Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Stenna

Stenna

11-12-2011 om 21:12

Mogen er niet in bij newkids film: betutteling?!

Man ging dit weekend met zoon (15 jaar en 6 maanden) en vriendinnetje (volgende maand 16) naar de nieuwe Newkids film. Ok, ik vind het ook niks, maar die jongens (en dan meisje) vinden het nou eenmaal leuk. Man is ook brabander, misschien daarom. Maar: ze kwamen er niet in! Was nl 16+. Dit hadden we wel gezien bij het reserveren, op de website van de bioscoop stond dat je id-kaart mee moest nemen, maar we dachten dat met man erbij dat iets anders was. Niet dus. Nu vind ik de film (en game) keuring op zich een prima ding, als houvast voor ouders, maar uiteindelijk beslissen toch wel de ouders zou ik zeggen. Ik dacht dat het maar een richtlijn was, maar kassameisje zei wettelijk verplicht. Dat is toch dan nogal overheid-betuttelig vind ik (als het klopt). Als ik als ouder denk dat mijn kind die film wel aankan, dan beslis ik dat toch?!
Ik vermoed dat het ook gemeentlijk beleid kan zijn geweest, want bios ligt op randje veluwe.
Wat vinden jullie, overdreven dit of toch zinnig? En klopt het eigenlijk?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
sinas

sinas

11-12-2011 om 21:28

Nou

hij schijnt best heftig te zijn, en de bios loopt het risico een boete te krijgen, dus daarom laten ze ze niet binnen. Maar wat je thuis bekijkt is aan jou, dus wachten tot hij op DVD is dan maar.

Anne Carin

Anne Carin

11-12-2011 om 22:52

New kids

Zoonlief hier is dit weekend ook met een stel vrienden naar de nieuwe New Kidsfilm geweest voor zijn verjaardag. Dit zat al lang in de planning, dus groot was zoons teleurstelling toen de keuring op het laatste moment naar 16 ging. De kaartjes waren zelfs al gereserveerd! (Zoon is 15 geworden.) Snel de bios gebeld, en gelukkig : 14 en 15 jarigen mochten toch naar binnen onder begeleiding van een volwassene. Dus manlief is meegegaan en zoon, met vrienden, hadden dikke lol. Manlief vond de film trouwens reuze mee vallen en geen 16+ film. Of je echt als bios een boete riskeert weet ik niet. Volgens manlief is kijkwijzer idd een advies en ben je zelf vrij om je daar aan te houden of niet. Maar of dat echt zo is??

sinas

sinas

11-12-2011 om 22:55

Anne carin zie

http://www.rtl.nl/components/actueel/editienl/nieuws/2011/w49/New-Kids-Nitro-vanaf-vanavond-te-zien.xml

Tieners onder de 16 jaar die al een kaartje gereserveerd hadden voor de film kunnen hun geld terug krijgen. Als een controleur bioscoopgangers onder de 16 jaar betrapt riskeert de bioscoop een boete van 25.000 euro.

Stenna

Stenna

12-12-2011 om 08:12

Ja maar

geldt dat ook als ze onder begeleiding van een volwassene zijn? Bij Anne Carin mag het dan dus wel, bij ons niet.
En is dat dan een goede zaak vind je, dat het dan ook niet mag als de ouder het goed vindt en er bij is?

Fiorucci

Fiorucci

12-12-2011 om 09:40

Hier wel

Hier is de regel net weer anders: Die volwassene moet een ouder zijn. Dus grote broer van 19 mee mag weer niet.

Yvonne

Yvonne

12-12-2011 om 10:15

Idd betutteling

Die leeftijdskeuring prima, maar als advies. Ik vind het idd ook betutteling dat we als ouders niet zelf de eindbeslissing hebben.
Dat ze jongeren onder de advies leeftijd alleen niet binnen laten oke, maar als de (eigen) ouders erbij zijn vind ik het onzin.

Kinderen beschermen tegen ouders

Ja het is betuttelend. Maar volgens mij zijn er zat ouders die hun kinderen zonder zo'n leeftijdskeuring zouden meenemen naar een film die eigenlijk niet geschikt is voor ze (niet op OOL natuurlijk

Chris

Fiorucci

Fiorucci

12-12-2011 om 15:59

Chris

Mijn zoon van 14 mag die film best zien. Ik vind niet dat mijn kind beschermd moet worden tegen mij. De bios denkt er kennelijk net zo over, aan gezien een 14 jarige met IDkaart en een ouder naar binnen mag.

Stenna

Stenna

13-12-2011 om 00:11

Verwarrend

Maar bij onze bios dus niet, Fiorucci. Ook niet met vader erbij.
Ik vind het nogal verwarrend, in de ene bios zus, in de ander zo. Vraag me af of het nu eigenlijk wel echt beleid is, wat dat beleid dan zegt over met een ouder erbij, of dat de verschillende bioscopen zelf maar wat doen?

Fiorucci

Fiorucci

13-12-2011 om 06:53

Stenna

dat weet ik, ik reageerde op de posting van Chris. Ik vind het ook raar, dat verschil in beleid.

Kobalt

Kobalt

13-12-2011 om 08:45

Uitleg op site van pathe

Op de website van Pathe, staat dit probleem bij de veelgestelde vragen, ik vind dat ze het heel duidelijk uitleggen:

Mag ik als ik jonger ben dan 16 jaar onder begeleiding van een ouder persoon naar een film met leeftijdskeuring 16?
In het convenant met het Ministerie is afgesproken dat met name de handhaving van de 16 jarigenregeling extra aandacht zal krijgen. Bij twijfel dient er dus naar legitimatie gevraagd te worden. Indien de bezoeker jonger dan 16 is en/of geen legitimatie kan tonen moet de toegang geweigerd worden, ook al is deze bezoeker onder begeleiding van een ouder persoon die wel aan de leeftijdskeuring voldoet. Neem dus altijd een geldig legitimatiebewijs mee.

En als ik jonger dan 12 jaar ben?
Bij twijfel wordt er door de medewerker naar de leeftijd geïnformeerd. Indien blijkt dat iemand jonger is dan 12 wordt er geen toegang verleend voor een film die gekeurd is voor 12 jaar en ouder (NB: kinderen tot 14 jaar kennen in Nederland geen legitimatieplicht). Ook onder begeleiding van een ouder of voogd wordt er geen toegang verleend. De filmkeuringen worden niet door Pathé gedaan, maar door het NICAM. Wanneer u het niet eens bent met een filmkeuring kunt u zich richten tot deze organisatie.

Ik bepaal als ouder zelf of ik met mijn kind naar een film ga die gekeurd is voor een oudere leeftijd. Kijkwijzer.nl legt immers de verantwoordelijkheid bij de ouders zelf. Waarom is dit niet mogelijk bij Pathé?
In het convenant waar kijkwijzer.nl op doelt, is inderdaad opgenomen dat ouders met hun kinderen van maximaal 2 jaar jonger naar een film kunnen die gekeurd is voor een hogere leeftijd. Echter, in het convenant is opgenomen dat bioscopen van deze versoepeling gebruik mogen maken. Dit is niet verplicht.
Pathé heeft ervoor gekozen om geen gebruik te maken van deze versoepeling, omdat in de praktijk is gebleken dat het voor een medewerker vaak onmogelijk is om vast te stellen of het kind inderdaad in gezelschap is van een ouder. Kinderen onder de 14 jaar hebben immers nog geen legitimatieplicht. Pathé riskeert hoge boetes als bij controle blijkt dat een jonger persoon niet onder begeleiding van een ouder toch in de zaal zit. Daarom is het bij Pathé in geen enkele situatie mogelijk om als kind jonger dan de leeftijdskeuring te worden toegelaten tot de voorstelling.

Mag ik licht ot?

Tuurlijk, ik weet dat ik zou moeten gaan kijken om een oordeel te hebben over de 'new kids'. Of ze nou turbo of nitro of weet ik veel zijn.

Maar van wat ik in flarden opvang op tv of radio (dat intrigerende liedCorrie K op meezingt over hoeren neuken.., maar ook al eerder natuurlijk, bij die vorige film)...

Ik kan er niks aan doen,. maar ik vind het vreselijk.

Nu las ik zelfs in de NRC een recensie over de film waarin werd gesproken over de dubbele laag, de humor die er ergens toch wel inzat, noem maar op. Ik was echt verbaasd.

Mis ik iets?

Op basis van wat ik meekrijg knap ik echt zo volledig af dat ik echt met geen stok naar de bios ben te slaan om dit eens 1 1/2 uur te gaan bekijken. Ik heb geen idee wat voor leeftijdsclassificatie de vorige film had, maar als ik hoor wat voor taal sommige (toen nog 10 jarige) vriendjes van mijn middelste uitsloegen als het onderwerp 'new kids' ter sprake kwam daar zakte mijn broek van af. Zo erg.

En nu lees ik hier al een best lang draaje over de film en de leeftijdsclaasificatie en zo, beetje op zijn Harry Potters. Alsof jullie het allemaal niet zo bijzonder vinden.

En ik zit hier zo ontzettend blij te zijn dat ik nog geen kinderen van 16 heb en dat ze er sowieso helemaal niks aan vinden, aan de 'new kids (hoewle dat wel indoctrinatie van mijn kant zal zijn misschien)

Heb ik nou echt iets gemist? ben ik bevooroordeeld? Mis ik de tongue-in-cheek dubbele bodem? Is het gewoon mijn humor niet? En waarom snap ik niet dat iedereen hier bv wel massaal protesteert tegen al die bloederige X box spellen waar voetgangers worden platgereden, maar dat er hier opeens bijna commentaarloos gekeuveld wordt over hoe je gezellig met je 14-15 jarige kinderen meegaat als begeleiding zodat ze (ondanks dat ze nog geen 16 zijn) toch op een megascherm kunnen zien en horen dat 'hoeren neuken nooit meer werken' een lovenswaardig toekomstperspectief is? Of zoiets?

Ingrid

Ingrid

Belle Époque

Belle Époque

13-12-2011 om 12:26

Wel met ingridt eens

Mijn kinderen zijn 13 en 16, en godzijdank absoluut niet geïnteresseerd in New Kids.
Maar volgens mijn kinderen is het echt bar en boos hoeveel kinderen op school er in Maaskantje-Brabants (we wonen in Flevoland) de termen uit de film imiteren (de eerste film, neem ik aan.
Da's een grappig gegeven, want er wordt ook flink wat gegamed met het omstreden GTA en Call of Duty, ook beneden de toegestane leeftijd (echt geen uitzondering, elk kind heeft wel een vriendje waar het wel mag), en die enkeling die doorslaat met een geweer of joyriding komt dagenlang op de voorpagina's terecht, zo zeldzaam is het (gelukkig).
Dat mensen er naar willen kijken, okay. Maar dat ze (oud en jong) New Kids-tshirts dragen, de taal overnemen en zo... Nee. Zelf kijken wij wel eens (oh foei) Southpark, maar toen ze deze zomer bij AH kaftpapier konden kopen van Southpark zeiden ze allebei dat ze zoiets niet konden máken. Ze kennen dus wel degelijk hun grens. En we lopen de serie nooit te imiteren (hoewel die cavia-aflevering wel inspirerend was, hahaha!). Heb ik nou van die overdreven brave kinderen die weten waar hun grens ligt?
Ondertussen zie ik zowel volwassenen als kinderen dus complete New Kidsteksten citeren waarbij ik denk: moet dat nou?
Toen ik hoorde dat New Kids een keuring van 16+ kreeg ipv 12+, liet dat me koud, tot ik de reden hoorde. Niet de schuttingwoorden, maar... Zombies! Mon dieu, ZOMBIES!!!
Ik zou het overigens zelf niet verbieden als mijn spruitjes naar New Kids zouden gaan. Misschien omdat ik weet dat ze niet alles zomaar kunnen imiteren, ook geen quotes, en heel goed weten wat wel en wat niet kan. Wel zou ik zeer duidelijk mijn mening geven, dat doe ik bij die games ook, maar toen ik 10 was keek ik ook met plezier naar de waanzin van Van Oekels Discohoek, hoewel veel leeftijdsgenoten dat niet mochten. Mijn moeder liet ook duidelijk haar afkeuring blijken, maar verbood het me niet, waardoor ze het minder "spannend" voor me maakte.
Ik heb zelf een download van de eerste New Kids bekeken (je moet toch weten waar iedereen het over heeft) en ik vond het he-le-maal niks. Echt totaal geen humor. En ik ben toch geen saai zuur mens. Om Southpark kan ik namelijk wel lachen, al is het minstens zo over de grens, vanwege de manier waarop ze actualiteiten, filmscenes e.d. verwerken (die van die cavia's à la War Of The Worlds en de Peruaanse straatmuzikanten blijft veruit favoriet) en hypocritie aan de kaak stellen. Ik vermoed dan ook dat ze iets héél creatiefs zouden kunnen doen met New Kids (vuilbekkerij en zo geen probleem, maar oh wee als er zombies komen)! )

Nee, snappen doe ik het niet. Oordelen ook niet (tja, hier Southpark en Call of Duty). Maar dat ze zo ongeveer als helden worden binnengehaald en overal geïmiteerd worden, dat snap ik echt niet en vind ik heel vreemd!

Yura

Yura

13-12-2011 om 12:41

Blij toe (ot)

Ik ben blij dat de leeftijdsgrens is opgetrokken. MIjn echtgenoot schijnt het ook het enorm grappig te vinden en wilde dus met zoon en neefje ernaartoe. Gaat dus niet door voorlopig. Ik las ook dat er een verkrachting in voor komt, zit iedereen daar dan echt om te lachen? Tja helaas zal er binnenkort wel bij iemand een illegale download worden bekeken ofzo. Wat betreft die filmkeuring, ja die hebben vreemde normen. Zat eens in de bioscoop met dochter van (toen) 9 en er waren wat trailers te zien van andere films en ik wist niet wat ik zag totaal niet geschikt voor kinderen en vrij expliciet taalgebruik (over beffen en pijpen etc). Ik heb toen een mail gestuurd naar de bioscoop en de manager belde mij en bood zijn excuses aan. Hij was de filmpjes zelf gaan kijken nav de mail en had ze gelijk weg gehaald voor de film. Hij was gewoon afgegaan op de leeftijdsindicatie die bij deze trailers stond maar dat was dan ook voor het laatst, voortaan ging hij ze eerst persoonlijk kijken.

Ely

Ely

13-12-2011 om 12:47

Ingridt, ook hier

Ook ik vind het vreselijk. Maar blijkbaar is het Humor. Humor die ik niet leuk vind.
Oudste (10) is geïnteresseerd omdat Iedereen kijkt en Het niet mag. Voor hem daarmee alle reden om het te willen zien.
Hij kwam overigens thuis met een verhaal dat ze de film in de klas hadden bekeken en dat de leeftijdsclassificering (dus) onzin is. Bij doorvragen bleek dat ze een stukje in de klas hadden gezien, waarom werd niet duidelijk.
Zijn vader deelt mijn aversie, zei het geloof ik in mindere mate maar steunt absoluut mijn boycot.
Lucky for him heeft hij ook een moeder die veel meer 'in' is voor dit soort dingen en iig totaal zich niet stoort aan de leeftijdsclassificeringen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kobalt

Kobalt

13-12-2011 om 13:23

Humor

Ik begrijp de humor wel. Het is zoo incorrect dat het grappig is. Net als bij Southpark en Family guy inderdaad. En daardoor wordt er juist een statement gemaakt.
Tegen Southpark had ik eerste een grote aversie, maar nu zie ik echt de schoonheid ervan in. Sommige afleveringen vind ik echt prachtig. Die over 'Gingers' of die aflevering over Facebook. Die zijn echt mooi. Die over 'gingers' legt de mechanismen van discriminatie en uitsluiting echt feilloos bloot, op een voor mijn zoon en dochter zeer acceptabele en aanspreekbare manier. Volgens mij heel wat leerzamer dan een lesje maatschappijleer.
Het is natuurlijk de humor van de omkering. Juist omdat het veel te ver gaat en over grenzen gaat, legt het die grenzen bloot en zie je waarom die grenzen er zijn.
Ik vind overigens de uitzendingen van Family Guy over Star wars ook echt zooo leuk. Maar ik heb die Star Wars films dan ook honderd keer in alle verschillende verschijningsvormen (Star wars lego, starwars lego op de PS) voorbij zien komen. Dan is dat gewoon erg leuk om te zien. Van het weekeinde worden ze weer uitgezonden.
Ik heb honderd keer liever dit dan die verschrikkelijke Disney Channels puber nagesynchroniseerde sit-coms, waar mijn dochter van tien zo dol op is. Brrr. Die vind ik pas echt eng, perfecte wereldjes met perfecte tienertjes.

Tja

Ik word er ook helemaal kriebel van, áls ik er eens iets van meekrijg. Zonen (14 en 15) vinden het erg grappig. Ze kijken de eerste film oeverloos met vrienden. Persoonlijk wil ik het niet zien, en wens ook absoluut geen grof taalgebruik te horen. Ik ga er maar vanuit dat het een fase is. Zowel die new kids als de vechtgames. Waait wel weer over denk ik. Zo snap ik wel meer niet van onze pubers. Muzieksmaak bijvoorbeeld. De 14-jarige is erg van de hiphop en rap. Vind ik ook niks. Wat wel weer lollig is, is dat hij elke woensdagmiddag in het plaatselijk muziekcentrum saxofoonimprovisaties opneemt op hiphopbeats. Oudste vind zowel zanger Rinus helemaal leuk, als oude jazz van Miles Davis en Charly Parker. Tja.

Zelda

Zelda

13-12-2011 om 13:59

Maar mogen ouders dat zelf bepalen?

Ik ben geen New Kids-fan. Southpark vind ik wel leuk. Maar het gaat er vooral om of je daar als ouder zelf keuzes mag maken. Er zijn meer regels die voor kinderen en jongeren dingen verbieden. Drinken ,auto rijden, buiten schoolvakantie op vakantie. Maar dit is volgens mij vrij nieuw. Het is totaal onopgemerkt (door mij althans) van een goed bedoelde raad bijna een wet geworden. Ik baal daar flink van en ben het er helemaal niet mee eens.

Kobalt

Kobalt

13-12-2011 om 14:05

Cobi

Hebben wij het over tienjarigen? Voor mijn dochter van tien vind ik deze series niet geschikt. Vandaar dat zij naar die Disney channel troep kijkt, het kind wil ook wat.
Mijn zoon en dochter (13 en 15) snappen de humor echter perfect en zien de ironie werkelijk. Voor andere kinderen kan ik niet spreken, natuurlijk.
Die aflevering van Family guy waar jij het over hebt, ken ik niet overigens (verbazingwekkend genoeg).
Zoals ik al zij, vind ik ook niet iedere aflevering van die programma's even goed, mijn oudste twee ook niet. Maar sommigen vinden wij wel echt heel leuk.
Het is alleen moeilijk met humor, je moet er om lachen, of niet. Als je uit moet leggen wat er leuk aan is, ben je al te laat, dat is kansloos.
Ik heb bijvoorbeeld nooit kunnen lachen om Andre van Duin en de dikke en de dunne, ook Youp van 't Hek mag van mij morgen met pensioen gaan. Anderen vinden dat weer geweldig.

Fiorucci

Fiorucci

13-12-2011 om 14:28

Kobalt

Ik ken de uitleg van Pathe, zij staan hier in de omgeving bekend als zeer strikt. Hier in de stad hebben we Utopolis, die dus een andere mening hebben hierin. Mijn zoon van 14 zou dus met mij en zijn IDkaart wel naar een 16+ film mogen.

Ely

Ely

13-12-2011 om 15:00

Schiet me opeens te binnen (ot)

Als kind mocht ik niet naar de film Ciske de Rat, tot mijn grote verontwaardiging. Een kind dat zijn moeder vermoord, daar wilden mijn ouders mij niet aan blootstellen. Ik heb het boek gehaald bij de Bieb (alle drie de delen) en zo kon ik toch beetje meepraten op school. Nu denk ik dat ze geen idee hadden waar die film over ging en maar t zekere voor t onzekere namen.... Misschien dan zelf naar NewKids? Om herhaling te voorkomen? Brrrrrr ik wil niet

Ely

Ely

13-12-2011 om 23:34

Coby (ot)

Stoere kleuters. Volgens mij heeft het 'merk' Ciske de Rat veel meer romantiek dan het rauwe verhaal. Kan me dus vinden in je gedachte of de ouders het verhaal wel kenden. Je hebt ze niet even op de schouder getikt om het te vragen?

Ely

Ely

14-12-2011 om 08:56

Sorry cobi ipv coby

Xcusi

Stenna

Stenna

14-12-2011 om 11:12

K vind het ook niks

zelf, dat schreef ik al in het openingsbericht. Flauwe, grove mannenhumor, die ik niet in zie dus. Ik verzet me ook hevig tegen het overnemen van het taalgebruik. En houd me wel heel strikt aan de leeftijdsgrenzen voor games, maar dat is dan ook omdat wij daar zelf niet de hele tijd bijzitten om te checken en het te relativeren etc. De newkids film mocht hij, leeftijdsgrens of niet, van mij ook alleen maar met zijn vader samen zien, om die reden. Probleempje hier, itt de games, is dat zijn vader en ik het voor een keer niet eens waren. Man vindt het namelijk zelf erg grappig. En wilde zelf ook de film zien. Toen heb ik deze beslissing aan hem overgelaten, en hij dacht dat zoon dit wel aan kon, dwz: kon relativeren en inzien hoe onwerkelijk het is (een beetje als een tekenfilm inderdaad). Maar ik ga voor geen goud mee hoor.
Op school een 16+ film laten zien aan jongere kinderen vind ik trouwens erg raar. Is bij ons ook eens gebeurd, en ik heb bezwaar gemaakt. Want school moet zich gewoon aan de regels houden, als voorbeeld, en weet ook niet welke ouder het wel/niet goed vindt en kan veel slechter dan ouders inschatten welk kind er wel/niet al tegen kan. Het ging hier om Schindlers list, voor de geschiedenisles, op zich mooie film maar dat is nou typisch het soort film waar mijn zoon toen nog wel heel slecht tegen kan. Juist omdat hij inziet dat dat echt is en die newkids onzin niet. Neemt niet weg dat het goed is die gruwelen ook een keer onder ogen te zien, maar dan na zijn 16e dus. En dat bepaal ik, niet school.

Dank voor het opzoeken van de Pathe regels, Kobalt. Het is eigenlijk duidelijk dus. Die bioscopen die ze wel toelaten met een ouder zitten fout. Toch is het wel vreemd inderdaad, zoals iemand zei, dat het geruisloos van een advies naar een verbod is gegaan.

Stenna

Stenna

14-12-2011 om 11:39

Maar

wat je ook van de film vindt, het zou m.i. toch de ouder moeten zijn die uiteindelijk beslist. Een adviesleeftijd is dan wel handig, dan weet je wanneer je er in elk geval even goed naar moet kijken, maar jij beslist.

Dat is bij games ook zo, voor zover ik weet: in de gamewinkel vragen ze het id alleen als een kind of jongere alleen is (als ze het al vragen), niet als er een ouder bij is die het goed vindt?

Fiorucci

Fiorucci

14-12-2011 om 11:50

Stenna

Ik vermoed dat de bios hier dat dus ook vindt, dat uiteindelijk de ouder beslist. Vandaar dus de regel dat 14+ mag, mits je een IDkaart en een ouder bij je hebt.
Overigens, volgens mij is 16+ altijd wettelijk geweest en nooit alleen een advies, maar ik kan het mis hebben.

Tihama

Tihama

14-12-2011 om 21:27

Voorkijken

Wat me altijd verbaast bij bioscoopfilms, is dat ouders zeker weten dat hun kind de film aankan. Als ik een film uitkies voor de kinderen kijk ik op imdb naar de leeftijdskeuring, daarna screen ik de parental guide op imdb. En ik lees recensies, maar die zeggen niet zoveel. Of ik zorg dat ik de film eerst zelf gezien heb. In de bioscoop is het effect altijd al heftiger. Als ik ook maar enigszins twijfel, dan is het antwoord nee. Per slot van rekening zijn er meer dan genoeg films om uit te kiezen. Meer dan ze ooit in hun leven nog zullen kunnen kijken. Geen enkele reden voor drammen dus.

Hoe doe je dat dan bij een bioscoopfilm? Ga je die eerst zelf voorkijken zodat je zeker weet dat de film geschikt is voor je kind?

Tihama

Fiorucci

Fiorucci

15-12-2011 om 06:56

Tihama

Allereerst: ik bekijk het per kind. Mijn 14 jarige kan best de meeste 16+ films aan, mijn 11 jarige kan niet elke 12+ film aan. Ik keek griezelfilms op mijn 12e, mijn dochter moet er niet aan deken, elk kind is anders. Ik gebruik de kijkwijzer als richtlijn, meer niet, omdat ik de classificatie soms vrij apart vindt. (Zo zat ik ooit jaren geleden bij Sinbad de zeeman, een tekenfilm voor alle leeftijden, die begon met een scene waarbij Sinbad opgehangen zou worden, maar op het nippertje werd gered. Zit je daar met je kleuters.)
Ik lees veel recensies, zie trailers, die vaak al goed de sfeer weergeven van een film. Al met al en daarbij ook nog op mijn gevoel afgaande zit ik er eigenlijk nooit naast.

Tja

Ik was altijd erg fel op de leeftijdsgrens. Maar ik heb er een die met 13 jaar met vrienden al vette horror zat te kijken.
Dat betreffende kind (nog geen 16) is inmiddels ook naar films in de bios geweest waar ik de trailer echt niet van wil zien. Maar als ze niet de bios in had gemogen had ik dat geen probleem gevonden. Wel vreemd dat het beleid van bioscopen zo verschillend is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.