Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Margriet*

Margriet*

14-04-2013 om 22:32

Ach

Zo'n 8 jaar komen OKC/CJG medewerkers voor de gehoortest bij Amsterdamse netgeborene thuis. Denk je nu echt dat ze dan hun voelsprieten uit hebben staan (net als de kraamhulp/verloskundige....). Zij kunnen ook al jaren zorgmeldingen doen.
Weer een rel om niets.... (zeker op de wijze waarop Darkhorse het brengt)

Leen13

Leen13

14-04-2013 om 23:48 Topicstarter

Margriet

Ik snap dat je hier tegenwicht wil bieden. Maar het ontkennen van door ouders ervaren problemen met de jeugdhulpverlening gaat niet helpen. Ik voel me nog steeds onveilig als ik Amsterdam binnenkom.

Premadam

Premadam

15-04-2013 om 02:17

Onverwacht huisbezoek na geboorte

Amsterdam vijf jaar geleden:

Mijn kind was onverwacht veel te vroeg in het ziekenhuis geboren en moest daar natuurlijk nog een heel lange tijd blijven. Ik een paar dagen (spoedkeizersnee). En man was natuurlijk ook zoveel mogelijk bij ons in het ziekenhuis.

Thuis kwam er in de tussentijd een verontwaardigd bericht op de voicemail. Iemand van het consultatiebureau was langsgeweest voor de hielprik maar er werd niet open gedaan!

Tja. Kennelijk was het consultatiebureau via de geboorteaangifte automatisch op de hoogte gebracht en wilden ze toen automatisch onaangekondigd langskomen. Ik vond dit zo'n afschuwelijk idee: dat zomaar onverwacht medewerkers van het consultatiebureau aanbellen, nota bene in de kraamtijd net nadat er een baby is geboren! Een enorme inbreuk op de privacy en ook ronduit onbeschoft. Bel van te voren even op, vraag wanneer het uitkomt en maak een afspraak.

Dit zag ik als het enige voordeel van de ziekenhuisbevalling: dat we dat onverwachte bezoek van het consultatiebureau waren misgelopen!

Overigens was man toen nog zo beleefd om tussen alles door het consultatiebureau op te bellen om uit te leggen wat er aan de hand was. Maar het consultatiebureau was steeds onbereikbaar en de boodschap kwam kennelijk niet goed door want iedere keer stonden ze weer verontwaardigd op onze voicemail! Brrr.

Alsof het consultatiebureau anders nooit met premature bevallingen te maken heeft?! Ik snapte er niets van...

Dit onverwachte bezoek is kennelijk al heel lang standaardpraktijk. En ja, natuurlijk kijken ze vast ook of het huis schoon en leuk ingericht is, of de standaarduitrusting voor de baby aanwezig is en of de ouders zich normaal gedragen... Dat maakt het juist zo onaangenaam. Lig je daar in je kraambed bij te komen, moet je je ook nog zorgen maken of het huis wel netjes genoeg is voor onverwachte controle door het consultatiebureau.

De huisarts belde ook op. Die was door het ziekenhuis op de hoogte gebracht. Hij toonde zich aangedaan, betrokken: "wat lees ik nou, wat is er nou gebeurd, ik had je laatst nog gezien en nu dit..." Dat voelde juist fijn, oprecht, bezorgd, betrokken. En het toont ook het belang van de huisarts boven die van het consultatiebureau. De huisarts is het eerste aanspreekpunt voor medische zaken.

Wat mij betreft gaat het geld voor de consultatiebureaus naar de huisartens en doen die voortaan het prikken, meten, wegen en testen.

marjanne

marjanne

15-04-2013 om 21:38

Nounou annej

wat een argwaan
De GGD wil wel bellen om te melden wanneer ze komen voor de hielprik, maar krijgt van de meeste gemeentes niet het telefoonnummer van het gezin in kader van de wet op privacy
Ik werk al jaren in de kraamzorg, en het is echt niet zo dat 'wij' of de GGD controleren. Als je dat zo ervaart is dat iets bij jou. Het beroerde is dat je dingen ziet, of je nou wil of niet
Ik heb een aantal maal meegemaakt dat het helemaal mis was in een gezin en signaleren en melden doe je niet voor je lol

Leen13

Leen13

15-04-2013 om 22:21 Topicstarter

Marjanne

Ik geloof direct dat jij zelf alleen meldt als er echt zaken fout zijn, overigens wat is er dan fout? Het probleem is natuurlijk dat iedereen een melding kan doen, ook al is er een misverstand of onbegrip of een cultureel onbegrepen dingetje. En, zonder te weten wat een drama dat is voor een gezin. Het risico dat dat jou treft wordt steeds groter, hoe meer mensen aangezet worden te melden. Maar fijn om te horen dat jij dat zelf niet doet.

Fiorucci

Fiorucci

16-04-2013 om 07:30

Marjanne

Als men geen telnummer heeft, stuurt men een kaartje met een aankondiging. Het is niet zo moeilijk hoor....

Tijgeroog

Tijgeroog

16-04-2013 om 09:02

Kaartje sturen?

Ja, laten we het allemaal nog omslachtiger maken. Dan moet er dus iemand kaartjes gaan maken, die moeten bezorgd worden, en wel snel, want die hielprik is na drie dagen en dan moet het kaartje er natuurlijk al zijn, ook als het kind op vrijdagavond is geboren. Bovendien ben je op die derde dag meestal toch wel thuis.
Nu kreeg ik van de kraamverzorgster te horen dat morgen/vandaag iemand de hielprik en orentest komt doen, dus het is niet onaangekondigd. De bel gaat, mevrouw loopt rechtstreeks naar de kamer waar de baby is, dus ziet maar een heel klein stukje van het huis, feliciteert je, doet de testen en staat tien minuten later weer buiten.
Mocht je toch niet thuis zijn kun je altijd nog een procedure met bellen of briefjes starten.

Fiorucci

Fiorucci

16-04-2013 om 12:49

Tijgeroog

Hier werd de hielprik door de verloskundige/huisarts gedaan, die toch op controle komt, de derde dag. Voor het eerste bezoek van het cb kreeg je een kaartje thuis.

marjanne

marjanne

16-04-2013 om 14:26

Bellen is het handigst

Ben het met tijgeroog eens
Wie er prikt is per regio verschillend
Hoe omslachtig wil je het hebben met briefjes en post? Alles wordt pas in gang gezet na aangifte (of melding door kraamzorg of verlosk bij de gemeente) en moet tussen de 4e en de 7e dag gedaan worden (weekend gebeurt er niks) Degene die de hielprik/ gehoortest doet is in veel gevallen niet eens je eigen wijkverpleegkundige.
Ik (met heel veel ervaring in verschillende 'wijken' ) begrijp het wantrouwen niet
trouwens onverwacht......je weet dat het tussen dag 4 en 7 gebeurt (maar ik heb ook liever dat ze even bellen van te voren)

Tsjongejonge

Het lijkt me goed om ouders erop te wijzen dat ze dit bezoek mogen afslaan en dat het, als je er wel mee instemt, op je qui vive moet zijn over hoe je over komt. Maar Darkhorse slaat door.

"Deze Ouder-Kindadviseurs zijn JEUGDZORGWERKERS. Hun werkwijze kennende; liegen, manipuleren en intimideren is de kans groot dat uw pasgeborene uithuis wordt geplaatst (en de rest van de kinderen), vanwege de volgens hen 'ernstige omtwikkelingsbedreiging'."

De kans is groot dat uw pasgeborene uit huis wordt geplaatst zeggen ze dus. Groot? Ik weet niet wat zij groot noemen, ikzelf vind een kans van 50% of meer groot, maar laten we het voorzichtig nemen en uitgaan van 20%. Er worden in Amsterdam 11.000 kinderen per jaar geboren. Als 10% daarvan uit huis geplaatst wordt, samen met nog wat broertjes of zusjes, zit je zo aan de 2500 kinderen per jaar. Waar gaat Jeugdzorg die allemaal laten dan?

Ik vind dat Darkhorse ten eerste hetzelfde doet als waar ze Jeugdzorg van beschuldigen: vooroordelen, aannames en overdrijving. En daarmee schiet Darkhorse in mijn ogen zijn (op zich goede) doel voorbij. Ik ben geen Jeugdzorgfan, maar ook geen Darkhorsefan.

skik

even anno

even anno

16-04-2013 om 19:09

Skik

Ik ben even zo brutaal geweest je opmerking mee te nemen naar het onderwerp hieronder.

Even anno

Is goed hoor!

skik

+ Brunette +

+ Brunette +

16-04-2013 om 22:55

Privacywet

Kan een zwangere niet van tevoren een verklaring tekenen waarin ze de verloskundigepraktijk of het ziekenhuis toestemming geeft haar telefoonnummer door te geven aan de hielprikmensen?

Wat is er nou weer tegen de hielprik?

Daar kan toch niemand wat op tegen hebben? Die mensen komen alleen maar het prikje geven en bloed af nemen en zijn meteen weer weg.

Fred de Velde

Fred de Velde

16-04-2013 om 23:35

Ik ben het met je eens marjanne,

Ik ben het met je eens marjanne, (om even tegenwicht te bieden aan alles wat je ongetwijfeld over je heen gaan krijgen)

Pasgeboren baby's zijn hulpeloze wezentjes, en niet iedere ouder kan of wil daar goed mee om gaan. Als de kraamzorg ziet dat er geen veilige omgeving is vind ik het goed dat ze melding ervan maken.

Dat er op sommige meldingen niet adequaat gereageerd is doet daar niks aan af. De medische stand blundert ook wel eens, en soms blunderen ze grof. Maar dat is géén reden om maar niet naar de dokter te gaan als je iets ziet wat je zorgen baart.

Maar verder zal ik niet teveel reageren, want het is toch zinloos.

Fred de Velde

Fred de Velde

16-04-2013 om 23:38

Correctie.

"Als de kraamzorg ziet dat er geen veilige omgeving is vind ik het goed dat ze melding ervan maken. "

Correctie: Als kraamzorg redenen heeft om te denken dat er geen veilige omgeving is vind ik het goed dat ze melding ervan maken.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

17-04-2013 om 20:17

Zucht

Reageren is inderdaad zinloos, maar ik wilde toch even melden dat ik het eens ben met Fred. Een pasgeborene kan niet voor zichzelf opkomen. Helemaal niet verkeerd als er gecheckt wordt of het kindje geen gevaar loopt. Ik weet trouwens uit betrouwbare bron (namelijk een wijkverpleegkundige) dat er bij sommige gezinnen inderdaad veel beter rondgekeken wordt dan bij andere. Deze wvp vertelde dat de hielprikprocedure een manier is om bij zorgmijdende jonge ouders met een hoog risicoprofiel om een hoekje te kijken en te proberen om contact te leggen. Verder eens over Darkhorse.

Fiorucci

Fiorucci

18-04-2013 om 07:07

Maar...

Dat om een hoekje kijken gebeurt toch ook als de verloskundige controles doet? Dan kan zij toch, net als hier gebeurd, de hielprik doen?

klant

klant

18-04-2013 om 07:28

Bestuurlijke drukte

Ik snap dit ook niet Fiorucci. Iemand bevalt onder begeleiding en krijgt kraamzorg. En in de kraamtijd doen ze die hielprik. Wat valt er dan extra te controleren? Er zijn dan toch mensen over de vloer?

Fiorucci

Fiorucci

18-04-2013 om 08:28

Klant

Precies. Hier kwam iemand van het cb op de tiende tot veertiende dag even aanwaaien, voor een eerste kennismaking, voor die tijd waren er zat anderen over de vloer.

Kraamzorg is niet verplicht

Kraamzorg is niet verplicht. Maar ik neem aan dat als mensen daarvoor kiezen de verloskundige of huisarts wel een keertje langskomen in de kraamweek.

Tijgeroog

Tijgeroog

18-04-2013 om 13:41

Fay

Ook als je wel kraamzorg hebt komt de verloskundige in de kraamweek bijna dagelijks langs.

Tijgeroog

Bij mij niet hoor. Ik had wel kraamzorg, maar de verloskundige kwam echt niet dagelijks langs.

Leen13

Leen13

18-04-2013 om 16:19 Topicstarter

Vroedvrouw

Ik denk dat bezoek van de vroedvrouw afhangt van je situatie. Ben je snel weer op de been, heb je kraamzorg of andere hulp thuis. Bij mij kwam ze na de bevalling ook niet meer maar ik ging binnen een week naar haar toe. En tegelijkertijd ook naar het cb. Er moet ook ergens iemand zijn wezen prikken maar dat was even naar binnen en weer weg, ik denk van het cb.

Tijgeroog

Tijgeroog

18-04-2013 om 23:51

Ik dacht dat dat standaard was...

Goh, ik heb altijd gedacht dat dat standaard was. Het ging prima met mij en m'n kind, ik had een kraamverzorgster, helemaal geen risicodingen of wat dan ook. Maar de eerste dagen kwam ze elke dag, de tweede helft van de week om de dag. Standaardprocedure bij onze praktijk in ieder geval. En prettig, om na te kunnen praten over de bevalling en je vagen te kunnen stellen.

Amsterdam annej

" Ik voel me nog steeds onveilig als ik Amsterdam binnenkom"

Dan ga je toch gewoon niet naar Amsterdam?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.