Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
pipo

pipo

22-03-2017 om 20:28

Kleding keuze met dit weer

Hallo allemaal

Ben nieuw hier en heb meteen een vraag
Nu met het weer van de afgelopen dagen sóchtends nog koud en s'middagags lekker voorjaar weer.
Hoe kleden jullie je kinderen nu , mijn kinderen zitten al op de basisschool en daar is het redelijk warm dus je hoeft ze naar mijn mening geen dikke kleren aan te trekken dus een t-shirt met een dunne trui is naar mijn mening warm genoeg en voor buiten nog de winterjas en s'middags als het zonnetje er is een tussenjas.
Nou pas ik ook op de kinderen van mijn zus en neem haar oudste dochter ook sóchtends mee naar school maar als je ziet hoe die nog aangekleed word zou je die op de noordpool achter kunnen laten zo veel kleren als dat ze nog aan krijgt.
Dus als ik ze s'middags uit school haal doe ik bij mij nichtje meestal wat kleding uit omdat dat kind het warm heeft.

Mijn vraag kleed ik mijn kinderen nu te koud voor de tijd van het jaar of overdrijft mijn zus een beetje

groeten


Pug

Pug

22-03-2017 om 20:32

altijd hetzelfde

Herfst, winter en lente: longsleeve en lange broek. Alleen de jas verschilt. Binnen is het toch altijd even warm.

Oudste wil wel een hemd aan in de winter, jongste draagt een longsleeve met helemaal niks eronder. Het zijn gewoon dunne t-shirts met lange mouwen.

Half a twin

Half a twin

22-03-2017 om 20:56

laagjes

Mijn kinderen zijn al wat groter (VO) en hebben met dit weer laagjes aan. Een hemd, een tshirt (met lange mouwen) een dunne trui/vest en nu al de zomerjas.
Al vanaf kleuter mogen/moeten ze zelf bepalen wat ze aan moeten met welk weer. Echt dat kan je aan kleine kinderen zelf overlaten. Als ze het te koud hebben doen ze wat aan en als ze het te warm hebben doen ze wat uit. Roepen dat ze een muts op moeten is niet nodig als ze zonder willen dan kan dat ook.
Wij zaten laat in het jaar (oktober) nog een keer buiten te lunchen met dochter van 17 maanden in de kinderstoel. Af en toe een vleugje best wel koude wind. Dochter zat zo dat ze de huiskamer in kon kijken. Als er weer een windje langs haar rug ging wees ze naar binnen en riep "AAN". Toen ik achterom keek zag ik wat ze wilde; haar fleecevest lag op de hoek van de eettafel. Toen ik het pakte en aantrok bij haar was ze helemaal blij.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-03-2017 om 21:32

Longsleeves

Hier ook alleen longsleeves. Zoon heeft helemaal geen truien. In school is het altijd warm. Het hangt van de middagtemperatuur af welke jas s ochtends wordt aangetrokken. Soms een beetje zielig, in de ochtend is het nog fris. Maar school heeft continurooster en rond 12en is het nu wel zomerjassenweer. Om dan met een dikke winterjas een half uur op het plein te moeten zijn is toch echt te warm.
Dus in de ochtend gaat hij nu rillend naar school. Gelukkig hoeft hij maar een paar minuten te lopen.

Vesta

Vesta

23-03-2017 om 06:39

zelf

dochter ook op bo trekt gewoon zelf aan wat ze wil al sinds groep 3 bemoei ik me daar niet meer mee. Ze kan het ook prima zelf uittrekken als ze het te warm heeft en leert er van als het een keer te koud is ingeschat.

Meestal een broek en een longsleeve en in de zomer een t-shirt.
Truien heeft ze wel, maar die zijn voor thuis omdat het daar beduidend kouder is dan op school (17-18°C max)

Hangt van het kind af

Ik zeg altijd: ga buiten maar even voelen. Mijn zoon draagt al weken niets dan een T-shirt. Die heeft het nooit koud. Ik heb wel de regel dat hij, zodra het kwik onder nul zakt, een jas aan moet. Of in elk geval méé
Dat is trouwens meer om meldingen bij het amk voor te zijn dan dat ik denk dat-ie hem nodig heeft.

Nooit ziek!

Nog geen zomer

Het is nog geen zomer, zomerkleding krijgen ze nog niet aan. Wel heb ik de zomerjassen uitgewassen en klaar liggen voor de dagen dat het weer een graadje warmer is.

De dikke wintertruien en broeken liggen in de kast. Dochter draagt lange legging, dunne broeken en dunnen truien met lange mouwen. Zoon spijkerbroek en ook dunne truien met lange mouwen.

Hanne.

Hanne.

23-03-2017 om 08:17

dun

Hier hebben ze over het algemeen vrij dunne kleding aan. Legging met rokje (zoon een spijkerbroek of iets vergelijkbaars) en een longsleeve en dan een softshell jas er over. Alleen toen het echt vroor is er een winterjas aan geweest.

Truien dragen ze nooit. Heel soms wel een vest, maar meestal ook niet langer dan een half uurtje omdat ze het dan weer te warm hebben.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

23-03-2017 om 08:20

prima toch?

"Dus als ik ze s'middags uit school haal doe ik bij mij nichtje meestal wat kleding uit omdat dat kind het warm heeft."

Maar dat is helemaal prima toch? Kleren aan die 's ochtends warm genoeg zijn - en 's middags doe je zo nodig wat uit.

Half a twin

Half a twin

23-03-2017 om 08:57

beetje koud hebben is niet erg

Ik had een buurvrouw die ieder jaar een soort schema volgde wanneer de herfst/voorjaarsjas aan moest bij de kinderen. 1 september, 1 november, 1 april en 1 juni was daar de jassenwissel. Ook de jaren dat we mooie nazomers hadden en je in september nog zonder jas naar school kon liepen haar kinderen al in de herfstjas en in mei liepen ze soms te puffen in in hun voorjaarsjas.
Mutsen op en dikke wanten aan, ook als her helemaal niet koud was.
Onze dochters waren vriendinnen en ze is hier wel eens komen vragen of ik dochter ook haar winterjas aan wilde geven, haar dochter was boos dat zij die hele warme jas aan moest met muts en dat mijn dochter nog in een softshel liep met een vest eronder zonder muts. Mijn kinderen hebben het liever te koud dan te warm. Juffen op de basisschool hadden de regel dat kinderen de jas aanmoesten met buiten spelen. Mijn kinderen mochten van mij best zonder jas buiten spelen als het lekker warm en zonnig was geworden. Juf vond verschillende regels voor de kinderen ingewikkeld, dus wie een jas bij zich had moest hem aan. Oke juf jij je zin. Als het, zeker weten, warm zou worden die dag maar het in de ochtend nog niet was dan nam ik de jassen mee naar huis. Had kind geen jas bij zich en kon het dus zonder jas buiten spelen.

Egel

Egel

23-03-2017 om 09:12

hier wisselt het per kind

Hier bij mijn kinderen wisselt het nogal per kind. Mijn dochter heeft het liever wat koud. Ze is al 15 maar toch praten we er nog wel eens over, omdat ze last heeft van (erg) slechte doorbloeding in handen en voeten. Ik las (ja, hier, op OO!) dat het dan vooral verstandig was om je warmer te kleden, juist ook bijvoorbeeld laagjes aan en niet alleen handschoenen in de winter of zo. Maar goed, uiteindelijk moet ze het nu echt maar zelf weten.

Mijn zoon daarentegen heeft het echt snel koud. Een paar jaar geleden lukte het me eindelijk om helemaal te begrijpen dat hij anders gekleed moet worden dan ik in eerste instantie denk. Meestal met een hemd, vaak een wollen vest of trui. Ik heb ook een soort legging (van wol) voor hem gekocht voor in de winter, voor onder de lange broek.

Dus het ligt aan het kind. In ieder geval hoef je niet bang te zijn als een kind het een keer (te) koud heeft. Het is jammer voor het kind (dus bij een jong kind geef je de volgende keer wat meer mee, of haal je toch die winterjas maar weer tevoorschijn), maar het kind wordt daar niet ziek van. Dus, als je het waagt je zus te adviseren (ligt vaak moeilijk, kijk uit!), dan zou ik zeggen: laagjes zodat er iets uit kant als kind het te warm heeft.

pipo

pipo

23-03-2017 om 12:56

Slecht inschatten

Bedankt vast voor alle reacties tot nu toe

Ieder kind is anders en als mijn kinderen het warm of koud hebben geven ze dat goed aan
Mijn nichtjes daarin tegen interessen het niet die blijven gewoon rondlopen met al die kleren aan pas als je vraagt of ze het warm hebben reageren ze vaak. Net als vorige week toen het s'middags rond de 15 graden was kwam ik er achter dat mijn nichtje wel 5 lagen kleding aan had ( hemd t-shirt 2 shirts met lange mouw en jurk) en buiten nog winterjas dus daar schrok ik wel van en ben dus maar even gaan pellen. Toen mijn zus ze opkwam halen heb ik het maar wel gezegd tegen haar dat haar dochter het een beetje warm had en ja zij ze toen ik kon ook niet weten dat het zo warm werd. Dus ja de meeste kinderen geven het goed aan maar sommige niet. En dat is soms lastig als oppas want hebben ze die keren nu aan omdat ze het koud hebben of hebben papa en mama het verkeerd ingeschat

Groeten

Half a twin

Half a twin

23-03-2017 om 13:08

5 lagen, echt waar?

Mijn hemel, ik heb altijd geleerd dat je een kind niet warmer moet kleden dan jezelf. Hemd, shirt met lange mouwen en jurk moet genoeg zijn. Dat doet je zus toch zelf ook niet aan? Het is geen 15 graden onder nul.

wandelaar

wandelaar

23-03-2017 om 14:38

Ik krijg

een beetje de indruk dat je graag wil dat wij zeggen dat je zus verkeerd zit

pipo

pipo

23-03-2017 om 15:12

Echt waar

Echt waar 5 lagen en dat nu ,van de winter heb ik al gekker meegemaakt en dat terwijl mijn zus toch altijd vrij luchtig gekleed is.
Maar blijkbaar vind ze het nodig bij haar kinderen en maakt er ook geen probleem van als ik de kleding combi aanpas.
Maar gewoon uit nieuwschierigheid dit bericht omdat mijn zus en ik zo verschillen op dit gebied wou ik weten hoe andere het doen

Groeten

Marjoleine64

Marjoleine64

23-03-2017 om 15:30

LOL - niet warmer kleden dan jezelf...

#23: je kind niet warmer kleden dan jezelf. Tsja, daarom hadden man en ik daar altijd zulke verschillende ideeën over (en nog) toen de kinderen het nog niet zelf konden bedenken. Ik ben een echte koukleum, dus bij mij kregen ze altijd een hemd behalve bij echt warm weer, en vaak een vest of warmere jas. Maar zoons zitten nu al zonder ja in een enkel shirtje op de fiets 's middags (pubers). De jas gaat nog wel aan 's ochtends, al weet ik dat van oudste niet eens zeker (woont niet meer thuis), die zou het presteren om nu ook al in een enkel T-shirt met sweatvest te vertrekken om half 8 's ochtends.

Half a twin

Half a twin

23-03-2017 om 15:38

mijn puberella kleed zich op dit moment warmer dan ik

Ik zit in de periode van opvliegers, heb aan een heel dun truitje genoeg deze winter. Heb tot november in mijn zomerjas gelopen en nu al een paar weken ook weer. Pfffff mag het raam open? Nee mam dicht en zo puberen we door. Strijden over een open r
of dicht raam.

pipo

pipo

23-03-2017 om 18:42

Lol

Wat dat betreft is het overal verschillend en hoe ouders er overdenken hoe ze hun kinderen kleden. De een laat ze zelf kiezen en de ander doet gewoon kleren bij hun kinderen aan zoals hun denken dat goed is ( zoals mijn zus ) ik zelf laat mijn kinderen zelf ook kiezen en geef dan wel aan of het te warm of koud is want meestal kijk ik even wat voor weer het wort de volgende dag en zal mijn kind nooit 5 lagen aan doen want dat zit toch ook niet lekker al die laagjes. Dat is dan wel het voordeel bij mijn zus je heb altijd voldoende mogelijkheden om de kleding van de kinderen te combineren.

Groeten

Inanna

Inanna

23-03-2017 om 19:56

wat suf van me

Lees net de reactie van Half a twin:
"Als het, zeker weten, warm zou worden die dag maar het in de ochtend nog niet was dan nam ik de jassen mee naar huis. Had kind geen jas bij zich en kon het dus zonder jas buiten spelen."

Dat is dus gewoon nooit in me opgekomen, het 12e jaar dat ik op de basisschool rondhang, waar dezelfde regel geldt en met kinderen die iets eerder dan gemiddeld hun jas uit willen. Hier liepen ze dus zonder jas naar school, ook al was dat nog koud (was maar 5 minuten lopen, dus het was niet heel erg), geen moment verzonnen dat ik die jassen ook gewoon mee terug naar huis kon nemen. Voel me wel een beetje suf nu

Mijn dochter draagt momenteel een dunne broek, een t-shirt en een dik vest, dat droeg ze ook toen het nog vroor trouwens.
Zoon heeft zijn dunne broek tevoorschijn gehaald, draagt daar een t-shirt op en heeft op de fiets zijn dikke jas aan, op de terugweg ook nog zag ik.

Pirata

Pirata

23-03-2017 om 19:58

slippers

Mijn 9-jarige wilde alweer met een korte broek en slippers naar buiten zodra de zon weer verscheen. Na een kwartier zag ik hem weer in lange broek
Hij loopt nu, net als in de winter, in een joggingbroek, t-shirt en buiten gaat daar een gevoerd vest over. Bij het skien draagt hij wel skikleding gelukkig.

Mijn zoon van 12 liep tot in november uitsluitend in een korte broek. Daarin fietste hij dus ook elke dag naar school, 13km heen en 13km terug. Op een gegeven moment werd het echt wel koud 's ochtend en trok hij muts en handschoenen aan (bij die korte broek dus). Vraagt hij aan me: "mam, denk je dat mensen raar naar me kijken omdat ik een muts op heb?", "nou jongen, ik denk niet zozeer om die muts!".

Overigens heeft hij het nooit koud. Heeft deze hele winter alleen maar zijn zomerjas gebruikt en loopt in huis altijd in een T-shirt.

pipo

pipo

24-03-2017 om 19:08

Vandaag

Nou vandaag weer wat moois meegemaakt met de kinderen van mijn zus ze had haar oudste dochter dus zelf naar school gebracht en ik nam haar s'middags mee naar huis de jongste was al gebracht toen ze naar haar werk ging komt dat kind de school uitlopen met haar winterjas en muts en sjaal om nou stond er wel een fris windje maar ik keek er wel van op en de juffrouw zij ook dat ze dit perse wou. Nou was haar jongste ook zo gebracht s'ochtends maar toen was het nog echt fris dus dan kan ik het wel begrijpen. Thuis aangekomen toch ook dus maar even gekeken wat ze voor de rest aan had gezien het verhaal van vorige week en ja ik heb eerst maar weer een laagje uitgedaan bij haar ( bij de jongste had ik dat s'ochtends al gedaan want die gaf aan dat ze het warm had ze had een romper met lange mouwen een shirt met mouwen en een bloesje aan)ze had namelijk 3 lagen lange mouwen aan 2 dunne shirts waarvan een met colletje en een vestje echt mijn kinderen hebben dit hoog winter niet eens aan.
Echt mijn zus is een lieve meid en wil haar niet zwart maken maar op dit gebied doet ze echt wat fout na mijn idee

Groeten

zebra

zebra

28-03-2017 om 17:24

destijds longsleeves

maar nu het hele jaar door een tshirt met korte mouwen. Heel soms gaat er een vest overheen. In november fietste onze zoon (18 jaar, dat wel) soms nog in zijn shirt naar school, zo'n 12 km.

pipo

pipo

29-03-2017 om 07:50

Lange mouwen

Nou dat zal bij mijn zus niet snel gebeuren haar kinderen lopen zeker tot een graad op 20 met minimaal 3 lagen kleding aan. Mijn kinderen hebben van de week ook al een paar keer met korte mouwen buiten gespeeld.

Groeten

liza

liza

01-04-2017 om 05:42

wollen fetisch

we hebben hier een wol- fetisch geontwikkelt. Heb bewust kind vaak mogelijk gebreide kleren aangeboden. Dat zij zou wennen met iets wat natuurlijk is. En lagen afhankelijk van temperatuur. Zit uit als een bosuit, altijd kan van buitenkant iets afgeschild worden.

Pirata

Pirata

01-04-2017 om 09:59

afgeluisterd gesprek

Gisteren een gesprek naast me gehoord toen ik zat te wachten bij de turnles: "Pietje wilde met zijn korte sportbroek naar de sportzaal fietsen, maar ja, dat mocht niet van mij, want zijn broer was net ziek geweest en ik wil niet dat hij ook ziek wordt en aan de antibiotica moet. En het gaat misschien regenen.". Het was de warmste 31 maart ooit gemeten...
Ik heb maar niet vermeld dat mijn eigen zoon als het vriest het prima vindt om in een sportbroekje en T-shirtje van turnen door te racen naar muziekles. Niet op de fiets maar hij loopt dan in korte broek van de parkeerplaats (al dan niet dichtbij) naar de muziekvereniging.

pipo

pipo

01-04-2017 om 10:45

Wol

@liza een oud vriendin van mijn deed dat ook die had een antroposofische opvoeding en haar kinderen liepen ook van baby af aan al met wollen kleding.
Als baby lagen ze altijd goed warm ingepakt in hun bedje met wollen romper en wollen kleertjes om de temperatuur goed te houden ( naar mijn mening soms wel wat te warm maar ieder zijn eigen opvoeding )

Net al donderdag weer bij mijn nichtjes ook allebij weer te veel kleren aan en dat terwijl het weer warm werd die dag dus na school eerst maar weer wat uitgetrokken bij ze.
Kinderen hadden zelfs hun winterjas nog aan en dat bij 21 graden en daaronder nog weer 3 lagen kleding.

Mijn eigen kinderen kwamen met hun t-shirt aan naar buiten dus dat was een mooi verschil om te zien.

Groeten

Anjo

Anjo

01-04-2017 om 11:30

Van mezelf warm

Vreselijk als je van jezelf warm en heel snel warm bent en je moet lagen kleden aan, van die kriebelende truien waardoor je al gaat zweten als je er maar naar kijkt.
Mijn baby, geboren in een warme zomer, lag ook gewoon in dunne kleding in de wagen.
Mijn andere kind werd geboren in een normale winter, maar door opstartproblemen wilden ze een kruik bij haar rug en voetjes.
Het zweet stond in haar nek, dus daar ben ik snel mee gestopt.

Ik loop tot en met december in een zomerjas met hooguit een dunne top, zomerjas is altijd open.
In jan/feb heb ik met dezelfde kleding mijn winterjas aan. Ook altijd open. Binnen loop ik altijd op blote voeten.
Maar als ik eenmaal een keer echt verkleumd ben, is het lastig om weer warm te worden.
Op mijn werk lopen sommige mensen met kippenvel en zetten ze de verwarming op 24 graden. Door tocht vroegen ze een kacheltje voor onder het bureau en als er dan weer van plek wordt gewisseld is dat voor mij heel vervelend.

Als ik vroeger 16 km naar school fietste en ik moest warme kleding aan, dan was het na de eerste bocht: uittrekken van lagen. Afschuwelijk.

En dat er vandaag de dag nog mensen zijn die denken dat je van kou en toch ziek wordt en met een virus een kuur krijgt vind ik wel erg eigenlijk.

pipo

pipo

01-04-2017 om 12:22

Ziek

Hier ook als ze verkouden zijn of ziek zijn gewoon uitzieken en normaal blijven kleden, ook daar verschillen mijn zus en ik nogal in daar worden ze meteen warm aangekleed zodat ze geen kou kunnen vatten en moeten ze binnen blijven en meteen een kuurtje van de dokter. Toen mijn jongste nichtje van de winter ziek was moest ik toch een keer oppassen en werd dat kind met de auto gebracht met een dik skipak aan ( het vroor niet eens) want ja ze moet goed warm blijven en dik fleecepak er onder en als ik toch naar buiten moest om de kinderen uit school te halen moest ze ook nog maar in de buggy in de voetenzak.

Groeten

Jasmijn

Jasmijn

01-04-2017 om 12:30

het is niet anders toch?

Blijkbaar kan je je zus niet overtuigen dat hetgeen ze doet onnodig is, de kinderen zullen op een gegeven moment zelf wel gaan mopperen dat ze teveel kleding aanhebben. Ik herken het van een vriendin, haar zoontje had ook altijd tot diep in de lente een sjaal om en muts op i.v.m de kou. En ze is zelf ook nogal van de medicijnen.
Als ik op vakantie ging dan had ik volgens mij een pakje pleisters bij me en een doosje paracetamol, bij haar ging er een curverbak van 30x30 cm mee volggestouwd met allerlei medicijnen. Nog steeds is ze zo, beetje hypochondrisch aangelegd, kan je niets aan veranderen. Haar kinderen zijn al ouder en hebben maling aan wat zij wil, ze doen aan wat ze zelf willen en het gaat ook altijd goed.
Sommige mensen verander je niet, zonde van je energie.

Mijntje

Mijntje

01-04-2017 om 17:28

zelf kiezen

Mijn oudste van 12 kiest al jaren zelf zijn kleding. Soms vind ik het te warm, dan geef ik wel commentaar, maar meestal is hij eigenwijs. Als het regent doet hij graag hele dikke wanten aan, ook al is het veel te warm voor wanten. Toen het opeens mooi weer werd wilde hij meteen in korte broek en een t-shirt. Dat was in de vroege ochtend nog best wel koud, dat merkt hij dan ook vanzelf en als hij daar wat aan wil doen is het aan hem.
Mijn jongste kan niet aangeven of zijn kleding te warm of te koud is, maar die trek ik ongeveer hetzelfde aan als zijn broer.

Die kinderen van je zus gaan heus wel miepen als het ze niet bevalt en over niet al te lange tijd kiezen ze zelf wat ze aantrekken. Ik zou me daar verder niet druk over maken. Iedereen doet wel wat 'fout' in de ogen van een ander, jouw zus heeft vast ook wel kritiek op jou

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.