Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
bumpertje

bumpertje

15-06-2017 om 21:38

mijn werk en opdringerige mensen

Vanochtend kwam een van de cliënten naar mij toe; zij was wat ontdaan geraakt onderweg naar haar werk bij ons. Het is een jong meisje; zij heeft het syndroom van Down en een lieve uitstraling met een vriendelijke lach. Doorgaans is ze ook vrolijk en vind zij alles 'superrrrrrrr'! Achter dat lieve uiterlijk en zachte uitstraling zit echter gewoon een volwaardig mens, een mens die anderen respecteert en datzelfde respect van anderen mag verwachten.
Ik ben niet de enige die 'de liefde op het eerste gezicht' bij haar voelt maar dat is niet perse een voordeel voor mijn client!
Vanochtend kwam er een vreemde vrouw met haar rollatortje naar haar toe en voordat zij het wist (de reactiesnelheid is wat minder) had mijn cliënt een aai in haar gezicht te pakken. En zij houdt er helemaal niet van aangeraakt te worden, zeker niet in haar gezicht en nog minder van een vreemde.
Deze mevrouw heeft het vast niet rot bedoeld, integendeel, maar haar gebaar van genegenheid had een tegengestelde uitwerking.
Ik hoop maar dat mensen dit lezen en er over nadenken dat zulk soort gebaren echt meestal ongepast zijn! Je ziet dit soort situaties ook vaak met jonge kinderen gebeuren, of bij vrouwen die met een zwangere buik rondlopen. Het is een doorgaans ongewenste en niet gewaardeerde manier van omgaan met anderen. Mijn advies: groet, praat, maak oogcontact en glimlach naar anderen maar....handjes thuis!


Aagje Helderder

Aagje Helderder

15-06-2017 om 23:10

Ongewenste intimiteiten

dat zijn het gewoon wat mij betreft.

In dezelfde categorie als ongevraagd aan je zwangere buik zitten of je baby/peuter aanraken, aaien, een pink in het mondje stoppen enzovoorts.
Mensen doen het niet met kwade bedoelingen maar denken blijkbaar dat dat allemaal gewoon is omdat de zwangere buik, de baby en de gehandicapte iets vertederends oproept. Dat legitimeert het denk ik voor hen.

Aagje

@Emma

@Emma

15-06-2017 om 23:23

Openbaar bezit

Niet eens goeie bedoelingen denk ik, meer ondoordachte dommigheid. Ik voelde me soms een openbaar bezit toen ik zwanger was of met mijn dochtertje in de draagdoek bij de tramhalte stond. Ook mijn 93jarige vader werd niet rechtstreeks aangesproken maar altijd wij, behalve als het over debiele onbenulligheden ging.

daan

daan

16-06-2017 om 07:26

maar ook

Ach, ongepaste reacties...wat mij betreft zijn er heel veel ongepaste, grensoverschrijdende reacties.
Zodra er in een groepje vreemden iemand zich begeeft die een beetje afwijkt worden er bondjes gemaakt: mensen kijken je aan met die veelbetekende blik. Voelt vast lekker, maar kan wat mij betreft niet. Al lukt het mij soms ook niet, bij grote irritatie, het niet te doen. Maar erger nog vind ik de 'ontroerde'-blik. Die zegt dat persoon zo geraakt wordt door moment dat dit even gedeeld moet worden, in feite net zo neerbuigend maar iets beter verpakt.

Watals

Watals

16-06-2017 om 09:00

Interpreteren/waarderen

Iedereen is teroreteert dingen anders. Zo ervaar ik hier op het forum veel afstand, mag iets hooguit net eigen mensen of zelfs dat niet. Wordt een vriendelijke juf verafschuwd als zij genegenheid uit op een manier waar een aantal ouders van gruwen, terwijl ik dat juist heel fijn vindt voor mijn kind.
Zo maakte het mij in de zwangerschap nooit uit of iemand even buik of kindje wilde voelen, gaf mijn dochter de juf een kus, kreeg ik als (toen nog leidster) ook wel eens spontaan armpjes om me heen.
Ik was bij een persoon in een psychiatrische instelling op bezoek als zwangere. Er kwam een cliënt naar me toe, in psychose, die legde haar handen op mijn buik en zei: heilige Maria, gezegend zijt gij onder de vrouwen. Ik vond dat een ontroerend moment.
Ik ervaar en interpreteer dat dus weer anders.
En daarbij, het staat er niet bij op een briefje vastgespeld op een shirt.
Het afschuiven op ondoordachte dommigheid vind ik mensen tekort doen en een belediging.

Nu ben ik geen persoon met een handicap, ik begrijp TS dus best en het is vervelend dat dat een bepaalde invloed op haar heeft. Maar zoals je er onder merkt, gaat dat dus gewoon door bij " gewone mensen" ( daar ga ik even van uit).
Ik vind dat soms wel erg afstandelijk. Je hoeft echt niet iedereen die je tegenkomt uitgebreid aan te raken, maar dit is wel heel strak geschetst.

Watals

Watals

16-06-2017 om 09:01

Correctie

Teroreteert is een schitterend nieuw woord, maar ik bedoelde interpreteert

Hygiëne

Oudere mensen zijn vaker genegen om iemand in het gezicht of op de arm te aaien. Een aanraking wanneer ze niet zo goed meer onder woorden kunnen brengen wat ze hadden willen zeggen. Hun hersnen werken minder snel.
Op de werkvloer werk ik met veel oudere mensen. Ik ben niet zo' n liefhebber van geaai. Het is namelijk niet altijd zo goed gesteld met de hygiëne en het handen wassen. Ook de nagels zijn vaak vies en lang. Ik let erop dat ik mijn gezicht op afstand hou en de handen was: geen behoefte aan een Noros virus-besmetting.

---
De jongedame van TS hoeft het niet als iets persoonlijks te zien: dat ze wordt aangeraakt vanwege de uitstraling of dit miisschien ervaart als een behandeling van een klein kind. De oudere dame kon dat ook gedaan hebben uit gebrek om goed te kunnen verwoorden wat ze haar zou willen zeggen.

Rafelkap

Rafelkap

16-06-2017 om 09:26

advies

Maar moeten wij advies hebben?
Nee, ik doe dat ook niet, maar mijn (gehandicapte) zoon mag van mij best een aai over zijn bol van een vreemde en als hij het niet op prijs stelt merk je dat wel

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-06-2017 om 09:32

Laatst

Mijn oudste dochter is erg gereserveerd en houd niet van aanrakingen van vreemden. Laatst waren we ergens waar een groepje best aardige maar nogal familiair ingestelde mannen werken. Een van die mannen ging werk doen voor mijn dochter, en liep op haar af legde zijn hand op haar schouder en zei 'ga je mee, schoonheid'. Als blikken konden doden was het het laatste geweest wat hij ooit had gezegd

Niki73

Niki73

16-06-2017 om 09:39

Phryne

Zo zie je maar weer, die man bedoelde het waarschijnlijk supervriendelijk. Ik moet zelf ook oppassen dat ik mensen niet ongewenst aanraak, ik heb erg de neiging mijn had op iemands arm of schouder te leggen als ik met iemand praat. Als ik een man was, zou ik waarschijnlijk heel vaak iemand op zijn schouder slaan

Pennestreek

Pennestreek

16-06-2017 om 09:41

Live and let live

Ik zit in het kamp van Watals. Had het ook laatst met een vriend nog over je ergeren aan anderen. Ik doe dat dus echt hoogst zelden. Ik ga er altijd vanuit dat mensen dingen niet doen om jou te ergeren, irriteren, beledigen, of wat dan ook. Behalve dan als dat er heel dik bovenop ligt natuurlijk . Maar verder denk ik altijd maar dat, zeker een aai, of een arm om je heen, vooral heel vriendelijke bedoeld is. En hoewel ik er dus geen probleem mee zou hebben gehad, waren er maar heel weinig (onbekende) mensen die ongevraagd aan mijn zwangere buik of aan mijn jonge kinderen hebben gezeten. Dus die klachten herken ik sowieso niet. Of zou het kunnen zijn dat ik het me niet herinner omdat ik me er niet aan geërgerd heb??

En niet om mezelf nou op de borst te slaan, maar volgens mij ziet je wereld er vanzelf een heel stuk beter uit, als je uitgaat van de vriendelijkheid van anderen, en bovendien is het voor je eigen gemoedsrust een stuk beter.

In het geval van cliënt van TS is het wat lastig, want zij houdt er niet van om aangeraakt te worden. En ik neem aan dat ingewikkeld is haar uit te leggen dat het niet onaardig bedoeld is van die mevrouw. Maar om daar nou hier over te posten alsof het een groot probleem is...

Li

Li

16-06-2017 om 10:35

Nou

Mijn dochter verstijft helemaal als ze wordt aangeraakt, hoe vriendelijk het ook bedoeld is. Ze twijfelt heus niet aan die vriendelijke bedoeling, maar het voelt echt naar voor haar. Ik heb haar de truc geleerd van "een hand geven en daarbij je arm stijf houden", maar dat werkt natuurlijk niet in elke situatie. Armen kruisen voor de borst geeft ook wel een signaal af.

Ze vindt het gewoon echt een naar gevoel, zelfs als ze erover praat krijgt ze al de kriebels. Dat heeft dus niets te maken met het verkeerd interpreteren van de vriendelijke intentie.

Zelf heb ik de reflex een kap uit te delen bij een onverwachte aanraking. Dat bedoel ik ook niet verkeerd, want het gebeurt gewoon automatisch (als ik het echt niet aan zag komen). Maar ja, aan het ontbreken van een verkeerde bedoeling heeft de ontvanger van de klap ook niets.

Misschien is de oplossing wel dat je duidelijk laat zien dat je van plan bent een knuffel uit te delen, op zo'n manier dat de ontvanger nog kan aangeven er niet van gediend te zijn. Anders doet het een beetje denken aan de honde-eigenaar die roept "hij doet niets hoor!" terwijl je besprongen en beslobberd wordt. Voor iemand die echt overgevoelig is voor aanraking voelt dat ook zo.

bedoelingen

Ik heb hier ook wel eens een draadje gestart met als titel "blijf van zijn lijf" over de neiging van mensen om mijn peuterzoon over zijn bol te aaien of in zijn wang te knijpen. Ik kon de neiging wel invoelen - het was ook een schattig joch - maar vond het onbeleefd, en weet nog dat ik toen schreef "dat doe je toch ook niet bij de kassajuffrouw, al heeft ze nog zulke leuke bolle wangen?". Zoon (inmiddels 11,5 overigens) was er niet van gediend als vreemden aan hem zaten, en ik kon me daar alles bij voorstellen.

Niet iedereen is ervan gecharmeerd om door vreemden aangeraakt te worden. En dat is voor gehandicapten, zwangeren en kinderen niet anders dan voor mensen buiten die categorieën. Dan is het wel zo netjes om van dergelijk geaai af te zien. Ongepast gedrag is niet ineens ok omdat er geen slechte bedoelingen achter steken.

Zelf heb ik overigens bij mijn twee zwangerschappen nooit gehad dat iemand over mijn buik aaide, maar ik weet niet of dat kwam omdat ik niet heel erg zichtbaar zwanger was, of omdat ik uit al mijn poriën uitstraalde dat ik geen geaai wilde hebben

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

16-06-2017 om 11:54

Voorzichtig

Ik ben zo voorzichtig met lichamelijk contact, dat het misschien ook weer doorslaat naar te gereserveerd. Zelfs met mijn eigen kinderen. De oudste wordt niet graag beknuffeld. De jongste laat zich wat makkelijker met lichamelijk contact troosten, of vasthouden. Je voelt dat ze slap wordt, de oudste juist niet. Ik zoen dus nooit zomaar wat rond en sla ook niet zomaar armen om haar heen. Bij 'vreemden' doe ik dat ook niet. Het komt bij sommigen misschien arrogant of koele kikkerig over, ik weet het niet. Omgekeerd vind ik het wel lief als mensen mij aanraken, maar de eerste opwelling is ongemak die niet te lang moet duren. Ik heb het op mijn beurt ook niet echt meegekregen van mijn ouders.

Ik denk dat je van jezelf en binnen je familie wat lichamelijker ingesteld bent, echt niet door hebt dat anderen dat niet of minder zijn. En ik denk dat Flanagan gelijk heeft met haar 'observatie' dat oudere mensen aanraken ter compensatie van warme woorden. Ik vind het daarom wel nuttig om dat te noemen en zo'n vrouw niet automatisch af te schilderen als brutaal mens die bewust over grenzen heen gaat.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-06-2017 om 11:56

Ik denk dat je van jezelf

Ik denk dat ALS je van jezelf, etc..

Ad Hombre

Ad Hombre

16-06-2017 om 13:29

Watals

Straks wordt het nog strafbaar om mensen ongevraagd aan te raken. In Rotterdam mag je al niet meer sissen of iemand 'naroepen'. Allemaal vast heel logisch hoor, maar is het ook niet gewoon een beetje overdreven?

Watals

Watals

16-06-2017 om 15:49

Wel door

Ik lees mensen tot in de kleinste bewegingen en heb dat, meer dan anderen meestal, prima door. Ik zal niemand aanraken die dat niet wil.

Ik vind net als Ad de reacties soms doorslaan. Alsof je een misdaad begaat.
Ik weet dat er hier ook veel iadh-vrouwen zijn en vraag me oprecht af of het daarmee te maken kan hebben?

Misschien moeten we in andere gevallen weer een beetje leren dat ( indien zonder handicap) een aanraking zo afschuwelijk niet hoeft te zijn en de wereld er ook weer wat hartelijker uit komt te zien.
Groepsknuffel!! ;-p

Watals

Watals

16-06-2017 om 16:05

PS Ad

Rotterdam mag je al niet meer sissen of iemand 'naroepen'.

Daar baal ik van, ik ben rond de 50 en moet weer aan de man. Klakken met je tong mag nog wel?

Grapje...

Pirata

Pirata

16-06-2017 om 16:26

Nou

Ik ben dan vast IADH. Toen een vrouw in de rij bij de kassa met haar hand door mijn haar ging, pikte ik dat namelijk niet. Ongewenst intiem noem ik het. Binnendringen in andermans persoonlijke ruimte (ja die verschilt p.p.). En ik was al 40, geen 4.

Li

Li

16-06-2017 om 16:36

Tja Watals

Misschien moeten mensen juist leren dat iemands lichaam van hem/haar zelf is? En nee, ik ben niet IADH.

Pirata,

Hè, gatschi. Door een onbekende? krijg spontaan kippevel.
Heeft niets met iahd te maken.
Wat is er mis met een mondeling compliment?

bumpertje

bumpertje

16-06-2017 om 18:21

nee

Er staat nergens dat dit een geweldig probleem is!
Er staat alleen hoe mijn cliënte dit ervaren heeft. En ik geef aan dat hoewel ik weet dat haar bedoeling waarschijnlijk goed was, de werking tegenovergesteld uitpakt.
Dat zijn feiten!
Ik vind het apart om meer begrip te hebben voor de oudere vrouw in dit geval dan voor de gehandicapte die zich slecht kan uiten en de ongewenste intimiteit maar moet ondergaan...

Half a twin

Half a twin

16-06-2017 om 19:34

Hap

Mijn toen nog peuter kon ook niet zeggen dat hij dat geaai over de bol niet leuk vond. Een kneepje in de wang of andere aanraking van vreemden vond hij vreselijk. Anderhalf jaar oud deed hij HAP Naar wie maar aan zijn gezicht kwam. Bij de Kno arts en op het consultatiebureau waarschuwde ik netjes dat dat zou gebeuren maar wie niet horen wil die moet maar voelen!
De kno arts vroeg dan netjes aan kind mag ik even in je mond kijken en dan zei ik mond open en deed het voor. Ging altijd goed. Consultatiemiep ging met haar vinger proberen de lippen open te krijgen om te kijken of ik de waarheid sprak dat zoon nog maar 4 tanden had. Die werd dus hard gebeten. Net als die "leuke" mevrouw in de supermarkt die dacht ern kneepje in de wang te kunnen geven.
Iemand die zich niet met woorden kan uiten mag van mij bijten. Je komt niet zomaar aan vreemden.

@Emma

@Emma

16-06-2017 om 19:44

gewoon

Ik vond het gewoon niet fijn als mensen ongevraagd aan mijn zwangere buik zaten. Mag dat ook? En ik ben ook niet afstandelijk of tegen de wereldvrede ofzo. Wat een onzin allemaal zeg.

Watals

Watals

16-06-2017 om 20:52

Emma

Natuurlijk, van mij hoef je nooit aangeraakt te worden. Dan zeg je dat even als je iemand ziet graaien naar je buik. Maar je zet ze niet weg als ondoordacht dommen als ze anders met dingen omgaan dan als jij dat doet.

Feit

Het is een feit dat we hier te maken hebben met een jonge dame dat van haar werk doorging naar TO. Dus geen jong kind meer. Ookal heeft ze het syndroom van Down, ze lijkt mij redelijk zelfstandig. Het was voor mij moeilijk voor te stellen dat ze een handicap heeft waardoor ze zich slecht kan uiten. Die info geef je nu pas.

De jonge mensen met syndroom van Down die ik op straat of viavia ken, ca, 17 jr, zijn helemaal niet op hun mondje gevallen. Sterker nog, ik vind ze zeer ad rem.
Daarom kon ik mij voorstellen dat de jonge dame het ongewenselijk vond aangeraakt te worden wanneer dit haar het gevoel gaf voor kind aangezien te worden, ( terwijl ze notabene al werkt)

De oudere dame met de rollator hoeft niet bij voorbaat dement te zijn. Toch is dit wel meestal de groep, die deze manier van contact ten toon spreidt.
Daar hoeft je geen begrip voor op te brengen. Het had alleen wel een verklaring kunnen zijn voor haar actie, zodat de jonge dame niet het gevoel kreeg voor klein kind aangezien te worden.

Je geeft aan dat de werking tegenovergesteld uitwerkte. Wat was dan het probleem? Dat ze aangeraakt werd door een vreemde of dat ze voor een kind werd aangezien. Als de oudere dame haar gezegd had, dat ze een lieve glimlach had, was deze opmerking waarschijnlijk ook verkeerd gevallen. Ik lees het zo dat je client gekwetst reageerde, puur omdat ze zich niet voor vol aangezien voelde.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-06-2017 om 13:10

Ad Hombre

Grappig... juist als ik verwacht dat je bepaald gedrag ook af zou keuren, doe je het niet. Terwijl ik dat wel doe.

Sommige vrouwen vinden het stiekem best leuk om nagefloten of wie weet ook besist te worden. Ze zien dat als compliment, omdat ze er blijkbaar leuk genoeg uitzien om nagefloten te worden. Als ze niet meer nagefloten worden, zou dat een teken van verval van hun vrouwelijk schoon betekenen. Veel zeggen echter dat ze het wél vervelend vinden. Ze zitten daar niet op te wachten. Sissen wordt naar mijn idee gedaan door moslims (spreek me aub tegen als ik dat fout heb). Er is wat mij betreft sprake van een dubbele moraal. Ik vermoed dat moslim-mannen niet sissen naar eigen vrouwen/meisjes. Het is in mijn ogen dan ook een teken van disrespect naar vrouwen die geen moslim zijn, náást dat het wat mij betreft 'ordinair' is en een vorm van ongewenste intimiteiten. Je wordt dan niet letterlijk betast, maar het komt wel je gehoor binnen.

Het dragen van een hoofddoek heeft voor zover ik weet voor een groot deel als doel dat vrouwen daardoor minder als lustobject worden gezien. Je zou eens opgewonden kunnen raken van een mooie bos zwart haar... Ik vind dat nogal 'fout' eigenlijk. Als vrouwen een hoofddoek dragen om zo uiting te geven aan hun geloof, prima, maar als het ter voorkoming van lust is, vind ik dat een mannen'probleem' afgewenteld wordt op vrouwen. Maar ik vermoed dat het respect voor 'eigen' vrouwen dusdanig is, dat ze niet naar hen sissen. En als ze dat al doen, dan vind ik dat ook een teken van disrespect voor de keuzes van die 'eigen vrouwen'.

bumpertje

bumpertje

18-06-2017 om 01:31

flanagan

In principe kan iedere persoon met een beperking zich over het algemeen niet zo goed uiten, toch, of allicht onhandig/onzeker. Mijn cliente is daarnaast licht autistisch. Voor mensen met het syndroom van Down is leren praten vaak moeilijker, voor haar is (verstaanbaar) praten erg moeilijk.

Wat ik bedoel met de tegengestelde uitwerking was, dat de vrouw het waarschijnlijk lief bedoelde; iets liefs wilde doen naar het meisje, terwijl ze nu bereikt had dat zij enigszins ontdaan was.
Het probleem was duidelijk de aanraking op zich; misschien voelt ze het niet eens direct als kleinerend, dat weet ik niet precies.
En een opmerking over haar glimlachje was zeker niet verkeerd gevallen, ik denk dat ze dat juist wel kan waarderen.

Ad Hombre,
nee ik vind het absoluut niet overdreven. Zeker een aanraking niet, ik vind het eerder nog erger dan sissen omdat je iemand fysiek benaderd. Maar goed, de intentie is heel anders dus misschien moet je niet willen vergelijken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-06-2017 om 08:05

Dubbele moraal?

Je oproep an sich snap ik wel. En ik kan me ook voorstellen dat het voor je cliente niet leuk is om de hele door Jan en alleman geknuffeld te worden.

Ik snap jouw cliente dus wel, maar snap jij ook hoe een oudere, wellicht demente, vrouw in het leven staat?
Ik vind het naar dat daar meteen het labeltje dom aan gehangen wordt.

bumpertje

bumpertje

18-06-2017 om 12:51

uh ginny

Wie heeft het over dom? Ik niet hoor. Volgens mij spreek ik met respect en begrip over de vrouw die de aai geeft, ik noem haar nergens dom. Ik heb ook alle begrip en heb in het verleden ook met ouderen gewerkt, ook met mensen met dementie.Het enige wat ik zeg is dat iemand aardig probeert te doen op een verkeerde manier.
Nu moet ik je zeggen dat als een demente oudere niet meer toerekeningsvatbaar is, zij meestal ook niet alleen op straat lopen of in de bus zitten. Is mijn ervaring.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-06-2017 om 12:56

Nee klopt

Dat was Emma.
Bedoelde het minder persoonlijk aan jou gericht dan het er nu staat.

En ik denk dat je ervaringen met dementeren ietwat gedateerd is, maar dat is een ander verhaal..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.