Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
mammie2

mammie2

04-11-2008 om 09:24

Moeilijke vragen over de sint

Krijgen jullie ook wel eens van die moeilijke vragen over de sint?

Mijn dochter van 7 vroeg laatst hoe de sint in vredes naam dat paard op het dak kreeg. Ik wist even niet wat ik moest zeggen en heb beloofd de volgende keer dat ik hem zie dat te gaan vragen.

Nog meer leuke anekdotes?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gillen

Af en toe realiseert dochter dat sinterklaas er aan komt, dan krijgt ze een verwilderde blik en gaat hard gillen en rond springen. Alsof ze telkens weer getroffen wordt door de bliksem.

Dochter (5,5) geloofd dat Sinterklaas alles kan, want dat is HET geheim en HET wonder van HAAR Sinterklaas.

"sinterklaas is de allerliefste kadootjes gever".

Speciale ring

Toen onze kinderen nog geloofden in de goedheiligman kwamen ze ook met de volgende vragen.

* Hoe komt idd sinterklaas met paard en al op het dak?

antw: Het paard krijgt speciaal voer wat alleen voor Americo is waardoor hij gemakkelijk op het dak kan komen.

* Hoe komen de pakjes binnen in de gang??

antw: De ring van de sint is een magische ring waarmee de deuren open kunnen maar dat doet hij alleen maar als er pakjes gebracht worden of een schoen kadootje. Anders doet de ring het niet (voor het geval ze denken dat de sint en evt. anderen zomaar binnen kunnen komen)

Inmidels is het geloof sinds vorig jaar hier weg de jongste van nu 8 vroeg vorig jaar nadat de sint weer terug was naar spanje. " mam vertel me nu maar eesn de waarheid want ik geloof er niks meer van" hahaha ik heb er vreselijk om gelachen. Nu geloofd hij er niet meer in maar toch is het verlanglijstje op gestuurd naar zijn oom die in Madrid woont , zodat die het aan de sint kan geven. Ik heb zwager al kaarten gestuurd met sint en piet erop die verstuurd hij dan tegen 5 dec aan vanuit Spanje. En zelfs de oudste nu 11 geloofde vorig jaar nog echt dat de sint die verstuurd had terwijl ze echt wel wist dat die beste man niet bestaat.

Ben benieuwd hoe ze reageren asl hij weer in het land is.

gr ingmyr die geniet van deze tijd terwijl manlief inmiddels het af wil schaffen en de kerstman wil laten komen nou mooi niet!!!!

Moeilijke vragen mogen ze zelf beantwoorden

Ik ga me niet in rare bochten wringen om verklaringen te verzinnen hoor. Dat weet ik ook allemaal niet, hoe die Goedheiligman dat allemaal doet. Maar mijn lieve zoon/dochter, wat denk je zelf? Ja, dat zou best kunnen, je weet het maar nooit

Tihama

Tihama

04-11-2008 om 14:20

Het grote geheim

Ik kreeg afgelopen zondag een moeilijke vraag. Dochter (7) stormt naar beneden met vriendinnetje (8).
“Mam, X zegt dat Sinterklaas een verklede meneer is en dat de Pieten zwartgemaakte mensen zijn! Wil jij haar even vertellen dat ze ongelijk heeft?”
Oops.
Dus ik zei:’lieverd, kom even bij me zitten’.
Meteen zei ze:’Dus X heeft gelijk’

Slim kind die dochter van mij. Dus ik heb haar het Grote Sinterklaas Geheim verteld. Want ik ga natuurlijk niet liegen als ze er zo naar vraagt.
De volgende vraag:’Dus het is ook waar dat jullie die cadeautjes kopen?’
Euh, ja.
“Mooi, dan ga ik nog meer vragen”.
Ik vroeg toen of ze het erg vond dat ze nu wist dat het eigenlijk een sprookje was.
“Hmmm, een beetje wel, mam, maar ik denk dat ik het gewoon weer ga vergeten tot het Sinterklaas geweest is. Dan heb ik toch nog een sprookje”

Tihama

mammie2

mammie2

04-11-2008 om 21:09

Dochter wou vorig jaar spaans tegen de sint gaan praten

ze wordt namelijk tweetalig opgevoed. Ik heb de juf op school nog gewaarschuwd, gelukkig was ze te verlegen om het te doen.

Guinevere

Guinevere

04-11-2008 om 21:38

Regenpijp

Zoon van 6: "waarom mag zwarte piet wel in de regenpijp klimmen en ik niet? Hij is toch zwaarder dan ik?". Euh....Piet heeft speciale klimlessen gevolgd.
Die vraag van dat paard op het dak hebben we dit jaar ook al gehad. Antwoord: "Ik denk dat ze van het ene dak op het andere springen. Ze beginnen laag en dan steeds hoger. Maar ik heb het nog nooit gezien dus ik weet het niet zeker". Dit was afdoende.

ayla

ayla

05-11-2008 om 15:46

Gisteren brief geschreven

Hier heeft dochter gisteren een mooie tekening gemaakt voor Sinterklaas en heeft me gedicteerd wat ik erop ging schrijven (let op, dit is letterlijk wat ze zei):
Beste Sint Nikolaas, mijn naam is...... en ik kom ook naar het feestje, mijn mama heet..... en mijn papa heet..... Ik vind u de allerliefste van de hele wereld. Maar ik hou niet van Witlof en naar bed gaan. Het liefste wil ik met mijn broertje .... trouwen.
Kusjes .......

doodschattig toch, kon haar wel opvreten. De witlof stond trouwens bij ons gisteren op het menu en blijkbaar beviel haar dit niet zo

Hoe gaan jullie om met

Hoe leggen jullie het verhaal uit het sinterklaasjournaal aan sintgelovigen uit? Als iets wat "echt" met de sint gebeurt (zoals vorig jaar met die pakjes die kwijt waren, zeg je dan dat ze echt kwijt waren, dat het dus een "echt"sintjournaal is?). Of zeg je dat sint en pieten in een soort film spelen, net als de andere sintfilms bijvoorbeeld nu in de bioscoop?
Hoe doen jullie dat? Wil ik graag weten. Mijn kind is 5.
Geerke

ayla

ayla

06-11-2008 om 09:46

Heel vroeg

want wij gaan zaterdag naar Sinterklaas, vandaar dat dochter ook al een tekening maakte.
Vlak over de grens hier in Belgie is het Sintpaleis, geweldig om te doen, optredens van Zwarte Piet, ieder kind apart bij Sinterklaas etc. Maar was wat laat met bellen en toen waren alle data eind november al volgeboekt en bleef komende zaterdag over. Dus Sint is nu al even logeren in Belgie en komt over een week naar nederland toe

Hij komt al bijna hoor

toch?
Nog maar 2 weekies en dan komt de goeie man aan in almere.
Weten jullie trouwens of het nog bram is of toch n ander? Hoorde vanmorgen op school dat er n andere klaas is
maar goed, hier braaf elke dag het klaasjournaal en mijn zoontje zit er al helemaal in.
Ach, ze doen het ook wel leuk moet ik heel eerlijk zeggen
En gelukkig nog niet al te moeilijke vragen....pvieuwwwww haha

Dat sintpaleis klinkt ook leuk zeg, heelveel plezier ayla

Pippie

Pippie

06-11-2008 om 10:58

Of ik geloof

Vanochtend kreeg ik de moeilijkste vraag over de sint die ik ooit gehad heb. Of IK in Sinterklaas geloof. En ik kan niet liegen. Nou vind ik dat mijn dochter van 9 best eens mag gaan inzien wat de werkelijkheid is, maar zoonlief van 7 keek mij ook verwachtingsvol aan. En hij mag best nog even.

Grrr Om het antwoord heendraaien lukte niet. Want mijn zoontje wilde gewoon mijn antwoord. Hij was woedend toen ik vroeg: waarom wil je dat weten? (even rekken zodat ik kan nadenken wat ik er mee ging doen). Uiteindelijk heb ik gezegd dat ik wel vaak zie dat het een verkleede man is. (zo kan de 'echte' ook nog bestaan he). Dochter zag wel vaak bij zwarte piet wat lichte huid bij de ogen. Maar niet altijd, dus zwarte piet bestaat zeker ha ha.

Pippie

Die vraag pippie

Die vraag of je in sinterklaas gelooft, die kregen wij in klas 2 destijds!!! Ik was net 7!! Je moest op een briefje schrijven of je nog in sinterklaas geloofde of niet, en dat aan de juf geven.
Dat ze dat mens niet meteen hebben ontslaan zeg. Belachelijk. (overigens begon ik daardoor nog niet eens te twijfelen, ik was errug naief haha).
Geerke

Pippie

Pippie

06-11-2008 om 11:20

Geerke

Huh... hoezo geloven? Hij bestaat toch gewoon? ha ha.

Ja, de vraag alleen al suggereert dat hij niet bestaat. stom. Klas 2 is nu groep 4. daar zitten mijn kinderen ook in. ik weet dat ik in klas 3 nog geloofde. Daarna denk ik niet meer. Ik herinner me het eigenlijk helemaal niet meer.
Ik vind het fijner als mijn kinderen het zelf concluderen.

De vraag van mijn dochter geeft natuurlijk allang aan dat ze twijfelt. Maar ze wil het nog niet loslaten blijkbaar. Dus .... laat maar lekker.

Geerke, je weet nog wel dat ze die vraag stelde. Het heeft vast het twijfelen, onbewust misschien, op gang gebracht

Pippie

Mover

Mover

06-11-2008 om 17:52

Sint gaat wel dood

maar er wordt dan gewoon een nieuwe Sint gekozen; net als de paus.....
(verzon oudste zelf, toen hij een jaar of 7 was. We hebben dit er maar in gehouden voor jongste......)

Het geheim

dochter (toen 7 jaar) :"ïk weet heus wel dat Sint al lang dood is hoor,er is nu gewoon een nepper,maar niks tegen oma zeggen hoor,want dat is zielig,oma denkt dat de echte Sint nog leeft"

Jesse_1

Jesse_1

06-11-2008 om 22:38

Sinterklaasjournaal

Hier: sinterklaasjournaal is wat er nu gebeurt, Club van Sinterklaas is een film waarin Sint en Pieten meespelen.
Overigens was oudste er al een tijdje van overtuigd dat de 'echte' Sint dood was, en dat er steeds een ander was die Sinterklaas speelde, want zo oud als Sinterklaas kún je niet worden (maar die zorgde dan wel voor de kado's!!!).
Ik heb het geheim een half jaar geleden, toen hij 8 werd, wel aangekaart, maar nu twijfel ik eraan of hij wel weet wie er voor de kado's zorgt....
Jesse

Jesse_1

Jesse_1

06-11-2008 om 22:39

Nog ff: geheim

Het geheim is dus dat dat de Echte Sint dood is, maar dat de grote mensen het zó'n mooi verhaal vinden dat ze elk jaar het verhaal weer spelen.
Het geheim wordt bekend gemaakt aan grote kinderen (8 jaar) en ze mogen dit dus niet aan de kleine kinderen vertellen.

Jolanda123

Jolanda123

06-11-2008 om 23:22

Mam... vriendje zegt :

Zoonlief (7): Mam, Remco zegt dat Sinterklaas niet bestaat, en dat zijn ouders de kado'tjes kopen.

Ik : Tja, dat vind ik logisch, dat zijn ouders dan de kado'tjes kopen.

Zoonlief : Ow?.... (kijkt verbaasd, en een tikke benauwd)
Ik : Nou, ik zou het wel weten als ik Sinterklaas was. Als er een kind was die beweerde dat ik niet bestond, dan zou ik hem geen kado'tjes meer brengen. Want dat zou ik dan helemaal niet leuk vinden om te horen. Zou jij dat leuk vinden om te horen, dat jij niet bestaat?

Zoonlief : Nee, dat zou ik ook niet leuk vinden. Want ik besta wel, en als ze zeggen dat ik niet besta, dat is niet leuk.

Ik : Nou precies. Ik zou dat ook helemaal niet leuk vinden als ze geloven dat ik niet besta, en dan zou ik als ik Sinterklaas was zo'n kind ook geen kado'tjes meer geven. Niet in mij geloven is ook geen kado'tje van mij krijgen.

Zoonlief : Nou, ik geloof wel dat sinterklaas bestaat hoor mam, En ik snap ook wel dat hij dan geen kado'tjes wil geven, en dat de ouders dat dan moeten doen. Wat een dom jongetje he?

IK : Ja, kind, een heel dom jongetje....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.