Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Koken (van woede)

Peiling

Wie kookt?
79 stemmen
44%
46%
10%

Miepjecody schreef op 07-11-2023 om 18:53:

[..]

Je legt gebakken aardappels op een bakplaat, later stukje zalm erbij in de oven

Zakje sla of sperziebonen en klaar.

Dat kan echt iedereen

Nee hoor dat lukt niet iedereen. Mijn man zet dan de oven niet aan of wel aan maar op de verkeerde stand, te kort of lang of vergeet die hele oven want is alweer afgeleid. Geloof me het is altijd; of niet gaar of verbrand. Sperziebonen...ik bespaar je de details ( mijn man heeft uitgevonden dat ze kunnen ontploffen) en sla in een schaal doen lukt inderdaad maar stoot hij vervolgens weer om waardoor het in de etensbak van de kat valt of hij denkt er dressing op te doen wat dat weer veel te veel is of geen dressing was maar bbqsaus want hij vindt de flesjes op elkaar lijken. Dan denk je misschien " hij kan toch het etiket lezen " maar daar denkt een chaoot niet aan.  Cabaretier Jochem Meyjer heeft ooit een stukje gemaakt over huishoudelijke taken ( google maar). Gaat niet specifiek over koken maar het verloop geeft wel aan hoe het bij mijn man in de keuken gaat.

Heeft trouwens niks met zijn intelligentie te maken. Hij is gewoon extreem chaotisch en is in zeer veel andere dingen erg goed. Hij probeert het al 20 jaar 2x per week en ik waardeer dat enorm en eet het ook altijd op ( nou ja bijna altijd) omdat ik weet dat het met liefde gemaakt is💕. En ik het waardeer dat hij het doet ondanks dat het eigenlijk nooit lukt💪

Index224 schreef op 07-11-2023 om 18:43:

[..]

Serieus, je bent zo in shock dat je niet inhoudelijk kunt reageren? Dit is wel dé manier om (steeds beter) te leren koken. Het hoeft niet gelijk met de beste kruiden en de beste combinatie. De eerste 3 jaar dat ik op mezelf woonde gebruikte ik überhaupt nooit kruiden. Nu denk ik achteraf, wat smakeloos. En zo vaak per ongeluk pasta klaargemaakt voor een heel weeshuis ipv 2 personen. Of pasta dat net niet helemaal gaar was of juist te sledderig. Maar ik heb er niets aan overgehouden, hoor. Ik kon in elk geval koken en mezelf daarmee in leven houden.

Wil je dat ik inhoudelijk reageer? 
Ik vind het een symptoom van deze tijd dat 18-jarigen het huis verlaten zonder dat ze kunnen koken en nog fier zijn op hun pogingen. Jij haalt er een zekere trots uit dat je de eerste drie jaar zonder kruiden hebt gekookt; ik zou me vooral schamen. 

Mevrouw75 schreef op 07-11-2023 om 18:52:

[..]

Maar niet iedereen kan alles en hoeft alles te kunnen.

Ik had vandaag stukjes vlees, gebakken aardappelschijfjes uit een zakje en spinazie. Dat gaat prima. Het is niet mijn ambitie om ooit pastasaus o.i.d. vanaf nul te kunnen maken, dus ik gebruik gewoon potjes saus, potjes erwten/bonen, diepvriesspinazie, soep uit blik, en geen kruiden (op zo'n maaltijd als vandaag niet nodig, en bij een saus uit een potje ook niet). Of dat alles 'koken' heet zal me worst wezen

Ik begrijp die emoties niet. Het is maar eten.

Gingergirl schreef op 07-11-2023 om 19:42:

[..]

Nee hoor dat lukt niet iedereen. Mijn man zet dan de oven niet aan of wel aan maar op de verkeerde stand, te kort of lang of vergeet die hele oven want is alweer afgeleid. Geloof me het is altijd; of niet gaar of verbrand. Sperziebonen...ik bespaar je de details ( mijn man heeft uitgevonden dat ze kunnen ontploffen) en sla in een schaal doen lukt inderdaad maar stoot hij vervolgens weer om waardoor het in de etensbak van de kat valt of hij denkt er dressing op te doen wat dat weer veel te veel is of geen dressing was maar bbqsaus want hij vindt de flesjes op elkaar lijken. Dan denk je misschien " hij kan toch het etiket lezen " maar daar denkt een chaoot niet aan. Cabaretier Jochem Meyjer heeft ooit een stukje gemaakt over huishoudelijke taken ( google maar). Gaat niet specifiek over koken maar het verloop geeft wel aan hoe het bij mijn man in de keuken gaat.

Heeft trouwens niks met zijn intelligentie te maken. Hij is gewoon extreem chaotisch en is in zeer veel andere dingen erg goed. Hij probeert het al 20 jaar 2x per week en ik waardeer dat enorm en eet het ook altijd op ( nou ja bijna altijd) omdat ik weet dat het met liefde gemaakt is💕. En ik het waardeer dat hij het doet ondanks dat het eigenlijk nooit lukt💪

Diepvriesspinazie opwarmen   zakje puree

Ei koken

Miepjecody schreef op 07-11-2023 om 20:04:

[..]

Diepvriesspinazie opwarmen zakje puree

Ei koken

En nog gezond ook.

Gingergirl schreef op 07-11-2023 om 19:42:

[..]

Nee hoor dat lukt niet iedereen. Mijn man zet dan de oven niet aan of wel aan maar op de verkeerde stand, te kort of lang of vergeet die hele oven want is alweer afgeleid. Geloof me het is altijd; of niet gaar of verbrand. Sperziebonen...ik bespaar je de details ( mijn man heeft uitgevonden dat ze kunnen ontploffen) en sla in een schaal doen lukt inderdaad maar stoot hij vervolgens weer om waardoor het in de etensbak van de kat valt of hij denkt er dressing op te doen wat dat weer veel te veel is of geen dressing was maar bbqsaus want hij vindt de flesjes op elkaar lijken. Dan denk je misschien " hij kan toch het etiket lezen " maar daar denkt een chaoot niet aan. Cabaretier Jochem Meyjer heeft ooit een stukje gemaakt over huishoudelijke taken ( google maar). Gaat niet specifiek over koken maar het verloop geeft wel aan hoe het bij mijn man in de keuken gaat.

Heeft trouwens niks met zijn intelligentie te maken. Hij is gewoon extreem chaotisch en is in zeer veel andere dingen erg goed. Hij probeert het al 20 jaar 2x per week en ik waardeer dat enorm en eet het ook altijd op ( nou ja bijna altijd) omdat ik weet dat het met liefde gemaakt is💕. En ik het waardeer dat hij het doet ondanks dat het eigenlijk nooit lukt💪

Wat lief, van allebei♥️

Miepjecody schreef op 07-11-2023 om 20:04:

[..]

Diepvriesspinazie opwarmen zakje puree

Ei koken

Wat snapte je niet aan mijn post?

Doemijdieglazenbol schreef op 07-11-2023 om 19:17:

[..]

Als dit autocorrect is voor kookdagen (ja, bij mij ook) is dat wel een heel poëtische! ❤️

Het was inderdaad een (onbedoeld toepasselijke) autocorrect.

MRI

MRI

07-11-2023 om 20:22

Niet iedereen hoeft alles te kunnen, dat begrijp ik best. Maar koken is zo'n basis vaardigheid dat ik niet begrijp dat iemand het van zichzelf pikt dat hij deze life skill niet beheerst. Dat betekent dat je dus altijd verzorgd moet worden op dit gebied. Hoe ziet iemand dat zelf dan?
Ik vroeg al eerder: TO wat zegt je man er zelf over?

Miepjecody schreef op 07-11-2023 om 20:04:

[..]

Diepvriesspinazie opwarmen zakje puree

Ei koken

Juk! Als mij dit wordt voorgeschoteld sla ik liever over… Maar goed, dit ging niet om smaak maar om de moeite die het (niet) kost om iets eetbaars op tafel te zetten.

Ik zou in het geval van de man van Gingergirl ook de pogingen zeer waarderen, maar misschien toch eens voorstellen om wat af te halen, of gewoon een dag tosti’s te eten of zo.

En voor TO lijkt het me goed om uit te zoeken waar het probleem van man zit. Is dat de stress van jengelende kinderen en moeten koken? OF heeft hij gewoon een hekel aan koken? De oorzaak bepaalt voor een deel natuurlijk de oplossinge.

Houdt hij gewoon echt niet van koken, dan zou ik alle huishoudelijke taken eens op een rijtje te zetten en eerlijk verdelen.

Gaat het om niet kunnen koken in het spitsuur, dan moet je kijken naar hoe je dat oplost. Toen ik kleine kinderen had kreeg ik het ook niet voor elkaar om lekker te koken en de kinderen tevreden te houden, want rond etenstijd waren ze bij mij niet op hun best. En ik had ook nog een hongerige hond, dus stress in de keuken. Achteraf vraag ik me af hoe ik het toch altijd deed… Dus zoek oplossingen: vooruit koken, genoegen nemen met wat makkelijks, samen koken, wat er maar werkt. 

Maar van woede gaan koken lijkt me niet de oplossing.

Mijn man vind het niet erg om van mij te leren koken. En dan heb ik het niet over moeder-zoon gedoe maar op een leuke, gezellige manier. We vinden samen in de keuken staan dan ook leuk. En dan vooral lekkere recepten zodat hij meer motivatie heeft. Hij heeft vanuit huis geen kookervaring mee gekregen, tot volwassene leeftijd werd zijn eten voor zijn neus gezet en ook weer door moeder afgeruimd. In het begin van ons huwelijk kookte hij worstjes met blik in een waterkoker, hij deed tenminste een poging tot.. nu járen later maakt hij zelf meerdere gerechten met oa ossenhaas met groente schotel in de oven en de lekkerste pizza’s, kant en klare pizzabodem en die vult hij kan met veel soorten kaas en groenten, heel lekker. Ik kook over het algemeen maar er zijn ook dagen dat hij boodschappen gaat doen en thuis in de keuken aan de slag gaat. 

Ik moet wel erbij zeggen dat hij eerst niet openstond voor tips als hij dan bijv. veeeelte veel water bij de rijst deed, maar nadat hij rijstenpap had gemaakt stond hij open voor tips, sindsdien kan hij koken ✅ 

Moirmel schreef op 07-11-2023 om 19:51:

[..]

Wil je dat ik inhoudelijk reageer?
Ik vind het een symptoom van deze tijd dat 18-jarigen het huis verlaten zonder dat ze kunnen koken en nog fier zijn op hun pogingen. Jij haalt er een zekere trots uit dat je de eerste drie jaar zonder kruiden hebt gekookt; ik zou me vooral schamen.

Hoezo zou je je schamen? Er zijn inderdaad ouders die hun kind niets of nauwelijks iets leren. Dan is het een hele overwinning als je jezelf leert koken en zou ik juist trots zijn.

Ik zou me schamen als ik iemand zou zeggen te schamen ipv trots zijn zodat ik mezelf lekker verheven kan voelen.

Mevrouw75 schreef op 07-11-2023 om 18:52:

[..]

Maar niet iedereen kan alles en hoeft alles te kunnen.

Jezelf in leven houden moet je, naar mijn mening, als volwassene zeker wel kunnen. 

Moirmel schreef op 07-11-2023 om 19:51:

[..]

Wil je dat ik inhoudelijk reageer?
Ik vind het een symptoom van deze tijd dat 18-jarigen het huis verlaten zonder dat ze kunnen koken en nog fier zijn op hun pogingen. Jij haalt er een zekere trots uit dat je de eerste drie jaar zonder kruiden hebt gekookt; ik zou me vooral schamen.

En waarom zou ik me schamen? Ik ben niet trots op het koken zonder kruiden, wel dat ik gewoon ben doorgegaan en nu beter weet hoe ik lekker kook. Je leert het door het te doen. Dus als ik het goed begrijp moet het, als je voor het eerst kookt, direct met de juiste garnering en combinatie, mag er niets fout gaan, anders kun je maar beter stoppen en nooit meer koken en afhankelijk worden van anderen. Als ik jouw advies had gevolgd had ik dus nooit meer gekookt en het ook niet geleerd. En hoe had ik mezelf dan -gezond- in leven gehouden? Want ja, je kunt maar beter niet koken ipv zonder kruiden als ik jou zo lees. 

Ander vraagje; hoe heb jij leren fietsen? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.