Bellefleur
10-08-2010 om 13:05
Mijn kinderen doen niets!
Twee kinderen, 11 en 13, en ze zitten op de bank. Ze doen niets, ondernemen niets. Spelen op de Nintendo, kijken tv, en lezen Donald Duckjes. Er zit totaal geen initiatief in. Ik heb het gevoel dat ik de activiteitenbegeleider ben. Als ik ze blij vraag wat 'we vandaag gaan doen' krijg ik als standaard antwoord: 'weet ik niet'. Ik stel dan wat activiteiten voor, en het antwoord is: 'weet ik niet, nu niet, andere keer misschien'. Door het hele jaar heen speelt dit. Beide kinderen hebben praktisch geen buitenschoolse activiteiten. Ik krijg ze niet gemotiveerd om iets te doen, of vol te houden. Nu, in de zomervakantie begint het me heel erg te storen. Op dit moment logeren ze bij oma. En wat zegt oma? 'ze zitten op de bank en doen niets'. Wat moet ik met deze aardappels aan?
ijsvogeltje
15-08-2010 om 13:31
Vakantiewerk
Onze 13-jarige mocht photoshop-werk doen, voor zijn oom met eigen bedrijf. Hij moest dingen uitsnijden, juiste nummer erbij zoeken en opslaan. Beloning gaat per stuk. Als hij écht flink doorwerkt, kan hij 4,50 euro per uur (zwart, dat wel) verdienen. Maar het is wel vreselijk geestdodend werk, dus het tempo ligt meestal een stuk lager. Hij was aan het sparen voor een computer, dus het geld was erg welkom.
De computer is er inmiddels. Als hij wil, mag hij nog steeds photoshoppen voor zijn oom, maar hij heeft er voorlopig geen zin meer in. 'ik heb het geld niet nodig, dus waarom zou ik'.
Ha ha, terwijl ik dit typ, komt zoon van 8 met een vriendje binnen. Op mijn vraag wat ze gaan doen, zeggen ze 'nou gewoon, op de bank zitten'.
Shonagh
15-08-2010 om 13:51
Pelle
Ik krijg de indruk dat jouw kinderen nog geen 13,14,15 jaar zijn, het is allemaal zulk theoretisch gepraat.
En denk je echt dat werkgevers op iemand zitten te wachten die "maar" 3 weken kan werken ? Ik lees hier van mede-puber-ouders hoe lastig het is. Je hebt meer kans als je in een bollen/ tuinbouw streek woont, maar ja daar woont niet iedereen.
ijsvogeltje
15-08-2010 om 14:27
Klopt
"Je hebt meer kans als je in een bollen/ tuinbouw streek woont, maar ja daar woont niet iedereen."
Klopt. Het enige dat je hier in de omgeving volgens mij als jonge puber (13/14) kan doen, is folders bezorgen. Van de vrienden van mijn zoon (13 dus) werkt geloof ik nog niemand. Ja, ze helpen wel eens een broer/zus met kranten of folders, maar daar blijft het bij. Of inderdaad klusjes voor pa/ma, zoals auto wassen, gras maaien etc.
Zoon wordt hier dan ook benijd vanwege zijn lucratieve vakantiebaantje.
Tirza G.
15-08-2010 om 17:27
Ja pelle
Dat weet ik, dat een 15jarige vakken mag vullen bij de supermarkt. Maar níet 's avonds. Mijn 16jarige is een ervaren vakkenvuller, die nu in de vakantieperiode hooguit 20-25 uur wordt ingeroosterd. Dan blijft er nog heel wat hangtijd over hoooooor.
"Er is weldegelijk wat te doen" is gewoon te makkelijk. Hier in de regio is het voorál horeca en daar nemen ze je onder de 15 niet aan. En op je 15e mag je afwassen, maar niet 's avonds. Dat is gewoon niet interessant voor een werkgever, dan heeft-ie er 2 of 3 nodig voor hetzelfde werk. Pas vanaf je 16e ga je de bediening in, maar geloof mij: niet iedereen is geschikt voor horecawerk. Niet iedereen wil dat.
Folders rondbrengen oid kost je hooguit 5-10 uur per week. Dan blijft er nog een hoop tijd over. Dat gééft niet, maar wel als je je stoort aan hangende pubers. Ik stoor me er niet zo aan, dat scheelt enorm.
Tirza
Tirza G.
15-08-2010 om 17:28
Nee pelle
Kinderen van 13 en 14 hoeven dan misschien wel niet te werken in jouw optiek, maar dan hoop ik dat ze A. geen wensen hebben en B. niet al te veel hangen. Want dat hebben en kunnen ze op die leeftijd ook al heeeeeeeel goed.
Tirza
Kaaskopje
15-08-2010 om 17:43
Ben ik wel met pelle eens
Als mijn oudste dochter voor het eerst een sollicitatie moet doen voor de baan die ze uiteindelijk wil hebben (duurt nog járen...) kan ze in haar CV heel wat werkervaring opvoeren. Dat moet toch een goede indruk maken lijkt mij. Mijn jongste dochter zal misschien een iets minder grote lijst hebben, het bevalt haar wel bij haar huidige baas, maar het feit dat ze wérkt is in haar voordeel.
Als we even de kinderen van 13, 14 en 15 jaar buiten beschouwing laten is het misschien een handig idee als de kinderen van 16 jaar en ouder een baan zoeken voor het hele jaar en dus niet alleen voor drie weken in de zomervakantie. Dan kost het in de zomervakantie geen moeite om extra te verdienen, want de vaste krachten krijgen alle gelegenheid om extra uren te maken. Een paar uurtjes per week werken naast school is echt niet zo erg.
Bastet
15-08-2010 om 17:45
Pelle
Bankhangen en veel willen,daar is mijn 13 jarige een ware virtuoos in..
Maar folders brengen,meer is er in deze omgeving gewoon echt niet te doen,als 13 of 14 jarige.Op tijd leuker werk zoeken is hier echt niet mogelijk.
Tnt wordt een deeltijdorganisatie,ik zou niet weten waarom je zoons daar niet terecht kunnen tegen die tijd,mijn zoon was zaterdagmedewerker,nu postbezorger op zaterdag.
Bastet
16-08-2010 om 09:28
Klopt
Mijn zoon vindt het om 6.00 beginnen toch een groot nadeel van sorteren,dus hij begint om 11.00 met bezorgen.
Hij was zaterdagmedewerker,en kon nu kiezen,of weg,of een contract als zaterdagbezorger.
Bastet
Bastet
16-08-2010 om 09:30
En..
Ik reageerde op: het is altijd meer dan hun zakgeld en ze zullen wellicht het jaar erna wat meer moeite doen voor leuker werk.
En dat lukt niet als je 13 of 14 bent.
Bastet
Tirza G.
16-08-2010 om 12:18
(trallalala, ik zeur nog even door): je bent duidelijk geen werkgéver, Pelle. Want die wordt heus niet blij van geitende pubers tijdens het sorteren. Als er gegeit kan worden werk je niet en kun je dus ook wel naar huis. En je bent ook mijn puber niet (maar dat wist ik al )): die zit namelijk echt niet te wachten op "geiten met leeftijdsgenoten".
Tirza
Kaaskopje
16-08-2010 om 12:27
Voor een kind wat niet wil geiten
zou je als moeder misschien thuiswerk kunnen zoeken en door kind laten doen. Ik roep maar iets illegaals
Bastet
16-08-2010 om 15:39
Geiten
geiten wordt zo enorm niet gewaardeerd bij tnt,weet ik van mijn man,die wel die vroege diensten draaide op zaterdag.....
Bastet