Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Pelle

Pelle

04-07-2009 om 11:53

Loopbaan is kwestie van zo moeder zo dochter

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Huizenprijzen

TT, het huis dat je vroeger kocht met één inkomen koop je nu met twee inkomens. De huizenmarkt is dus veranderd.

Dat is dus een belangrijke factor naast het door jou genoemde bestedingspatroon. Het bestedingspatroon verklaart maar een deel. Ik sta er wel van te kijken wat voor verwachtingen mensen hebben. Ik heb in mijn werk ook met de bouw te maken. Projectontwikkelaars zien hoe iedereen zich tot de nek in de schulden steekt voor een huis van 3,5 ton, 2 auto's en 5 vakanties per jaar. Dus daar heb je gelijk in.

Maar goed, er ligt nog een hele wereld tussen. Want met 20-25 uur werken zijn heel veel banen niet goed in te vullen, en lang eruit zijn is nou eenmaal enorm slecht voor je loopbaan... ach, vele kleuren grijs.

Maar fijn dat je mijn Kaaskopjepunt zo oppakt.

Tante Truus

Tante Truus

06-07-2009 om 12:12

Rodebeuk

Jahaa, dat is zo ja van die hypotheken. Wat dat betreft stevenen we op een Amerikaanse situatie af waar mensen dus twee banen moeten hebben om de boel rond te houden.
Je schrijft:

"Maar goed, er ligt nog een hele wereld tussen. Want met 20-25 uur werken zijn heel veel banen niet goed in te vullen, en lang eruit zijn is nou eenmaal enorm slecht voor je loopbaan... ach, vele kleuren grijs."
ja dat is ook zo. Maar dat zou inderdaad een taak voor politieke partijen en vakbeweging zijn weggelegd. Ik heb zelf gezorgd dat ik zodanig werk had dat ik me bij 24 uur goed zelf kon redden. Maar... dan heb ik ook wel andere normen dan anderen, geen auto, goedkope woning, maar een keer per jaar op vakantie. Maar ik geef toe, ik ben hooggeschoold dus zulk werk vinden is makkelijker.

Ik zeg ook helemaal niet dat het eenvoudig is, maar zoals het nu gaat, dat mbv dit soort onderzoeken buitenshuis werk wordt verheven tot absolute norm vind ik zo'n flauwekul. Zoals ik al zei: veertig jaar geledenn 40 uur per week per gezin. Nu stevenen we af op 70/80 uur per week per gezin. Ik denk dat dat niet goed is voor moeders met kleine kinderen. Ik spreek in mijn omgeving vrijwel alleen maar moeders die tegen een burn-out aanzitten. Maar ik zeg ook niet dat moeders thuis moeten blijven zitten, net zo als ik niet beweer dat vaders al het geld in moeten brengen.

TT

Tante Truus

Tante Truus

06-07-2009 om 12:15

Vic

Ik heb het niet over thuisblijfmoeders en ik heb ook niet over je zelf niet kunnen bedruipen en van een man afhankelijk zijn.
Ik heb het erover dat moeders met jonge kinderen die meer dan 32 uur moeten werken het misschien leuk voor elkaar lijken te hebben (volgens de huidige normen) maar eigenlijk zo'n beetje de deurmat zijn: de knappen de meeste opvoedklussen op, de meeste huishoudklussen en rennen daarna snel naar het werk om meestal ook nog het werk wat mannen in een voltijdbaan doen in een deeltijdbaan te proppen. Dat noem ik niet zelfstandig, dat noem ik gewoon zielig.

TT

Vic

Vic

06-07-2009 om 12:47

Tante truus

Die situatie zie ik niet zoveel. De meeste mensen die ik ken die beide 32+ uur werken, hebben ook de zorgtaken redelijk eerlijk verdeeld. Is ook een beetje kwestie van eigen verantwoordelijkheid. Je moet zelf in de gaten houden dat je emmertje niet overstroomt. Ik heb er totaal geen moeite mee als mensen meer werken dan strict noodzakelijk. Het lijkt mij alleen maar zwaarder als je werkt én ook nog eens ieder dubbeltje moet omdraaien. Dan liever een dag extra werken en er ook profijt van hebben (in de zin van extra vakantie, tweede auto, en een keertje naar de Efteling).

Tinus_p

Tinus_p

06-07-2009 om 14:37

Tante truus heeft een punt

Tante Truus:
"En dan in het algemeen denk ik: als je allebei 35 of meer uur werkt dan is er vergeleken bij 40 jaar geleden dus iets scheef gegroeid. Toen werd er per gezin 40 uur gewerkt. Waarom is dat zoveel meer geworden? Zijn de lonen zo omlaag gegaan? Nee dat niet, daar hebben we de CAO's voor. Is het bestedingspatroon dan veranderd? Ja dat kan eigenlijk het enige zijn. Of ben ik nou gek?"
Nee. Je hebt namelijk wel degelijk een punt (even afgezien van de details, zoals dat nog niet zo heel erg lang geleden er ook nog op zaterdag werd gewerkt).
Die extra uren werk zijn namelijk deels omgezet in extra welvaart, deels nodig om het langer werken te kunnen betalen (tweede auto, BSO, minder tijd voor boodschappen dus duurder eten, etc), maar ook deels in twee grote kostenposten:
1. De huizenprijzen worden bepaald door het budget van de kopers. Meer werken = meer inkomen = meer budget = duurder huis.
2. Persoonlijke dienstverlening wordt nauwelijks goedkoper. Integendeel, die wordt als je niet oppast juist relatief duurder. Dat komt hard aan bij zaken die niet goed te automatiseren zijn, zoals onderwijs en zorg.

Tirza G.

Tirza G.

06-07-2009 om 21:27

En rodebeuk.....

Wij vaste forummers weten helemaal niet wat Tante Truus weet. Misschien leest ze hier al wel 10 jaar mee. Misschien postte ze eerst wel onder een andere naam./

Tirza

Tante Truus

Tante Truus

06-07-2009 om 22:50

Eigen keuze

Goed, je zou dus kunnen zeggen, zoals hierboven al bepleit is, dat het een ieder zijn/ haar eigen keuze is hoeveel hij/zij werkt.
Dat is natuurlijk ook zo in mijn opinie. Maar laat het dan ook echt een eigen keuze zijn die niet beïnvloed wordt door politiek/economische sturing die gebruikt maakt van onderzoeken zoals in de eerste posting aangehaald.

Brengt me eigenlijk terug bij mijn eerste vraag:
"Dochters van ambitieuze moeders werken gemiddeld twee en een half uur meer per week dan de dochters van niet- werkende moeders."

Ja? En dat is goed waarvoor?

TT

Tirza

Zou jij dat geschreven hebben over Kaaskopje, dat het haar eigen keus is om zoveel te werken zodat ze spullen koopt die ze niet echt nodig heeft? Gezien haar voorgeschiedenis en het salaris in de branche waar zij werkt en waar we al menig discussie over hebben gezien? Ik heb zelf ook in die branche gewerkt en ik ga nu niet hier opsommen wat ik over de leefstijl van Kk weet, maar het zou niet in mijn hoofd opgekomen zijn om te zeggen dat zij baadt in overbodige luxe.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-07-2009 om 10:08

Haha izar

Wilde je me depressief krijgen op de vroege ochtend? Pfff, gelukkig ontdekte je je foutje

Kaaskopje

Kaaskopje

07-07-2009 om 10:11

Je hebt gelijk hoor rodebreuk

Als je tien jaar meeleest en/of meereageert dan lijkt het mij niet lastig om wat beter geínformeerd te zijn. Zeker als een forummer nooit van nick verandert. Ik ben trouwens begonnen met een andere nick... Maar TT bedoelde het blijkbaar 'algemener'.

Tirza G.

Tirza G.

07-07-2009 om 15:11

Rodebeuk

Leuk Kaaskopje, die rodebreuk ))) Ik schrijf nooit iets over Kaaskopje. Wel eens tegen haar, maar niet over haar. En van wat ik er al van weet, is Kaaskopje de laatste die zich als een slachtoffer opstelt over haar eigen financiele verleden.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.