Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Kuifje

Kuifje

19-03-2014 om 13:31

Leeftijdsbegrenzing games en vriendjes

Als je je eigen kinderen toestaat om games (GTA, Black ops e.d.) te spelen die nog duidelijk boven hun leeftijd zijn, wat doe je dan als er vriendjes komen die van dezelfde leeftijd zijn. Mogen die de games dan ook meespelen of alleen meekijken, of worden de games dan uberhaupt niet gespeeld? Of overleg je dat vooraf met de ouders van het vriendje of vriendinnetje?

Angela67

Angela67

19-03-2014 om 13:33

overleggen

zeker overleggen. en je kinderen dat ook zelf duidelijk uitleggen zodat er respect over en weer is (en die andere kinderen niet als watjes worden gezien . . . of dat er niet afgesproken wordt omdat die kinderen niet mee zouden mogen doen ..)
gr Angela

minimaal overleggen

Ik zou nooit zonder overleg vriendjes mee laten spelen en/of kijken. Zou ook not amused zijn als mijn zoon (bijna 11) elders zomaar GTA kon spelen. Maar ws zou ik zeggen dat ze lekker moeten gaan voetballen

alleen meekijken?

Daar doen wij sowieso nooit aan. Leuk voor zo'n vriendje... Of je speelt samen (of om de beurt) of je speelt niet. Spelletjes die bedoeld zijn voor oudere kinderen zou ik zelf trouwens niet laten spelen als er vriendjes zijn.

vlinder72

vlinder72

19-03-2014 om 13:54

Nee

Mijn kinderen mogen geen agressieve computerspelletjes spelen dus die hebben wij niet in huis maar ze mogen wel films kijken zoals De Hobbit en Lord of the Rings. Ik zal zo'n film nooit opzetten als er vriendjes zijn. Ik weet namelijk niet of ze daar wel tegen kunnen. Ik weet niet hoe hun ouders daarover denken.

Melle

Melle

19-03-2014 om 13:54

Op papier

Ik denk dat mijn voornemen is om dat in overleg te doen, maar ik merk dat ik daar in de praktijk een stuk soepeler mee omga. Mijn jongste (12) speelt 'n spel dat 16+ is en ik heb geen idee of hij dat ook doet als hij vriendjes te spelen heeft. En ondanks dat wij GTA zelf niet hebben of spelen (omdat ik stukjes van het spel niet geschikt vind voor mijn kinderen) zou ik het geen echt probleem vinden als hij er ergens anders een keer wat van ziet.

Jaina

Jaina

19-03-2014 om 15:55

Nee

Ik beslis wel eens dat mijn kinderen een film mogen zien of een spel mogen spelen waar ze officieel nog te jong voor zijn. Als er vriendjes komen spelen dan houden we ons echter aan de leeftijdsindicatie. Ik vind het niet fatsoenlijk om kinderen spellen te laten spelen die ze thuis (nog) niet mogen spelen. Mocht ik zeker weten dat ze thuis dat spel ook mogen spelen dan is het uiteraard een ander verhaal. Als ik het niet zeker weet dan mag het gewoon niet. We hebben hier meer dan genoeg alternatieven in huis die wel geschikt zijn op jongere leeftijd dus het is niet alsof ze zich hoeven te vervelen.

overleggen

Altijd even overleggen. Mijn zoon heeft als achtjarige wel eens Call of duty gespeeld bij een vriendje, dat vind ik echt niet nodig. Mijn andere zoon (toen 9) keek bij een logeerde bij een vriendje met puberzussen en keek daar 12+ films met seksscenes die op zich niet schokkend zijn, maar waarvan ik liever niet wil dat mijn 9-jarige dat ziet.

Ik kan me voorstellen dat er ook ouders zijn die daar pislink om zouden worden. Bijvoorbeeld omdat het kind bij het vriendje de schijn nog wel op kan houden, maar thuis niet meer durft te slapen van alle enge beelden. Of met een vocabulaire thuiskomt die je niet geschikt acht voor je kind.

Mijn kinderen mochten bijvoorbeeld wel de 12+ Harry Potterfilms kijken toen ze 7 waren omdat ze ze leuk vonden en echt niet te eng. Maar die zou ik nooit zomaar opzetten als er andere kinderen bij zouden zijn. Al was het maar dat mij het slaapgebrek van de ouders vanwege hun nachtmerriënde kind niet aangerekend kan worden.

skik

Kuifje

Kuifje

19-03-2014 om 22:23

Fijn

Onze 9 jarige heeft afgelopen week bij iemand gespeeld (waar hij nog nooit gespeeld had) en heeft daar GTA gespeeld. Nu zal hij daar niet onmiddellijk trauma's van oplopen, maar ik vond het heel wonderlijk dat ze hem daar een 18+ hadden laten spelen. Ze kunnen onze zoon toch helemaal niet inschatten?
Zoiets als skik zegt; hij lijkt heel stoer, maar films met echte mensen vind hij al snel heel erg eng (bijv Home Alone is al te spannend).

Ik ben blij dat het niet gangbaar is. Als het nou vrienden zijn van een jaar of 13/14 die allemaal bij elkaar GTA of CoD spelen, dan weet je dat wel en ga je niet meer bij de ouders na. Maar ik had hem nog nooit over GTA gehoord of vriendjes die dat thuis hadden.

Komt overigens nog bij dat ze vooraf gezegd hadden dat ze even een boodschap zouden doen en dat de kinderen dan alleen thuis zouden zijn, en onze zoon vertelde na afloop dat ze zo lang wegbleven en dat kwam doordat ze ook nog even bij opa & oma op de koffie waren gegaan.

Bedankt voor de reacties!

oeps-moment

Gelukkig is dit forum anoniem dus de nu volgende pek en veren zijn alleen virtueel (en de jeugdbeschermers vinden ons ook niet direct), maar hoewel mijn oudste dus nog geen 9 is, hebben wij GTA in huis. Sint (mijn partner) had een Playstation in de zak gestopt met GTA en nog meer van dat fraais (ook Michael Jackson- the Experience trouwens, daar is dan weer weinig op aan te merken). Nee, over de aard van de spellen was geen overleg geweest.

Vader en kinderen spelen hier dus af en toe GTA 5. Ik moet zeggen: nooit klinkt er in huis zo'n bulderend gelach als wanneer ze dat spel spelen. Ik speel niet, want ik ben motorisch uitgedaagd en heb er het geduld niet voor. Dochter (5, het wordt almaar erger) wil ook meespelen, maar mist de handigheid dus is het na een tijdje zat.

Enfin, onlangs had zoon een vriendje te spelen en pas nadat ik - na aandringen - toestemming had gegeven bedacht ik mij dat het handiger geweest was om eerst even met de moeder te overleggen. Ik gokte er maar op dat het geen probleem zou zijn, en dat was het inderdaad niet, maar handig was het niet. Wijze les dus: algeheel GTA (etc) verbod voor als er vriendjes komen spelen tenzij de ouder vooraf expliciet toestemming heeft gegeven.

Dit is overigens een mooi voorbeeld van iets waarvan ik niet wil dat dat in een of ander GGD-dossier terechtkomt. Want ik mag dan wel weten dat mijn zoon de zachtmoedigheid zelve is, maar als hij later in een boze puberbui ergens een deuk in trapt o.i.d. en hij heeft eerder desgevraagd opgegeven dat hij GTA5 zo'n leuk spel vindt, dan zijn de conclusies snel getrokken.

Groeten,

Temet

Mooi Temet

Ik ken heel GTA niet (dacht dat het een racespelletje zou zijn, nou blijkbaar niet dus), maar leuke post Temet. Zou mij ook zomaar kunnen gebeuren.

Als zou mijn zoon mij wel terecht wijzen. Zo kochten wij ooit Chicken Riot voor op de Wii voor 'm. Eigenlijk een simpel onschuldig kippen schietspel, maar zoon (toen 6) dacht daar heel anders over. "Die arme kipjes.. da's toch zielig??". Heeft het vervolgens nooit gespeeld.

Evanlyn

Evanlyn

19-03-2014 om 22:51

hier geen GTA

Maar ze bleven natuurlijk wel zeuren.Toen ik nogmaals uitlegde waarom ik niet wilde dat ze dat speelden, kwam er een diepe zucht. "Mam, wat denk je dan dat ik de hele tijd bij Pietje thuis doe?"

Zo, is die vriendschap ook weer ontraadseld.

bibi63

bibi63

19-03-2014 om 23:08

Dat geldt voor meer dingen

Als kinderen jonger zijn: wat mogen ze wel of niet wbt buitenspelen, hoe ver, toezicht enz. Het ene kind kan en/ of mag dat eerder, meer, verder, zelfstandiger, dan het andere kind.
Bij zo n spel is dat mss iets anders omdat er een duidelijke leeftijdsindicatie bij staat, maar hoe doe je dat met bijv TV? Of wat mag er wel of niet gesnoept worden? Enz enz enz. Ik zou me er niet zo druk over maken. Als 'kind-uitlenende' ouder moet je dat dan maar aangeven.
Gr. Bibi

creabea

creabea

19-03-2014 om 23:10

planten vs. zombies

Overleggen lijkt me verstandig, zeker als als de leeftijdsaanduiding flink over de leeftijd van de kinderen heen gaat. (12+ voor 6-7 jarigen, of 16+ voor 10-jarigen) Ik zou ook niet blij zijn als mijn 7-jarige bij een vriendje Harry Potter deel 3 zou kijken, of LotR. Het is voor kinderen van een ander toch lastig inschatten of ze het eng gaan vinden of niet. Dat is het zowiezo wel, want we hebben hier ook wel eens kinderen gehad die Thomas Trein verschrikkelijk eng vonden, dat bedenk je toch ook niet

Nu moet ik zeggen dat wij ook wel eens een foutje hebben begaan op dat gebied hoor.... de kinderen hier spelen graag planten vs. zombies, hartstikke grappig spelletje, vriendjes in de kleuterleeftijd vinden het ook schitterend. Er is echt niks engs aan, zou je denken (voor wie het niet kent: je moet je huis verdedigen tegen zombies, door planten te poten, het geheel is uitgevoerd in een grappige tekenfilmstijl). Toch hadden we een keer een moeder met een kindje dat sinds ze dat spelletje zelf ook in huis hadden niet meer kon slapen 's nachts....ze was bang dat er zombies in de tuin kwamen en zij hadden niet van die planten als in het spel. Bleek het spel wel degelijk een 12+ aanduiding te hebben (oeps!)

Hanne.

Hanne.

20-03-2014 om 09:11

aangeven

Waarom zou je als 'uitlende' ouder moeten aangeven dat je het niet goed vindt dat je kind dingen doet die duidelijk niet voor de leeftijd bedoeld zijn.

Dat er tussen ouders verschillen zijn is absoluut waar, maar kan je verwachten dat je als ouder van een 8 jarige actief gaat melden dat het kind geen 18+ spelen mag spelen? Ik zou zelf nieteens bedacht hebben dat een ander kind dergelijke dingen speelt. Als 'inlenende' ouder kan je wel bedenken dat niet iedereen dat waardeert.

Natuurlijk zitten er verschillen tussen ouders, maar de vraag is wat je kan verwachten. Als ik mijn 1 jarige bij iemand laat spelen meld ik niet dat ze geen cola mag hebben omdat ik simpelweg niet bedenk dat iemand dat zou serveren. Bij mijn 8 jarige zou ik het niet heel raar vinden als hij dat geserveerd krijgt. Als ik het dan echt niet wil zou ik het wel melden.

Voor mij is een 18+ spel voor een 8 jarige het zelfde als cola voor een 1 jarige.

Jaina

Jaina

20-03-2014 om 09:12

Bibi

Hoe moet ik nu weten dat ze bij ouder X thuis bijvoorbeeld GTA mogen spelen? Dat kan ik me toch niet bedenken. Als ik het zou weten dan zou ik uiteraard wel tegen ouder X zeggen dat ik liever niet wil dat mijn kind dit speelt. Als ik het niet weet kan ik moeilijk een hele lijst opnoemen van zaken die ik liever niet heb voor het geval dat. Er zijn zoveel van die spelletjes en films.
Ik vind dat de gastouder de verantwoordelijkheid heeft om in de gaten te houden wat wel en niet kan. Spellen en films hebben een leeftijdsgrens dus dat is wel heel makkelijk om je aan te houden. Ik snap ook niet zo de noodzaak dat ze perse op die middag dat ene spel gaan spelen. Er zijn ongetwijfeld meer dan genoeg andere spellen beschikbaar die ze kunnen spelen.
Sowieso zou ik met gastkinderen wat voorzichtig zijn wat de grenzen betreft. Als mijn 4 jarige al buiten mag spelen dan zou ik er niet zonder meer vanuit gaan dat elke 4 jarige het mag.
Je kan je natuurlijk eens een keer vergissen en iets toestaan wat de andere oudere liever niet had. Tenslotte staan inderdaad niet overal leeftijdsgrenzen op. Maar als die er op staan waarom zou je er dan niet aan houden als het andermans kinderen betreft? Tenzij je uiteraard weet dat ze dit ook mogen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-03-2014 om 09:22

O ja

Mijn 5-jarige heeft op zijn tablet een spelletje waar hij zombies doodschiet. Een soort variant op angry birds. Niet bepaald voor hem geschikt, maar zijn 11-jarige zus heeft het ook en daar heeft hij het van gezien. Om ruzie te voorkomen staat het nu ook op zijn tablet. Toen er laatst een kleutervriendje kwam spelen hebben ze eerst even een half uurtje zombies gekilled en zijn daarna met de lego gegaan.
Gelukkig was het een vader die het vriendje kwam halen, die vond het niet zo'n punt. Maar we hebben nu wel de afspraak dat de zombies alleen mogen als er geen kleintjes in huis zijn.

Wij hebben bij dochter altijd goed gekeken naar leeftijdsaanduidingen, ook omdat zij een enorm watje is en nog steeds nachtmerries krijgt van enge films. Maar zoon kijkt wel al jaren met zijn zus mee en is dus veel geharder. Ik ben bij hem uberhaubt veel minder pedagogisch verantwoord bezig

herkenbaar

Bang worden van spelletjes over zombies, dat zouden die van mij (5 en 8) ook hebben hoor!
Dus pas daar zeker mee op, want vooral van mijn jongste (overdag heel stoer) zou je het niet verwachten, maar zodra het donkerder wordt is meneertje doodsbang voor spoken, monsters en mummies, en zombies zouden zomaar aan het rijtje toegevoegd kunnen worden...

creabea

creabea

20-03-2014 om 09:44

soms geven we wel beperkingen aan

Hier een zoon van 8 die een vriendje heeft waar onbeperkt gecomputerd mag worden en waar er niet echt gelet wordt op leeftijdsaanduidingen (vriendje heeft alle enge films al gezien!). Mijn man haalde zoon daar een keer op van het speelafspraakje en trof twee totaal opgefokte kinderen aan, die al 3,5 uur hadden zitten WII-en. Een andere keer raakten de twee vriendjes ook al slaags met elkaar na een paar uur (op zich nog tamelijk onschuldige) vechtspelletjes spelen, toen ik zoon kwam afhalen. Zoon ging op een gegeven moment ook bij elke gelegenheid daar spelen, vanwege het computeren. Toen hebben we wel die ouders laten weten dat het computeren wat ons betreft iets minder mag. Dat begrepen ze best wel en nu spelen ze daar ook wel eens met iets anders.

Ter compensatie gaan zoon en dat vriendje bij ons thuis vrijwel nooit achter de computer

Rafelkap

Rafelkap

20-03-2014 om 11:00

creabea

Oeps, plants vd zombies voor 12 +. Mijn zoon van net 9 vindt dit ook erg leuk. Nooit op gelet.. Ook ik heb mijn zoon een keer opgehaald na 3-4 uur gamen. De volgende keer ga ik ook maar vragen of het wat minder kan, want mijn zoon wordt er heel vervelend van.

Nadeel van thuis 'strengere'regels voor de ipad (geen WII of ander electronisch spelletje) is dat zoon helemaal los gaat bij een vriendje.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

20-03-2014 om 13:14

ik vind

dat je als ouders de norm zou moeten aanhouden; dus de leeftijd die op de spelletjes staat. Als je zelf vind dat jouw zoon of dochter dat wel van 18+ mag, dan vind ik dat je overleggen moet met ouders of het spelletje op het moment dat anderen komen spelen, verbieden.
Maar mijn ervaring is ook dat ouders dat niet doen. Ik ben zo'n moeder die spelletjes van 18+ verbied en ervan baal dat hij dat ergens anders wel mag. Dat gaat dan vaak zo ver dat ze liever bij vriendje spelen, want daar mag het wel. Ik vind dat persoonlijk heel vervelend; eigenlijk zou ik het liefst willen dat geen enkele kind dat dan mag ☺. Maar ja... wie ben ik heh?

Ieder kind is anders. Ik heb een zoon waarvan ik altijd erg bang ben geweest dat hij snel bij de groep kinderen zou horen die het moeilijk vind zijn agressie te beteugelen. Dus vind ik het ook belangrijk dat hij er niet te veel mee geconfronteerd wordt, want je kent de uitwerking. Andere ouders gaan daar dan zonder overleg dwars doorheen. Ik kan me best voorstellen dat je, als je een kind hebt die wat rustiger/gemakkelijker is, er minder moeite mee hebt. Maar houdt rekening met andermans waarden en normen.

Dalarna

Dalarna

20-03-2014 om 17:22

Dendy

"Om ruzie te voorkomen staat het nu ook op zijn tablet."

Vind je dat werkelijk een goed argument en ga je dat de komende 10 jaar ook zo doen? "Mam: zij mag wel uit, ik nog niet?"

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-03-2014 om 17:55

Dalarna

Lol.
Om de vrede hier te bewaren vind ik dat een goed argument
Onze tweede mag sowieso een heleboel eerder dan zijn grote zus. Bij dochter had ik nog opvoedkundige principes enzo. Tegenwoordig maak ik me minder druk.
Ik vond die zombies niet de moeite waard om me druk over te maken.

bibi63

bibi63

20-03-2014 om 21:09

jullie hebben wel gelijk

En 18+ spelletjes e.d. zijn hier nooit aan de orde geweest, laat staan op jonge leeftijd.
Maar toch vond ik dat best lastig. Er zijn natuurlijk leeftijden waar e.e.a. volkomen duidelijk is, maar vooral de leeftijd vanaf een jaar of 8.... Voor de 1 is iets (al) volstrekt normaal en geen probleem, maar voor de ander dan weer niet (om wat voor reden dan ook).
Gr. Bibi

Met Hanne eens

"Waarom zou je als 'uitlende' ouder moeten aangeven dat je het niet goed vindt dat je kind dingen doet die duidelijk niet voor de leeftijd bedoeld zijn."

Je meldt tenslotte ook niet vooraf dat je basisschoolkind geen alcohol of sigaretten mag. Je mag verwachten dat ouders de vriendjes van hun kinderen conform hun leeftijd behandelen. Dat ze kleuters niet een uur alleen thuis laten om even boodschappen te gaan doen, dat basisschoolkinderen niet zonder toezicht met messen of vuur spelen en dat kinderen spelletjes spelen waarvan de leeftijdsaanduiding jaren verder ligt.

Ik vraag de ouders van vriendjes van zoons (10) nog of ze er bezwaar tegen hebben dat ze even een half uurtje alleen thuis zijn. En als ze 12+ films willen kijken vraag ik ook of ze dat goed vinden. Zo niet, dan doen we het niet.

skik

Net zoals Skik.

"Je mag verwachten dat ouders de vriendjes van hun kinderen conform hun leeftijd behandelen".

Helemaal mee eens. Bij twijfel of iets wel kan of niet, gewoon niet doen. Is toch niet zo moeilijk?

Meike

Meike

22-03-2014 om 15:12

Temet hier ook!

Super rea van Temet. Ik herken het ook, de bulderen de lach, maar vooral (mijn kind was 11 toen het met GTA kwam) het doorzien wat er allemaal kan en daar vreselijke lol over hebben. Ja, papa speelt soms ook mee, en dan is de slappe lach bij beiden compleet.

Zoon speelt GTA niet om het gewelddadige (dat kan wel, dat zit er echt wel in) maar vooral om de foutjes op te sporen en vooral veel te lachen. Intussen verdient hij vele miljarden aan GTA dollars en geeft daar soms wat van uit om een auto te pimpen. Ik heb nog nooit een overtogen woord gehoord van zoon, dus het kan wel ook al komt er soms vrij grove taal voorbij. Zoon kan daar vreselijk goede en leuke taalgrappen bij maken. Ik geniet soms echt als hij speelt. Let wel hij volgt GTA ook op Youtube om te kijken waar de grappen en foutjes zitten en heeft een hele lijst kanalen (Engels) die hij volgt en kan daar ook weer volledig van in een deuk gaan.

Is hij gewelddadig, in het geheel niet, het is een zeer sociaal en rustig kind wat ruzie etc liever uit de weg gaat.

Mag een vriend het niet spelen? Dan wordt het niet gespeeld, als een vriend het wel speelt en het andere kind kan er in onze ogen niet mee omgaan, dan wordt er ook niet gespeeld.

Meike

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.