Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
09-04-2011 om 07:44
Is laat zindelijk worden erfelijk?
09-04-2011 om 09:39
Verschil
Ik was laat zindelijk, man ook. Oudste was laat zindelijk, maar jongste juist vroeg (beide meisjes) Dus ik weet het niet...
09-04-2011 om 10:05
Ja laat zindelijk worden is erfelijk, maar dat betekent niet dat je kind automatisch laat of vroeg zindelijk wordt omdat de ouders dat waren, maar dart de kans erop groter is.
Zindelijk worden is gerelateerd aan de rijping van het zenuwstelsel en de sensomotorische ontwikkeling van het kind. Als de ouder daar zich wat later in ontwikkelde heeft het kind ook een verhoogde kans om daar wat later in te zijn, maar dat hoeft dus niet. Andersom kan ook, ouders die vroeg waren en toch een kind waarbij het zenuwstelsel wat langzamer rijpt.
Verder spelen natuurlijk psychisch er aan toe zijn en andere factoren mee.
Groeten Primavera
15-04-2011 om 16:12
Wat is "laat zindelijk"
Wanneer spreek je van "laat zindelijk".
Mijn zoon poepte met 1 jaar al op het potje, maar op zijn 10e is hij aan zijn plasbuis geopereerd omdat hij nog steeds in zijn broek plaste.....(ook overdag!)