Poppy
15-07-2010 om 21:18
Marshmallow experiment
Je zal het vast wel eens op tv gezien hebben, maar hebben jullie het wel eens met je eigen kinderen geprobeerd?
Het gaat zo: Persoon geeft kind een marshmallow (of een ander snoepje), kind mag die opeten, maar als hij wacht tot de persoon terug is (5 of 10 minuten later), dan krijgt hij er 2.
Het idee erachter is om te kijken of kinderen zelf-controle hebben om het snoepje niet te eten. Het schijnt dat kinderen die kunnen wachten het later verder schoppen. Er zijn heel veel filmpjes op YouTube te vinden.
Enfin, vandaag geprobeerd met zoon van 3.5. Had de camera neergezet om achteraf te zien wat hij deed. En wat heb ik gelachen joh: kleine stukjes afpulken en vingers aflikken, eraan ruiken, het ding kussen, het ding omdraaien zodat je het gepulk niet zag, etc. Heel grappig.
Het monster had trouwens het ding wel opgegeten voor ik naar beneden kwam. De eerste 6 minuten gingen prima maar zodra hij ging pulken at hij steeds meer op en op het laatst lag er nog maar een klein stukje en je zag hem kijken van "heb er schijt aan, ik vreet het op!"
Ben niet bang voor zijn toekomst hoor, maar vond het wel leuk en ben benieuwd of jullie het ook wel eens geprobeerd hebben.
Sharon*
15-07-2010 om 21:23
Hahaha
heel grappig. Als je toekomst moet afhangen van een marshmallow.... Ik ga het eens met mijn kinderen proberen. Ik vrees het ergste
Tijgeroog
16-07-2010 om 10:34
En daarna?
Ik ben bang dat die van mij het uiteindelijk op zou eten, en dan heel verdrietig zou zijn omdat hij geen 2e meer krijgt, dat vind ik dan wel weer heel zielig.
Guinevere
16-07-2010 om 14:10
Grappig
Ik weet zeker dat mijn peuter gelijk dat lekkers zou opeten. Hij weet natuurlijk dat hij na 10 minuten tóch dat 2e snoepje wel krijgt, als hij van verdriet in tranen uitbarst. Ja, ik ben een softie. En hij is slimmer dan ik.
Tirza G.
16-07-2010 om 14:29
Dat heet
uitgestelde behoeftenbevrediging. En als het goed is, leert iedereen dat. De huidige jonge generatie schijnt er grote moeite mee te hebben, die willen alles Nu. En wel Meteen.
Tirza
Poppy
16-07-2010 om 14:44
Tijgeroog
Als het kind het snoepje opat dan moet er dus geen 2e komen. Zoon kreeg dus geen 2e en was maar half teleurgesteld. Wel wilde hij het spelletje gelijk weer spelen
Het verbaasde me dat zoon het op had gegeten. Meestal is het kind heel geduldig (wacht rustig een uur in zijn kamer tot hij op mag staan etc) maar ik denk dat het een combinatie was van te lang (10 minuten, met 6 minuten begon hij pas ervan te eten) en niet weten hoe lang hij moest wachten.
Het leukst van het experiment vind ik niet de uitkomst maar wat het kind doet in de tussentijd. 'T is dat ik onze zoon niet op open internet zet maar anders had ik het filmpje gedeeld, echt heel grappig. Het was echt alleen voor de lol hoor, en zoon die vrijwel nooit echt snoep krijgt kreeg een marshmallow dus hij vond het wel best.
rodebeuk
16-07-2010 om 15:32
Tijgeroog
..vind je dat niet een beetje een 'softe' opmerking van jezelf? Zie draadje elders op OOL...
Maxime.M
16-07-2010 om 19:31
Leuk!
Goed bewaren hoor dat filmpje, leuk voor later als ze groot zijn.
Ik kan het hier helaas niet proberen, neem aan dat het niet voor kinderen van 12 bedoeld is? Oh, en je zou het nog eens kunnen proberen met een keukenwekkertje erbij (waar je echt duidelijk de tijd ziet aftellen, zo'n digitale dus?) zodat je kind weet hoe ver het al is? (of zou dat niet mogen?)
Maxime
Geerke
16-07-2010 om 23:52
Weet de uitkomst al
Mijn oudste zoon van 6 zou zéker wachten. Dat is het waard!
Maar....... 3 jaar geleden zou hij het echt wel hebben opgegeten omdat hij dan nog niet echt goed zou snappen wat het voordeel van wachten is. Dat weet ik nagenoeg zeker.
Ik denk dan ook dat mijn jongste nu, van bijna 3, het absoluut op zou eten. Meer vanuit het niet begrijpen van de situatie dan omdat hij zijn eiegn toekomst wil vergooien
Poppy
17-07-2010 om 08:03
Leeftijd
Ja 12 lijkt me te oud Of in ieder geval zou de beloning en het tijd wachten aangepast moeten worden.
Ik geloof dat 3.5 ook wel aan de jonge kant is - alhoewel onze zoon het echt wel begreep, anders is het zielig.
4, 5 zal wel de ideale leeftijd zijn.
En een kookwekker zou voor zoon perfect werken maar hoort niet bij het experiment. Voor zover ik snap weten de kinderen niet hoe lang ze moeten wachten (en bij het echte experiment zitten ze trouwens op een stoel aan een tafel in een lege kamer) maar is het tussen de 5-30 minuten. Hoe kinderen 30 minuten volhielden voor 1 extra marshmallow vind ik onbegrijpelijk