Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Kiki

Kiki

18-03-2011 om 07:47

Leeftijdsgrens alcohol naar 18

Zes op de tien Nederlanders vinden dat de leeftijdsgrens voor het kopen van alcohol moet worden verhoogd naar 18 jaar. Dat blijkt uit een onderzoek van Intomart/GfK in opdracht van de West-Friese gemeenten.

De West-Friese gemeenten, waaronder Hoorn en Enkhuizen, hebben bij minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten (VVD) aangedrongen op het verhogen van leeftijdsgrens.

De Tweede Kamer debatteert binnenkort over aanpassingen van de Drank- en Horecawet.

Eerder liet het kabinet al weten dat tieners onder de 16 jaar die alcohol drinken in de toekomst een boete riskeren, zo staat in een wetsvoorstel.

Strafbaar

Supermarkten, cafés en slijters zijn al strafbaar als ze alcohol verkopen aan jongeren onder de 16. Het kabinet wil nu ook de jongeren zelf beboeten als ze in het openbaar alcohol drinken.

Het kabinet ziet niets in een verbod op het schenken van alcohol aan jongeren onder de 18. Het vorige kabinet wilde gemeenten in een proef nog zelf laten bepalen of ze de verkoop van alcohol onder de 18 jaar willen verbieden.

Stevige drinkers

Nederlandse jongeren horen bij de stevigste drinkers van Europa. De meeste jongeren van 12 hebben al eens alcohol gedronken.

Van de West-Friese jongeren tussen de 12 en 16 jaar is 43 procent een zware alcoholgebruiker. Daarmee is West-Friesland een van de vier regio's in Nederland met de meeste overmatige jonge drinkers.

De gemeenten zijn al jaren bezig met het aanpakken van overmatig alcohol- en drugsgebruik onder West-Friese jongeren. Ze werken samen met onder meer politie, justitie en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koningsrelaties.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kiki

Kiki

18-03-2011 om 07:51

Noem me naief,

maar als de jeugd in Hoorn van 12 tot en met 16 jaar nu al drinkt met een alcoholleeftijd van 16 jaar, gaan ze zich toch ook niet houden aan een alcoholleeftijd van 18 jaar?

Ik kan me totaal niet vinden het verhogen van die leeftijd. In Amerika (waar het 21 is) werkt het toch ook niet. Hoewel het feit dat ik me in Amerika consistent moest identificeren als ik alcohol wilde (ondanks het feit dat ik daar met mijn kind rondliep en overduidelijk ouder ben dan 21) me op mijn lachspieren werkte

Wat vinden jullie hiervan?

Pluk53

Pluk53

18-03-2011 om 08:29

Goede zaak

er zal een generatie of twee overheen gaan, maar je moet ergens beginnen om een mentaliteitsverandering tov alcohol te bereiken. Er wordt veel te veel en te gemakkelijk gedronken, en niet alleen door jongeren.

Kobalt

Kobalt

18-03-2011 om 08:46

Grens

Ik vind een heel groot nadeel van de 16 jaar grens, dat (in mijn omgeving in ieder geval), jongeren denken dat het vanaf hun 16e niet meer schadelijk is om veel te drinken. Ze gaan dan gelijk helemaal los want: 'Nu mag het toch?'
Als je de grens naar 18 opschuift, zou dat wel uitmaken. Ook zou het makkelijker voor winkels zijn om kinderen weg te sturen. Vooral bij de ah zie ik weleens dat er een stel klasgenoten van de cassiere alcohol komen kopen. Dat lijkt me moeilijk voor zo'n cassiere.
De ernstige gevallen houd je toch niet tegen, maar ik ben het met Pluk eens, het gaat om een mentaliteitsverandering. Mijn mening hierover is sterk veranderd de laatste tien jaar. Mede door de informatie over de schadelijke gevolgen van vroeg alcohol gebruik.
Van de alcohol en drugs voorlichting op de school van mijn dochter begreep ik overigens dat het heel belangrijk is, om het moment van eerste drankje zoveel mogelijk op te schuiven. Hoe later begonnen, hoe minder gedronken wordt. Als ze eenmaal begonnen zijn met drinken, is het veel moeilijker te beinvloeden. Ouders hebben vooral veel invloed op dat eerste moment.
En Kiki, als je met een kind erbij gevraagd wordt of je wel oud genoeg bent in Amerika, dan betekent dat vooral de je er jong uit ziet . En, in Amerika zijn tienerzwangerschappen veel normaler dan hier, dus er zal een groep ouders zijn, die nog niet mag drinken.

Yura

Yura

18-03-2011 om 09:53

Wel goed

Op zestienjarige leeftijd zijn de hersenen nog lang niet volgroeid, dus is het opschroeven naar 18 jaar een goede zaak. Ook omdat op die manier jongeren en hun ouders steeds meer ervan doordrongen raken dat het schadelijk is. Er wordt steeds meer bekend wat alcohol allemaal kan aanrichten bij nog onvolgroeide hersenen en ook steeds meer over de leeftijd wanneer die hersenen volgroeid zijn. Het schijnt dat hersenen pas tussen de 20-25 jaar volgroeid zijn. Je moet met je leeftijdsgrenzen met de verworven kennnis mee gaan. Nu zal iemand van 14 die er uitziet als 16 misschien alcohol meekrijgen, maar die zal misschien niet zo snel voor 18 aangezien worden.
Overigens moesten man en ik ons ook legitimeren toen we in NY een wijntje wilden bestellen, we waren 39 en 40. Wel lachwekkend, maar we hebben het maar als een complimentje gezien.

Ook goed

goed signaal en met zo'n nieuwe regel kan je als overheid weer even goed uitleggen waarom het zo slecht is voor een hersenpan in ontwikkeling.

Nee hoor ik vind het prima, doe ook maar meteen voor tabak als dat er nog niet was.

Irene

Irene

18-03-2011 om 10:14

Heel goed

Ik sta er helemaal achter! 16 is gewoon te jong. Een regel maar niet invoeren, omdat er toch vast wel mensen zullen zijn die zich er niet aan gaan houden, dat vind ik nou naief. Dan zijn er nog wel een paar die je af kunt schaffen...

+ Brunette +

+ Brunette +

18-03-2011 om 15:12

Hoe later hoe beter

Het enige wat me zorgen baart is dat roken tegenwoordig door alle ontmoedigingsmaatregelen door een bepaalde groep jongeren als extra stoer wordt gezien (lekker uitdagend, al die enge teksten op het pakje) en dat kan bij drank ook gebeuren. Om dezelfde reden vond ik blowen vroeger interessant: rebels imago want verboden. Als ik mijn dochtertje naar school breng kom ik altijd langs een middelbare school waar om half negen ´s ochtends jongeren van veertien, vijftien op de stoep staan te roken. Hoe komen die toch aan hun sigaretten?

Jong

Ben zo blij dat ik 30 jaar geleden jong was. We gaan (niet alleen) jongeren maar steeds meer verbieden en ons mee bemoeien alsof we niet weten wat de consequenties kunnen zijn.
En dat moet allemaal gehandhaafd worden en daar hebben ambtenaren weer een budget en een dagtaak aan.
Ik begrijp de zorg wel maar de oplossing ben ik niet voor.

Yura

Yura

19-03-2011 om 09:16

Pelle

Heb er zelf geen ervaring mee, werk noch in een supermarkt noch heb ik kinderen in die leeftijd. Dat was alleen de indruk die ik kreeg uit verhalen in de media enzo, dat jongeren toch wel makkelijk aan alcohol kunnen komen. Overigens heb ik het ook nog nooit zien gebeuren dat de cassiere om een id vroeg, wel dat jongeren het uit zichzelf al gaven, maar die zullen dan ook wel 16 zijn geweest.

pecas

pecas

19-03-2011 om 09:43

Het helpt wel

Ik woon in een (europees) land waar de grens 18 is en ook al wordt er wel gedronken door jongeren vanaf zo'n 14 jaar, toch is het minder dan in Nederland vind ik. Mijn pubers zijn nu 16.5 en 15 en gaan wel uit (gisterenavond nog toch 5 uur) maar drinken dan niets, of tenminste amper. Ook helpt het wel dat hier geen bier wordt gedronken door jongeren maar vooral wodka bij frisdrank gedaan wordt, ook weer beinvloed door het feit dat het feesten zich hier veel op straat afspeelt en dat dus makkelijker is. Laten mijn 2 pubers dat nou net helemaal niet lusten. Jongste houdt wel van bier, krijgt thuis 0% al jarenlang, maar we houden ons vast aan de regel dat het nou eenmaal voor de wet verboden is voor je 18e te drinken, wat toch als een rem werkt merk ik. Je hebt als ouders toch een houvast, als het nu 16 jaar was kon ik bij m'n 16 jarige niets van zeggen. O ja, erg cultuurgericht, maar wijn mogen ze dan weer wel drinken, ook bij ons thuis en zelfs onze 12 jarige neemt wel eens een heel klein glaasje, maar dat is dan ook echt een drankje voor bij de maaltijd en wordt nooit of te nimmer als "slurpwijn" of hoe jullie dat dan ook noemen, gebruikt, maar hoort gewoon bij de opvoeding. Heel dubbel misschien, maar zelf vind ik het ook anders dat een 14 jarige een glaasje rode wijn bij de lunch krijgt, dan als hij wodka met fanta drinkt. Eigenlijk zit het zo, wijn en bier mag vanaf een bepaalde leeftijd, omdat dat echt als complement bij een maaltijd gedronken wordt, sterke drank niet, want dat zijn "feestdranken" en daar wordt dan ook snel te veel van gedronken. Eigenlijk zou matigheid natuurlijk gewoon het advies moeten zijn, maar ja, dat is nou net het moeilijke he!

Pecas

Klaver

Klaver

19-03-2011 om 11:13

Lol pecas

Tot 18 jaar wordt er niet gedronken maar wel bier en wijn (zelfs al vanaf 12). Van de regen in de drup

+ Brunette +

+ Brunette +

19-03-2011 om 13:21

Klaver, heb je het wel begrepen?

De regels in Spanje voorkomen drankmisbruik. Een glaasje bier of wijn bij het eten is heel wat anders dan jezelf 's avonds klem zuipen. Zie het als eten, een gezonde lunch is prima maar zakken snoep naar binnen gooien niet. Wijn wordt gezien als een normaal glas vocht bij de warme maaltijd en niet als genotsmiddel. Okee, er zit toevallig wat alcohol in maar alcohol is op zich niet ongezond, mits met mate geconsumeerd, maar zelfs bepaalde vitaminen kunnen zich tegen je keren als je er een overdosis van neemt.

klaver

klaver

19-03-2011 om 16:29

Goed gelezen en begrepen

De discussie om de grens te verleggen naar 18 jaar wordt o.a. gevoed door de gedachte dat 'wennen' aan alcohol op vroege leeftijd overmatig drankgebruik in de hand werkt. Alcohol tast de hersenen aan. Je merkt het misschien niet, maar wie zegt dat dat kind dat vanaf zijn 12de slokjes (later glaasjes) drinkt het bijvoorbeeld op school niet beter gedaan zou hebben zonder die alcohol? En waarom zou een kind wijn bij het eten moeten drinken?

Ondergronds

http://nl.wikipedia.org/wiki/Drooglegging_(Verenigde_Staten)

Krijgen we dalijk lijmsnuivers en dergelijke. Sommige ouders denken ook dat kinderen geen sex hebben tot ze 18 zijn.

Therapie ipv straf

http://www.time.com/time/health/article/0,8599,1893946,00.html

Drugs en straf

Blijft toch typisch dat er zo reflexmatig naar regels en straf gegrepen wordt. Daar heb ik persoonlijk grote moeite mee. Zal de leeftijd wel zijn.

Primavera

Primavera

19-03-2011 om 19:44

Wat zorgt nou voor een mentaliteitsverandering

Ik denk dat er twee verschillende gedachten zijn over wat nou precies zorgt bij een mentaliteitsverandering bij de jeugd zodat ze inzien dat ze geen veel alcohol moeten drinken en dat die gedachten samenhangen met de drinkcultuur die er in dat land heerst.
Aan de ene kant zijn er onderzoeken die statisch laten zijn dat hoe langer je drankgebruik uitsteld des te minder de kans is dat ze als puber te veel drinken. Aan de andere kant als je de cijfers van verschillende westelijke landen vergelijkt zie je juist dat de landen met het laagste percentage probleemdrinkende pubers degene zijn waar al van jongs af aan aan tafel meegedronken wordt. Die twee zijn ogenschijnlijk met elkaar in tegenspraak.
Echter als je in detail gaat kijken blijkt dat de landen met minder alcoholproblematiek mediteraine landen te zijn waar een cultuur heerst die het gebruik van alcohol voornamelijk als smaakmaker aan de maaltijd koppelt, terwijl de ander landen alcohol meer koppelen aan gezellig buiten de maaltijden.
Ik ben als zeer jonge (alcogoldrinkende) volwassene geëmigreerd van een land met alcohol-gezelligheidscultuur naar een land met alcohol-smaakmakerbijetencultuur en heb gemerkt hoe daardoor ongemerkt de totale hoeveelheid genuttigde alcohol drastisch naar beneden ging. Er zijn gewoon minder momenten, die bovendien minder lang duren, waarop je alcohol drinkt.
Dus misschien is er wel veel meer winst te behalen als het gebruik van alcohol in probleemlanden ook aan maaltijden worden gekoppeld. Ouders en volwassenen in het algemeen moeten dan natuurlijk daarmee wel het goede voorbeeld geven. Niks meer een koud biertje 's middags omdat het warm is of op een terasje. Niks meer wijn drinken tijdens het koken, voor en na de maaltijd of voor de tv.
Het zou interessant zijn om te achterhalen wat de mentaliteitsverandering heeft teweeg gebracht tussen de jeugd van vroeguh waarbij het erom ging dat je goed tegen alcohol kon en je NIET dronken wordt naar de jeugd van nu waarbij het er juist om gaat om dronken en het fenomeen van indrinken ontstaat.
Ik geloof niet zo in alleen verbieden om het tijdstip van beginnen uit te stellen en zo problemen te voorkomen. Ik ben opgegroeid in de tijd dat suiker het kwaad was waardoor mensen dik werden en het idee was dat als je kinderen zo lang mogelijk suikerloos zou opvoeden dit risico minder zo worden. Het effect wat ik gezien heb was eerder avrechts en helpen deed het in ieder geval niet.
Het past wel als maatregel in deze tijd samen met een hele riks van regressiemaatregelen met boetes, straffen en haltmaatregelen met het idee dat ouders toch niet kunnen opvoeden en dat de kleinste vergrijpen gelijk met groot geweld aan pakken zou kunnen helpen om grotere vergrijpen te voorkomen. Keep on dreaming.
Vroeg of laat zullen ze de onzin hiervan en de niet in verhouding staande kosten die het met zich meebrengt wel inzien of we krijgen als reactie wel weer een soort nieuwe hippytijd. Ondertussen vertik ik het wijn uit recepten waar die hoort weg te laten omdat er kinderen meeeten en mag mijn oudste van 12 wel eens een scheut wijn in haar glas water als we wat speciaals eten. En nee, de invloed van die slok wijn op haar schoolresultaten is niet meetbaar klein. Waarom zou ze niet af en toe een slok in haar water mogen?
Groeten Primavera

Comazuipen

Ik weet niet hoe kinderen tot indrinken en comazuipen komen. Maar ik vind het te ver gaan om dan maar alle ouders en kinderen met repressie op te zadelen.
Drank is in mijn familie geen probleem maar een mogelijkheid tot smaak, ontspanning en plezier. Met mate. En dat gaat goed.

Primavera

"Het zou interessant zijn om te achterhalen wat de mentaliteitsverandering heeft teweeg gebracht tussen de jeugd van vroeguh waarbij het erom ging dat je goed tegen alcohol kon en je NIET dronken wordt naar de jeugd van nu waarbij het er juist om gaat om dronken en het fenomeen van indrinken ontstaat. "

Bedoel je nou dat het vroeger niet stoer was om dronken te zijn? Over hoeveel vroeger heb je het dan?

Ik kan wel een reden bedenken voor de toename in alcoholgebruik trouwens: geld. Jongeren nu hebben veel meer te besteden dan jongeren vroeger. Volwassenen trouwens ook. Alcohol op doordeweekse dagen was volgens mij vroeger (zeg: jaren 50,60) lang niet zo gebruikelijk als nu.

Het omturnen van de NL alcoholcultuur (drank voor de gezelligheid) naar een Italiaanse (drank bij het eten) lijkt me een hele opgaaf trouwens, als het al mogelijk is.

Groeten,

Temet

Geld en drank

Geld lijkt me niet de reden voor drankmisbruik. Juist onder armoedige omstandigheden had je veel dronken vaders die hun loon in het cafe omzetten. Ach vaderlief toe drink niet meer... enzovoort, de blauwe knoop.
In het dorp waar ik vroeger woonde had je ook een groep jongeren die ieder weekend biertjes drinkend 'gezellig' het weekend ingingen. Mischien wel een gebrek aan ander vermaak en interesses of zo, in elk geval heb ik dat zelf ook niet zo goed begrepen. Mischien zijn die dorpen wel te saai voor sommige jongeren.
Mijn eerste inkomen op kamers haalden we ook weleens liters drank die we vervolgens thuis gezellig samen consumeerden en ook weleens aangeschoten werden maar dat was toch geen blijvende zaak of een gewoonte of liep ook niet uit op excessen.

Mij te heftig

Dat soort beelden zou ik mijn kinderen niet laten zien. Ik houdt het liever normaal.
Dat is nou het probleem. Omdat sommige jongeren zich uitleven mogen alle jongeren extreme beelden zien en extreme waarschuwingen krijgen.
Ik houdt het toch maar bij 'alles waar te voor staat'.

Ontkenning

Behalve tevreden dan.
Bij mijn kinderen, maar ik denk dat het ook wel een meer algemeen principe is, kun je beter aangeven wat je wel kunt doen en niet met een ontkenning komen, dat pikken ze niet op en dan hebben ze toch dat beeld in hun hoofd. Drinken doe je voor de smaak, de ontspanning en voor plezier.
Daar ga ik geen dramatisch verhaal bij maken. Alleen een korte verstandige waarschuwing.

Zenden is alleen maar irritant

Zoon gevraagd maar de biologieleraar houdt de voorlichting en dat zijn doodsaaie irritante praatjes volgens zoon. Leerkracht laat wel foto's zien van vernietigde lever en milt maar dat wekte bij zoon alleen de vraag op of hij daar niet zelf over ging.
Kortom ik denk dat het zenden van waarschuwingen nog weleens averechts kan werken. Zo ga je niet met pubers om. Met mensen ook niet overigens.

Zenden

Dat kort door de bocht zenden en repressie is ook weinig inlevend in de doelgroep zullen we maar zeggen.
Bij mijn dochter was een Nederlands boek met een artikel over een meisje in de jeugdzorg, kromme tenen verhaal en dan wordt het gebracht alsof kinderen dat geweldig zouden vinden. Echt niet.
Allemaal goed om je eigen ego op te krikken en het idee te geven dat je wat doet aan de ellende van drinkende kinderen, maar niet heus.

Hier ook 18

En natuurlijk zijn er groepen jongeren jonger dan 18 die drinken, maar het is heel simpel lastiger te krijgen dus wordt er toch minder gedronken op die leeftijd.
Onze dochter ( 20) studeert een jaar in Amerika waar ze dus niet legaal mag drinken. Ze krijgt wel wat alcohol binnen (op feestjes) maar toch minder dan toen ze thuis woonde. Binnenkort wordt ze 21 en daar zijn we ( in US) bij, dus zal je vast zelf iets bestellen die dag ;o)

Beau Ter Ham

Beau Ter Ham

20-03-2011 om 19:33

Dat lijkt mij en prima streven. Van mij mag het wel opgeschroefd worden naar 21.

Ramona

Ik denk dat het voor mijn kinderen weinig effectief is. In het algemeen zijn schokkende beelden niet erg effectief als waarschuwing. Ik denk dat het handiger is om je te verdiepen in de achtergrond van mensen die wel verslaafd zijn en kinderen die teveel drinken. Wat is daar de achtergrond. Het heeft weinig zin om mensen over een kam te scheren.
Het heeft vaak meer met jezelf te maken en je oordeel over de anderen. Zij zouden moeten....

Geen alcohol onder 18!

Hoe duidelijker je bent als ouder, hoe minder kinderen gaan drinken.Dat doen we hier thuis dus ook. Maar dan wordt het wel lastig na 16, want dan mag het toch.... Belachelijk dat we de kennis over de ontwikkeling van hersenen, niet toepassen.
Daarom geen alchohol onder de 18!!

Identificatie

In veel delen van de VS moet IEDEREEN die alcohol bestelt zich identificeren. Ook als je er uit ziet als 60. Ik vind het op zich een prima systeem, het voorkomt een hoop gedoe over 'die wel/die niet'.
(En ja, er lopen ook heel veel moeders rond die jonger dan 21 zijn en één of meer kinderen hebben).

Van mij mag de leeftijd ook omhoog. Liever naar 21. En dan vooral uitleggen, uitleggen, uitleggen WAAROM je beter niet op je 16e jezelf kunt klemdrinken (of een enkel glaasje nemen). Gewoon, omdat alcohol ook met mate als je hersenen nog in de groei zijn slecht is.

En gewoon de breezers de winkel weer uit. Stoppen met d efabricage. Wat is dat voor onzingedoe, alcohol die zo zoet is dat je de alcohol niet meer proeft? Geen wonder dat je je dan makkelijk overdrinkt.

Ik mocht overigens zelf vanaf ongeveer een jaar of 12 af en toe een slokje wijn proeven. Niet dat ik het lekker vond, dat kwam pas na mijn 20e geloof ik.
Het Spaanse concept, wijn bij een maaltijd, trekt mij wel. Als je eet, dan drink je vanzelf minder.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.