Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Luizofoob

Luizofoob

05-12-2011 om 12:46

Luizen en kleren

Ja hoor, het is zover: luizen alert!
Gisteren paar wandelende luizen aangetroffen bij zoons en meteen alle maatregelen getroffen: lotion, spoelen, kammen, enz. De levende luizen lijken weg, er zitten wel nog (lege?) eitjes op het hoofd. Nu heb ik alles gewassen, in zakken gestopt voor de komende 2 weken, enz, maar heb ik nog een vraag.
Die overgebleven neten (eitjes?) kunnen denk ik nog uitkomen en krijg ik nooit allemaal weggekamd. Wat doe je dus met de kleding (jassen, sjaals) die de kinderen na behandeling dragen? Ik kan toch niet elke dag die jassen (etc) opnieuw wassen? (Ze hebben geen vier reservejassen klaarliggen.) Ook besprayen? Of hoef ik me hier geen zorgen over te maken zolang het alleen neten betreft? Welke luizendeskundige praat me even bij? Bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Primavera

Primavera

05-12-2011 om 13:14

Kammen!

Je moet gewoon blijven kammen. Mochten er dan nog neten uitkomen dan vang je die wel weer voordat ze zelf in staat zijn om eitjes te leggen.
Als er in het gezin mensen zijn met moeilijk kambare haardossen, kun je het beste op een week afstand zo wie zo weer de lotion herhalen, anders blijf loop je het risico maanden bezig te blijven.
Vergeet niet jezelf en de vader van de kinderen te controleren/behandelen.
Luizen bestrijden is gewoon een kwestie van consequent zijn. Succes
Groeten Primavera

Luizofoob

Luizofoob

05-12-2011 om 14:44

Oke

Dank voor jullie reacties. We gaan dus lekker bonden via de kam de komende weken. Voor alle zekerheid: ik hoef dus niets extra's te doen met de kleding die ze dragen na behandeling? Niet dagelijks wassen op 60 graden (als dat al zou kunnen) of een etmaal in de vriezen gooien?

Ja kammen

met vet spul, cremespoeling dus.

Ik heb hoogzwanger een paar dagen voor de bevalling, mijn dochter een uur gekamd, dit nadat ik de dagen ervoor van allerlei vreselijke troep in haar haar had gestopt. Alles in de wasmachine gedaan (beddengoed, knuffels, kleding, jassen). Voordeel was dat het zomer was en het dus geen winterjassen waren.

En toen na een week ellende was het net op tijd over en kon ik met een gerust hart de baby krijgen, ja het was een heel slim uitgekiend moment van murphy's law...

trouwens met een vlooienplaag werkt dat ook het beste, kammen, stofzuigen, wassen, kammen kammen kammen

Voor de duidelijkheid

alles 1 keer goed wassen en dan blijven kammen, totdat je echt helemaal niets meer ziet. Beddengoed heb ik ook elke dag gewassen.

Talia

Talia

05-12-2011 om 17:12

Wassen hoeft niet meer

Manda e.a.
Het wassen schijnt echt niet nodig te zijn, zie de websites van ggd's:

Wijziging in de behandeling van hoofdluis sinds maart 2011
Afgelopen jaren werd er veel tijd besteed aan het reinigen van kleding, meubilair en beddengoed. Omdat er geen wetenschappelijk bewijs is gevonden dat luizen letterlijk kunnen ‘overlopen’ via deze weg wordt dit niet meer geadviseerd. Ook het gebruik van luizenzakken en luizencapes wordt niet meer actief geadviseerd. De nadruk ligt in het nieuwe advies op kammen, kammen en kammen! Dat is de enige manier om de luizen écht weg te krijgen.

http://www.ggdhollandsnoorden.nl/Secundair-menu/Onderwerpen/Jeugdgezondheidszorg/Hoofdluis#wijziging in behandeling

Vic

Vic

06-12-2011 om 16:50

Jaja

Nou, ik zou daar niet op gokken. Wij hebben twee keer luizen in huis gehad. De eerste keer heb ik het groots aangepakt, met alles wassen en dingen in de vriezer e.d. De tweede keer alleen de bedden verschoond en de jassen gewassen. En beide keren Prioderm lotion gebruikt. Dat doodt ook de meeste neten, dus dan ben je er grotendeels vanaf. Kammen nog een week, en daarna wel nog een week controleren. De kinderen hebben hier lang en dik haar, en ik heb echt geen zin/tijd om ze drie weken lang te kammen (kost minimaal een uur).

Bijgeloof?

vic:"en ik heb echt geen zin/tijd om ze drie weken lang te kammen (kost minimaal een uur)."
Maar waarom in vre-des-naam zou je dan wel al die zooi gaan wassen en in de vriezer stoppen?
Je kunt je tijd beter in kammen steken.
Groet,
Miriam Lavell

Margriet*

Margriet*

06-12-2011 om 20:38

Talia

"Omdat er geen wetenschappelijk bewijs is gevonden dat luizen letterlijk kunnen ‘overlopen’ via deze weg wordt dit niet meer geadviseerd."

Dat snap ik niet. Hoe krijg je dan luizen in je haar? Luizen kunnen enkele uren overleven. Genoeg om 's ochtends van de ene jas op over te lopen naar de andere jas met het speelkwartier. Een luizencape vind ik nou net nog wel een handig ding. Wetenschappelijk onderzoek zegt dat het niet is aangetoond, maar relevant is dan wel om te weten of er specifiek onderzoek naar is gedaan. De onderzoeken gaat trouwens over besmetting via kussens en over de aanwezigheid van luizen op de schoolvloer!!!!

Evanlyn

Evanlyn

06-12-2011 om 20:41

Huilen

Hier heb ik kindjes die gaan huilen als ze al die schattige beestjes dood zien neervallen. Het zijn nogal insectenliefhebbers.

Overigens hielp dat gemene spul waar je een pijnlijk heefd van krijgt hier niet, zeker resistent. Maar dat olie-achtige spul wel. Twee keer kammen door de olie heen en klaar, nooit meer last van gehad.

Zus

Zus

06-12-2011 om 22:11

Margriet

Luizen lopen van hoofd naar hoofd. Ze hebben geen enkele reden om zich te gaan verstoppen in capuchons. Er is inderrdaad specifiek onderzoek gedaan naar besmetting via kussens. Alleen de conclusie was dat maar in 4% van de besmette kinderen er 's ochtends een luis op het kussensloop werd aangetroffen.

En zelfs al lopen ze wel over...

...........als je kamt vang je ze toch wel.

En kammen moet je toch. Want geen enkele was/vriezer/lotion/weetikveelbenadering geeft je 100 % garantie dat je iedere luis en neet hebt verdelgd.

Dus kammen moet je toch. Zio ongeveer 2 weken. Elke dag. Tot je zeker weet dat je de cyclus hebt doorbroken.

Ik heb ook kinderen met erg lang & dik haar. Maar als je het nat maakt en er cremespoeling doordoet hoeft dat echt niet langer dan een kwartiertje te duren, dat kammen.

Guinevere

Guinevere

07-12-2011 om 11:06

Oh evanlyn

Evanlyn, ik ben blij dat mijn zoon niet de enige is die medelijden heeft met die arme luisjes die massaal omgebracht worden. Toen hij ooit luizen had wilde hij eigenlijk dat ik ze allemaal vrijliet. Toch maar niet aan meegewerkt...

Talia

Talia

07-12-2011 om 12:06

Het was

en steuntje in de rug voor Luizofoob, die nu met alle info zelf haar afweging kan maken. Net als wij allemaal trouwens. Gevoelsmatig denk ik ook dat alles er schoner van wordt met wassen, het lijkt echter niet zo effectief te zijn. Overigens was mijn posting een quote uit die link die er bij staat. Ik waag me op dit forum niet aan wetenschappelijke beweringen, voor je het weet moet je ze onderbouwen .

Evanlyn

Evanlyn

07-12-2011 om 22:22

Zielige luisjes

Je moet dooie luisjes ook vooral niet te goed bekijken, met de sprieterige pootjes die ze vroom over elkaar hebben gevouwen en die kleine koppies. Maar ja, vrijlaten...toch maar niet denk ik.

Margriet*

Margriet*

07-12-2011 om 23:09

Weet ik

maar ook die 4% betekend bij mij drie kinderen= elke dag drie kwartier kammen..... Voorkomen is dan beter dan genezen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.