Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
05-04-2013 om 20:02
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1335197
Natuurlijk kijk ik hier met gezinsbeschermersogen naar. Hoewel ik het een duidelijk en herkenbare film vindt en de voorbeelden van de kinderen aansprekend is het wel weer heel jammer dat er wel aan kinderen wordt gevraagd om er over te praten en dat er een meldcode komt en dan komt er hulp. Waar die hulp dan uit bestaat wordt niet meegegeven. Een van de verwaarloosde kinderen verteld dan ook dat ze het nooit verteld heeft dat ze een zieke moeder had en te weinig aandacht kreeg omdat ze niet uit huis geplaatst wilde worden. Verstandig geweest.
Jammer is dat. Je zou willen dat er voor dit soort ouders, ziek of onmachtig gewoon gezinsverzorging of andere praktische hulp was geweest. Nu blijft dat in de lucht hangen en eerlijk gezegd denk ik dat je je er ook niet veel van moet voorstellen.
Als er gemeld wordt dan is het risico gewoon groot dat er iemand mee gaat kijken hoe het ouders nog steeds niet lukt en dan in de helft van de gevallen gaat een kind uit huis.
Wat je zelf kunt doen lijkt me hier geboden. Als bekend, familie of buren de zaak zoveel mogelijk verlichten voor een kind.
06-04-2013 om 06:51
Mooie genuanceerde uitzending
ik vond het een mooie genuanceerde uitzending. Knap gemaakt ook. Ze lieten de verschillende kanten zien van het verhaal. Goed ook als kindermishandeling meer uit de taboesfeer komt. Misschien wordt het dan ook makkelijker voor mensen uit de directe omgeving om aan te bieden om te helpen dan hoeft het ook niet naar buro jeugdzorg. Ik heb samen met mijn kinderen gekeken.
06-04-2013 om 08:47
Mensen te kort?
Komt men ook niet snel bij BJZ terecht omdat men tegenwoordig niet veel meer om zich heen kijkt? Iedere dag beide werken? Te druk met andere bezigheden of jezelf?
Wie helpt die buurvrouw nog die het maar amper red met haar kindjes? Ik werk thuis, 4 kinderen en probeer waar ik kan bepaalde mensen te ondersteunen omdat ze geen steun krijgen van ouders familie enz.... Moet iedereen niet wat meer om zich heen kijken en wat vaker mensen helpen die het nodig hebben?
Ik zet het een beetje zwart wit neer maar voor mijn gevoel krijg je weinig uit je omgeving van anderen als je het nodig hebt. Iedereen is te druk. Ik ook maar kijk nog wel om me heen en zet soms even mijn werk o.i.d opzij.
Ligt daar niet een oorzaak waardoor veel toch aangewezen zijn op BJZ?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
06-04-2013 om 13:34
Inderdaad
Om je heen kijken. Ik heb zelf veel hulp en steun van vrienden en familie gehad en ben veel bewuster met hulp bieden waar ik kan. Een luisterend oor is wel het minste. En soms wat meer. En niet oordelen, dat is een permanente oefening.
07-04-2013 om 13:51
Hier ook
Even niet veel betaald werk maar er is zo veel nuttigs te doen luisteren, mailtje meekijken, even koffie drinken, mensen
Aan elkaar koppelen, die wat verder in dezelfde situatie zijn. iet oordelen helpt maar ook er niet van uitgaan dat het bij anderen wel in orde is.... met open ogen en hart in gesprek.. n er niet van uitgaan dat het wel in orde zal zijn als iemand netjes in de make up op het schoolplein staat....
mijk
Ps. Ik sla de plank ook nog heel vaak mis hoor ik bedoel het niet opschepperig maar meer dat nu ik wat beter oplet ik inderdaad meer zie....
typen op mijn i-pad is lastig!p