Pennetje
11-07-2012 om 14:44
Mee naar de camping
Mijn dochter (14) mag met het gezin van een vriendin van haar een weekje mee naar een camping in Nederland. Hartstikke leuk: leuk gezin, leuke vriendin, lekker weg, enz. Ik vroeg wat ik kon bijdragen in de kosten, maar dat lieten ze graag aan mij over. Jaaaa, ik weet het niet hoor. Geld meegeven? Of juist bijvoorbeeld toegangskaarten regelen voor iets leuks daar in de buurt? Of is dat dat dan weer te bepalend (zo van: jullie gaan in jullie vakantie iets doen dat ik heb bedacht)? De locatie is al betaald, het kost niet extra voor een extra persoon. Maar dochter eet daar natuurlijk wel en ze gaat ook mee met uitstapjes.
Annet
11-07-2012 om 17:23
Ik zou 150 euro aan de ouders geven
als bijdrage aan uitstapjes en eten.
Toegangskaarten zou ik alleen in overleg met de ouders doen. Is wel erg leuk voor je dochter omdat ze dan daarheen gaan omdat zij betaalt.
Ginny Twijfelvuur
11-07-2012 om 19:38
150 euro lijkt mij ook
Is een mooi bedrag voor het eten van een week en iets extra's.
Daar doe je niemand te kort mee.
Silone
11-07-2012 om 20:25
Verwachtingen
Dit soort dingen is altijd wat lastig. Zelf verwacht ik in zo'n geval (is wel eens voorgekomen) eigenlijk niets. Dus ik ben al blij verrast met een doos bonbons of een bloemetje na de vakantie. Ik heb zo vaag het idee dat betreffend stel wel iets verwacht. Anders hadden ze wel gezegd 'ben je gek joh, ik hoef geen bijdrage.' Het idee dat ze zeggen, kijk zelf maar, doet vermoeden dat ze toch wel degelijk een bijdrage verwachten. Dan nog vind ik zo geld geven wat ongemakkelijk. Misschien kun je de ouders een bedrag geven voor een keer pizza eten oid? Of je nodigt ze na de vakantie eens uit voor een bbq ofzo?
ppc
11-07-2012 om 20:47
Knieperd mee (ot)
Vorig jaar hadden we een vriendinnetje van dochter meegenomen. Haar moeder zei dat ze geld in haar portemonnee had om op een ijsje te trakteren. Maar al gauw werd duidelijk dat dat geld in de portemonnee bleef, meisje was helemaal niet van plan om te trakteren! We gingen haar er een beetje mee plagen, dan glimlachte ze eens lief naar ons, maar we kregen geen ijsje. Aankomend weekend gaat ze weer met ons mee, het wordt geloof ik geen ijsjesweer. Boft ze weer mee.
wil40
11-07-2012 om 21:37
Iets gezelligs meegeven
Ik zou die 150 euro niet aanpakken. Vind ik echt erg veel geld. Als mijn zoon een vriendje meeneemt kost die persoon extra weinig meer. Alleen eten en drinken en bij uitstapjes. Maar die kan ik net zo gek maken als ik zelf wil en als mijn zoon een vriendje meeneemt zijn dure uitjes helemaal niet nodig. Zwemmen, eindje fietsen en voetballen zitten al bij de prijs in. Ik vind het al gezellig als het vriendje een aardigheidje bij zich heeft waar we tijdens de vakantie allemaal iets aan hebben.Vorig jaar kregen we als gezin een leuk spel. Een andere keer had hij 25 euro om ons op een ijsje te trakteren. Maar die zijn lekker in zijn tas gebleven, was hij vergeten, hahaha.Vond ik een goed teken, hij was blijkbaar niets tekort gekomen zei ik later tegen zijn moeder.
ijsvogeltje
11-07-2012 om 22:15
150 euro veel te veel
150 euro?! Als je wordt meegevraagd een weekje mee te gaan naar een camping? Ik vind dat echt veel te veel. Dochter wordt meegevraagd omdat het voor hun eigen dochter gezellig is. Daar hoort een aardigheidje bij, maar geen royale toelage of volledige dekking van alle kosten. Als ik een kind mee zou vragen, dan zou ik een bijdrage van 150 euro dan ook absoluut weigeren. Ze zijn toch geen veredelede reisorganisatie?
Ik zou haar een grote doos bonbons (of iets anders uitdelerigs) meegeven + geld voor een terrasje.
snaj
11-07-2012 om 22:45
In dit geval zou ik zeker wel iets meegeven aan geld, door de reactie gegeven toen je vroeg wat je bij moest dragen. Ook ik denk dat deze mensen wel iets verwachten aan bijdrage. 150 zou ik voor een week Nederland ook wel veel vinden. 75 euro is ook meer dan genoeg.
Brianna F
12-07-2012 om 08:40
Dochter
Onze dochter gaat elk jaar mee met vriendin (enig kind) en moeder een weekje mee op vakantie naar de camping. Voorgaande jaren gaf ik geld mee voor de kosten van staanplaats. Dat was een staanplaats waar per persoon werd gerekend en een volle tas met dagelijkse boodschappen en geld zodat ze een keer kon trakteren op een frietje/ijsje.
De kosten van de staanplaats werd wel van me verwacht, de rest gaf ik er zelf bij. Let wel, dochter ging ook mee voor de praktische kant. Moeder is alleen, moet een vouwwagen opzetten en dochter is rolstoelgebonden. Dus ze hebben mijn dochter ook nodig voor het opzetten. Daarom vind ik het niet nodig nog voor verdere kosten te betalen. Ik vind 150 euro voor een week te veel, 50 euro is denk ik meer dan voldoende. Een extra mond op een heel gezin zal 'm de kosten niet zijn en je dochter kan evt. zelf geld meenemen voor entrees of zo.
Lowie
12-07-2012 om 11:15
Lastig
zulke dingen want de bal wordt nu bij jou gelegd met toch wel de onderliggende boodschap: we willen we een bijdrage. Teminste zo lees ik het wel. Ik zou idd. 75 euro meegeven voor een etentjes, uitstapje o.i.d.. Of ik zou het vriendinnetje geld geven. 25 euro zakgeld ofzoiets en die 50 euro aan haar ouders geven. De volgende keer zou ik ook gewoon zeggen dat je met de opmerking "laten we aan jou over" niet veel kan en liever wil dat ze wat concreter zijn.
Hanny61
12-07-2012 om 12:28
Vind ik ook
(reactie Lowie). Maar ik zou er niet mee wachten tot een volgende keer. Ik weet niet hoe goed je deze mensen kent, maar ik zou gewoon aangeven dat je niet goed weet wat je hiermee aan moet. Ik vind € 150 echt veel te veel, maar ik heb ook de indruk dat ze wel geld willen zien. Mocht je dit niet meer willen vragen, zou ik ook voor € 50 gaan en geld om op een ijsje te trakteren.
Celine07
12-07-2012 om 21:32
Och
Op basis van het korte berichtje van Stoepkrijt lees ik tot mijn verbazing dat jullie die ouders direct zien als mensen die geld willen. En o wee als dat niet gebeurd!
Er staat letterlijk: ze laten dat graag aan haar over hoeveel. Waarschijnlijk hebben ze zelf ook geen idee. Ik zou als ik stoepkrijt was nog eens om de tafel gaan zitten en het samen oplossen in plaats van gissingen te doen en de ouders als geldwolven te zien
Fiorucci
12-07-2012 om 21:55
150?
Veel te veel hoor, mijn dochter is nu georganiseerd op kamp voor 100 euro,een volle week..)
Ik zou inderdaad 75 euro geven, of 50 + een aardigheidje.
Pennetje
13-07-2012 om 11:08
Aardige mensen
Nee hoor, ik zie ze helemaal niet als geldwolven! Het zijn ontzettend aardige mensen en ik denk oprecht dat ze het ook niet weten. Maar dat ze het wel fijn vinden als ik iets bijdraag. Ik kan niet in hun portemonnee kijken maar het zijn geen mensen met een luxe levensstijl. Ik vind de optie 50 euro en een aardigheidje wel goed. Ze eten gewoon op de camping dus dat zal niet veel extra kosten. Dan maak ik nog een leuk pakketje met wat lekkers, of met een maaltijd die dochter en vriendin kunnen bereiden. Hoeven die ouders ook een keer niet te koken.
Dank voor het meedenken!
Anne Carin
13-07-2012 om 12:12
Hoi stoepkrijt
Wij hebben in het verleden ook een paar keer een vriendje van onze zoon meegenomen op vakantie in NL. Dat was op onze uitnodiging, voor de gezelligheid omdat zoon enig kind is. Wij hebben nooit een financiele bijdrage daarvoor verwacht of gevraagd. Als je dat wel wilt vind ik dat je dat meteen duidelijk moet aangeven bij de uitnodiging. Op deze manier breng je mensen onnodig in een lastig parket, vind ik. Vriendje had meestal wel 2/3 tientjes bij zich voor een ijsje of een terrasje en beide jongens kregen meestal wel een klein kadootje van diens ouders mee, bijv. een tijdschrift of zo, maar verder niet. Is het niet mogelijk de ouders te vragen om een concreet bedrag? Anders zou ik idd ook zeker niet meer dan 70 euro meegeven hoor.
viridantia
13-07-2012 om 22:45
75 euro en
een goede fles wijn (bubbels?) voor de ouders en wat geld voor je dochter (om te 1 keer trakteren en voor entrees) moet genoeg zijn
Aagje
14-07-2012 om 11:16
Nou p
da's maar heel persoonlijk: ik vind een fles wijn wel fijn om te krijgen, zeker op vakantie. Een bos bloemen krijgen word ik ook heel blij van. Vind ik zeker niet vallen in de categorie 'heb ik niets aan'. Buiten de vakantie dan hè .
Wat betreft t probleem van ts: een enveloppe met €50,-, iets lekkers/ leuks voor t hele gezin vind ik n goed plan. Die fles wijn zou ik laten afhangen van de vraag of de ouders van wijn houden.
Aagje
Merel
14-07-2012 om 13:11
Inderdaad
Dat is inderdaad persoonlijk, jij vindt niets aan wijn P, en dan beweer je stellig dat 'je er niets aan hebt' ja jij niet, maar heb je nooit bedacht dat andere mensen wijn misschien wel lekker vinden?
Natuurlijk moet je alleen wijn geven als je zeker weet dat de ontvanger dit lekker vindt, anders is het inderdaad zonde.
Merel
14-07-2012 om 14:39
Nou p
Nou, dat is juist een leuk idee, als ik een fles wijn zou krijgen. (hoeft helemaal geen dure te zijn, zelf vind ik over het algemeen een huiswijntje het lekkerste) dan zou ik die in de vakantie op de camping lekker opdrinken, gezellig!
Ik geef juist best vaak een flesje wijn aan vrienden en kennissen. (als ik weet of ze witte of rode wijn drinken) en andersom krijgen wij ook vaak een flesje wijn als er bezoek komt.
wijntje
14-07-2012 om 16:09
Volgende keer met jullie mee
dan hebben die ouders daar ook weer plezier van en hoef je niet moeilijk moeilijk al die bedragen af te wegen.
Ik hoef trouwens geen wijn. Cadeaugekregen flessen gaan in de kast om op een dag weer cadeau te geven.
Aagje Helderder
14-07-2012 om 16:47
Tssk p
je neemt wel heel erg jezelf als referentiepunt: 'Geef geld, geef een bon waar ze wat aan hebben maar wijn?' Jij hebt blijkbaar wat met bonnen van het een of ander, maar persoonlijk heb ik helemaal niets met een bon: moet je weer naar een winkel waar ze die ene bon accepteren en dat soort dingen. Je hoort hier dat er genoeg mensen zijn die een fles wijn wel leuk vinden en die ook op vakantie graag leegdrinken, maar die die fles niet absoluteren in de zin dat het een fles wijn MOET zijn. En die het prima vinden ees te laten afhangen van de situatie. Dus waarom zou je daar nu op blijven haken.
Maar wat ik nog belangrijker vind: als mensen een cadeau voor mij uitzoeken dan ben ik daar blij mee. Ook als het dingen zijn die ik niet direct zelf zou kopen, drinken enzovoorts. Iets met dat gegeven paard en die bek enzo...
Aagje
Fiorucci
14-07-2012 om 17:41
Je maakt mij juist heel,heel blij met een bos bloemen. Het is gewoon heel persoonlijk, en als ik iets krijg waar ik niks mee heb waardeer ik de attentie en zoek ik wel een bestemming voor het cadeau.
Aagje Helderder
14-07-2012 om 18:48
Nou,
wat mij betreft is er niet zoveel verschil tussen die fles wijn als je bij iemand komt eten of wanneer je die samen met €50,- (of een ander bedrag) meegeeft als kind mee gaat op vakantie. Het is een extra'tje erbij als je weet dat ouders dat kunnen waarderen.
Inderdaad, niemand van ons kent die mensen, daarom wordt het ook door velen van ons genuanceerd met dingen als 'als je weet dat ze ervan houden'.
Dat er alcohol in zit, zie ik niet als een probleem. Ik zie dat -mits met mate gebruikt- als een prima genotsmiddel en voel me niet geroepen om de wereld daarvan af te helpen. Behalve als ik zou weten dat er een alcoholprbleem speelt. Dan zou ik het niet meegeven, maar waarschijnlijk zou ik dan mijn kind niet meegeven..
Aagje
Fiorucci
14-07-2012 om 19:08
Tja, als dat de redenatie is kan een geldbedrag ook verkeerd vallen, of een kadobon. Er zijn misschien ook mensen die je zou beledigen door het geven van cash geld.
Aagje Helderder
14-07-2012 om 22:54
Zie nu pas
dat ik per ongeluk twee niet gelijke namen gebruikt heb: alleen Aagje was ik ook al. Sorry, maar wel opgehelderd.
Aagje
Pennetje
24-07-2012 om 18:28
Zo opgelost
Ik heb uiteindelijk 50 euro in een envelop gestopt en dochter heeft een lekkere taart gebakken om mee te nemen. Verder heb ik nog een pakket drinkpakjes meegegeven voor dagjes uit (scheelt toch weer). Dochter heeft ook nog wat geld mee voor een ijsje. Alles werd met een vrolijk gezicht in dank ontvangen, dus ik geloof dat het helemaal prima was. En anders heb ik in ieder geval erg mijn best gedaan!