Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Barvaux

Barvaux

25-06-2015 om 14:01

Legosteentjes over tien jaar niet meer van plastic

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/opmerkelijk/lego-wil-stoppen-met-smerige-plastic-bouwstenen

Ja, natuurlijk, goede sier maken maar ondertussen kunnen onze kleinkinderen natuurlijk die nieuwe steentjes niet meer passend krijgen op de steentjes van onze kinderen... kassa!

nou, ik vind minder CO2 toch belangrijker

dan dat de steentjes van later passen op die van mijn eigen jeugd.
Dan heb je gewoon twee boxen met lego, vieze en milieuvriendelijke

Mijntje

Mijntje

25-06-2015 om 15:23

zoveel

Wij hebben zoveel lego dat evt. kleinkinderen later helemaal geen lego meer hoeven te kopen en dat is ook weer goed voor het milieus!

ha mijntje!

de spijker op zn kop. Niks kopen is het beste voor het milieu! (slecht voor de economie, maar ach)

Mijntje

Mijntje

25-06-2015 om 17:31

bromvlieg

Tenzij mijn zoon hebberig blijft. Hij wil nu nog alles houden, geen denken aan om ook maar 1 steentje op marktplaats te zetten. Dat is natuurlijk ook prima voor het milieu
Overigens is een groot deel van zijn collectie zo'n 40 jaar oud.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-06-2015 om 22:00

Waarom niet passen?

Waarom zouden duurzame steentje niet passen op 'niet duurzame'? (ik vind 40 jaar trouwens behoorlijk duurzaam). Ik durf te wedden dat lego intensiever en langer gebruikt wordt dan de gemiddelde chinese plastic auto.

Voorlopig gaat het trouwens om onderzoek. En ik snap het wel, het patent op de bestaande steentjes is geloof ik vervallen. Dus de klonen zijn in opmars. Ze moeten op zoek naar iets nieuws om ze de loef af te steken.

Die 'duurzaamheid' van bedrijven is 9 van de 10 keer gewoon doortrapte marketing.

Barvaux

Barvaux

26-06-2015 om 07:09

Gewoon

Ze zullen niet passen zodat je tzt weer veel nieuwe lego moet kopen omdat anders de gekregen lego op feestjes niet past op de oude. Net zoals ze met consolespellen doen: zo nu en dan met wat nieuws komen wat niet past op het oude (wii bijvoorbeeld). Inderdaad: je moet ook de klonen voorblijven, dus als het nieuwe lego niet past op het oude heb je een mooie reden: ja dat kon niet maar dit is beter voor het milieu...

Sowieso vind ik de huidige lego van slechtere kwaliteit dan die van vroeger.

Ad Hombre

Ad Hombre

26-06-2015 om 07:18

Barvaux

"Ze zullen niet passen"

Ze passen al meer dan 50 jaar dus tot nu toe denken ze daar anders over.

"Sowieso vind ik de huidige lego van slechtere kwaliteit dan die van vroeger."

Dat kun je best vinden maar ik *weet* dat het onzin is. Ten eerste heb je een veel grotere diversiteit aan stukjes dan vroeger (ik was een groot legofanaat in de sixties). Mijn zoons kunnen dingen maken waar ik alleen maar van kon dromen.

Daarnaast passen ze beter. De toleranties waarmee de steentjes worden gemaakt zijn blijkbaar kleiner geworden. Had je vroeger nog wel eens steentjes die beter en steentjes die minder goed pasten, tegenwoordig komt dat eigenlijk niet meer voor. En daardoor werken ze zo goed.

Maar verder was natuurlijk alles vroeger beter...

Barvaux

Barvaux

26-06-2015 om 07:34

lol

Het is nog vroeg.... ik bedoelde playmobiel die poppetjes zijn van veel slechtere kwaliteit!

Kaaskopje

Kaaskopje

02-07-2015 om 19:27

Wat is er nu leuker voor

kleinkinderen dan met het nostalgische speelgoed bij oma en opa thuis te mogen spelen. Dus oud Lego hoeft niet de vuilnisbak in. En zelfs als de steentjes niet op elkaar zouden passen (wat een argwaan daarover trouwens!) kun je de steentjes nog wel náást elkaar gebruiken. Weggooien is natuurlijk helemaal niet nodig. Als Lego zo milieubewust bezig is, zou het natuurlijk wel raar zijn als ze aansturen op een massale afvoer van Legosteentjes.

Barvaux

Barvaux

02-07-2015 om 22:20

Kaaskopje

Nergens heb ik er op gedoeld dat er lego weggegooid zou moeten worden maar als het inderdaad niet zou passen (argwaan omdat ze dan mooi kunnen zeggen dat dat moest omdat het anders milieuvriendelijk niet kan en men zo dus meer nieuws moet kopen omdat kind natuurlijk toch wat moet hebben voor de verjaardag etc) dan vind ik dat wel jammer.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-07-2015 om 16:33

Barvaux

Dat zou heel jammer zijn.

Lego is Apple niet

Barvaux, behalve uit jouw achterdocht blijkt verder nergens uit dat de steentjes niet meer zullen passen. Zou ook wel heel dom zijn van Lego als ze nu al hard bezig zijn hun carbon footprint te verlagen door milieuvriendelijker verpakkingen te gebruiken en te investering in een windenergiepark op zee en dat allemaal teniet te doen door je oude Lego waardeloos te maken. Het is Apple niet die als doel heeft zijn producten net lang genoeg te laten meegaan dat de klant er nog intrapt maar vooral niet langer en die reparatie van zijn producten expres zo lastig mogelijk maakt.

skik

hergebruik

De oerlegosteentjes uit mijn jeugd passen nog prima.
Waarom gaan ze niet een systeem van oude stenen inleveren om weer in te pakken voor nieuwe kinderen starten?

Al zal dat met de Lego van de afgelopen 30 jaar moeilijker gaan. Maar ach dat was al geen echte lego meer maar gewoon dure 3D-puzzels. Al die friemelfrutstukjes die je maar op 1 manier gebruiken kunt.

Limi

Limi

06-07-2015 om 10:56

oude lego

Ik vind juist veel van de oude lego helemaal niet zo goed gebleven. Veel blokjes blijven niet meer zitten, platte platen zijn krom geworden of gebroken....

Ik zie dat zowel bij onze lego thuis als in de bak op school.

Ad Hombre

Ad Hombre

06-07-2015 om 11:12

dirksmama

"Al zal dat met de Lego van de afgelopen 30 jaar moeilijker gaan. Maar ach dat was al geen echte lego meer maar gewoon dure 3D-puzzels. Al die friemelfrutstukjes die je maar op 1 manier gebruiken kunt."

Ja, dat vooroordeel had ik aanvankelijk ook, maar dan had ik de creativiteit van mijn kinderen toch onderschat. Die 3d puzzles beginnen al snel te muteren met onderdelen van het dna van andere 3d puzzles en al snel gaan ze gewoon in de grote dna bak met alle andere stukjes om gerecycled te worden tot door de makers onbedoelde geheel nieuwe 3d puzzles.

Vooral mijn jongste is er erg goed in, prachtig om te zien...

@Limi: Zoals ik al eerder schreef, veel van die oude stukjes pasten in mijn ervaring vroeger al niet zo goed. Dat is nu veel beter.

Ad Hombre

Ja, ook hier zijn zwaailichten mooi getransformeerd naar treinonderdeel etc. Maar het blijft zoveel gefriemel!

creabea

creabea

06-07-2015 om 18:16

heb je de 'huisjes' van de expertserie wel eens gezien?

daar worden de meest frutselige stukjes weer gebruikt op een heel verrassende manier: Koeiehoorns als gevelversiering, drinkbekers als onderdeel van een balustrade, van een bepaald soort technisch legoonderdeeltje is een verwarmingsradiator bedacht....

ik ben helemaal fan Lego is nog mooier geworden. Het enige nadeel is wel dat die bouwbeschrijvingen vrij complex zijn geworden, je kunt het zelf haast niet meer zo bedenken. Maar ook hier kinderen die daar beter in zijn dan ik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.