tonny
11-04-2009 om 22:40
Moeder heeft sperma af laten nemen van overleden zoon
'In Texas heeft een vrouw het sperma laten afnemen van haar overleden zoon. De 21-jarige zoon overleed vorige week na een vechtpartij in Austin.
Zijn moeder kwam vervolgens op het idee om zijn sperma te bewaren. Volgens de vrouw van 42 had haar zoon vaak gezegd dat hij een vurige kinderwens had. Hij wilde drie zonen, en volgens de moeder had hij ook al namen bedacht.
De rechter gaf een uroloog toestemming om sperma van het lijk af te nemen. De meeste cellen bleken nog levensvatbaar. De vrouw gaat binnenkort op zoek naar een moeder voor het kind van haar overleden zoon.'
Over wiens belang gaat het hier? Dat van de kinderen???
Ik hoorde het bericht vanmiddag op het radiojournaal.
Tonny
Massi Nissa
12-04-2009 om 07:31
Ik wil niet naar doen
Maar dit klinkt toch meer als een potentiele oma die haar kans op kleinkinderen wil veiligstellen. Haar zoon heeft er tenslotte niets meer aan.
Groetjes
massi
Rafelkap
12-04-2009 om 09:11
Volkomen
gestoord, vind ik dit. Daar krijg ik nou vooroordelen over (Amerika)
reina
12-04-2009 om 10:34
Triest
het lijkt op een heel verdrietige moeder die alles doet om nog iets van haar zoon te behouden. Geen goed idee.
Manda Rijn
12-04-2009 om 10:53
Belachelijk
zij kan dus niet accepteren dat ze nooit een kleinkind van haar zoon krijgt. Nu kan ik mij heel goed voorstellen dat je met het verlies van je kind ook het verlies van oma worden heel erg pijn doet maar of dit nu de manier is om daarmee om te gaan ??
Het belang van het kind doet er hier dus volledig niet toe.
Manda Rijn
12-04-2009 om 10:58
Nog iets
wat doet de wens van de overledene er eigenlijk toe ?
Ja hij wou kinderen, maar hij had vast ook ideeen over met wat voor vrouw hij die wilde.
Misschien had hij haar wel een stomme doos gevonden, hij is er nu niet meer bij om daar een stem in te hebben.
Ik persoonlijk heb niet zoveel wensen voor na mijn dood, ze mogen ook mijn lijf leegplukken als er iemand mee geholpen is maar ik wil absoluut niet dat mijn eitjes eruit gehaald worden !
Polly Shearman
12-04-2009 om 12:05
Broedmachine voor kleinkinderen
als de oma op zoek is naar een broedmachine voor haar kleinkinderen die ze na verwekking volledig gaat claimen is het foute boel.
Maar stel dat ze dit zaad aan een vrouw wil doneren en dan gewoon zich opsteld als echte oma, dus.. een bezoekje op verjaardagen, een keer in de maand op bezoek, misschien een keertje oppassen.
Maar ten eerste zijn er maar weinig oma's die zich zo op de zijlijn kunnen houden, en ten tweede hoe leg je het kind later uit dat het geen vader heeft, maar wel een oma??
Dan zou ik als vrouw gewoon voor een anonieme donor gaan en als ik mijn kinderen een opa en oma gun een ouder echtpaar zoeken om het gezellig mee te hebben,
dus zonderbloedband.
Met donorschap is niks mis, het is dat het nu niet meer anoniem kan anders was manlief zijn zaad allang gaan wegbrengen.
Jessicah
12-04-2009 om 12:26
Niet op deze manier
OK spermadonors zijn maatschappelijk geaccepteerd. Delen van het lichaam doneren na je dood zodat anderen er nog wat aan kunnen hebben ook. Ik kan me voorstellen dat deze twee gecombineerd worden en dat sperma doneren na de dood, als degene daar in zijn leven tenminste toestemming voor gegeven heeft, ook tot de mogelijkheden kan behoren.
Alleen dan wel volgens de regels die nu ook voor spermabanken gelden. Het is het eventueel verwekte kind wat het recht heft om contact op te nemen met zijn/haar biologische roots, niet de donor zelf die het recht heeft om zich met het kind te bemoeien. Het gaat immers om het belang van het kind en niet andersom.
In dit geval is de donor dood, maar dat kan ook gebeuren bij andere donors nadat ze sperma gedoneerd hebben. Er is wel een nog levende vij jonge oma, die een eventueel kind kan beantwoorden op de vragen wie de biologische vader was. Alleen moet deze oma niet pretenderen om rechten op het kind te hebben en zich te mogen bemoeien met de opvoeding. Het kan haar een troost bieden om te weten dat het toch niet helemaal afgelopen is bij de dood van haar zoon, maar er toch ergens een deel van hem verder leeft. That's all.
Ook zou juist in deze situatie de voorkeur uitgaan naar een gezin, waar wel een vader aanwezig is, maar waar de man door onvruchtbaarheidsproblemen of iets dergelijks niet zelf een kind kan verwekken. Dan heeft het eventueel verwekte kind tenminste een vaderfiguur. Juist dat de media vertellen dat de 'oma' op zoek is naar een moeder alleen doet mij vrezen dat ze het kind gewoon zelf wil grootbrengen met het geidealiseerde beeld van haar zoon als papieren vader. Of (draag)moeder veel in te brengen heeft valt nog te bezien. Ik denk ook dat het niet echt een situatie is in het belang van het kind.
Het valt trouwens nog maar te bezien of het ook allemaal technisch kan lukken. "De meeste cellen nog levensvatbaar" is niet hetzelfde als "de meeste cellen in goede conditie en tot bevruchting in staat". Ik heb het vermoeden dat de kans op slagen met dit sperma toch een stuk lager zal zijn dan met vers sperma.
Groetjes Jessica
bibi63
12-04-2009 om 15:19
Even een horror gedachte
Het betreffende kind zal ooit te weten komen dat hij/zij is voortgekomen uit het zaadje van een lijk.......
Bibi
MRI
13-04-2009 om 00:01
Koud stellen
Mijn man was terminaal, we waren kinderloos. Toen hebben we overwogen om zijn sperma te laten invriezen. Ik moet zeggen dat het me erg tegenstond en toen het formuliertje en foldertje van de kliniek uit Leiden kwam, heb ik er een blik op geworpen en het daarna verfrommeld. Niks voor mij. Eerst eens wat zich toen in mijn leven aandiende aangaan(namelijk met mijn man goed bijstaan in zijn stervensproces). Ik heb er nooit spijt van gehad dat ik het niet heb gedaan, mijn mans sperma bewaren. Ik vond het zoiets tegennatuurlijks...
Maar wat deze oma bezielt gaat nog een stapje verder: over het graf van haar zoon heen regeren over diens sperma en daar een vrouw bij zoeken. Het moet niet gekker worden en het schreeuwt wat mij betreft om een ethische discussie hoe met dit soort zaken om te gaan.
MR
Dirkje
13-04-2009 om 15:10
Ach,
Hoewel ik vaak wel probeer de nuance te zoeken, als ik zoiets hoor dan ben ik helemaal genuanceerd. Ik vind het weerzinwekkend. En dat een rechter dit toegestaan heeft vind ik onbegrijpelijk. Volgens mij heeft het te maken met het niet accepteren van het feit dat het leven anders loopt dan je zou willen, niet accepteren dat iemand dood is. Ik vind ook dat je een kind niet mag opzadelen met deze situatie.
Groet,
Dirkje
Kaaskopje
13-04-2009 om 16:17
Als het gewoon naar een spermabank gaat
heb ik er niet zo´n moeite mee. Ik zou er zelf niet opgekomen zijn, maar als de zoon die wens echt had geeft zijn moeder alleen maar gehoor aan zijn wens. Als die moeder er zelf plannen mee heeft, zoals een draagmoeder zoeken oid vind ik het echt te ver gaan. Doneer het aan de spermabank, geef aan dat je beschikbaar bent als vraagbaak en of oma, klaar.
Ellen Wouters
14-04-2009 om 12:38
Niet gehoor aan zijn wens
De wens om zelf vader te zijn en zelf kinderen op te voeden is iets anders dan je genetisch materiaal laten gebruiken om na je dood nog baby's te verwekken.
Dus je kunt niet spreken van "het was zijn wens dus is het OK".
Ik vind dit geknutsel met kinderen véél te ver gaan. Yak.
Tango
14-04-2009 om 14:47
Cobi
Daar dacht ik nou ook al aan, dat oma zelf draagmoeder zou kunnen worden. Dat zou wel een hele rare situatie worden.
Nee, ik vind zoiets echt te ver gaan. Laat dat lichaam van die zoon nou gewoon met rust, zou ik denken.
Dropke
15-04-2009 om 22:38
Vasthouden
Wat al eerder gezegd werd : Ik denk dat moeder wil vasthouden aan haar zoon. Haar kind is er niet meer en nu krijgt ze de kans om kinderen van haar zoon te zien opgroeien (en een stukje van haar zoon terug zien). Ik snap haar wel, maar niet dat dit echt wordt goedgekeurd.
Dropke