Joke
12-12-2011 om 22:49
Kunnen alle agenten dossiers personen inzien?
Hoi ik heb een niet gangbare vraag; kunnen alle politiemedewerkers zomaar het dossier- lees; strafblad- van personen inzien? Ik ben benieuwd of mijn mans verleden, die vroeger ooit een kort tijdje in de gevangenis heeft gezeten voor op een zolder wiet kweken, nog nagetrokken kan worden? Ouder van een van de klasgenoten werkt bij de politie als agent. Ik vind al tijden dat er een paar ouders zijn, waaronder deze die nogal afhoudend doen met spelen met hun kinderen en mijn zoontje. Hij begrijpt er niets van, het is een gevoelig jongetje van 10 jaar. Gisteravond bedacht ik opeens dat dit verleden wel een rol kan spelen.. Iets anders kan ik namelijk niet bedenken. Ik heb ze al eens gevraagd of er iets was, maar daar werd heel ontkennend op gereageerd. Beetje vreemd allemaal. Dus ik wil graag weten of je uberhaubt dit soort gegevens in kunt zien als agent? Wie heeft enig idee?
Joke
Vic
12-12-2011 om 23:01
Hmmm
Ik denk dat vrij veel agenten in die systemen kunnen omdat ze nu eenmaal dingen moeten kunnen nakijken, maar het is verboden om die informatie te gebruiken voor andere doeleinden dan de uitvoering van je werk. Het zou me niets verbazen als daar ontslag op staande voet op staat, dus ik denk niet dat je erachter gaat komen of hij dat inderdaad heeft gedaan.
Belle Époque
13-12-2011 om 00:28
Het zou me niet verbazen
Maar je hebt het over "een paar ouders" die de boot afhouden. Heel sneu voor je zoon, maar misschien kan je beter de eer aan jezelf houden, eventueel (als je zoon vragen heeft) uitleggen dat sommige mensen nou eenmaal zo zijn zonder dat je weet waarom, en hem wijzen op de vele andere mensen/kinderen die er óók zijn en waar hij wel welkom is.
Leuk is anders, maar je kan er verdomd weinig tegen doen...
Kingston
13-12-2011 om 09:29
Wel
ik denk idd dat dat kan. Ik hoor wel eens van een politieagent die wij als cliënt hebben dat hij de vriendjes van dochter screent voor ze bij hem binnen komen. Ik moet daar wel om lachen maar als je er over nadenkt is dat natuurlijk wel erg fout.
Hombre
13-12-2011 om 09:51
Rechter
Er zijn pas nog een rechter en een OvJ voor iets dergelijks veroordeeld:
http://www.depers.nl/binnenland/579026/Rechter-veroordeeld.html
(zijn wel allebei hun baan kwijt)
Ik ken trouwens ook wel van die types waar ik mijn kinderen nooit bij zou laten spelen. Niet omdat ik hun strafblad ken, maar omdat ik wel zo'n donkerbruin vermoeden heb. Dus het zou zomaar aan iets heel anders kunnen liggen.
skik
13-12-2011 om 10:26
Vast wel
Ongetwijfeld zijn er regels wie wat mag inzien, maar ik de praktijk is het vast zo dat iedereen bij de politie makkelijk bij van alles en nog wat kan.
Vroeger werden mijn collega en ik eens 'gestalkt' door een automobilist die ons een tijdje gevolgd had en rond ons kantoor bleef rijden. Collega belde een klant van ons die bij de politie werkte, gaf het nummerbord door en kreeg al snel het adres en telefoonnummer van de eigenaar. Reuze effectief, want na één telefoontje van mijn collega naar de automobilist heeft hij zich nooit meer laten zien. Maar hartstikke fout was het wel.
skik
dirksmama
13-12-2011 om 10:33
Doorvragen
En dan niet bij de agent, maar bij andere ouders die de boot afhouden. Of ouder inschakelen die niet raar naar jullie kijkt en vragen of die eens kan nagaan of er roddels over jullie bestaan.
Ik heb vaker gehoord dat agenten dit soort geintjes uithalen. En het mag niet. Kost ze hun baan.
Tigerfeet
13-12-2011 om 18:31
Volgens mij
Kan niet elke agent zomaar alles inzien, dat ligt aan zijn rang en zijn bevoegdheid
Tigerfeet
Vic
13-12-2011 om 18:49
Goh
Ik heb niet het idee dat het schering en inslag is dat politie-agenten hun bevoegdheden misbruiken om ouders van klasgenootjes te screenen. Op mijn werk ga ik ook met vertrouwelijke informatie om en als er een integriteitsmelding wordt gedaan (dus dat iemand vermoedt dat je je bevoegdheden misbruikt o.i.d.) wordt er altijd een onderzoek gedaan. Dat is heel erg en als je schuldig wordt bevonden heeft dat behoorlijke gevolgen. Wij mogen bovendien alleen maar informatie inzien die we nodig hebben voor ons werk, dus ik mag niet kijken wat mijn buurman verdient zelfs niet als ik er niets mee zou doen.
Gemeente-ambtenaar
13-12-2011 om 21:23
Vic
Het mag niet, maar betekent dat dan ook dat je dat ook niet kan.
Ik mag op mijn werk in de GBA kijken en heb een contract ondertekend waarin staat dat ik dit alleen beroepsmatig mag doen. Maar er is niemand die mij kan tegenhouden als ik het doopceel van een roemrucht persoon bij ons in de gemeente, die de ene na de andere relatie erop na houdt en kinderen van 5 verschillende mannen heeft, licht.
Dat kan hier dus wel spelen. Dus ja Joke dat zou waarschijnlijk wel kunnen, maar wat doe je eraan?
Vic
13-12-2011 om 21:37
Gemeente-ambtenaar
Volgens mij kan ik het niet (nooit geprobeerd), maar dat is niet echt relevant. Ik weet niet hoe het bij jullie gaat maar bij ons wordt grote waarde gehecht aan integriteit. Ik kan me zo voorstellen dat dat bij de politie ook zo is (en misschien nog wel meer). Maar goed, rotte appels heb je altijd. Als je echt vermoedt dat die persoon jouw gegevens heeft ingezien en rondgebazuind, zou je dat kunnen melden bij de politie.
Joke
13-12-2011 om 22:42
Kan er niets mee
Dank voor jullie reacties. Ik weet dat ik er weinig mee kan, als het zo is, behalve mijn zoon weerbaarder maken. Toch geeft het me een vervelend gevoel. Er is iets maar je weet niet wat. Mijn zoon heeft hier best veel last van, is er verdrietig om ook. Het hele gedoe met justitie rondom mijn man, wat alweer 15 jaar geleden speelde, al voor onze relatie. Hij baalt hier nu ook van, het was destijds een misstap, het leek zo onschuldig, samen met een vriend wat bijverdienen op zolder. Ik zit er zelf niet meer mee, meer wat nu nog de consequenties in zo'n dorpje kunnen zijn. Wij komen oorspronkelijk uit een stad in het westen van het land.
We zijn gewoon een doorsnee gezin, werken beiden hard in de zorg, zijn verder veel thuis met de kinderen, die rustig en beschaafd zijn. En nee, we blowen ook niet.
Dus er moet iets spelen wat we niet weten. Ik heb al eens aan ouders waar we leuk mee omgaan,gevraagd of zij iets wisten, of er een roddel speelde, maar dat wisten ze niet. Maar het geeft me een onbehagelijk gevoel hier. In denk ook dat er in dorpen veel meer wordt geroddeld als in een stad en het veel 'zwaarder' weegt. Ik denk ook niet dat het nog 'goed' komt als je die naam eenmaal hebt. Dan moet je hier wel heel prettig en graag wonen om dat naast je neer te kunnen leggen denk ik.
Joke
Chippie
13-12-2011 om 22:59
Gemeenteambtenaar
Maar in het GBA staan toch niet de meest spannende gegevens? De ambtenaren van de Sociale Dienst weten alles van je: je inkomen, welke auto je rijdt, schulden, etc. Maar daar is heel duidelijk afgesproken dat men je als gemeenteambtenaar kan volgen (je kunt zien welke info over welke mensen wordt opgevraagd) en als je mensen volgt waarvoor geen opdracht/aanleiding is (bv je buurman) je ontslag op staande voet krijgt. Schriftelijk bevestigd. Ik heb zo'n gevoel dat er dus niet zomaar gezocht kan werken. Bovendien kunnen maar een paar gemeentemensen in dat systeem, gemeentemensen die niets hebben te zoeken kunnen er ook niet in.
Tirza G.
13-12-2011 om 23:37
O, roddel
Ach lieverd, dat hoeft helemaal niks te maken te hebben met het verleden van je man. Import uit het westen, beiden werken, vader veel thuis: genoeg reden voor roddelaars om van álles over te vinden. Je bent 'gewoon' een vreemde eend in de bijt.
Tirza
Gemeente-ambtenaar
14-12-2011 om 12:26
Chippie
Dat laatste vind ik nog best wel meevallen. En bovendien heb je altijd van die grensgevallen die niet direct professioneel met die gegevens aan de slag moeten maar die uit efficiency-overwegingen er wel in mogen kijken. Ik ben zo iemand. En ik kan best veel opzoeken van mensen. Maar toegegeven, er zijn altijd nog interessantere databases te verzinnen.
Puck
14-12-2011 om 16:27
Joke
Zoals iemand al zei hoeft het helemaal niets met het verleden van je man te maken te hebben, maar kan het zoveel andere oorzaken hebben of misschien heeft het helemaal geen oorzaak en zie jij dingen die in werkelijkheid helemaal niet zo zijn. Ik snap dat je het je heel erg aantrekt, maar zou het ook nog kunnen zijn dat je zo gefocust hierop bent dat je alles uitvergroot?
Ef
14-12-2011 om 21:29
Ja hoor, herkenbaar.
Julie zijn import, dat is het vast. ik heb er in dit dorp ook in meer of mindere mate last van. Mij boeit het niet zo, ik heb hier mijn vriendinnen, waarvan de meesten ook import zijn. Voor mijn kinderen is het soms vervelend.
Mijn schoonzus, geen import, legde uit: Ze hebben niet bij je op school gezeten of in de kerk, hun moeder kent jou moeder niet, ze hebben geen verleden met je, dus dat is een beetje eng, en raar, en vreemd.
Joke
15-12-2011 om 22:35
Maar toch
vind ik het daardoor niet leuk wonen meer.
Ik ben tolerantie gewend, en open staan voor andere mensen. In de stad vond ik, en mijn buren en vrienden het altijd wel interessant als er nieuwe bewoners kwamen. Vaak ook leuk, en de nieuwkomers waardeerden het ook als we ons voorstelden, of samen op de stoep een drankje dronken in de zomer. Hier is dat ab-so-luut niet zo. Mijn kinderen vinden het echt niet leuk dat we zo argwanend behandeld worden. Ook al wonen we er al een aantal jaar. Het is trouwens zo dat die ouder agent, zelf ook uit de stad komt, zij zijn dus ook import. Toch heb ik het donkerbruin vermoeden dat we 'gecheckt'zijn, vanwege de negatieve reacties op mijn kind. Ook mogen ze hier niet logeren, bij een verjaardagspartijtje, bij het slaapfeestje. En nog een paar kinderen mochten niet, vrienden van dat stel. En dat mocht wel op partijtjes van andee klasgenootjes.. Kortom, ik vind het hier gewoon niet lekker wonen meer. Maar zelf als het niet zo is, dat het niet persoonlijk is, vind ik het feit dat je omdat je import bent,heel raar, dat je 'eng' bent, of gemeden moet worden. Bah, wat een mentaliteit. Ben ik wel geschikt voor zo'n klein dorp?