Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Moms Who Give Birth at Older Age Live Longer

http://www.newser.com/story/comments/189019/moms-who-give-birth-at-older-age-live-longer.html?utm_source=part&utm_medium=yahooshine&utm_campaign=relatedlink
Zo, dat geeft punten! Hopelijk leef ik dus langer dan verwacht.

klinkt goed

En wat ik me meteen bedacht toen ik jouw posting las is wat de onderzoekers zelf ook al opperen: vrouwen die op latere leeftijd nog op natuurlijke wijze zwanger worden, verouderen wellicht minder snel en overlijden daardoor later.

Het gaat dus om het later via natuurlijke weg zwanger worden.

Je zou dus eigenlijk een vervolgonderzoek moeten doen en kijken of later in de overgang komen ook betekent dat je een grotere kans hebt om langer te leven. Dan weet je dat het daar aan ligt.

Het is natuurlijk allemaal statistiek en geldig voor grote groepen, dus een individu heeft hier niks aan. Maar ach, voor mij klinkt het wel aardig natuurlijk, aangezien ik een kind kreeg met mijn 37e en een met mijn 40e

Groeten,

Temet

Tja, gemiddelden he.

Mijn moeder was op de dag nauwkeurig 39.5 jaar toen ze me kreeg, maar is helaas al overleden op haar 69e, met als gevolg dat ze mijn kinderen nooit heeft gekend. Dat is wel weer een nadeel van oudere moeders, als ze toch niet langer leven...

Kaaskopje

Kaaskopje

06-07-2014 om 12:02

Inderdaad gemiddelden

Een gemiddelde betekent ook dat er heel veel ónder het gemiddelde staan met hun eindleeftijd.

Wat ik vooral denk, maar dat is pscychologie van de koude grond, is dat het actief zijn met en door de kinderen je jeugdiger houdt. Je kunt het je niet veroorloven om in te kakken op zijn Hollands gezegd. Mensen die tot op hoge leven blijven studeren schijnen daar ook voordeel uit te halen, omdat de hersens daardoor nog volop aan het werk worden gezet.

Mijn familiestatistiekje: mijn biologische oma stierf toen ze nog heel jong was, mijn moeder leeft (als het goed is) nog steeds en is 84. Ik denk, ik weet het haast zeker, dat gemiddeld genomen je gezondheid bepaalt hoe oud je wordt en niet de leeftijd waarop je kinderen krijgt. Mijn schoonmoeder heeft bijvoorbeeld nooit kinderen gekregen. Onder welke statistieken valt zij? Ze wordt dit jaar 83 hopen we. Ze maakt momenteel spannende tijden mee, ze wacht op uitslagen.

Tink

Tink

09-07-2014 om 20:22

uhm, Kaaskopje...

"Mijn schoonmoeder heeft bijvoorbeeld nooit kinderen gekregen."

Eh, eentje toch minstens, want daar ben jij mee getrouwd

Tijgeroog

Tijgeroog

09-07-2014 om 20:36

Tink

Ik antwoord even voor m'n beurt, maar ik heb zo'n vermoeden dat Kaaskopje "schoonmoeder" leuker vindt klinken dan "stief-schoonmoeder".

mirreke

mirreke

10-07-2014 om 10:01

jamaar Kaaskopje

De theorie is dat als jouw lichaam het vermogen heeft om tot op latere leeftijd natuurlijk zwanger te worden, dat dan wellicht dit betekent dat jouw lichaam langzamer veroudert, want later in de overgang komt. Als je lichaam langzamer veroudert, krijg je ook pas later last van ouderdomskwaaltjes en sterf je later. En dit alles dus weer volgens de statistieken, dus niet individueel bekeken. Het gaat niet om het ene individu daarbinnen (we kennen allemaal wel uitzonderingen, mijn moeder bv. die mij kreeg op haar 33e maar toch slechts 65 werd). Maar je moet het zien in het licht van grotere sociaaldemografische onderzoeken, op bevolkingen uiteindelijk.

En het gaat geloof ik om je laatste zwangerschap, wat voor mij persoonlijk weer heel gunstig zou zijn, want op 41 jarige leeftijd.
En misschien heeft het idd wel een wisselwerking, kinderen houden je ook jong. Ik geloof zeker dat je psychische gesteldhei, of eigenlijk je psychische weerbaarheid ook lichamelijke uitwerking heeft.

Dit zou dan ook weer onderzocht moeten worden. Oorzaak en gevolg?

Ad Hombre

Ad Hombre

11-07-2014 om 11:06

Het is weeer die grote hoop

Het is al heel lang bekend dat hoger opgeleide, beter betaalde (hi-SES - high socio economic status) mensen langer leven dan lo-SES mensen (lager opgeleid, lager inkomen).

Als je nou maar iets zoekt waarin die twee verschillen krijg je bijna vanzelf een correlatie. Rijden de hi-SES mensen vaker in een Volvo? Dan is er als vanzelf een correlatie tussen in Volvo's rijden en langer leven. Drinken ze veel sherry? Leef je langer door!

Krijgen hi-sessers hun kinderen later? -> "Moms who give birth at older age live longer"

Maar wat nou de echte causaliteit is?
Niemand weet het volgens mij.

Volgens mij is het de duivel.
Die schijt altijd op de grote hoop.

Causaliteit

Ad Hombre:

"Maar wat nou de echte causaliteit is?
Niemand weet het volgens mij."

Wedden dat Onno hier wel raad mee weet??
(sorry, kon het even niet laten!)

rode krullenbol

rode krullenbol

11-07-2014 om 16:21

Ik op mijn beurt sluit niet uit, dat een rechtstreeks causaal verband bestaat tussen onbegrip ten aanzien van oorzaak en gevolg, c.q. oorzaken en gevolgen aan de ene kant en en onwil om causaliteit(en) als zodanig te erkennen aan de andere kant.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-07-2014 om 21:40

Tink

Inderdaad is het niet de biologische moeder van mijn man, maar wel de vrouw van zijn vader dus waarom moeilijk doen? Ik heb de moeder van mijn man nooit gekend, dus ik weet ook niet beter.

Hiephiephoera voor Kaaskopje

Ik vind dat we je nu al een prijs kunnen geven voor de mooiste OO-zin van het jaar!

Ik las m, dacht hè, las het volgende bericht en toen viel t kwartje en vermoedde ik al dat ze stief was. Maar hij is leuk

Kaaskopje

Kaaskopje

12-07-2014 om 11:39

Iselo

Tink

Tink

13-07-2014 om 00:24

Kaaskopje

Ja, die is zeker verdiend . Niet erg helder van mij om niet aan stief te denken ook. Hopelijk heb ik je niet beledigd want dat was de bedoeling beslist niet. Het stond er gewoon erg grappig

Kaaskopje

Kaaskopje

13-07-2014 om 11:45

Oh nee Tink

Ik vind het heel logisch dat je zo dacht

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.