Tango
29-12-2011 om 13:31
Logeren bij rokende (stief)schoonouders
Af en toe is het lekker om je kinderen even uit logeren te kunnen laten gaan en ik moet ook toegeven dat we daarmee boffen, velen hebben die luxe niet.
Maar hier nu hetvolgende probleem. Tangodochter logeert graag bij mijn schoonvader en zijn nieuwe vrouw. Probleem is alleen dat er in huis, sinds haar komst, flink gerookt wordt. Schoonvader rookte altijd al en zijn vorige vrouw ook, maar toen deden ze het in de keuken met de buitendeur open. Nu wordt er dus gewoon in bijzijn van de kinderen in de woonkamer gerookt. Bij het wegbrengen van dochter heb ik het bij stiefschoonmoeder aangekaart en ze zei een beetje kribbig dat ze er rekening mee zou houden. Inmiddels is Tangodochter terug, zwaar stinkend van de rook. Ze vertelde dat beide in de kamer rookten waar ze bij was.
Naast dat ik nu werkelijk alles moet wassen wat ze heeft meegenomen, inclusief haar eigen kussen (geef ik zeker niet meer mee), vind ik het zo ongezond! Maar aan de andere kant, Tangodochter is zo dol op haar opa, dus verbieden vind ik ook weer zoiets. Lastig dus.
Alternatieven zijn er niet meer. Beide kinderen tegelijk bij mijn ouders gaat niet meer, want dat kan mijn vader niet meer aan. Die vindt dat dan veel te druk en gaat dan uitvallen tegen de kinderen, ook geen ideale situatie. 1 kind tegelijk gaat prima.
Maar wat dan? Nogmaals het roken ter sprake brengen? Ik weet het niet, Tangoman denkt ook niet erg mee, hij zegt dat ze niet meer mogen logeren daar, maar toen Tangodochter blij thuis kwam vandaag, zei hij weer dat we het er nog maar een keer over moeten hebben. Maar vervolgens doet hij dat dan niet en moet ik het weer ter sprake brengen.
Iemand geweldige suggesties?
dirksmama
29-12-2011 om 13:42
Gewoon niet roken
Gewoon zeggen dat er niet gelogeerd wordt als er in huis gerookt wordt. En ja dat zullen beide partijen jammer vinden. Dan moet de volwassen partij zich maar eens volwassen gaan gedragen en niet roken.
Temet
29-12-2011 om 14:15
Mijn twee centen
Op het gevaar af het halve (zo niet het hele) forum over me heen te krijgen: tenzij mijn kind luchtwegklachten had zou ik het gewoon laten gaan. Ik zou haar wel beslist de keuze laten: als zij niet wil gaan vanwege de walm, prima. Dan maar niet. Maar wil ze wel, ondanks de walm, dan zou ze van mij mogen (het kussen blijft dan inderdaad wel thuis!)
Roken is bijzonder ongezond, en meeroken is ook niet jofel, maar het lijkt mee eerlijk gezegd dat sporadisch een dagje meeroken nou ook niet direct hel en verdoemenis over je kind zal afroepen. Laten we wel zijn, vroeger werd er ongeveer overal gepaft. Het gros van de niet-rokende volwassen Nederlandse bevolking heeft in vroeger jaren, alles bij elkaar opgeteld, maanden zo niet jaren in de tweedehands rook gezeten en zo snel leidt dat nou ook weer niet tot rampen.
Het merkwaardige is, vind ik zelf, dat sinds het roken zo sterk is teruggedrongen, je van die anderhalve sigaret die je nog wel tegenkomt ongeveer net zoveel last hebt als van die rookgordijnen waar je vroeger altijd in moest zitten.
Ware het mijn kind (nogmaals: uitgaande van een kind zonder luchtwegproblemen) dan liet ik het de keus, maar inderdaad: bij terugkomst alles in de was.
Groeten,
Temet
Roosje Katoen
29-12-2011 om 14:44
Gewoon laten gaan
Je kunt je schoonvader en zijn vrouw nou eenmaal niet voorschrijven hoe ze zich in hun eigen huis moeten gedragen en je dochter geniet van het logeerpartijtje. Ik zou het laten gaan, ookal heb ik nog zo'n hekel aan rook. De invloed op haar gezondheid is natuurlijk te verwaarlozen voor die paar dagen. Dus zet je principes even aan de kant en iedereen is blij
Overigens was ik vorige week sinds tijden weer eens in een kroeg waar gerookt werd, jee wat is dat toch smerig en asociaal. Maar goed, het was er wel gezellig dus heb ik mijn principes ook maar even overboord gezet.
tonny
29-12-2011 om 14:59
Afweging tussen gezond en gezellig
soms kom je daar niet onderuit. Je kind geniet van het logeren, jij vindt het fijn dat ze daar nu en dan kan zijn.
ik zou het ook erg smerig (en ongezond) vinden, maar als je kind er niet onder lijdt, het zelfs gezellig vindt, vooruit dan maar. Mijn kinderen gingen vroeger ook wel eens naar speelafspraakjes in gezinnen waar stevig werd gerookt. Vies, beslist, en ook niet gezond.
Maar dag in dag uit in de auto (uitlaatgassen) op de snelweg zitten is ook niet gezond.
Asa Torell
29-12-2011 om 15:16
Eens met temet
Ik zou het ook laten gaan (als kind het wil en geen luchtwegproblemen heeft), en dat met een man hier die vanwege zijn luchtwegklachten met grote moeite bij zijn rokende vader kan logeren en dan ook alleen maar omdat die vader vanaf een week voordat we komen buiten rookt en de woning lucht. Overigens stinken onze kleren na een logeerpartij daar nog steeds allemaal naar rook!
Wel zou ik nog een keer laten weten dat je teleurgesteld bent dat er blijkbaar toch geen rekening met je wens is gehouden. Maar daar niks meer van verwachten.
ilsepilse
29-12-2011 om 15:38
Hmm
doet me denken toen ik een keertje bij mijn zus logeerde met 2 kleine kids, jongste astma patient, ze zat beneden te roken en ik vroeg of ze kon wachten tot hij op bed lag...
oh wat kreeg ik over me heen...
ik dacht whatever ik vraaag het gewoon, ze heeft nu zelf een kindje van 1,5 en belde me laatst, ze zegt weet je nog dat ik me zoo aanstelde omdat jij vroeg om niet te roken, ze rookt nu zelf al 10jr niet meer, ik zei oh ja dat weet ik nog maar ik wist dat je er zelf ooit zou achterkomen hoe het voelt haha...
inderdaad als ze geen astma patient is toch wel eens laten gaan maar er toch nog even over hebben hoor... als volwassenen zouden ze toch ook moeten nadenken ??
amk
29-12-2011 om 16:17
En ook dan
Mijn Lief rookt ook alleen in de keuken en verder in huis niet. Maar ja die keuken grenst toch aan de hal en daar hangen de jassen. Daar ruik je het wel aan.
Slaapkamers staat altijd het raam open dus spullen die daar staan ruiken niet.
Maar verder sluit ik me bij Temet aan. Bij een kind of volwassene met luchtwegproblemen zou ik er een probleem van maken, maar bij een gewoon kind / volwassene niet.
Ely
29-12-2011 om 20:40
Ook eens met temet
Met de toevoeging dat ik opgegroeid ben met twee in huis rokende ouders (wat zal ik gestonken hebben als kind, bedenk ik me nu pas!). Hoe vies en ongezond ook, af en toe zal bij een kind zonder luchtwegproblemen niet zo snel tot ellende leiden.
@roosje: ik kom ook weleens in zo'n rookkroeg (hoeveel zouden er nog zijn?) maar als ik weer dat ik erheen ga hou ik ook altijd rekening mee dat ik daarna mijn haar was, dus niet ervoor, met vette paardestaart uitgaan dus, hahaha!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Tango
29-12-2011 om 22:01
Gelukkig geen luchtwegproblemen
Tangodochter heeft gelukkig geen luchtwegproblemen, wel vaak geirriteerde slijmvliezen (veel neusverkouden, allergie-achtige klachten) maar vreemd genoeg kwam ze eigenlijk kerngezond terug. Nergens last van gehad dus. Ja, ze vond het wel stinken.
Tangozoon daarentegen kwam bij andere oma vandaan met vreemde vlekjes op zijn rug (plotselinge kattenallergie? Lijkt me sterk, want wij hebben ook een kat). Dus zo zie je maar weer.
We hebben het er met de kinderen wel over gehad dat we het op deze manier eigenlijk niet prettig vinden. Tangozoon was hevig verontwaardigd dat hij de volgende keer niet zou mogen logeren. Dan zet ik wel een helm op, zei hij. Dat was dus een opmerking voor het draadje leuke uitspraken....
Maar we zijn er nog niet helemaal uit. Ook mijn moeder zei dat we het nog maar eens ter sprake moesten brengen. Ik hoop dat Tangoman nog een poging waagt. Want het is toch wel erg lekker als ze af en toe uit logeren zijn en ze vinden het ook zo leuk.
Limi
30-12-2011 om 07:42
Van mij zou het niet mogen
...als ik het heb gevraagd en er zou niet naar worden geluisterd.
Dat de kinderen iets of ergens erg leuk vinden zou ik ondergeschikt maken aan gezondheid en veiligheid. Ik moet dat voor ze doen; zelf zijn ze daarvoor te klein. Een dagje in de rook, een dagje alleen maar snoep...
Ja, het is wel die mensen hun eigen huis, maar rekening houden met je gasten is wel zo beleefd. Zo'n raar verzoek is het toch niet? Je vraagt ze niet om 2 uur eerder naar bed te gaan zodat ze tegelijk kunnen opstaan met de kinderen of zo. Stinkende kleren vind ik eigenlijk overlast genoeg, dan hoef je niet eens (onzichtbare) gezondheidsschade te hebben.
Limi
30-12-2011 om 15:59
Dat neem ik gelijk van je aan hoor (al verschilt het misschien wel per huis?). Gelukkig ben ik al een tijd niet meer in een rokershuis geweest.
Het wordt natuurlijk wel lastiger als je zo redeneert: in de keuken maakt geen verschil, dus dan vragen we maar niets, want vragen om altijd buiten te roken is teveel.
Ik zou er zelf geen moeite mee hebben om dan gewoon wel bot te zijn. Ik vind het zo supersmerig dat mijn kinderen daar dan niet heen gaan. Die keus heb ik (voordat iemand iets opmerkt over sigarettenrook op straat of zo).
Vroeger toen ik nog thuiswoonde heb ik mijn moeder na veel klagen zover gekregen dat ze in de tuin ging roken. Ooo, wat vond ze mij irritant. (En je ruikt het natuurlijk nog steeds als iemand weer binnenkomt en die blaast adem uit, maar goed, het scheelt wel.) Maar zo heel vreselijk is het toch niet om buiten te roken? Er zullen vast meer bezoekers komen die er niet op zitten te wachten om in de rook te zitten. Als je dan toch stug doorgaat met binnen roken dan moet je ook maar accepteren dat sommigen niet meer komen.
dirksmama
30-12-2011 om 17:45
Ook zonder longproblemen
Roken vind ik gewoon smerig, en ik zou geen naar rook stinkend kind terugbezorgd willen krijgen na een logeerpartij. Jakkes.
Chippie
30-12-2011 om 23:45
Ik ben er heel helder in...
Er wordt niet gerookt waar mijn kinderen bij zijn. Nou speelt dat probleem bij ons nauwelijks, alleen een zwager en een vriendin roken en die hoef ik echt niet naar buiten te verwijzen, die weten de weg naar de tuin zelf. Er wordt hier ook niet in de keuken met deur open gerookt. En nee, een logeerpartijtje in een huis waar gerookt wordt zit er dus niet in... En als de relatie closer is, is het ook eenvoudiger om jouw standpunten duidelijk te maken. Roken brengt ernstige gezondheidsrisico's toe die jij je kind niet aan wilt doen. Er wordt niet gerookt bij je kinderen. Punt.
(Hierbij zie ik heel goed in dat speelafspraakjes bij een vriendje thuis waar thuis gerookt wordt een heel heikel punt is)
Chippie
30-12-2011 om 23:49
Tango
Opmerkelijk vind ik dat je begint over de stinkende kleding. Een heel vervelende bijkomstigheid, maar het belangrijkste lijkt me de gezondheid van je kinderen!
May
31-12-2011 om 11:08
Hier nooit een probleem geweest
Mijn moeder rookte altijd waar de kinderen bij waren. Ze vonden het helemaal geweldig om bij oma te logeren en ik heb er dus nooit aan gedacht om ze dan maar niet te laten gaan. Daarna gewoon de kleren in de was. Het ergerde me wel dat ze rookte waar de kinderen bij waren en ik heb er een paar keer wat van gezegd, maar dat hielp niet en toen heb ik het maar laten gaan... Oma is al een paar jaar overleden, maar de kinderen hebben hele mooie herinneringen aan de logeerpartijen!
Rosa van der Zanden
31-12-2011 om 20:06
Ander geluid
Vroegah was ik om de week ik bij stevig rokende pa +stiefma. Moest kunnen, nog geen 4 dagen per maand. En ik vond het zo gezellig. Allemaal waar maar inmiddels heb ik toch een soort van overgevoeligheid of allergietje opgebouwd en heb ik hele gevoelige longen. Veel benauwd, veel hoesten, medicijnen.
Ik zeg niet dat het niet van het roken komt, maat de link is toch snel gelegd.
Ik heb een collega die veel rookt. Als hij langs loopt (binnen, dus geen sigaret in de buurt), voelt het of ik een stomp tegen mijn borstkas krijg. Rokende mensen voor een gebouw, ook zo afschuwelijk, ik kom zwaar benauwd binnen. Nu de hele dag door het vuurwerk ook benauwd. Zwembaden zijn ook zo'n rotplek.
Ik zou het niet doen, mijn kind willens en wetens daar aan blootstellen. Per slot van rekening mankeerde ik vroeger ook niets.
Rosa van der Zanden
marie
01-01-2012 om 22:28
Speelafspraakjes dan?
Hallo
Hoe denken jullie dan over spelen bij vrienjes/vriendinnetjes waar gerookt wordt in huis? Mogen jullie kinderen daar wel naar toe? En logeren bij die kinderen?
Met dit dilemma hebben wij ook gezeten met jongste, die dus vriendinnetjes heeft met rokende ouders. Ze vindt het gelukkig zelf vies en stinken, maar gaat er wel naar toe, want de vriendinnetjes kunnen er ook niks aan doen dat ze in de rook moeten zitten. En dat ze stinkt na afloop (vooral na een logeerpartij) nemen we dan maar op de koop toe.
Dus Tango, ik vind dat je je kinderen lekker bij opa en oma moet laten logeren. Nu kan het nog.
groetjes
Hanne.
01-01-2012 om 23:20
Lastig
Ik vind het lastig, maar ik laat ze wel gaan. Het gaat om een uurtje of 2. Da's nog te overzien (en vind ik niet te vergelijken met de 4 dagen per maand van Rosa. 4 dagen = 48 speelafspraakjes. Dat redden ze bij lange na niet). Zoon vind het zelf niet prettig, en probeert het te vermijden. Dochter heeft er minder moeite mee.
Wel geldt dat bij thuiskomst er direct schone kleding aan moet (en bijvoorkeur ook douchen). Maar dat moet ook als ze ergens zijn geweest waar huisdieren zijn. Al met al resulteert een speelafspraak dus vaak in een lekker schoon kind.
Tirza G.
02-01-2012 om 15:19
Vroeger
Ik ben opgegroeid in een rookhuis, mijn vader rookte in de auto, de leraren rookten in de klas, mijn rij-instructeur rookte in de auto.......Wat dat aangaat, is het een stuk verbeterd. Ik zou mijn kinderen daar laten logeren, als stank het enige is waar ze last van heeft. Wees blij dat ze geen frietzaak hebben
Tirza
Leen13
02-01-2012 om 16:30
Asthma
Mijn dochter heeft asthma. Soms, als er visite was bij mijn ouders die rookte maakte ze dat ook mee. Maar ze had zelf een rookvrij plekje en kon extra pufjes nemen op haar kamer. Of antihistaminica.
Nooit een probleem geweest gelukkig. Heb altijd meer gedonder met dochter zelf en school omdat ze op school haar pufjes niet wil nemen en dan benauwd kan worden bij de sport. Op de basisschool kon ik nog weleens de juf daarvoor inschakelen maar nu ze op het voortgezet zit wil ze dat niet meer.
Ik heb een collega gehad met asthma die zelf rookte. Voor mij is het niet zwart wit maar ik kan me voorstellen dat als een kind er zelf erg veel last van heeft dat ik me dan nog weleens zou bedenken.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat mijn dochter meer last heeft van het fijnstof van de autoweg in de buurt dan van een keer in de rook zitten.
bibi63
02-01-2012 om 22:09
Tja
Ik zou het niet fijn vinden als opa/oma in de kamer rookt waar kind bij is (of in en uit loopt). Maar dat kleren naar rook ruiken door 'neergeslagen' rook, tja, daar kun je gevoelig voor zijn, maar belangrijkste is dat ze de rook niet inademen (dat is alleen als er daadwerkelijk gerookt wordt in de kamer als je erbij bent of de rook nog in de lucht hangt). Dat een huis naar rook ruikt zou voor mij niet zo'n punt zijn.
Gr. Bibi