Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Vic

Vic

17-10-2010 om 15:37

Leeftijdsverschil > 10 jaar

Mijn oudste dochter (11) heeft twee zusjes, een van bijna 6 en een van 9 maanden. Haar kleuterzusje vindt ze voornamelijk irritant. Ze kunnen wel samen spelen, voor even, maar het loopt vaak uit op gekibbel en gezeur. Het babyzusje vindt ze geweldig, fantastisch, ontzettend schattig en helemaal leuk. Volgens mij komt dat doordat het een baby is, en iedereen baby's leuk vindt.
Hoe is de relatie tussen brusjes met zo'n groot leeftijdsverschil als de kinderen bijv. 15 en 5 zijn?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Biene M.

Biene M.

17-10-2010 om 15:52

13 jr

Mijn kinderen schelen 13 jaar en de oudste (nu 15) vindt de jongste (nu 2) met de tijd alleen maar leuker worden.

Yta Chalne

Yta Chalne

17-10-2010 om 16:51

Fantastisch

Mijn oudsten schelen 11 en ruim 12 jaar met mijn jongste (nu 5). Het kind heeft drie moeders. Ze vinden 'm fantastisch, en hij is dolblij met ze. Hij kruipt 's ochtends bij ze in bed, ze leren hem fietsen, halen 'm van school, gaan dagjes weg met 'm: echt feest. Elke avond gaan ze voor ze gaan slapen bij hem kijken. Ideaal leeftijdsverschil volgens mij

Maylise

Maylise

17-10-2010 om 17:18

Tussen mijn oudste en jongste zit 18 jaar. Daar tussen zitten ook nog kinderen. Ik heb altijd het idee gehad dat grotere leeftijdsverschillen vaak voor minder ruzies en gedoe zorgen tussen de kinderen. Niet altijd natuurlijk maar ik heb het gevoel dat grotere leeftijdsverschillen vaak voor meer waardering zorgen.
De kinderen kunnen vaak veel meer hebben van broertjes/zusjes die een stuk jonger zijn dan die dichter bij hun in leeftijd zitten. Er is minder jaloezie en ook minder concurrentie strijd. Dat gaat natuurlijk niet 1 op 1 op maar hier in huis gemiddeld wel.
Natuurlijk heeft het ook nadelen, zeker bij een echt groot leeftijdsverschil zoals tussen mijn oudste en jongste. Mijn jongste was 7 toen de oudste het huis uit ging en hoewel hij natuurlijk regelmatig thuis komt heeft hij nu bijna vier jaar later natuurlijk ook zijn eigen leven. Ze groeien dus veel minder met elkaar op en hebben dus ook een hele andere jeugd in veel opzichten. Toch zijn ze heel dol op elkaar en hebben een speciale band.

Maylise

Vic

Vic

17-10-2010 om 17:32

Pelle had mijn dubbele agenda al door Oudste heeft haar kleuterzusje bij mij, en de baby bij haar vader. Inderdaad was het al geen harmonieus stel toen mijn jongste 1,5 was en oudste 7. Ik vind het heel leuk voor oudste dat ze zo'n lief babyzusje heeft, maar minder gezellig dat mijn kleutertje regelmatig te horen krijgt dat haar andere zusje veel liever is. Ook in haar agenda staat bij de verjaardag van babyzusje de datum helemaal versierd met bloemetjes, hartjes en uitroeptekens, en bij kleuterzusje helemaal niets. Ik vind dat echt niet leuk.

Maylise

Maylise

17-10-2010 om 18:34

Anders

Dat is inderdaad een heel andere situatie natuurlijk dan broers/zussen die samen in een gezin wonen en het dus altijd met elkaar moeten doen. Een zusje wat je elke dag bij je hebt is natuurlijk anders dan een zusje wat alleen 's weekends ziet. Daar kan je makkelijker meer van hebben. Bovendien is een baby natuurlijk vaak ook makkelijker dan een kleuter. Zeker vanuit het perspectief van een 11jarige. Ze hebben nog niet zo'n eigen wil en praten niet terug en willen niet opeens wat anders spelen dan jij wilt en een baby zit niet ongevraagd aan je spullen, kijkt nog geen tv wanneer jij dat ook zou willen maar dan heel ergens anders naar. Kleuterzusje heeft wat dat betreft een afstand die ze ook niet zo makkelijk inloopt want tegen de tijd dat babyzusje een kleuter is zal je dochter al bijna volwassen zijn en dus waarschijnlijk ook veel meer kunnen hebben van een kleuter dan nu het geval is. Je dochter is tenslotte nog maar 11 en zelf dus ook nog gewoon een kind die op een kinderlijke wijze ruzie maakt met haar zusje.

Het zegt in elk geval niks over hoe ze later als volwassenen met elkaar omgaan. Misschien worden het dan wel de beste vriendinnen ondanks dat het nu niet soepel verloopt. Kleuterzusje is geen zus dus van babyzus of zijn zij ook halfzusjes?

Maylise

Massi Nissa

Massi Nissa

17-10-2010 om 19:24

Geweldig

Ik ben 21 jaar ouder dan mijn jongste broertje en 15 jaar ouder dan de op een na jongste. Ontzettend leuk. Natuurlijk ben je uiteindelijk meer een soort veredelde tante dan een grote zus, maar wat hebben we samen genoten. Beide jongens hebben heel vaak bij mij gelogeerd toen ik eenmaal het huis uit was en ik heb een zeer hechte band met hen.
Met mijn zusjes scheel ik zes en acht jaar, en ook dat beviel prima. Eerst was ik een soort moederkloek, deed ze allebei in bad, leerde ze lezen en schrijven. Na verloop van tijd werd de band steeds meer 'gelijk' - en nu we allemaal in de dertig zijn is het verschil nagenoeg weg. Ik heb alleen meer rimpels.
Groetjes
Massi

Kiki

Kiki

17-10-2010 om 23:01

Ik heb vier broertjes

Een van 26, drie in puberleeftijd.

En voor de drie jongste ben ik meer een tweede moeder dan de grote zus.
En mijn moeder maakt daar kwalijk gebruik van door mij in van alles en nog wat in te schakelen.

Momenteel dus om broer van 16 van het roken af te krijgen (terwijl ik zelf ook rook) daarvoor in het ja, dan wel nee versnellen van mijn broertje van nu 13.
Ik vind het bij tijd en wijle zeer vermoeiend, maar ik kan moeilijk zeggen van niet.
Mijn moeder is al een jaartje ouder, dus die vind het allang prettig dat ze mij kan inschakelen.

Ik weet niet of ik dat wel prettig vind, maar ik denk niet dat je daaraan ontkomt als je zo veel in leeftijd scheelt.
Toen mijn broer van nu 16 in de pubertijd kwam was ik ook echt boos over zijn brutale mond, terwijl als je een kleiner leeftijdsverschil hebt je dat natuurlijk minder hebt.

Hier

schelen ze 6 jaar en 4 maanden. Vanaf de geboorte is de oudste gek op haar babyzusje. Babyzusje is ook gek op haar grote zus. Overigens zijn alle meiden die hier over de vloer komen gek op haar, het is natuurlijk ook een ontzettend schatje Die jongste is trouwens al flink weerbaar, die kan heel duidelijk aangeven wat ze wel en niet wil en schrikt niet als ze door een horde minimoedertjes belaagd wordt, ze zet dan gewoon een keel op en deelt dan wel een klap uit.

Ik denk dat ook meespeelt dat bij jullie het jongste zusje niet bij hun inwoont. Want niet alleen wij vonden Mandarijntje vermoeiend toen ze regelmatig s'nachts wakker werd en dan uren kon volhouden dat het dag was. Maar tot nu toe valt het mij meer dan mee, de enkele keer dat de oudste een bepaald tv programma wil kijken en dat beneden niet kan dan gaat ze boven tv kijken. Verder vindt ze het ook wel prettig dat ze bevestigd wordt in haar 'groot' zijn en zo komt ze regelmatig met dingen aanzetten die 'te kinderachtig zijn voor mij dus dat mag mandarijntje wel hebben'.

ach ja maar verder, omdat ze zoveel jaar schelen hebben ze grote delen van de dag niet met elkaar te maken. En de oudste bepaald het dagritme, de jongste moet dus overal mee of ze dat nou wel of niet leuk vindt.

ze schelen dus 'maar' 6,5 jaar. Mijn vader en zijn broere schelen 9 jaar, mijn vader heeft vooral zijn kleine broertje gepest heb ik altijd begrepen. Dus die hadden niet veel positieve interactie met elkaar, ze schelen ook een generatie (in de oorlog arme jaren, na de oorlog vette jaren).

Marobe

Marobe

27-10-2010 om 18:08

En met een beperking

Hoi, hier twee jongens waarvan de oudste met een beperking, en een leeftijdsverschil van 11 jaar. In het begin was de oudste absoluut dol op zijn kleine broertje en dat zijn ze nog steeds wel. Alleen begint hij nu te merken dat dat kleine broertje hem op sommige fronten voorbij streeft. En klein broertje heeft dat zelf ook in de gaten. Kleine broer is 5, grote broer is 16.
Ik ben heel benieuwd of anderen ook hier ervaring mee hebben? Het wordt nu oppassen voor mij om geen van beiden voor te trekken maar wel te corrigeren, steunen, sturen waar mogelijk, en -vooropgesteld- beide in hun waarde te laten. Ik heb daar soms nogal wat zorgen over, om het maar zo te zeggen..

Marobe

Guinevere

Guinevere

28-10-2010 om 10:55

Marobe

Marobe, je vraag lijkt me een goed topic voor "Zorgenkinderen". Ik denk dat je daar meer reacties krijgt op zo'n specifieke vraag.

Marobe

Marobe

29-10-2010 om 21:22

Zorgenkind

Hoi Guinevere
Het leek me verfrissend om het eens buiten zorgenkinderen te proberen.. Niet iedereen met zorgenkinderen komt persé ook in die rubriek kijken. Maar iig dank voor het meedenken!
Marobe

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.