Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Mijn verhaal: alleenstaande (fulltime) papa

Hallo,

In het 'kort' mijn verhaal, mocht het je interesseren mag je het zeker lezen.

Ik ben 31 jaar, woon in België en heb een relatie van 8 jaar waarvan 5 jaar getrouwd te zijn achter de rug, uit dat huwelijk heb ik 1 dochter die op het moment van de feiten net 4 jaar was. Al bij al was het een normaal huwelijk al kon het achteraf gezien van langs beide kanten op vele vlakken wel beter, de ervaring ontbrak en moest ik het opnieuw doen zou ik sowieso vele dingen wel anders doen.

Op een dag is mijn ex-vrouw vertrokken naar het buitenland, ze was niet meer gelukkig om het met haar woorden te zeggen, ze is er ingetrokken bij haar nieuwe vriend, iemand die ze kende van vroeger.

Onze dochter heeft ze bij mij gelaten, ze heeft dit nooit met veel woorden gezegd dat dit haar bedoeling was maar de dag toen ze vertrok voelde ik meteen dat er geen moeite meer werd gedaan van langs haar kant. Ik moest onze dochter naar haar brengen in het weekend en na het weekend ook terug ophalen want zei had altijd wel een excuses klaar om dit zelf niet te moeten doen.

In het begin deed ik dit ook, niet voor haar maar voor onze dochter omdat ik haar dit verdriet wou besparen. Na een 4 a 5 weekends heb ik dit voor bekeken gehouden, de dankbaarheid was altijd ver zoek en het gevoel werd er alleen maar slechter bij. Dit was ook meteen de laatste keer dat onze dochter haar nog heeft gezien of gehoord, dit is nu intussen een 2 tal jaar geleden. Ik heb haar in die 2 jaar maar 1x gehoord via een smsje, dat ze spijt had van wat er gebeurd was maar ik ben er niet op in gegaan.

Ze heeft toen niet alleen het contact met onze dochter verbroken maar ook met heel wat vrienden van haar en zelfs met een groot deel van haar familie. Ik heb mij nooit gestoord aan het feit dat ik mijn dochter alleen moet opvoeden, in het begin was het natuurlijk aanpassen naar planning toe maar ik ben er al bij al snel in geslaagd de klik te maken en verder te gaan al heb ik er wel opofferingen voor moeten maken.

Ik werkte toen in de ICT sector maar dit was niet langer haalbaar omdat ik daar zowat 24 op 24 en 7 op 7 mee bezig was. Toen zag ik in de opvang van mijn dochter dat ze een parttime kinderbegeleider zochten, zonder ervaring of diploma in die sector heb ik ze er toch van kunnen overtuigen om mij voor deze job aan te werven.

Mijn ex vrouw heeft haar adres nooit gewijzigd zodat ze eigenlijk niet 'vertrokken' is naar het buitenland maar 'gevlucht', dit omdat ze op deze manier geen financiële verantwoordelijkheid moest opnemen voor onze dochter en ook omdat er wat vrienden en familie nog geld moesten van haar.

Zoals je al kon lezen zijn we nu een 2 jaar verder, ik heb het aanvaard maar begrijpen doet ik het nog steeds niet, ik denk ook niet dat ik het ooit wel zal begrijpen. Welke uitleg is een aanvaardbaar om uw eigen kind in de steek te laten. In de tijd dat ze er wel was voor onze dochter was ze er ook elke dag, daar kan ik geen slecht woord over vertellen maar plots was het 'over'.

Mijn dochter is te jong om alles te begrijpen maar heeft het er natuurlijk moeilijk mee. Voor haar verjaardag binnenkort heeft ze bijvoorbeeld een nieuwe mama gevraagd, zo een dingen doen wel pijn natuurlijk. Ik praat voldoende met haar en ben eerlijk in wat er is gebeurd zodat ze het op een dag wel zal begrijpen, wat ze hier dan mee doet zal haar keuze zijn.

Ikzelf mis zeker geen nieuwe relatie, wat ik wel af en toe mis is vriendschap, iemand om mee te praten die dit allemaal een beetje begrijpt, iemand om samen mee daguitstapjes te maken naar de kust of een pretpark want als ik er samen wandel met mijn dochter dan is het zeker wel gezellig en leuk maar de gesprekken missen een tikkeltje volwassenheid.

Mochten er mensen zijn die zich hier in herkennen dan hoor ik het graag, voor mezelf het verhaal af en toe eens van mij afschrijven helpt mij en dan ga ik weer verder.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-07-2016 om 16:21

Onbegrijpelijk

Wat lijkt me dit vreselijk om mee te maken. Ik ken wel iemand die alleenstaande vader is geworden. Ik meen dat er drugs in het spel was bij moeder, maar dat weet ik niet zeker. Hij doet het geweldig als vader, voor zover ik kan beoordelen. Uit wat ik uit je tekst opmaak, lukt het jou ook.

Nick

Nick

12-09-2016 om 21:34

Ik ben ook opzoek naar vriendschap

Hey papa1984

Allereerst vind ik het knap dat je je leven zo goed hebt weten aan te passen na wat er allemaal gebeurd is.

Het verhaal van de eenzaam heid herken ik. Ik ben geen fulltime papa maar heb een co-ouderschap. Ik ben dol op mijn dochter en toch vind ik het ook lastig om met mijn dochter van nu al weer 8 jaar leuke uitjes te doen omdat ik het dan ook niet zo leuk vind om de hele dag alleen met mijn dochter te kletsen. Ook vind ik het moeilijk om sociale contacten met andere ouders te leggen en ook in de familie en vriendenkring zijn geen mensen met kinderen waar we gezellig mee af kunnen spreken. Ik zie dat mijn dochter veel plezier heeft als ze met andere kinderen speelt en daarom vind ik het erg vervelend dat ik haar dat plezier zo weinig kan geven. Ook zou ik graag een keer met haar naar disneyland gaan maar dit zie ik ook met zijn tweetjes niet zo zitten.
Ik kom uit Doetinchem dus dat is niet echt dicht bij de Belgische grens maar wellicht kunnen we een keer halverwege afspreken. Waar in België woon je ergens?

Groeten Nick

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.