Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Kiki

Kiki

03-02-2011 om 00:03

Mijn jongste krijgt minder aandacht

Ik zat even te twijfelen waar ik dit nu moest plaatsen, uiteindelijk toch maar hier
Ik heb twee jongens met iets meer dan anderhalf jaar verschil. De jongste is bijna anderhalf en de oudste bijna drie.
Mijn ouders passen op en mijn schoonouders, de gastouder hebben we door gezondsheidsproblemen opgezegd en nu past mijn moeder die dagen extra op.

Nou begint het me op te vallen dat de oudste veel meer aandacht krijgt als mijn jongste (zowel bij mijn ouders als mijn schoonouders)
Dit heeft (denk ik en nu ga ik invullen) verschillende redenen.
Mijn oudste vraagt meer aandacht, mijn oudste is (geheel objectief) heel leuk om te zien, mijn oudste is heel slim.
Mijn jongste is ook leuk om te zien, maar heeft niet die charmante bos met krullen, is enorm geduldig en kan wachten en vraagt eigenlijk niets.

Nou was mijn schoonvader de afgelopen weken aan het oppassen (schoonmoeder moest werken) en die zei op een gegeven moment op een verjaardag dat hij het zo leuk vindt om mijn jongste voor zichzelf alleen te hebben (oudste gaat naar school) want nou komt hij erachter dat de jongste ook heel lief en gezellig kan zijn. Dat vond ik echt een sneue opmerking, maar volgens mijn man doen mijn eigen ouders hetzelfde.

Ik wil beide ouderparen er dus op aanspreken dat mijn jongste ook aandacht verdiend, (man doet zijn eigen ouders, ik die van mij) maar ik weet niet zo goed hoe ik dat kan brengen zonder te verwijten.
Zoals ik het zie maakt het niet uit hoe ik het breng, aanvallend is het toch wel.

Al maken ze maar een puzzel of lezen ze een boekje voor zou ik al tevreden zijn. Maar alles aandacht gaat momenteel naar veeleisende ouders

Hoe zouden jullie dat brengen? Of overdrijf ik gewoon

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maxime.M

Maxime.M

03-02-2011 om 08:38

Wisselt

ik denk dat die rol wel gaat wisselen, zeker nu de jongste wat ouder wordt. Bij mijn kinderen was de oudste voor de familie in eerste instantie ook interessanter, zij deed de nieuwe dingen, leerde nieuwe woordjes en kon al praten en grapjes maken. Toen kwam er een broertje, ze verschillen bijna 3 jaar. Op het moment dat ze met hem wat contact konden leggen, door te praten of spelen, verdeelde die aandacht zich veel meer. Wat oudste kon en deed was al een beetje gewoner geworden, en nu oudste 15 is en jongste 12 krijgt jongste juist veel meer aandacht, oudste komt minder vaak mee en is veel vaker op pad. Jongste blijft nu ook veel alleen logeren bij opa en oma.
Volgens mij wisselde die aandacht hier maandelijks, maar je kunt natuurlijk de kinderen ook eens afzonderlijk bij opa en oma brengen, dan is er veel sneller een 1 op 1 band te creeren, zeker als je oudste wat aanweziger is dan de jongste.

Grootouders

Dat is nou zo leuk aan grootouders, dat zijn ook ouders en die hebben al lang met dat bijltje gehakt.
Als je oudste ook bij de andere grootouders naar school gaat en jongste is dan alleen komen die er ook wel achter hoor.
En soms hebben mensen toch een tip nodig. Handiger is denk ik om dan een favoriet spelletje mee te geven om te spelen, dan gaat de aandacht wat natuurlijker naar jongste.
Of melden dat je zelf soms zo'n moeite hebt om jongste aandacht te geven omdat oudste veel eerder aandacht vraagt dan jongste?

amk

amk

03-02-2011 om 10:19

En jijzelf?

weet je heeeeeel zeker dat je ze precies evenveel aandacht geeft?

Mijn moeder deed dat tot op de minuut en werd er niet leuker van. Want dat moest van de pedagoge die ons gezin begeleidde wegens de handicap van mijn zus.

Je kinderen zijn anders en hebben ook een andere aandachtsbehoefte. Heeft je jongste wel behoefte aan die extra aandacht?

Dit wat er nu gebeurt is heel normaal. En zal altijd blijven. Ik zou er misschien een korte opmerking over geven maar niet zo beladen maken als je nu doet.

Maar wil jongste dat wel?

Hier is oudste ook de aandachttrekker, maar ik weet ook dat jongste aandacht niet altijd op prijs steld.Nou zijn ze bij mij ouder, dus ze kunnen meer zelf aangeven.Maar het komt erop neer dat jongste het liefst géén opvallende aandacht wil trekken. Laat die maar lekker in de linie meehobbelen. Dan voelt ze zich het prettigst. Achter zus aan is dus voor haar prima.
groeten albana

*bella*

*bella*

03-02-2011 om 11:36

Misschien overdrijf je idd

en misschien ook niet, is het verschil te groot. Als je er toch iets mee wilt, zou ik even de aandacht handig sturen de komende tijd. Gewoon de jongste met meer bombarie introduceren bij binnenkomst, voor mijn part dat puzzeltje meenemen dat je graag gelegd wilt hebben en beweren dat je vast weet dat jongste het zó graag samen zou gaan maken met.. Grootouders *weten* het soms ook niet (meer) hoor, al zijn ze ook ouders, dat is iig mijn ervaring. En hier zijn ze iig best blij soms met de hints. Gewoon even wat meer praten over de jongste, niet meer over oudste want die regelt het zelf wel.
Of probeer het eens aan te kaarten, geef aan, ook al is het niet waar, dat je bang bent zelf de jongste te weinig aandacht te geven want hij vraagt zo weinig blabla.

koentje

koentje

03-02-2011 om 11:37

Dat dacht ik ook

kinderen verschillen nu eenmaal en trekken meer of minder aandacht naar zich toe door allerlei omstandigheden.
Als je het idee hebt dat kind daar last van heeft of het extreem is, dan kun je het eens luchtig aankaarten: meer van eigenschappen naar opa en oma toe benoemen waardoor kind meer of minder aandacht krijgt dan het als verwijt te brengen"ik zie dat jullie... doen'
Het is namelijk heel menselijk en normaal dat het gebeurt.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-02-2011 om 12:09

Laat het rusten

Ik vind de opmerking van je schoonvader juist een aanwijzing dat hij al doorheeft dat de jongste meer aandacht verdient voor zover hij daarin tekort schoot. Ik vind de opmerking hoe dan ook geen teken van verwaarlozing, maar juist liefdevol naar je zoontje toe. Als je er nu iets van zegt is dat mosterd na de maaltijd. Je jongste zal steeds meer een eigen plek gaan innemen doordat hij groter wordt.
Bij je eigen ouders zou je even extra kunnen opletten of je iets merkt van aandachttekort voor je jongste, maar ik dénk dat je ze tekort doet door er iets over te zeggen. Als ik mij eerdere verhalen goed herinner vraagt je oudste zélf ook veel aandacht omdat het een ondernemend jochie is en wil mindere aandacht voor je jongste niet persé zeggen dat dat negatief is.

Kiki

Kiki

03-02-2011 om 23:05

Ok, dat is duidelijk

ik zie het weer te negatief in. De tip van Bella vind ik in ieder geval een hele goede en ga ik morgen eens uitproberen als ik hem naar mijn schoonouders breng.

Amk, volgens mij is het bij mij in huis andersom op het moment. Jongste hangt echt heel erg aan mij en daar moet ik regelmatig mee naar artsen toe. Maar over het algemeen denk ik dat ze thuis wel gelijk de aandacht krijgen.

En beide jongens vinden het heerlijk bij hun opa's en oma's. Daar heb ik echt geen klachten over en het werkt echt prettig moet ik zeggen.

Ik ga het verder loslaten, bedankt allemaal!

Tegengeluidje

(sorry Kiki, en ook nog mosterd na de maaltijd).

Ik vind het wel goed van je dat je hier alert op blijft. Soms is het makkelijker om in een vroeg stadium bij te sturen, dan later met de brokken te staan. Zeker als er een nr 3 bij (gaat) komen (heb het niet helemaal bijgehouden of je na je miskraam alweer zwanger bent) is nr 2 toch in een gevoelige positie..

Kan me voorstellen dat je er alert op bent.

Tirza G.

Tirza G.

04-02-2011 om 21:44

Als jongste

kan ik je vertellen dat er niets mooier is dan opgroeien als jongste. Lekkerrrrrrr in de luwte je eigen Portugese gang gaan, de kunst een beetje afkijken en doorhobbelen. Word je (een) leuk(e) volwassen(e) van
Onze jongste heeft de volle aandacht nu Oudste de deur uit is. Hij wordt er gék van

Tirza

Ik zou het brengen

als dat je hebt gemerkt dat de jongste zo vrolijk deed toen hij laatst met opa dit en oma dat deed, dat je hebt gezien dat hij daar zo van geniet.

Dus positief aanwakkeren.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-02-2011 om 01:01

Oh ja, als laatste achterblijven

Ik was 14 toen allebei mijn zussen het huis uit waren. Ik vond het geen vooruitgang, behalve dan dat ik de grootste kamer kreeg.

tonny

tonny

06-02-2011 om 14:57

Als laatste achtergebleven

da's met onze jongste ook zo.
De eerste tijd was dat erg saai en vervelend, maar inmiddels helemaal niet meer.

Ze volgt een studie die bijna elke dag volop verhalen met zich brengt, ik denk dat we die niet zo uitgebreid hadden gehoord als we nog met meer thuis waren geweest.

Elk nadeel hep z'n voordeel.

+ Slimme Brunette +

+ Slimme Brunette +

06-02-2011 om 17:38

Hoe ouder, hoe leuker?

Baby's en peuters, schattig hoor, maar een wat ouder kind vind ik interessanter, er valt steeds beter een leuk gesprek mee te voeren. Rond de puberteit zal het wel weer allemaal anders liggen maar om die leeftijdsklasse gaat het niet. Ik heb slechts één kind maar ik merk dat als er een bepaald stel kinderen op bezoek is (broertje en zusje) dat ik meer aandacht besteed aan de oudste omdat ik daar beter mee kan communiceren. Afgezien van dat de jongste rustiger is, kan de leeftijd misschien ook meespelen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.