke boeken
Die graphic novels (bijkomend voordeel: je kunt ff vooruit) zijn heel toegankelijk en dat lijkt me voor dit doel juist prettig.
Leen13
04-02-2014 om 11:30
Annie MG Schmidt
Kader Abdollah vertelde dat hij Nederlands geleerd heeft van de boekjes van Annie MG Schmidt. Liedjes is ook makkelijker dan proza. Er zijn diverse liedjesboeken in omloop waarin de teksten staan.
Je kunt het ondersteunen met de CD.
Op het internet staat ook het gezongen alphabet. Dat helpt ook.
Als wij hier buitenlandse studenten hebben gaat ook het jeugdjournaal aan en sowieso het journaal onder het eten.
De spin Sebastiaan
http://www.dutchgrammar.com/en/?n=POD.00006
Het gezongen alphabet
Leen13
04-02-2014 om 11:35
Spelletjes doen
Wat ook kan helpen is spelletjes doen. De andere spelers vergeten om Engels te praten en de gast gaat ongemerkt termen overnemen in het Nederlands.
Vera*
04-02-2014 om 12:04
Voor een jongen denk ik aan Leven van een loser (Anneque was me voor) maar voor een meisje is Dagboek van een muts ook leuk.
Tijgeroog
04-02-2014 om 12:08
Kruistocht in spijkerbroek
Ik vond de boeken van Thea Beckman altijd erg leuk, vooral Thea Beckman. Maar ik lees nog steeds graag hirstorische romans.
Wat voor boeken leest ze graag in het engels?
koffiekwast
04-02-2014 om 12:12
super - bedankt
Daar kunnen we zeker iets mee. Ik ga meteen even kijken wat ik snel kan bestellen om haar aan het werk te zetten. Ze heeft een stok achter de deur nodig - dus aan de hand van het boek zal ze thuis en op school dingen moeten doen (vertellen, presentatie, 10 moeilijke woorden eruit pikken om te leren en zinnen mee te maken etc)
Spelletjes en jeugdjournaal zijn alletwee al in beeld. De spelletjes doen wij thuis ook met onze bonuskinderen en het werkt perfect. We beginnen altijd met rummikub, gaan dan door naar de monopolie en we zijn inmiddels na 5 maanden toe aan triviant en dat soort dingen. Maar onze gastdochter doorloopt het normale ritme, de meesten verstaan op dit moment zo'n 70% en kunnen in het gezin en op school behoorlijk meekomen. Het gastgezin van deze scholiere is behoorlijk ervaren - dit is hun 3e AFSer. Ze zijn dus ook braaf begonnen met de spelletjes, kijken samen GTST etc. Ze begrijpt ook wel meer dan in het begin maar het gaat tergend langzaam en school begint geduld te verliezen. Dus vandaar de extra actie.
De liedjes zijn inderdaad geweldig om te oefenen. Ze krijgen in hun handboek en orientatiemateriaal, 3 maanden voordat ze naar Nederland komen de links naar een flink aantal kinderliedjes en populaire nummers (met dank aan Nick en Simon, Gers Pardoel en Guus Meeuwis) - zodat ze die vast thuis kunnen gaan oefenen. (ik blijf het grappig vinden hoe onze Italiaanse gastdochter al op dag 1 liet horen hoe ze Dikkertje Dap had geoefend.
Dank voor jullie input!
Koffiekwast
04-02-2014 om 12:19
@tijgeroog
Helaas leest ze thuis niet echt - in ieder geval geen boeken.
Ze had ook nog nooit een vreemde taal geleerd. We weten inmiddels wel uit ervaring dat er in veel andere landen veel minder aan buitenlandse talen wordt gedaan maar de meeste scholieren die komen hebben wel ooit iets van taallessen gevolgd. Die ervaring heeft ze helaas ook niet.
Het is een lieve meid - maar haar achtergrond heeft haar een aantal basisvaardigheden niet echt meegegeven. Het mooie is dan wel weer dat ze hier heel veel leert tijdens haar uitwisseling. Ze durft inmiddels met het openbaar vervoer te reizen, waardeert het fietsen, vindt de diversiteit hier erg mooi.
Marie
04-02-2014 om 12:43
Harry Potter?
Wellicht de boeken van Harry Potter? Ook eventueel met de Engelse versie ernaast?
Ze kan ze ook tegelijkertijd lezen en luisteren als luisterboek?
Dat kan natuurlijk met heel veel boeken tegenwoordig. Leert ze gelijk de uitspraak.
Houdt ze van paarden? Want daar zijn ook veel meisjesboeken over te vinden natuurlijk.
En films kijken met de dovenondertiteling aan - dat geldt natuurlijk ook voor Nederlandstalige programma's.
Dalarna
05-02-2014 om 10:15
amk
De dummie de mummie serie is inderdaad erg leuk en vermakelijk maar ik raad het boek af aan extreme dyslecten en dan ook in dit geval. Dummy zelf is heel lastig te lezen voor mijn jongste en ik kan mij voorstellen dat het verwarrend is als je Nederlands moet leren.
Annet
05-02-2014 om 10:24
Leven van een loser
Gewoon bij deel 1 beginnen.
Als ze niet veel leest, is dit goed te doen. Wordt ook veel gelezen door dyslectici.
Voor een meisje ook heel geschikt. Mijn dochter heeft ze verslonden eind basisschool.
Paal
10-02-2014 om 12:53
Tjjdschrift?
Als ik denk aan een puber die niet van lezen houdt dan zou ik een tijdschrift proberen. Via de bieb? Of een proefabonnement ?
Andere optie is misschien de gemakkelijk lezen boekjes.
Als een taal moeilijk is dan is het fijn als iets ook een keer uit is.
Rafelkap
10-02-2014 om 13:16
stripboeken
Werd dit al gezegd? Stripboeken. Asterix en Obelix, Kuifje, Donald Duck enz. enz.
Lou
11-02-2014 om 08:43
Lena Lijstje
Ook erg leuk zijn de boeken van Francine Oomen. Bijvoorbeeld Lena Lijstje, wat eenvoudiger dan de Hoe Overleef Ik-serie. Lena Lijstje is een serie van vijf boeken geloof ik. Of vier. Ik zou overigens geen boeken van Thea Beckmann aanbieden of andere uit een ver verleden. De taal is inmiddels flink veranderd.
koffiekwast
11-02-2014 om 13:30
ze is inmiddels begonnen
ze leest kinderboeken die bij haar gastfamilie in de kast stonden en gaat volgende week aan de slag met Hoe overleef ik mezelf.
Bij hoe overleef ik komt ze in ieder geval veel dagelijkse (school) taal tegen wat het herkenbaar zou moeten maken.
We hebben ook een schoolgenote gevonden die 2 keer in de week met haar gaat zitten en haar laat voorlezen zodat ze wel hardop Nederlands moet praten. De drempel is erg hoog voor haar dus dat maakt het moeilijk voor haar om een goede uitwisseling te hebben en we gunnen haar een goede tijd in Nederland. (Ze gaat volgende week ook bij een scoutinggroep kijken om te zien of ze mee kan draaien. Hoe meer sociale contacten, hoe meer Nederlands)
Dank voor al jullie suggesties
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.