Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Mijn dochter mist door mij de Turnproeven, waardoor zij geen diploma haalt

Beste Ouders,

Ik zit ergens nogal mee. Ik ben een alleenstaande moeder van een dochter van 7 en werk best veel. Onlangs ben zelfstandig ik aan de slag gegaan als creatieve tekstschrijver. Wat in deze keuze doorslaggevend is geweest, is dat ik meer tijd met mijn dochter wilde doorbrengen omdat ik in loondienst een baan van 40 uur bekleedde en gewoonweg bijna niets meer van haar mee kon maken. Ik was of aan het werk, en als ik niet aan werk was, was ik te moe.

Nu ik meer vrijheid heb kan ik haar naar turnen en zwemmen brengen wat zij heel erg leuk vind. Turnen doet zij al sinds haar 5e en ze vind dit erg leuk. Ik vind het fijn dat ze discipline meekrijgt en leert door te zetten ook als dingen niet lukken. Met hard werken lukt het je wel, en dat ze altijd trots mag zijn op zichzelf.

Nu mag zij eindelijk mee doen aan de turnproeven. Dit is geen wedstrijd maar zij kan dan eindelijk een diploma halen wat haar eindelijk erkenning geeft dat ze kan turnen. Hier kijkt ze nu al jaren naar uit. Ik kreeg een mail van met de uitnodiging. Ik moest tijdig aangeven dat zij mee mocht doen. Maar was dus in alle drukte vergeten te replyen op de mail. Nu mag ze door mijn nalatigheid niet mee doen met de proeven. Deze zijn pas volgend jaar weer.

Ik vind het zo erg, want ik probeer haar van alles mee te geven en nu, door mijn lakse houding, mag zij niet meer meedoen. Het enige wat ik hoefde te doen was reageren op de mail die ik gelezen had. Het allerkleinste moeite heb ik niet voor haar voor elkaar weten te krijgen..

Mijn vraag aan jullie is, zijn er ook ouders die een soortgelijk iets hebben meegemaakt? Ouders die soms zo druk zijn en alles doen juist voor je kleine en dan als het erop aankomt dit dan toch laten afweten.

Super stom voel ik me en ik kan verder niets anders doen dan mijn dochter uit te leggen dat ze hier niet aan zal deelnemen en dat dit toch mijn schuld is geweest. Wil namelijk niet dat ze straks denkt dat het aan haar heeft gelegen.

Graag hoor ik jullie ervaringen hierover. Alles is welkom en ik reageer sws.

Warme groet en nog een fijne zondag toegewenst,

Een schuldige mama

Pooh Bear

Pooh Bear

30-10-2016 om 16:10

Turnvereniging

Kan je de turnvereniging niet even bellen of mailen en uitleggen dat er iets is misgegaan. Misschien kan ze dan alsnog mee doen

Mams

Mams

30-10-2016 om 17:41

En anders...

Inderdaad even bellen en de situatie uitleggen. Misschien kan ze alsnog meedoen. En anders is het heel jammer en vervelend, maar in mijn ogen niet meer dan dat. Ja, je bent vergeten om het te regelen en nee, dat is niet slim. Maar alle mensen maken weleens een foutje, dus jij ook. Uitleggen dat je een domme fout hebt gemaakt, eerlijk zeggen dat het je spijt en dan is het daarmee ook klaar denk ik. Tuurlijk is ze teleurgesteld en heb jij spijt als haren op je hoofd dat je het niet direct even geregeld hebt, maar zo gaat het soms. Hoort ook bij het leven. Ik zou me er niet al te schuldig over voelen, je bent niet perfect maar dat is niemand. Weet ze dat ook gelijk

tante Sidonia

tante Sidonia

30-10-2016 om 19:09

Kom op!

Ze is 7 en jeetje, als ze dan wel mee mag doen is ze 8!

Ik zou zeggen, probeer het nog een keer voor elkaar te krijgen om haar wel mee te laten doen, en anders pech, volgend jaar is de kans des te groter dat ze het haalt, omdat ze dan nog langer geoefend heeft.

Had je niet van baan kunnen veranderen, had ze misschien helemaal niet mee kunnen doen.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

30-10-2016 om 19:12

Tja

Die dingen gebeuren. Ik zou inderdaad bellen om te vragen of er nog iets aan gedaan kan worden.
Ik was dit jaar vergeten schoolboeken te bestellen, en kwam daar drie dagen voor het nieuwe schooljaar achter. Examenjaar, ook dat nog Heb ik dus ook rechtgezet en heel hard sorry gezegd.

Miekemieke

Miekemieke

30-10-2016 om 19:14

tjeemig

Ze is 7!!! En het gaat over turnen. Misschien vind ze het helemaal niet erg en anders volgend jaar nieuwe ronde nieuwe kansen!
Je bent creatief tekstschrijver, stel dat je kritisch maatschappelijk geëngageerd tekstschrijver was geweest dan had je heel anders in deze kwestie gestaan! Probeer je daar eens in te verplaatsen in die positie.

Veer

Veer

30-10-2016 om 20:35

Gelegenheid

Jammer! Ook ik zou bellen en proberen of ze alsnog mee mag doen. Lukt dat niet, dan leg je het uit aan je dochter en zeg je sorry.
Het fijne voor haar is dat ze merkt dat iedereen fouten kan maken en dat zij zich later vrij kan voelen ook open tegen jou te zeggen dat ze iets belangijks is vergeten of fout heeft gedaan.

Je schuldig voelen levert niets op. Zulke dingen gebeuren ook liefdevolle en zorgzame mamas. We kunnen vast een draadje openen: wat heb jij ' fout' gedaan naar je kind toe, wat zou je nu anders doen?
Zeker weten dat zoiets veel ouders wel eens overkomt!

Lynn

Lynn

31-10-2016 om 04:56

Ervaring

Oja, ik heb ook eens zoiets meegemaakt, dus herken je gevoel.
Lang geleden toen de kinderen net op de basisschool zaten was er op school een kerstviering (christelijke basisschool).

Ik was net in de periode toen je moest opgeven of je als ouder(s) met je kind(eten) kwam onwijs druk met mijn werk en ook nog een aantal dagen naar het buitenland geweest en je had maar een zeer korte periode om je op te geven.Stond in het wekelijkse blaadje geloof ik.

Dus... Vergeten.
Ik zodra ik het ontdekte naar school met 1000 excuses, maar de vrouw die het organiseerde was heel strikt, nee te laat, er hadden zich al veel mensen opgegeven en het was al zo vol in school, dus nee, ze mochten niet meer komen. Nou ja, ik kan me er weer boos om worden, zelfs de kinderen mochten niet komen (door met een ouder plus vriendje mee te gaan). Bah, was dat nou de kerstgedachte?

Niet zo erg als bij zo'n turnproef, maar hier dreigden de kinderen zich buitengesloten te voelen (iedereen, alle vriendjes en vriendinnetjes gingen). En ze waren klein en vonden dat wel heel leuk en spannend. Ik heb tegen de beslissing van die vrouw in de toch met andere ouders laten gaan. Kinderen blij. Die vrouw ontdekte het en was not amused (kreng), maar heeft ze er nog net niet uitgezet. Moest er nog bijkomen, alsof twee van die ukken nou wat uitmaakte op die grote groep mensen. En als ik ons wel had opgegeven waren we op niet geweigerd (het was niet first come, first serve).
Heb sindsdien geen goede relatie met haar gehad, maar de kinderen hebben daar verder geen last van gehad, gelukkig.

Maar goed, in jouw geval, als je het niet kunt herstellen, is het vette pech. Ok snap dat je je schuldig voelt, maar het is een zinloos gevoel. Dus zie het inderdaad als iets wat kan gebeuren en probeer het voor je kind niet te zwaar te maken. Hoe luchtiger jij erover doet (ja balen, stom, kan gebeuren, het is niet anders, dus volgend jaar weer), hoe makkelijker zij leert met tegenslagen om te gaan. Is ook heel leerzaam! En zal nog vaker voorkomen in haar leven.

Theekopje

Theekopje

31-10-2016 om 08:15

Kreng

Dat je het niet eens bent met de beslissing dat te laat aanmelden voor het kerstdiner geen toegang is, kan ik me iets bij voorstellen.
Dat je ze tóch naar binnen laat gaan, OK dat is een afweging die je maakt en ergens ooknwel voorstelbaar.

Maar om dan de organisatiedame een kreng te noemen dat ze daar niet blij mee is... het was wel jóuw verzuim om de kinderen niet aan te melden, niet het hare.

@Emma

@Emma

31-10-2016 om 10:12

Alleenstaande moeder

Gewoon sorry zeggen, uitleggen aan je kind wat er gebeurd is en door blijven ademen. Ik ben ook alleentaande moeder en ik herken het maar al te goed. Volgend jaar weer een kans, je kind zal het ooit begrijpen. Ik heb haar ook proberen te leren dat deadlines deadlines zijn en dat je niet altijd een uitzondering kan zijn omdat je het nou eenmaal zwaar hebt. Tenslotte ben jij degene die zich niet aan de afspraken rondom de inschrijving houdt. Je kind kan ervan leren het zelf beter te doen.
Het is belangrijk dat ze plezier blijft houden in het turnen, juist nu ze zo goed gaat. Help haar daarbij en maak er volgend jaar bij het diploma een groot feest van.

lieverdje

lieverdje

31-10-2016 om 10:43

niet te moeilijk over doen

dat overkomt iedereen wel eens, niet alleen de alleenstaande voltijds werkende moeder hoor! Ik ben helemaal niet alleenstaand, maar heb de laatste tijd wel meer werk en de kinderen hebben een drukker (buitenschools) programma. Nu in deze tijd van het jaar ook nog van die dingen als oudergesprekken op school, voorlichtingsavonden op middelbare scholen en dergelijke. Reken maar dat er hier wel eens wat bij in schiet. Ik denk altijd maar zo, als ik het vergeten ben was er blijkbaar iets anders belangrijker. In jouw/jullie geval is dat misschien rust.

Kinderen accepteren heel veel; als jij je dochter vertelt dat het een beetje druk is allemaal, als zij dit jaar die turnproef gaat doen (wat waarschijnlijk niet onwaar is ook), legt ze zich daar vast wel makkelijk bij neer. 7 jaar is nog best heel jong hè, sommige kinderen zijn nog bezig met zwemles en mogen daarna pas op een (sport)clubje en die van jou zit al 2 jaar op turnen! Ik weet niet of er veel 7-jarigen zijn die de proef mogen doen bij de turnvereniging?

Lynn

Lynn

31-10-2016 om 12:48

Theekopje

"Maar om dan de organisatiedame een kreng te noemen dat ze daar niet blij mee is... het was wel jóuw verzuim om de kinderen niet aan te melden, niet het hare."

Ja het was mijn verzuim. Maar zij was erg star (met meer dingen) en ik vond het echt shocking dat die kleintjes niet mee mochten doen, terwijl ze wel mee hadden mogen doen als we op tijd geweest waren. Dus ze was meer van het formele, niet omdat het echt een reden had, bijv. brandveiligheid of zo. Dan had ik het nog kunnen begrijpen.

Dus daarom vond/vind ik haar een kreng, meer dan om het feit dat ze not amused was (haar kennende snap ik wel dat ze not amused was). Ik heb het dus niet duidelijk opgeschreven.

@Emma

@Emma

31-10-2016 om 12:56

Not amused

Ik snap wel dat ze not amused was. Het is vervelend als je een hoop moet regelen en organiseren en je hebt een tijdpad gecommuniceerd met ouders. Als er dan altijd (altijd) ouders zijn die denken dat het tijdpad niet voor hun geldt ben je not amused.

Lynn

Lynn

31-10-2016 om 13:14

Emma

Ja als je zo denkt dan ben je dus snel not amused.

Ik gaf aan dat het een kort tijdpad was, ik meen korter dan een week (!) en dat ik in die tijd ook nog een paar dagen in het buitenland was en erg druk.

Ik dacht niet "ik lap die termijn aan mijn laars, die geldt niet voor mij" maar had het hele bericht gemist. Kan de beste overkomen, niet waar? En zodra ik het zag nam ik actie.

Moet je daar 2 kindjes voor straffen, puur vanwege een formaliteit?

Tjonge.

Sorry, ik heb echt begrip voor regels, maar niet voor dit soort starheid.

@Emma

@Emma

31-10-2016 om 14:10

Lynn

Het is een kwestie van pech en volgend jaar beter. Je kunt je ook vastbijten in het veroordelen van de starheid van de organisator. Pick your battles en get over it.

Theekopje

Theekopje

31-10-2016 om 15:05

Grappig

"Moet je daar 2 kindjes voor straffen, puur vanwege een formaliteit?"

Grappig dat je dat als straf ziet. Ook wel tekenend. Stel dat Schrijfmama het als straf ziet als haar dochter niet mee kan doen aan de turnproeven?
Het heeft niks met straf te maken, dat verzin jij erbij.

Het is soepel als je zonder inschrijving toch mee mag doen. Ik hoop voor Schrijfmama dat het nog lukt om dochter toch aan te melden.

Niettemin: als de inschrijftermijn verlopen is zijn er altijd mensen die toch nog, ach, alsjeblief, mee willen doen. Als je de één toelaat kun je de ander niet weigeren. Je was vast niet de enige ouder die bij het kerstdiner het aanmelden vergeten was en "Krengmoeder" voelde de verwijtende blikken van de andere vergeetouders al op zich. Waarom Lynn wel, en wij niet?

Ik heb mezelf ook wel eens op die manier naar binnen gebluft hoor, het principe is me heus niet vreemd. Maar ik vind dat je het altijd sportief op moet vatten. Proberen kan altijd, maar wees een goeie verliezer als het niet lukt en ga niet schelden op de organisator als je niet binnenkomt.

wees een goede verliezer

en het heeft er niks mee te maken dat je een alleenstaande moeder bent volgens mij. Zoiets kan elke moeder/vader overkomen en het is leerzaam voor kinderen dat hun ouders ook maar gewone mensen zijn.

Em Lynn, wat de 'kerstgedachte' betreft: voor het kerstkind was geen plaats in de herberg.

Lynn

Lynn

02-11-2016 om 12:52

Theekopje

"Moet je daar 2 kindjes voor straffen, puur vanwege een formaliteit?"

Grappig dat je dat als straf ziet. Ook wel tekenend. Stel dat Schrijfmama het als straf ziet als haar dochter niet mee kan doen aan de turnproeven?
Het heeft niks met straf te maken, dat verzin jij erbij."

Pfff je kunt wel erg op worden gaan hangen.

Ik schreef straffen, maar had ook "straffen" (tussen aanhalingstekens) kunnen schrijven of buitensluiten. Dat is nl. wat feitelijk en zonder goede reden (!) gebeurde.

Bromvlieg verwoordt het goed: het kerstkind werd buitengesloten. Nu werden mijn kinderen buitengesloten. Past misschien dus wel goed bij kerst .

Maar ik vond het dus juist niet bij de - huidige - kerstgedachte passen om twee kindjes om formele reden (machtsspelletje van die vrouw) bij de kerstviering buiten te sluiten.

En Emma, inderdaad "pick you battles". Deze heb ik gepickt .

Triva

Triva

02-11-2016 om 15:24

maar lynn

Waarom moet je je opgeven voor iets van school wat te maken heeft met kerst? Wat was de reden daarvan eigenlijk? Hier werd gewoon verwacht dat je kwam, opgeven doe je toch ook niet voor een schoolreisje?

Lynn

Lynn

02-11-2016 om 16:48

Triva

Het is erg lang geleden, dus weet het niet meer helemaal precies.

Het was in elk geval geen kerstdiner (wat iemand opeens schreef), ook niet een kerstviering in een kerk of zo, maar meer een kersthappening op school.

Volgens mij waren er 2 shifts, einde middag en vroege avond of zo. En volgens mij wilden ze weten wie wanneer kwam, voor het aantal thee/koffie/chocomelk en het aantal koekjes. Want ze zouden dus niet mensen weigeren.

Daarom dat ik het zo onbenullig vond dat ze 2 kleine kindjes niet konden toevoegen, omdat dat natuurlijk voor die thee/koffie/choco en koekjes echt niets uitmaakte.

Die vrouw gaf geen andere reden, en volgens mij was zij gewoon van de "regel is regel" en dat daardoor 2 kindjes uitgesloten werden van zo'n schoolhappening waar alle vriendjes naar toe gingen, kon haar niet schelen. Dat stoorde mij vooral.

En laten we wel wezen: bij dat soort happenings zijn er altijd mensen die opeens toch niet verschijnen door iets van het werk of ziekte.

Maar goed, ik had me er bij kunnen neerleggen, maar had daar dit keer geen zin in. Dus opgelost door ze wel te laten gaan met ouders van vriendjes. De kinderen hebben genoten en wisten niet van al het gedoe .

Mailtje

Misschien kun je een mailtje sturen naar de vereniging of even bellen om de situatie uit te leggen. Wie weet mag ze dan toch nog meedoen.

Het lukt mij aardig om alles te onthouden, maar ik heb daar wel hulp bij. Een kalender. Hier zet ik alles op, ook wanneer lidmaatschap geld moet worden betaald van kinderen bijv.

Het is jammer dat het nou mis gegaan is, maar het is nou eenmaal onmogelijk om alles te moeten onthouden

Ad Hombre

Ad Hombre

03-11-2016 om 07:58

Lynn

"Pfff je kunt wel erg op wo[o]rden gaan hangen."

Het is wel een beetje een red flag. Een van mijn kinderen vormt ook bij voorkeur alles om naar 'straf' om z'n zin te krijgen. Vorm van emotionele chantage IMHO.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

03-11-2016 om 07:59

Schrijfmama

Hoe staat het er nu voor? Heb je nog gevraagd of je dochter alsnog mee kan doen, of heb je de situatie al aan je dochter uitgelegd?

dutske

dutske

03-11-2016 om 15:54

Hier was in het dorp een moeder die haar zoon per ongeluk vergeten was op te geven voor de playback show. Ze dacht dat ze het had gedaan maar dat had ze dus niet. Hij mocht niet mee doen. Terwijl er geen kosten waren gemaakt en ze nog niet begonnen waren met oefenen. Dit gaat per klas.
Uiteindelijk kreeg de organisatie allerlei boze moeders achter hun aan dat die jongen toch mee moest doen. Dit ging van kwaad tot erger en uiteindelijk is de organisatie gestopt.

Ik heb het toen met een papa overgenomen, van ons mocht het jongetje wel meedoen. Sloeg ook nergens op.

Zondag is de playback show en dat moet gewoon gezellig worden.

mirreke

mirreke

04-11-2016 om 19:10

Lynn

Eens met jou. Ik zou als regelmoeder gewoon jouw kinderen hebben laten meedoen. Wat een onzin zeg, ze kunnen er voetsstoots van uit gaan dat alle kinderen willen mee-eten.

Juist in dit soort gevallen zouden mensen wat creatiever moeten zijn.

Ergens las ik pas, dat Nederlands een van de minst empathische landen ter wereld was. Ik kon het eerst niet geloven. Maar nu wel. Hier geldt blijkbaar regel is regel, en tellen de emoties niet mee.

Turnmoeder, ik zou bellen naar de organisatie, misschien is er nog wel wat te regelen. En anders, weet je dochter dat dit speelt? Als ze het niet weet zou ik het niet eens zeggen, en er anders heel luchtig over doen. De turnproef is nog niet.

Volgend jaar beter. En voel je niet schuldig, dat heeft geen enkel nut.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

04-11-2016 om 22:22

Turnen

Ik hoop dat het lukt maar ik heb geen hoge pet op van het turnwereldje. Wat een heksen lopen daar rond! Mijn dochter heeft het twee jaar gedaan. Heeft zelfs prijzen gewonnen bij de niet-selectiegroep (kinderen worden al met 5 jaar ingedeeld in groepen selectie en kansloos). Desondanks mocht ze niet een leeftijdsgroep hoger omdat ze niet goed genoeg was. Een leeftijdsgroep dus... tja.

Threeboys

Threeboys

25-11-2016 om 08:53

Pech gehad

Je hebt gewoon pech gehad. Volgend jaar beter! Klaar!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.