Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
gerbera

gerbera

10-07-2015 om 16:29

meidenvenijn

meidenvenijn - dat zou is zo'n fenomeen dat op school wordt aangepakt.

Maar onlangs merkte ik dat het ook onder volwassenen bestaat. Wat is dat toch met vrouwen?


Katniss

Katniss

10-07-2015 om 16:57

Ja bijzonder

Ik wist wel dat dat ook onder vrouwen bestaat. Niet bij allemaal gelukkig, maar het is wel een apart fenomeen.

moreen

moreen

10-07-2015 om 17:15

tja...

Sommige mensen zijn venijnig, doen venijnig. Waarom nou weer gekoppeld aan een sexe?
Of moet ik nu een draadje openen met mannelijke stoerheid: daaar zouden ze eens wat aan moeten doen?
En voor het ene gedrag ben je nu eenmaal gevoeliger dan voor het andere. Ieder zijn ding toch?

Katniss

Katniss

10-07-2015 om 17:21

Nou moreen

Het fenomeen meidenvenijn kent geen mannelijke equivalent. Mannen zijn onderling echt niet zo doortrapt en kwetsend als sommige vrouwen kunnen zijn. Ze zijn ook meer rechtdoorzee en niet zo op uiterlijk gericht. Je hoort wel eens vrouwen opmerkingen maken over het uiterlijk van een andere vrouw, terwijl ze de schijn wekken vriendinnen te zijn. Een man zal niet achter de rug van zijn vriend om over diens dikke buik gaan roddelen.

kika

kika

10-07-2015 om 17:30

ben je

nog niet zo lang volwassen? Dat je nu pas merkt dat het onder volwassen vrouwen bestaat?
Ik vind het echt vreselijk, al zijn het natuurlijk niet áltijd vrouwen en soms ook mannen die het doen. Maar me laatst weer bij een groepje vrouwen aangesloten en gelijk weer erachter gekomen waarom ik dát dus al jaren niet meer gedaan heb.. Gelijk weer de geijkte patronen die onmiddelijk ontstaan, bah bah bah. Vrouwen hebben er ook genieperige trucjes voor vind ik, ze overladen elkaar met complimentjes hetgeen allerlei betekenissen heeft. (Uitsluiting van derden, machtstrijd, macht bevestigen, verpakt katten etc etc)

echt nooit wat van gemerkt

Laat ik vooropstellen dat ik een tikje laagsensitief ben, maar ik heb nou werkelijk nog nooit gemerkt dat vrouwen venijniger zouden zijn dan mannen. In het verleden heb ik wel eens de ervaring gehad dat vergaderen en besluiten met vrouwen stukken sneller ging dan in gemengd gezelschap, maar dat is ook alweer jaren geleden. Ik ken ellendelingen met en zonder piemel, laat ik het maar zo formuleren, en zowel botte horkerigheid als doortrapte geniepigheid zijn in mijn ervaring niet aan mannen of vrouwen voorbehouden.

Ik denk echt dat als een vrouw binnen een vrouwengroep iets vals doet, het op 'meidenvenijn' wordt geschoven terwijl als een man iets vals doet hij gewoon als een individuele gluiperd wordt gezien (en omgekeerd, vermoed ik. Botte vrouw is gewoon bot, botte man is weer zo'n typische ongevoelige kerel).

Las laatst dat uit onderzoek was gebleken dat het veelgebruikte cliché van vrouwen die elkaar op het werk saboteren niet op enige waarheid berust, dat was ook al zoiets dat ik nog nooit had meegemaakt dus ik vond het wel aardig om te zien dat er meer mensen zijn die dit fenomeen ernstig in twijfel trekken.

Dat meidenvenijn blijkt straks ook niet te bestaan, denk ik. Wat niet betekent dat er geen venijnige meiden bestaan.

groeten,

Temet

Miekemieke

Miekemieke

10-07-2015 om 18:43

ken het niet

Met een verleden van meer dan 25 jaar in de zorg waar voornamelijk vrouwen werken ken ik het ook niet. Natuurlijk best wel eens venijnige vrouwen meegemaakt maar niet veel nee.

Yeti

Yeti

10-07-2015 om 18:53

Goh

Ik herken het ook niet zo. Tenminste niet als algemeen bedraagt. Er lopen wel eens venijnige types op mijn werk rond, maar de meesten zijn juist heel relaxed en aardig.

Yeti

Yeti

10-07-2015 om 18:53

Bedraagt?

Gedrag

Moni

Moni

10-07-2015 om 20:30

Meidenvenijn zegt niets over individuele vrouwen

en gaat al helemaal niet over venijnige vrouwen. Die zijn er overal net zoals alle andere soorten vrouwen.
Meidenvenijn gaat over het in een groepje bepalen wat de norm is, hoe iedereen zich moet gedragen en wie erbuiten valt. En dat groepje bestaat uit vrouwen/meiden. Zij gedragen zich negatief naar de meiden die erbuiten vallen en doen dit op een subtiele manier. Die is lastig te volgen voor leraar of werkgever.
Pesten door jongens of groepen jongens gebeurt ook, maar gemiddeld gaat dat wat directer.

Zelf heb ik nooit in de zorg gezeten maar ik heb van andere vrouwen (met ervaring) begrepen dat het zorg-wereldje veel venijn heeft. Het heet de zachte sector maar ze zijn keihard. Dit heb ik gehoord van vrouwen die eruit zijn gestapt om deze redenen en die daarna met plezier op andere plekken gewerkt hebben of nog werken.

Mussie

Mussie

10-07-2015 om 21:29

Ken het ook echt niet

ik loop toch al een aantal jaren mee, maar ik ken het in mijn volwassen leven ook echt niet. Wat Moni beschrijft, over dat groepsgedrag, ja dat gebeurde op de middelbare school wel geloof ik. Maar daarna? Echt nooit meer meegemaakt. Toevallig zit ik nu met alleen vrouwen op een afdeling. Tot voor kort was het meer gemengd. Maar ik vind ons in deze samenstelling juist wat meer genuanceerd en aardiger. Als we als groep de verkeerde kant op dreigen te gaan, is er altijd wel iemand die ingrijpt en ons allemaal weer doet beseffen dat we onaardig bezig zijn. Dit maak ik ook mee op de sportclub waar ik veel kom, en in andere sociale settings. Ik bevind me dus of op een andere planeet of het is toch niet zo'n gemeengoed als het hier gepresenteerd wordt?

Tanja

Tanja

10-07-2015 om 22:29

ach dat komt

bij mannen net zoveel voor hoor en nog doortrapter, harder en achterbakser ook! Op mijn werk in een mannenwereld verbaas ik me soms over hoe gemeen ze onder elkaar zijn, achter elkaars rug om praten (ik vraag dan of de dames er een koekje bijwillen), mensen er uitwerken. En dat noemen ze dan direct. Dat wordt nog steeds met botheid verward trouwens, want duidelijk zijn ze echt niet als ze zus zeggen en zo doen.
Verder heb je overal mannelijke vrouwen, vrouwelijke mannen, mannelijke mannen en vrouwelijke vrouwen en onder deze haantjes, macho's, (over)gevoelige mensen. En die kunnen vaak onderling niet zo goed overweg omdat ze elkaar niet begrijpen. Teveel of te weinig van bepaalde hormonen om elkaar tegemoet te treden misschien.

Over een tijdje mag ik een wereld in waar toevallig vrouwen werken op plekken die over het algemeen door mannen bezet zijn. Het is overal wat.

ik ken het

dus serieus echt alleen maar van hier op het forum. Waar wel eens meer gesproken wordt over queen bee's etc. IRL heb ik er nog nooit iets van gezien of gemerkt. Niet in mijn eigen leven en niet in dat van mijn kinderen…

Fiorucci

Fiorucci

11-07-2015 om 10:49

boek

Er is zelfs een jeugdboek over geschreven, over Queen Bee en haar volgelingen en hoe dat werkt in een klas...ben even de titel kwijt. En ja, ik herken het wel onder vrouwen, alleen al de manier waarop ze elkaar kunnen afvallen. Kijk maar eens op dit forum, bij discussies over borstvoeding of thuismoeders....

Katniss

Katniss

11-07-2015 om 11:18

Benieuwd

Degenen die het niet herkennen, zijn dat vrouwenvrouwen?
Ik kan mij niet goed staande houden in vrouwrngroepjes, wel in een op een contact. In gemengde groepen of met mannen gaat dat wel, maar trek ik eerder naar de mannen dan de vrouwen.

Mannenvenijn bestaat

Kijk maar eens een aflevering Voetbal International. Ik ken ook wel een joviaal ouwe jongens krentenbrood mannenclubje waar het onderhuids vilein aan toe gaat. Eentje is de Hans Kraay van de groep, die wordt dus stelselmatig afgezeken maar lacht dapper mee, er wordt 'trots' op de bierbuik geslagen maar in het weekend stappen ze snel op de racefiets in de hoop er van af te komen, ze doen alsof ze niks om statussymbolen geven maar laten ondertussen wel subtiel vallen dat de nieuwe Audi in bestelling is en het onderwerp terugtrekkende haarlijn ligt gevoelig.

skik

Jaina

Jaina

11-07-2015 om 12:43

Ook geen herkenning

Ik herken het ook niet. Natuurlijk ken ik wel venijnige vrouwen maar ik ken ook genoeg venijnige mannen. Sommige groepen hebben een wat verziekte sfeer maar ik heb nog nooit ervaren dat dit iets speciaals is van vrouwen. Ik heb ook nooit gemerkt dat er in groepen vrouwen een soort venijnige sfeer heerst die speciaal is voorbehouden aan vrouwen.

Yeti

Yeti

11-07-2015 om 17:02

Katniss

Ik ben zeker geen vrouwenvrouw. Technische opleiding, mannenberoep, jarenlang motor gereden, eerder stoer dan charmant. Ik schijn wel ergens een paar hakjes te hebben, nog van de bruiloft van mijn zusje jaaaaaaren geleden.

Maar ik bedacht me wel dat de vrouwen die het niet herkennen misschien zelf wel de venijnige bitches zijn waar de anderen over klagen

Fiorucci

Fiorucci

11-07-2015 om 17:25

Ohja

Gevonden: www.dekoninginvan1b.nl
Deel twee is in de maak: de koningin van het web.

Katniss

Katniss

11-07-2015 om 17:40

Yeti

Jij zegt wat ik dacht

Mussie

Mussie

11-07-2015 om 20:04

Yeti en katniss

Ha, ik ben zeker een vrouwenvrouw. Dol op mannen hoor, zeker weten, maar heb veel vriendinnen en nichten en een dierbare moeder. En in groepen trek ik eerder naar andere vrouwen. Toch kan ik me niet voorstellen dat ik aan meidenvenijn meedoe. Echt niet. Dus ik denk dat jullie er naast zitten.

Jaina

Jaina

11-07-2015 om 20:35

Wat is een vrouwenvrouw?

Wat is een vrouwenvrouw?

Katniss geeft geen definitie.

Yeti schrijft dat ze geen vrouwenvrouw is want ze houdt van motorrijden, is stoer en heeft een 'mannen' beroep.

Mussie schrijft dat ze meer naar andere vrouwen trekt in gezelschappen en dat ze veel vriendinnen heeft.

Is een vrouwenvrouw dus iemand die vooral omgaat met andere vrouwen, van cliche vrouwenzaken houdt (en niet van motorrijden)en zich hult in hakken/rokken?

En de mannenman is dan dus een liefhebber van mannelijke hobbies zoals motorrijden, voetballen, gereedschap die een heel stoer beroep heeft?

Ik weet het niet. Ik vind het een wat beperkt beeld wat vooral uit cliches bestaat. Een wat vreemde en een-dimensionele manier van kijken naar mensen en naar gender.

Misschien daarom zie ik het concept meidenvenijn ook niet zo. Als je het wilt zien dan zien je het vast want venijnige mensen heb je overal natuurlijk. Het geeft echter een beperkt beeld want mannen kunnen net zo venijnig doen. Ik zie het dus niet als een exclusieve vrouwelijke dynamiek. Al zijn er vast venijnige groepen vrouwen. Net zoals er venijnige gemengde groepen zijn en groepen mannen. Mijn advies zou zijn om weg te blijven van dit soort groepen.

Limi

Limi

11-07-2015 om 20:42

niet zozeer venijn

Maar gewoon altijd gedoe in vrouwengroepen. Dan heeft die weer iets tegen die, en dan is er weer iets met een ander, en het zeurt gewoon maar door, al dat bespreken/analyseren/opvoeden van anderen. Niks directs of explosiefs. Ik train veel met mannen en die hebben het eigenlijk gewoon helemaal niet over elkaar. Die roepen tegen een ander "hee dikke" en vervolgens is er de dag erna niemand van de rest die dat onderling bespreekt als iets dat echt niet kan.

Ik ben niet zo van de vriendinnen en verbaasde me vroeger al over de klasgenoten van mijn zusje, dan was A weer een trut volgens B en C, de week erna was B de trut volgens A en C, en zo maar door. Ging nergens over.

kika

kika

11-07-2015 om 21:08

ben eigenlijk wel

verbaasd dat velen dit niet zien.
Ik had me nu dus (vanwege iets praktisch) aangesloten bij een groepje willekeurige (vnl) vrouwen. En ik kreeg echt onmiddelijk deja vu's en dacht oh ja, zo ging dat dus ook alweer en getsie.
Heeft overigens niet zoveel te maken met venijnigheid vh individu. Het gaat puur om groepsprocessen. Er is gelijk strijd, gelijk geroddel etc. Maar goed, soms zou ik ook wel ondergevoelig willen zijn en het gewoon niet opmerken!

creabea

creabea

11-07-2015 om 22:11

groepsproces en onzekere mensen

ik weet niet of het specifiek voor vrouwen is, en of het ook niet meer ervaren wordt door onzekere mensen. Ik ken wel iemand die zegt het veel te hebben ervaren (dat ze buiten de groep valt) maar die is daar erg op gefocust en vreselijk onzeker. Die ziet elke opmerking als een potentiële afwijzing, dus dat maakt het ook wel lastig.

Zelf heb ik wel eens ervaring dat ik ergens niet zo tussen paste, maar dat merkte ik dan snel genoeg en dan zocht ik wel contact met andere mensen. Maar om dat meidenvenijn te noemen..... misschien wel. Geen idee, ik zit er niet zo mee.

Tanja

Tanja

11-07-2015 om 22:53

vrouwenvrouwen enz Jaina

Ik: "Verder heb je overal mannelijke vrouwen, vrouwelijke mannen, mannelijke mannen en vrouwelijke vrouwen en onder deze haantjes, macho's, (over)gevoelige mensen. En die kunnen vaak onderling niet zo goed overweg omdat ze elkaar niet begrijpen. Teveel of te weinig van bepaalde hormonen om elkaar tegemoet te treden misschien."

Jaina: "Is een vrouwenvrouw dus iemand die vooral omgaat met andere vrouwen, van cliche vrouwenzaken houdt (en niet van motorrijden)en zich hult in hakken/rokken?

En de mannenman is dan dus een liefhebber van mannelijke hobbies zoals motorrijden, voetballen, gereedschap die een heel stoer beroep heeft?

Ik weet het niet. Ik vind het een wat beperkt beeld wat vooral uit cliches bestaat. Een wat vreemde en een-dimensionele manier van kijken naar mensen en naar gender."

Je zoekt er teveel achter, tenminste, meer dan wat ik ermee wilde zeggen. Je hebt zoveel meer soorten mensen, zoveel soorten en hoeveelheden hormonen. Alles wat ik wilde zeggen is dat je overal deze soorten mensen hebt en dat er dus overal wel iets is. Dat je in deze groepen zoveel verschillen van benaderen hebt, dat er altijd of vrede of ruzie, onmin of zelfs helemaal niets aan de hand zal zijn. Zet twee haantjes op een plek en ze botsen ook, tenzij ze toevallig net hetzelfde denken, dan worden het bondgenoten (in werksituaties).
Zet twee gevoelige mensen samen en ze ervaren spanningen van dominante mensen.
Zet er een vrouw bij die rationeel reageert (zoals mannen vaak kunnen doen/daarom: mannelijke vrouw) en zij zal er geen last van hebben.
Zet er een vrouwelijke man bij en die zal weer meer gevoelig reageren dan een haantje.

Het is geweldig mooi om te zien hoe mensen in groepen/relaties op elkaars persoonlijkheden reageren, maar soms ook heel lastig.
Mijn ervaring is dat venijn bij mannen hetzelfde is, ze gebruiken alleen iets minder woorden dan vrouwen doen. Het is dus niet iets van vrouwen, maar van mensen. Mensen met een verschillende manier van dingen benaderen en ervaren, opvatten en mee omgaan. En al die verschillen zorgen soms voor lastige situaties, gespannen situaties en vooral situaties waarin geroddeld wordt.

Limi

Limi

12-07-2015 om 07:38

ik denk

Dat sommige vrouwen het ook niet herkennen omdat ze het volstrekt normaal vinden Ze zijn toch aardig? Ze vinden het alleen maar raar dat X... En X ís toch ook.... Ja vast wel, maar in een mannengroep wordt die hele X niet besproken. (En nee, ze houden zich niet in als ik erbij ben, als ik naar het taalgebruik kijk.)

En de vrouwen zijn ook individueel aardig. Alleen in een groep gaan ze op elkaar letten en elkaar bespreken.

Yeti

Yeti

12-07-2015 om 08:46

Jaina

Het is maar een onschuldige omschrijving, geen wetenschappelijke diagnose.

Juno

Juno

12-07-2015 om 09:05

Herken het wel

Meisje uit klas dochter is een queen bee. Het lijkt of iets aardig wordt gezegd maar het is uitermate grof. Dochter heeft blauw haar, queen bee loopt langs: "O, je hebt je haar geverfd, wat mooi." Lijkt aardig als je niet gezien hebt hoe ze vervolgens met haar ogen rolt naar een vriendin.
Het bijzondere vind ik dat veel meisjes hierin meegaan en als je dit niet doet er gewoon uitligt. Queen bee is bijvoorbeeld bang om te laat te komen in de les en gaat halverwege de pauze al bij het lokaal staan. Omringd door een trouwe schare klasgenoten. Mijn dochter staat met een vriendinnetje alleen beneden, heel praktisch denkend dat je met een minuut boven bent dus waarom zou je je pauze slijten voor de deur van een lokaal. Het gevolg van deze praktische en realistische keus is dat ze nooit feestjes heeft of uitgenodigd wordt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-07-2015 om 10:02

Ja dat zijn de mores van de groep

Ik herken het wel: zo'n Queenbee collega. Ze is verder niet verkeerd, maar gewoon ontzettend dominant. Van nature. En verder is ze een sociale magneet, dus dan krijg je vanzelf een groepje volgelingen. Nu heeft mijn collega de middelbare schooltijd al een tijdje achter de rug, en is ze ook best sociaal bewogen, maar ik snap dus wel hoe dat soort dingen lopen. Als het tussen haar en een andere collega niet klikt is het echt op eieren lopen. Want ook ik ben de middelbare schooltijd al enige tijd ontgroeid en doe niet aan koude uitsluiting.

Uiteindelijk is wat Tanja beschrijft, volgens mij, hier wel de basis onder.

Hortensia

Hortensia

12-07-2015 om 10:06

Queenbee en hoe mannen dat doen

Ja, de Queenbees... Ik heb ooit een schoolpleinmaffia meegemaakt die draaide op één Queenbee. Puur gebaseerd op angst, want blijkbaar had mevrouw QB het talent iemand te maken of te breken, en om te voorkomen dat ze iemand brak was het zaak om zo diep mogelijk in het gevlei te komen bij haar. Vaak ten koste van een ander.

Had je dan de pech dat je uit haar gratie viel, oei, oei, oei! Dan had je haar én haar aanhang tegen je!

Het is verbijsterend om te zien hoe zo'n iemand de sfeer kan bepalen, of liever: verpesten.

Helaas lag ik bij haar uit de gratie en dat heeft mijn gezin geweten... Niet leuk. Gelukkig duurde het geen jaren en is dat alweer een tijd geleden, want haar invloed was vooral het schoolplein, maar ook in de wijk zelf, waar mensen niet met ons gezien wilden worden, want stel je voor dat Queenbee er achter kwam!

Ik heb het ook op de middelbare school ookzien gebeuren, gelukkig niet in mijn klas (als niet-groepsmens was ik geheid de pineut geweest). De sfeer in die klas was om te snijden want als je uit de gratie van deze queenbee viel had je geen leven meer, ook buiten school. Ook leerkrachten waren de klos. Hoe ze het deed, ik weet het nog steeds niet. Iedere leerling die met bijdehante opmerkingen een les wilde verstoren werd aangepakt, maar niemand had grip op deze dame. Hoe het komt? Ik heb geen idee.

Ik heb wel een gesprek tussen twee leerkrachten opgevangen waarin werd gezegd dat ze machteloos stonden, want de ouders zouden net zo erg zijn. Ik herinner me dat ik verbijsterd was dat iemand van pakweg 15 jaar zo'n diepgaande invloed kon hebben op zoveel mensen!

Komt dat ook bij mannen voor? Ja, nou en of! Ik heb dat ooit op de werkvloer gezien. Hoe mannen door subtiele pesterijen anderen perfect wisten buiten te sluiten. Sneren over uiterlijkheden, niet serieus reageren als het slachtoffer iets zegt of vraagt, non-verbale communicatie tussen mannen net achter de rug van het slachtoffer (ogen draaien, rare gezichten trekken), suggereren dat het slachtoffer een homo is of een klein pikkie heeft, vreemd gaat (of zijn vrouw zou vreemd gaan omdat niemand zo'n loser wil hebben), overslaan als er koffie wordt gehaald etcetera.

Ik had tot dan toe gedacht dat dit getreiter typisch meidenvenijn is. Maar ik weet nu beter: ook mannen kunnen het erg goed.

Ik heb wel het gevoel dat het bij vrouwen vaker/sneller voorkomt dan bij mannen. Vrouwen roddelen ook sneller en hebben veel sneller negatieve kritiek op anderen (maar ook op zichzelf!).

Ik ben door de jaren heen huiverig geworden voor vrouwengroepen (zowel qua werk als privé) omdat de sfeer daar opeens kan omslaan van "Hosanna" naar "kruisigt hem" (haar, in dit geval). Het gaat vaak om niks. Maar ik schrik telkens weer hoe blind de hele groep achter één leidster aan kan lopen in conflictsituaties, volkomen kritiekloos haar mening (en roddels!) overnemen en iemand kunnen laten vallen. Ook als er niks aan de hand lijkt kan de vlam opeens verschrikkelijk in de pan slaan.

Binnen mannengroepen is dat veel minder sterk. Maar ook daar komt het voor.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.