Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Hazelnoot

Hazelnoot

19-09-2008 om 13:27

Leeg huis

Terwijl ik druk aan het meubels schuiven ben vandaag en af en toe hier wat lees,zitten mijn twee oudste op school en kind nr 3 is net naar psz geweest en doet nu een dutje.En ineens denk ik,gatverdamme nog een half jaartje en dan ben ik hier echt alleen.(ik werk wel,ik heb genoeg te doen verder)Maar dan heb ik geen kinderstemmetjes om me heen.Vind ik opeens helemaal niet leuk,ben even helemaal sentimenteel.Die fase komt nooooooooooooooit meer terug.(Hoewel ik ook luid schreeuwend wel eens roep,ik wou dat ik even alleen was)
Bah,gaat wel weer over toch????

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Julie

Julie

19-09-2008 om 14:19

Herkenning alom

over zes weken gaat ons enige kind naar school. Ik werk ook, maar twee dagen zijn we de hele dag samen en ik zal dat verschrikkelijk missen! Die keutelochtendjes, tot tien uur in pyjama, lekker samen ontbijten en daarna boodschappen doen. Wordt er ook erg sentimenteel van.

krin

krin

19-09-2008 om 15:46

Hou 's op

Ik word er helemaal droevig van! Mijn eniggeboren zoon gaat pas over een half jaar, en terwijl ik me aan de ene kant verheug op meer tijd voor mezelf (al zal die vooral door werk gevuld worden), voelt het aan de andere kant inderdaad bij voorbaat erg leeg en stil. Tja. Dan maar nog vaker nú tegen mezelf zeggen dat ik er nú nog van kan genieten. En ervan uitgaan dat ik straks weer op andere manieren van kindlief en het leven kan gaan genieten.

Guinevere

Guinevere

19-09-2008 om 15:58

Ach

Ach, als die dreuzeltjes straks op school zitten, dan ga je enorm genieten van je vrije tijd. En je geniet extra van ze op de momenten dat het weekend of vakantie is.
Maar een beetje sentimenteel wordt je er wel van, weer een fase die voorbij is. Nou ja, wie weet mag je later op de kleinkinderen passen! Of je krijgt nog een "nakomertje"....You never know.

Het blijft

heel herkenbaar,de stilte waar ik geen raad mee wist in dat lege saaie opgeruimde huis!het heeft een week geduurd,toen vond ik het heerlijk!
maar nu zit onze jongste ( van 4 kinderen)als enige nog op de basisschool ,in groep 8.
en ik denk regelmatig,nog een jaartje,dan gaat zij ook naar de middelbare,*ons kleintje* slik...........

reina

reina

19-09-2008 om 17:42

Ach

Hier is nr 1 de deur al jaren uit, nr 2 is nu thuis na maanden ver weg geweest te zijn, maar gaf vandaag aan dat hij erover denkt de wijde wereld weer in te gaan. Dán is het pas echt weer stil, maar 't went! Al kan ik soms heel erg terug verlangen naar de tijd dat alles nog zo lekker overzichtelijk was en je precies wist wanneer je kinderen wel en niet thuis zouden zijn Ik snap wel waarom oma's en opa's het zo waarderen als kinderen en kleinkinderen regelmatig langskomen, want ook zij zijn nog steeds ouders die hun kinderen missen!

Kaaskopje

Kaaskopje

19-09-2008 om 20:01

Oudste dochter

Toen ik mijn oudste dochter afgeleverd had bij de psz liepen de tranen over mijn wangen toen ik terug naar huis liep. Ik had het er moeilijk mee. Maar mijn dochter had het daar zo naar haar zin dat ze er wel had willen wonen. Ach ja... we praten hier alweer over het huis uitgaan. Het zal toch raar zijn.

krin

krin

19-09-2008 om 20:52

...het wordt dus alleen nog maar erger. Ja, daar knap ik echt van op
Zal zo mijn moeder eens bellen...

Astrid

Astrid

19-09-2008 om 22:07

Ik herken het helemaal niet

Ik houd zielsveel van mijn 3 koters, maar wat was ik blij toen ook nummer 3 naar de basisschool ging (nu jaar geleden). Hardstikke gezellig hadden we het op mijn vrije dagen, maar echt veel kon ik niet doen. Zeker omdat de andere 2 tussen de middag ook thuis kwamen en we om 15.00 weer op het schoolplein moesten staan. De hele dag racen. Het verschil was ook dat zij op het KDV zat en thuis was als ik thuis was. De andere 2 zaten op een peuterspeelzaal juist op mijn vrije dagen.

Ik geniet nu nog steeds van mijn vrije dagen als de kinderen lekker op school zitten. Ik laat ze zelfs op 1 vrije dag overblijven zodat ik meer tijd voor mezelf heb.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-09-2008 om 00:15

Astrid

Oh, maar toen mijn kinderen allebei op de basisschool zaten vond ik dat ook wel lekker hoor. Eindelijk de tijd weer aan mezelf tijdens de schooluren. En als ze op het voortgezet onderwijs zitten wordt dat alleen maar meer.

Marmar

Marmar

20-09-2008 om 11:18

Huis heeft nergens last van....

Tja, ik was al gewend om de kinderen naar de opvang te brengen (wegens werk als kostwinner) toen ze nog baby of peuter waren. Dus nooit 'keuteluurtjes in pijama' gehad, of je moet over de weekenden en avonden spreken. Dan is de overgang geen enkel probleem.
Het huis op zich is lekker leeg als niemand er is en kan dan dus ook niet vies worden. Dat is een groot voordeel. Huis mist ook niemand.

juno

juno

20-09-2008 om 14:46

Nou het nog kan

Waarom doe je nr3 dan op een psz? Als je het straks zo gaat missen dan haal je er nu toch uit wat je eruit kunt halen. Nu kan het nog, straks niet meer........

tonny

tonny

20-09-2008 om 16:05

Fase 1

Ha die Hazelnoot!

Je belandt straks in fase 1 van het noodzakelijke loslaten in het kader van opvoeding tot zelfstandigheid. De zelfstandigheid van ouders dus, die ook zonder kinderen over de vloer een plezierig leven hebben

Zolang ze nog bij jou thuis hun kamer hebben, zitten ze aan elastiek aan je vast. Er is daarbij een heel geregelde fase met keurig overzichtelijke tijden van basisschool en eventueel TSO/BSO.
Daarna komt het voortgezet onderwijs. Minder overzichtelijk. En je hebt je kinderen steeds langer over de vloer op niet te voorziene momenten (als je dacht eens even lekker alleen te zijn) en naarmate het VO wordt ingeruild voor MBO/HBO/WO neemt deze onvoorzienigheid toe.

Als ze 'op kamers' gaan, treedt wederom enige structuur in. Ze komen dan nu en dan een weekend thuis. Door de week is er rust alom.

Als die 'op kamers'fase voorbij is, ben je geslaagd als volledig zelfstandig en onafhankelijk ouder.

Hazelnoot, succes! Elke periode heeft zijn charmes, maak daar het beste van. En een beetje nostalgie op zijn tijd, daar is niks mis mee.

tonny

tonny

tonny

22-09-2008 om 23:10

Jazeker hazelnoot

ik ben me al 25 jaar aan het ontplooien in het ouderschap

tonny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.