Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
moe-der

moe-der

09-02-2010 om 09:45

Moe; kinderen ruzieen de hele dag

Ik heb 3 kinderen (meisjes) in de leeftijd van 9, 7 en 4 jaar oud. De oudste 2 kunnen samen niet door één deur; ze maken echt over alles ruzie (dit is al een hele lange tijd zo). Het begint 's ochtends al bij het opstaan; als ze naar school zijn ben ik bekaf. Dan gaat het weer verder als we tussen de middag van school naar huis lopen en pas als ze weer op school zijn heb ik rust en ben ik weer doodop. Vervolgens begint het hele circus weer van vooraf aan als ik ze weer ophaal tot het moment dat ze beiden in bed liggen. Om half negen lig ik doodvermoeid op de bank en om negen uur val ik vaak in slaap. De volgende dag begint het weer opnieuw.
Oudste voelt zich vaak buiten gesloten door middelste en jongste en heeft een opvliegend karakter. Middelste is ook een pittige dame die vaak stiekem haar zus uitlokt zodat ik het niet zie en dus oudste op haar kop geef.
Ik weet het niet meer. Negeren is misschien het beste, maar dit lukt vaak niet, omdat iedereen er last van heeft. Bijkomend probleem is ook dat beide dames de laatse tijd behoorlijk mondig zijn (lees brutaal) en niet alleen elkaar maar ook mij afsnauwen, continu het laaste woord willen hebben en mij aanspreken (op een brutale puberachtige toon) over dingen die ik anders moet doen ("jij blijft toch ook steeds doorgaan"). Ik laat me de laatste tijd steeds meer op de kast jagen en laat me verleiden tot een welles-nietes spel eindeloze discussies. Het lukt met steeds minder goed om de wijze volwassene te zijn en dat vind ik vreselijk.
Hoe doorbreek ik dit? Hoe zorg ik ervoor dat mijn dochters op een normale manier met elkaar en met mij (en mijn man) omgaan? En herkent iemand dit? is het normaal dat er zoveel geruzied wordt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geen oplossing, maar

maar de eerste gedachte die bij mij opkwam: kunnen de oudste twee niet gewoon overblijven op school? Scheelt jou gezeur aan het hoofd. En misschien heb je dan wat meer spankracht als ze later op de dag elkaar weer in de haren vliegen.

Verder geen goede tips, helaas, mijn kinderen zijn nog te klein om de hele dag ruzie te maken. Wij houden ons hart echter vast voor wat de toekomst brengen gaat ...

Sterkte ermee

Temet

mirreke

mirreke

09-02-2010 om 10:16

Dat was ook direct mijn eerste gedachte

Laat die oudste meiden gewoon lekker overblijven, scheelt jou een boel stress.
Overigens liet ik onze kinderen ook al met vier jaar overblijven. Ik vind het heen en weer racen in de middagpauze met die kinderen hét recept om allemaal een slecht humeur te krijgen. Je moet een uur lang alleen maar opschieten. Niks aan.
En verder: als ik jou was zou ik echt proberen het brutale de kop in te drukken. Dat wordt namelijk alleen maar erger als ze ouder worden. Samen afspraken maken welk gedrag gewenst is en welk gedrag niet getolereerd wordt. En bij ongewenst gedrag bv. naar boven sturen. Verder probeer ik de kinderen hun problemen eerst zelf te laten oplossen, ze kunnen dan naar mij komen als ze het eerst zelf hebben geprobeerd. En hebben ze samen ruzie dan gaan ze allebei naar boven, bijvoorbeeld. Ik probeer geen partij te kiezen. Ruzie maak je samen, dus dan los je het samen maar weer op.
Als het niet goed werkt, probeer dan eens werken met een beloningsysteem voor gewenst gedrag. Lang volhouden (zeker drie maanden), met bijv. een gewild cadeau voor allemaal. (wij doen zoiets met een drumstel als prijs).
Maar allereerst zou ik stoppen met jezelf te kwellen in de lunchpauze.

moe-der

moe-der

09-02-2010 om 10:52

Thnx voor zover

Dank je voor de tip Pelle; ik ga er eens rustig voor zitten....
De rest ook alvast bedankt voor jullie tips.

Fem

Fem

09-02-2010 om 16:39

Ook

Precies dezelfde situatie hier. Al zijn die van mij dan jongens en is hun babybroertje vooralsnog te jong om mee te doen aan de ruzies.
Ik laat ze inderdaad overblijven in de lunchpauzes. Zo heb je tenminste nog een beetje lucht.
Fem

Brigitte

Brigitte

10-02-2010 om 08:55

Uit elkaar halen inderdaad

Laatst heb ik de kinderen een hele week lang, elke ochtend uit elkaar gehouden. Is de een in de keuken, dan de ander maar naar de huiskamer of naar boven. Om de beurt naar de badkamer om de tanden te poetsen en om de beurt de jassen aan laten trekken.

Wat een rust !! Het kost natuurlijk wel inzet en (kostbare) tijd 's ochtends, maar ik had het er graag voor over.

Ik heb er goed op gelet om vooral geen schuldige aan te wijzen, maar ze gewoon om de beurt steeds weg te sturen.
Oh ja, en zelf heeeeel rustig blijven ook al kook je van binnen.

Misschien het proberen waard. Zodra het hier weer fout gaat in de ochtend begin ik er gelijk weer mee.

Succes !
Brigitte

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.