tsjor
04-09-2010 om 08:46
Melk broer of -zus?
Is er een ander Nederlands woord voor? Een vrouw heeft een kind gekregen, kind in couveuse. Vrouw heeft veel meld, teveel voor haar eigen kind. Andere kinderen worden dan ook gevoed met haar meld. Zijn dat dan melbroertjes en melkzusjes?
Tsjor
bibi63
04-09-2010 om 13:33
Turkse gewoonte
De 'melkmoeder' is een Turkse gewoonte. De hele familie noem je dan de 'melkfamilie', dus ook 'melkzusje' enz.
Groet,
Bibi
Marie E
04-09-2010 om 13:47
Leuk!
Wat leuk, die Turkse gewoonte om het zo te noemen. In NL kennen we wel donormelk. Voor wie geïnteresseerd is: http://www.moedermelknetwerk.nl/index.php
Asa Torell
04-09-2010 om 15:41
Er is wel een woord voor
in van die historische jeugdromans kwam ik het wel eens tegen. Met google vind ik het nog niet, ik kwam al wel zoogbroer (en melkbroer) tegen maar dat is het volgens mij niet.
Bastet
04-09-2010 om 18:32
Poeh
In veel oudhollandse literatuur rept men in ieder geval over zoogzusje of zoogbroer,andere benamingen ken ik zelf niet.
bastet
Temet
04-09-2010 om 21:13
Voedsterbroer
Ik meen me het woord voedsterbroer te herinneren, inderdaad uit historische jeugdboeken.
Voor zover ik weet geldt in het Islamitische recht dat een voedsterbroer (of -zus) ahw familie van je is, daar mag je dus ook niet mee trouwen.
Groeten,
Temet
Philou
04-09-2010 om 22:27
Scandinavie
Ik heb van een van de broeders op onze afdeling toen gehoord dat in een Scandinavisch land -ik dacht Zweden- het heel normaal is om de gekolfde melk die over was nadat je eigen baby genoeg had gedronken in bij elkaar te voegen (van alle moeders) en die te geven aan kinderen wier moeders niet wilden of konden kolven of die wees of vondeling waren.. Daar waren ook hiv baby's bij die baad hadden bij de afweerstoffen in de moedermelk. Ik heb ook een verhaal gehoord dat ze 1 baby,naast haar eigen op de borst had om te zorgen dat de melk tailor-made zou zijn voor dat kindje. Misschien dat ze in het Zweeds een woord hiervoor hebben ?
Shonagh
04-09-2010 om 22:53
Tante
Ik heb als 4 weken te vroeg geboren, piepklein babietje, melk (live) van mijn tante gehad(jaren 50). Toen ik puber was keek ik met afschuw naar haar enorme borsten: het idee dat ik daar aan gelebberd had, vreselijk! Ik wou toen dat m'n moeder me dat nooooit had verteld, haha, ik vond het ook nog eens een vreselijk mens, wat een jeugd trauma :o)
Tirza G.
05-09-2010 om 15:10
Niet turks
Het is geen specifiek turkse gewoonte, het is gewoon een ouderwets gebruik - uit de tijd dat moeders nog wel eens het loodje legden bij bevallingen. Kind moet toch eten, niet waar. En inderdaad: de overschotten voor de moeders met een lagere productie of een meerling.
Tot in de jaren 50 was het in NL ook gebruikelijk. Harry Mulisch is de bekendste melkbroer van NL Zijn moeder zoogde ook nog een ander kind.
Tirza
Biene M.
05-09-2010 om 17:32
En in de oorlog
Mijn oma heeft naast mijn moeder nog het kind van een kennis die (door ondervoeding?) te weinig melk had aan de borst gehad.
Kaaskopje
06-09-2010 om 00:53
Shonaugh
Je tante heeft wel een hele mooie en belangrijke bijdrage geleverd aan een gezonde start van je leven. Dat wel toch?
mirreke
06-09-2010 om 10:45
Zoogbroer?
Dat lijkt mij meer voor de hand liggen dan voedsterbroer of melkbroer.
Ik heb trouwens net gegoogeld en op wiki staat: zoogbroeder of zoogzuster (http://www.google.nl/#hl=nl&source=hp&q=zoogbroeder+&aq=f&aqi=g1&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=d4a8a5c4f05f792a)
Silone
06-09-2010 om 19:51
Maar
mag het dan gewoon toch minnekind worden? Vind ik een prachtig woord. Net de titel van een mooi dik boek...
Bastet
06-09-2010 om 20:13
Silone
Vn mij mag het,maar dat woord betekende dat je tegen betaling kinderen die wees geworden waren ofzo in huis nam,dus dat is toch net weer wat anders.Het is inderdaad een mooi woord!
Bastet
Mathilde
07-09-2010 om 14:32
Dat is de melkband
Geen bloedband, maar een melkband . Wijdverbreid over de hele wereld en heel logisch in de tijd dat er nog geen poedermelk was. De kinderen heten dan melkzusters en melkbroeders (melkbroers) en worden als verwanten beschouwd.
Puinhoop
09-09-2010 om 16:46
De meneer van de flesjes
Zo noemde mijn broer de man die de melk van mijn moeder kwam ophalen. Zij droeg een soort opvangcups in haar BH, waar de overtollige melk inliep en dat goot ze dan in een flesje als het vol zat. Eens per week kwam de melkman aan de deur en dat werd dan ook naar het ziekenhuis vervoerd. Dat was in de jaren zestig.
Een goede zaak dat ze dat weer in gaan voeren in Nederland, ik heb de link even aangeklikt. De witte motor in een charmante verpakking