Anna
02-03-2014 om 10:12
meer 'het algemene leven' en 'hoe doe je leuke dingen'
Heb ik een rare vraag? Misschien wel. Ik kom er steeds meer achter dat ik niet weet ... hoe ik leuke dingen kan doen.
Ik ben 45, heb 3 kinderen, een baan en een deeltijd man. Een lieve man, maar (ook) zonder goede ideeën (wat wil jij doen, zegt hij altijd).
Ik kom ook niet verder dan, even de stad in, uit eten, bioscoop, markt. Maar al dit doe je niet vaak omdat het onbetaalbaar wordt. Okee, en dan? Hijzelf is niet altijd gezond, dus dat maakt het ook lastig.
Vandaag schijnt de zon. Erop uit! Maar... waar naar toe? Wat doen dan?
Ik kom uit een hardwerkend, groot gezin. Wij gingen nooit ergens heen. Geen geld, praktisch niet mogelijk. Spelletjes werden niet gedaan. Altijd werken. Niet raar, maar ook niet inspirerend. En doe ik eens iets leuks, vind ik het lastig te genieten omdat er altijd wel werk wacht. En veel werk...
Hoe Leer Ik Leuke Dingen doen?
Klein te beginnen...
Jasam
02-03-2014 om 11:56
Zijn leuke dingen per definitie buitenshuis?
Ik heb net een week vakantie gehad, genoten van het heerlijke weer, en helemaal thuis geweest.
Wat mij echt een gevoel van "leuk" geeft, een lekkere koek bij de koffie, een heerlijk gevuld stokbroodje tussendoor en een wijntje om een uur of 4.
Heb veel gelezen, wat op OO geweest, een Makkelijke Moestuin aangelegd.
Gister alle groenten ingezaaid, en nu wachten op de eerste spruiten die boven gaan komen.
Nee niet "klein beginnen", maar "beginnen met de kleine dingen".
FayW
02-03-2014 om 12:14
van alles
Binnenshuis: spelletjes doen, zomaar gourmetten ofzo, film kijken, koekjes bakken, of gewoon lekker lui doen.
Buitenshuis: fietsen, wandelen, naar de kinderboerderij, naar een speeltuin, zwemmen.
Een abonnement op een dierentuin of een museumjaarkaart kost je even geld, maar levert veel op aan uitstapjes. Let op kortingsacties voor pretparken, dat scheelt soms de helft van het geld. Of koop tickets via vakantieveilingen.
Ik ga er wel graag op uit, maar ook graag voor weinig geld. Oh, en ik kan makkelijk de boel de boel laten. Als het lekker weer is ga ik liever naar buiten dan dat ik de was opvouw.
amk
02-03-2014 om 12:36
andere dingen als uitje
Een middag bij de bieb hangen is hier een uitje. Thermos thee mee, pakjes drinken en de middag vliegt om. Ik lees de kranten of klets met een vriendin de kinderen knutselen bij de kunstafdeling of liggen stripboekjes te lezen.
Genieten is ook zitten op een bankje en de zon op je gezicht voelen.
Een museumkaart is ideaal, soms 3 musea op een dag.
In het voorjaar en de zomer nodigen we af en toe de hele klas uit om met z'n allen na school te gaan picknicken in het park, iedereen neemt wat mee en wie zin heeft komt.
Zelfde in de winter als er geschaatst kan worden. Een paar thermosflessen warme chocomelk en pakken speculaasjes en iedereen is tevreden.
Een jaar geleden hebben we de foute filmavond geintroduceerd: dochter kiest een film uit en mag opblijven en dan een glas limonade en chipjes of popcorn erbij, samen heerlijk onder een dekentje op de bank.
Voorlezen is ook genieten, eerst dochter en dan ik, uit Mathilda nu, volgende boek is een Dummie de Mummie. Er zijn zulke leuke kinderboeken.
Spelletjes natuurlijk. In de rij bij het museum of de huisarts : handenklapspelletjes. Zijn eigenlijk de dyslexie oefeningen van een vriendinnetje maar gewoon heel leuk om te doen.
Wandelen vind ik ook heerlijk met dochter van nu 8 lopen we af en toe 20km op een dag. Ik zoek dan een afwisselende wandeling uit en met 3 pauzes en een pannenkoek na afloop genieten we beiden volop.
Werk wacht wel en zal nooit af zijn.
Kaaskopje
02-03-2014 om 12:52
Herken het wel
Ik had vroeger meer vriendinnen en was gewoon actiever. Ik ging elk weekend uit. Het aantal vriendinnen is afgenomen naar 1. En deze vriendin is natuurlijk niet altijd beschikbaar en eerlijk is eerlijk... ik ben er ook een beetje lui in. Ze woont nu dichterbij, maar nog steeds zit ik er niet wekelijks, terwijl dat makkelijk zou kunnen. Ik kies er dus eigenlijk ook zelf voor om thuis te zijn en daar mijn dingen te doen. Maar áls ik dan eens het gevoel heb van 'en wat nú?' dan wordt ik wel geconfronteerd met mijn matige sociale leven. Dat is 1. 2. is dat ik mezelf ook wat moeilijk aan het knutselen en frutselen te zetten ben. Men vindt mij wel creatief als ik er eens goed voor ben gaan zitten, maar een deel van het probleem is dat ik het niet zo goed zie en ik wat langzaam ben met dat geknutsel. Dat haalt een stukje animo weg. Maar... ik ben begonnen! Ik ben naar Action getogen en heb van alles aangeschaft om te maken voor Pasen. Mijn dochter is helemaal gelukkig, want die kan lekker met mij meedoen. Ik ben nu bezig met een paaskrans van oase, aluminiumfolie eromheen en erin gestoken lapjes van gele schoonmaakdoekjes. Monnikenwerk, maar goedkoop en ik ben even van straat En ik vind het leuk, ook belangrijk.
Mijn valkuil is dus: luiheid, drempelvrees, ook geld en toegeven aan mijn eigen ongemakken. Smoesjes dus om iets níet te gaan doen. Wil ik ervoor zorgen dat ik mij niet meer en meer ontevreden ga voelen over het ontbreken van leukigheden in mijn bestaan, dan moet ik die smoesjes dus minder gaan gebruiken. Zéker nu ik voor de tijd sta dat ik niet meer gezellig met mijn dochter kan knutselen omdat zij het huis uit zal gaan, of met de andere dochter op de bank kan zitten, terwijl we een film kijken of iets dergelijks.
Ik zei al dat geld ook een reden is dat ik niet veel doe en dat is wel een lastige. Natuurlijk wil ik vaker uit eten, of een dagje op stap naar een andere stad, maar dat kost geld. Dat soort uitjes staan hier dus onderaan de prioriteiten. Ik dub nu over een cursus, wel een thuisstudie, maar ik moet mezelf meer scholen wil ik interessanter worden voor de arbeidsmarkt.
Komend weekend ga ik voor mijn doen weer iets 'spannends' doen. In het kader van Vrouwendag ga ik met mijn vriendin naar een feest. Eens kijken of ik mij daarin thuisvoel. Ik ben niet zo'n 'wij vrouwen'-vrouw, maar ik wil mijn leven eigenlijk wel weer een beetje gaan verrijken met meer sociale contacten. Dit kan een begin zijn.
MarSy
02-03-2014 om 13:29
Dingen doen
Ik vind ik ook dat ik te weinig doe met kinderen, maarze vragen Niet veel!
Wat ook leuk is: van speeltuin naar speeltuin fietsen, zelf boekje mee, drinken en stenen steeds een stukje verder naar een andere speeltuin, rondje park of bos altijd lekker. Spelletje spelen, als je kinderen groter zijn spelletjes marathon, wie wint de meeste spelletjes? Speurtocht voor elkaar uitzetten en volgen
Zelf lekker luieren, man en ik doen ook niet veel. Genieten van de rust en het mooie wer IND e tuin.
Monique D*
02-03-2014 om 13:44
Hoe oud zijn jouw kinderen?
Als jouw kinderen nog de basisschoolleeftijd hebben dan kan je op een zonnig dagje (zoals vandaag) of als het niet regent gezellig met elkaar naar het park/speeltuin gaan. Jij laat ze lekker spelen en geniet van een boek of een krant.
In een park kan je ook lekker picknicken. Iemand meldde dat een dagje bibliotheek ook heel fijn kan zijn. Soms hebben ze voorleesmiddagen in de bieb.
Zelf ben ik ook geen spelletjesmens, maar een dag Mens Erger je Nieten, Pesten of Monopolie kan ook leuk zijn.
Als je kinderen de tienerleeftijd hebben dan is het natuurlijk anders. Zij gaan dan hun eigen weg.
Ik kan mij ook de hele dag vermaken in de bieb. Huur daar een paar leuke dvd's en ga dit met elkaar bekijken. Of bezoek een leuke braderie.
Zelf ben ik een huismus (dat was vroeger wel anders), dus ik vermaak mij thuis met de pc (zoals nu), een goed boek of een film. En ja, het huishouden moet ook gedaan hebben, maar ik neem ook tijd voor mijzelf. Dat is wel belangrijk. En helpen jouw kinderen ook mee in het huishouden?
Jaina
02-03-2014 om 14:21
Verschillend
Het probleem werk/vrije tijd herken ik wel. Ik heb een baan die nooit af is dus ik zou altijd aan het werk kunnen zijn als ik zou willen. Werk en privé lopen mij door elkaar maar ik neem sowieso de zaterdagmiddag en de zondag de hele dag vrij (behoudens noodgevallen) Belangrijk voor de kinderen en voor mezelf.
Leuke dingen doen vind ik verder niet zo'n probleem Nu speelt geld bij ons ook wat minder dus dat is makkelijker maar ook goedkope uitjes werken prima.
Wat leuk is verschilt ook per gezelschap. Als ik met alleen de kinderen ben of alleen met man of met beiden of met vriendinnen dat maakt zo'n verschil.
Vandaag zijn de kinderen naar het carnaval. Ik hou niet zo van enorme menigtes dus ik ben niet mee. Ik ga straks dus fijn een boek lezen en dan misschien nog even wandelen. Niks spannends dus verder.
Dat soort uitjes (carnaval, braderie) zijn vaak wel goedkoop want meestal veel gratis activiteiten en als je eten van huis meeneemt is het niet duur. Het is echter niet iets wat ik heel leuk vindt al ga ik soms wel eens met de kinderen.
Wat ik graag doen is in de zomer naar het strand samen met vriendinnen (en eventueel kinderen). Dat is goedkoop en ik kom graag op het strand. Verder ga ik graag wandelen, kajakken, naar een museum of gewoon een ander stadje bezoeken en ergens wat eten. Dat laatste is natuurlijk niet goedkoop.
Ik ga ook graag naar de bioscoop en naar het theater.
Verder zijn er als je in een beetje grote plaats woont ook vaak evenementen als galerie openingen, tentoonstellingen, lezingen... Dat soort dingen vind ik vaak wel leuk.
Ik spreek ook gewoon graag met vriendinnen af om te gaan lunchen of koffie te drinken of in de kroeg en dan eindeloos bijpraten. Dat vind ik misschien nog wel het leukste uitje. Dat is alleen natuurlijk niet met de kinderen samen.
Toen de kinderen kleiner waren sprak ik vaak met vriendinnen in het park af en dan konden ze lekker de hele middag met elkaar spelen terwijl wij konden bijpraten.
Ik zou in de gaten houden wat voor een activiteiten er worden georganiseerd waar je woont. Zelfs in kleinere plaatsen wordt meestal van alles georganiseerd. Ik woon in een klein dorp en zelfs hier heb je al van alles; van een modelbouw vereniging tot een cine club in het buurthuis.
En voor jezelf kan je eventueel op zoek gaan naar een hobby, schilderen, fotografie, modelbouw, vogelen,vliegtuig spotten, tennissen, paardrijden... er is heel veel te bedenken. Als je eenmaal iets hebt gevonden wat je aanspreekt dan komen daar ook meestal weer activiteiten uit voor.
Renske
10-03-2014 om 07:51
Wat wij vaak doen...
Gisteren was het prachtig weer om een stuk te fietsen, onderweg een terrasje of een broodje/frietje bij een frietkar. Verder gaan wij af en toe een dagje naar Beverwijk bazar (maar daar moet je van houden), bioscoop, vroeger toen onze zoon wat jonger was gingen we naar Teuge om zweefvliegtuigen te spotten en heerlijk daar te picknicken of te spelen. Dagje Amsterdam, pretpark, dierentuin. Is wat duurder geef ik toe. Middagje Landal spelen (papa en mama lekker op terrasje ). Thuis een filmpje kijken met popcorn.
Ik hoop dat ik heb geholpen met deze ideetjes...
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.