Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Bijtje82

Bijtje82

05-02-2023 om 16:31

Kinderfeestje


Voor een thuisfeestje zou ik wel verschillende activiteiten achter de hand houden. Het is heel lastig om te voorsteppen hoe lang ze met iets bezig zijn. Cake versieren zijn ze vaak zo klaar mee. Knutselen/tekenen kan heel erg verschillend uitpakken, soms is het zo klaar, soms zijn ze heel lekker bezig . Dus ik zou sowieso een aantal extra spelletjes en activiteiten verzinnen die je kan doen als iedereen binnen 15 minuten de bloempot heeft beschildert. 

Ik was laatst op een feestje van een vriendinnetje van mijn dochter omdat ik had aangeboden mee te helpen. Zij werd 6. Ze hadden allerlei verschillende activiteiten georganiseerd. Hoogtepunten waren:
- Disney Karaoke (gewoon met YouTube videos en dan meezingen en dansen)
- Poppenkastvoorstelling door iemand die de moeder van vriendinnetje via internet had gevonden (heel leuk gedaan)
- ballon dieren (kon de moeder maken, dat was mij niet gelukt)
- piñata kapot slaan
- stoelendans (vonden ze echt heel leuk)
- grabbelton
Ze gingen ook een armbandje maken, een paar van de kinderen zijn daar best lang mee bezig geweest maar een deel was zo klaar. Handig om dan wat speelgoed of zo klaar te hebben liggen zodat de kinderen die al klaar zich daarmee kunnen vermaken. De moeder van vriendinnetje had verschillende speelhoekjes gecreëerd (een met duplo, een met kleurplaten, een met barbies/poppen...)

Het was echt een leuk feestje, ook allemaal leuk versierd met Disney slingers en zo. De kinderen waren druk maar niet overdreven, ze waren nog wel bij te sturen. 

Bijtje82

Bijtje82

05-02-2023 om 21:32

Fiorah schreef op 05-02-2023 om 21:25:

[..]

Nou echt 100% dit. Mijn kind zou ook total loss zijn dan trouwens. Ik ben heel makkelijk, heb geen last van rommel en heb energie voor 10, maar een kinderfeestje en een familieverjaardag op dezelfde dag? Dat zou voor mij als straf voelen.

Mijn tip is, verzin twee keer zoveel activiteiten als waarvoor je denkt tijd te hebben. Kort je verwachtingen van elke activiteit (of het nou cake versieren, bloembollen planten, knutselen, cadeautjes verstoppen of wat dan ook in) naar 5 minuten. Echt, de snelsten hebben het na 90 seconden bekeken. Je denkt dat een activiteit 10 minuten duurt maar dat is eigenlijk nooit zo. Is er een speeltuin in de buurt? Daar kun je ook tussentijds even heen. Kinderen van die leeftijd willen vaak ook wel graag even 'gewoon' spelen.

Oh nee dat trekken mijn kinderen wel hoor. Zeker op een zaterdag. Ik heb geen mega grote familie dus dat soort dagen zijn meestal wel vrij relaxed.

Bijtje82

Bijtje82

05-02-2023 om 21:39

Kyana schreef op 05-02-2023 om 21:30:

Voor een thuisfeestje zou ik wel verschillende activiteiten achter de hand houden. Het is heel lastig om te voorsteppen hoe lang ze met iets bezig zijn. Cake versieren zijn ze vaak zo klaar mee. Knutselen/tekenen kan heel erg verschillend uitpakken, soms is het zo klaar, soms zijn ze heel lekker bezig . Dus ik zou sowieso een aantal extra spelletjes en activiteiten verzinnen die je kan doen als iedereen binnen 15 minuten de bloempot heeft beschildert.

Ik was laatst op een feestje van een vriendinnetje van mijn dochter omdat ik had aangeboden mee te helpen. Zij werd 6. Ze hadden allerlei verschillende activiteiten georganiseerd. Hoogtepunten waren:
- Disney Karaoke (gewoon met YouTube videos en dan meezingen en dansen)
- Poppenkastvoorstelling door iemand die de moeder van vriendinnetje via internet had gevonden (heel leuk gedaan)
- ballon dieren (kon de moeder maken, dat was mij niet gelukt)
- piñata kapot slaan
- stoelendans (vonden ze echt heel leuk)
- grabbelton
Ze gingen ook een armbandje maken, een paar van de kinderen zijn daar best lang mee bezig geweest maar een deel was zo klaar. Handig om dan wat speelgoed of zo klaar te hebben liggen zodat de kinderen die al klaar zich daarmee kunnen vermaken. De moeder van vriendinnetje had verschillende speelhoekjes gecreëerd (een met duplo, een met kleurplaten, een met barbies/poppen...)

Het was echt een leuk feestje, ook allemaal leuk versierd met Disney slingers en zo. De kinderen waren druk maar niet overdreven, ze waren nog wel bij te sturen.

Klinkt idd heel gezellig. 😁  Hier zal het waarschijnlijk veel roze en regenboog worden. Eenhoorns zijn bij alle meiden die uitgenodigd worden favoriet. 

Een pinata, heel leuk. Vooral bij een ander thuis! 🤪 Heb vorige week mogen meemaken wat er uit zo'n ding komt. Een beetje troep vind ik helemaal niet erg, maar werkelijk die hele benedenverdieping lag vol met confetti. 

Ben zelf wel redelijk creatief, dus dat komt wel goed met de activiteiten denk ik. 

Mijn tips verzameld door de jaren heen:
Niet alle kinderen vinden dezelfde dingen leuk als jouw kinderen. Ik wilde een keer eieren verven, sommige vonden dat niet leuk.
Ze gaan snel! door de activiteiten heen, hou dus tig dingen achter de hand.
Koop wegwerp servies (altijd op tegen maar niet tijdens een feestje)
Laat ze ijs versieren
Poffertjes nooit gedaan, maar vonden kinderen elders erg leuk. Gewoon in de magnetron.
Als ze ouder worden wordt het makkelijker
Naar de kinderboerderij en daar ezeltjes borstelen+pannekoek eten was het relaxte feestje ever 😁 
Ballorig is onder kleuters ook heel populair.
Je kan altijd nog een bioscoop maken met Netflix en popcorn.

Bijtje82 schreef op 05-02-2023 om 21:32:

[..]

Oh nee dat trekken mijn kinderen wel hoor. Zeker op een zaterdag. Ik heb geen mega grote familie dus dat soort dagen zijn meestal wel vrij relaxed.

Ik deed kinderfeestjes altijd na school, van 15 tot 18 uur (is echt lang genoeg). Het scheelt wel dat we op wandelafstand van de school woonden, ik kon iedereen dus meenemen.

Ik zou ook echt nóóit kinderfeestje en familie op dezelfde dag doen. Van de familie krijg je toch geen grote puinhoop, hooguit afwas? Maar goed, als jij denkt dat beide achter elkaar aan te kunnen, dan kan het.

Bijtje82

Bijtje82

05-02-2023 om 21:41

Jillz schreef op 05-02-2023 om 21:20:

Leuk idee bloempotjes schilderen. Tip zorg voor snel drogende verf dat zorgt en voor een beter resultaat en zo zorg je dat het aan het einde van het feestje mee naar huis kan zodat je niet nog een hele week met de potjes in huis zit.

Zet voor het schilderen onder op ieder potje de naam van het kind zo voorkom je gedoe dat ze niet meer weten welke van wie is. En zorg voor een goede plek om ze te laten drogen zonder dat het in de weg staat. Zet ze bijvoorbeeld in de hal of schuur op een vuilniszak.

Het wordt vast een heel leuk feestje.

Gaat goed komen! En ik heb altijd nog een föhn, dus droog worden ze zeker. Haal van die terracotta potjes, die zuigen natuurlijk dus dan droogt alles ook vaak wat sneller. 

Bijtje82

Bijtje82

05-02-2023 om 21:49

IMI-x2 schreef op 05-02-2023 om 21:40:

[..]

Ik deed kinderfeestjes altijd na school, van 15 tot 18 uur (is echt lang genoeg). Het scheelt wel dat we op wandelafstand van de school woonden, ik kon iedereen dus meenemen.

Ik zou ook echt nóóit kinderfeestje en familie op dezelfde dag doen. Van de familie krijg je toch geen grote puinhoop, hooguit afwas? Maar goed, als jij denkt dat beide achter elkaar aan te kunnen, dan kan het.

Jawel, dat lukt wel. Kinderen eruit, familie er in. Die met kinderen vertrekken vaak wat vroeger en eigenlijk alleen mijn oudste broer blijft vaak wat langer. Maar die...

Oh verrek, had aan hem nog niet eens gedacht. Hij is gek met kinderen, heeft ze zelf niet. Maar zijn neefjes en nichtjes daar doet hij alles voor. Denk dat ik hem eens vraag of hij erbij wil zijn. 

Mijn oudste broer is zo iemand die je makkelijk vergeet. Je hoort of ziet hem eigenlijk nooit, maar het is de beste jongen van de wereld. 

Oke ik reageer even op de openingspost. Ik heb zelf weleens een feestje thuis gegeven, twee keer zelfs 1 keer was makkelijk er was een schaatsbaan op loopafstand daar heengelopen en daarna nog thuis een filmpje en wat eten. De andere keer was midden in corona tijd, heb ik een speurtocht uitgezet, gewoon puzzeltjes op het niveau van de kinderen, woordzoekers, rekensommen oplossen en dan letters bij de gallen zoeken, rebussen, en een soort kruiswoordraadsel. En uit iedere puzzel kwam dan de volgende locatie weer, al gezegd tegen de ouders trek kleren aan die vies mogen worden. Daarna nog pizza en klaar.

Bijtje82

Bijtje82

05-02-2023 om 21:58

Decembermamma schreef op 05-02-2023 om 21:53:

Oke ik reageer even op de openingspost. Ik heb zelf weleens een feestje thuis gegeven, twee keer zelfs 1 keer was makkelijk er was een schaatsbaan op loopafstand daar heengelopen en daarna nog thuis een filmpje en wat eten. De andere keer was midden in corona tijd, heb ik een speurtocht uitgezet, gewoon puzzeltjes op het niveau van de kinderen, woordzoekers, rekensommen oplossen en dan letters bij de gallen zoeken, rebussen, en een soort kruiswoordraadsel. En uit iedere puzzel kwam dan de volgende locatie weer, al gezegd tegen de ouders trek kleren aan die vies mogen worden. Daarna nog pizza en klaar.

Zoiets had ik met de oudste idd. Daar had ik een escape room gemaakt met zijn laatste verjaardag. Was best geslaagd. 

Ik ga dan persoonlijk toch liever aan het knutselen met de dames. Ik ken die van mij een beetje, die hebben geen interesse in speurtochten. 😁 of iig niet langer dan 5.min.

Thuis met 8 kinderen in die leeftijd is pittig, maar te doen. Ik heb samen met partner een feestje gehad met 12 jongens in de leeftijd 4 en 5 (misschien een enkeling al 6?) buiten in een park, een keer 5 jongens en 5 meisjes en een broer van 7 thuis en een keer 7 meisjes en 3 jongens en een broer 7 ook thuis. (Jarige en mijn andere kinderen indien aanwezig mee geteld dus wel echt totale aantallen)

Mijn tips:
* Maak een planning op tijd, maar op de dag zelf ga je er van afwijken. Het helpt alleen als je in schat hoeveel tijd een activiteit kost zodat je niet daarna een gat hebt zonder activiteit.
* Knutsels heb je een plan b voor nodig, iedereen doet dat namelijk in een ander tempo. De een is heel snel en de ander langzaam.
* Als je knutsel moet drogen moet je of het op tijd beginnen (dus als eerste activiteit) of je moet aangeven dat je de knutsels later geeft als ze droog zijn. Mijn voorkeur is gelijk mee geven want het na bezorgen was echt een gedoe.
* Bij het binnenkomen zijn kinderen vrij druk dus het helpt als je ze dan gelijk een spelletje/activiteit te doen geeft die zonder begeleiding kan.
* 3 uur is echt gebied op die leeftijd, ook met eten. Vanaf groep 4 worden de feestjes soms langer maar voor kleuters is 3 uur drukte voldoende.
* Zorg dat je voor je starttijd er klaar voor ben want veel mensen zijn of net iets eerder of net iets later.
* Van die oudhollandse spellen of gewoon knutselen en een cakeje versieren vinden kleuters gewoon al echt leuk. Het hoeft allemaal niet groot, groter, grootst. 
* Een goede voorbereiding is echt het halve werk, meer misschien nog wel. En flexibel zijn op de dag zelf scheelt ook. Gooi de volgorde om als het beter uit komt, dat marietje later is en een activiteit mist maakt niet uit dat doet hij het volgende speelafspraakje maar.

Voorbeeldje:
11:00 binnen komen. Cadeautjes op de salontafel zetten en twister staat klaar waar bij je oudste draait en zegt wat ze moeten doen. Binnen gekomen gasten kunnen gelijk mee doen.
11:15 als iedereen binnen is rond je twister af. Tijd om cadeautjes uit te pakken. 
11:30 aan tafel waar het klaar staat om de bloempotje te verven met verfstiften (op terracotta dekken die van de action echt prima, wel even naar beneden drukken met de punt tijdens je voorbereiding tot de verf er uit komt. Ze drogen ook snel dus dat is ideaal. Ze zijn alleen niet uitwasbaar)
- voor kinderen die klaar zijn leg je aan de salontafel papier, kleurpotloden, kleurplaten en stickers neer.
12u laatste kindje klaar. De kinderen gaan nu geholpen door je oudste Blikken gooien zodat jij je handen even vrij hebt. De potjes zet je op kranten papier ergens te drogen. Stiften in een bakje gooien en je wegwerptafelkleed vervangen met een nieuwe. Blik knakworstjes op het vuur dan wel pannenkoeken in de magnetron. Wegwerp bordjes, bekertjes en een pak toetenpoetsers op tafel voor vieze handjes. 
12:15 iedereen aan tafel. En eten. Broodjes met knakworst, kaas, hagelslag ed of zelf pannenkoeken beleggen.
12:45 iedereen klaar met eten. Ze gaan samen met je oudste nu ringwerpen zodat jij kan afruimen, alles is wegwerp spul dus zo gedaan. Als de troep mee valt maak je het kleed schoon met een doekje anders gooi je het weg.
13:00 cakejes versieren (bus slagroom en prikkels op tafel en lekker laten gaan. Eventueel een kaarsje bij de jarige er in en ook een liedje zingen als je jarige dat niet te spannend vinden)
13:30 nog een spel (spijker poepen, eier race waarbij je met een ei op een lepel moet lopen zonder dat hij valt [de winkels liggen vol met spullen voor Pasen dus zorg voor nep eieren met wat gewicht], zak lopen oid. Net wat je in huis heb/geregeld krijgt)
13:45 koek happen
14:00 Tafel op zij schuiven en stopdans spelen (muziek aan en als die stopt moeten ze stil staan). Je oudste kan de muziek doen en als er ouders komen voor hun kind dan zijn ze gewoon ook af. Kinderen die af zijn of moe leg je de kleurplaten, blaadjes, potloden en stickers weer voor op de salon tafel zodat ze rustig kunnen tekenen. 

- Loopt alles op schema sla je de laatste activiteit over, gaat het allemaal sneller dan het schema kan je de laatste activiteit gewoon doen tot de ouders er zijn. Zelf doe ik een filmpje kijken als reserve activiteit bij kleuters maar zonder tv gaat dat niet. 
- Bij mooi weer doe je de spellen buiten, met slecht weer is het even passen en meten binnen. 
- Ik had zelf een keer als activiteiten verkleden in thema, ringwerpen, cakejes versieren, blikken gooien, koek happen, pin the tail, masker inkleuren, cadeautjes uitpakken schatkaart maken, fruit, snoepjes en limonade pauze, foto met accessoires in het thema maken en dat ging allemaal in die 3 uur. Ik weet alleen niet of we toen ook nog een filmpje aan gezet hebben of dat de ouders er daarna al waren. Die activiteiten gaan echt sneller voorbij dan je denkt dus ik bedenk liever te veel waar we misschien niet alles van doen, ik vind het zelf ook niet zo prettig als ze tijdens zo'n druk feestje van alles aan speelgoed uit de kast gaan trekken of naar boven gaan (wat hier normaal natuurlijk gewoon mag als ze komen spelen dus die kinderen ook doen zonder er over na te denken).
- Als je iedere activiteit opruimt om de volgende neer te zetten (twister wordt blikken gooien bv) valt het opruimen achteraf echt heel erg mee.

Bijtje82 schreef op 05-02-2023 om 21:39:

[..]

Klinkt idd heel gezellig. 😁 Hier zal het waarschijnlijk veel roze en regenboog worden. Eenhoorns zijn bij alle meiden die uitgenodigd worden favoriet.

Een pinata, heel leuk. Vooral bij een ander thuis! 🤪 Heb vorige week mogen meemaken wat er uit zo'n ding komt. Een beetje troep vind ik helemaal niet erg, maar werkelijk die hele benedenverdieping lag vol met confetti.

Ben zelf wel redelijk creatief, dus dat komt wel goed met de activiteiten denk ik.

Eenhoorns is hier ook heel populair bij de meiden in die leeftijd haha 

Als je een action in de buurt heb kan je deze teken/knutsel dingen kopen om achter de hand te hebben. Is er allemaal in eenhoorn variant en je scheurt/knipt gewoon het blaadje per kind er uit zodat ze lekker hun gang kunnen gaan. (Soms zijn er meer varianten in de winkel dan op de plaatjes, maar deze hebben we hier allemaal in eenhoorn variant thuis liggen in ieder geval)

https://www.action.com/nl-nl/p/designboek/

https://www.action.com/nl-nl/p/magisch-krasblok-f4609e75/

https://www.action.com/nl-nl/p/stickerboek-2861bdf7/

Ik kan me je stress helemaal voorstellen... Wat ben ik blij dat de jongste (van vier) in de brugklas zit, geen feestjes meer met kleintjes. Maar mijn tips en ervaring met meisjes van die leeftijd, als je geen geklieder wil ga niet verven, maar droge spullen gebruiken. Mijn planning voor één van de feestjes was: 11 uur cadeautjes uitpakken, daarna cake versieren, stippendans, stoelendans maar dan met gekleurde papieren cirkels op de vloer. Armbandjes rijgen, veel kraaltjes ed. te vinden bij de Action/Wibra, daarna weer stippendans, op vraag kleuters. Spelletje prinsessenbingo met grote spek als prijs, doorgaan tot iedereen de kaart vol heeft. Sieradendoosje, houten doosje bij de Action, versieren met stickers, had mooie glittersteenstickers gevonden. Als backup had ik een stapel kleurplaten geprint en potloden klaarstaan, daar werd tussendoor goed gebruik van gemaakt. Om 13 uur broodje(s) knakworst met drinken en om 13.30 uur werden ze weer opgehaald. Voor het drinken had ik verschillende soorten Wicky, geen geknoei en geen gezeur dat ze het niet lustten. Dit was denk ik één van de relaxte feestjes. 
Bij een ander feestje gingen we naar een locatie voor een activiteit en dat duurde veel korter dan verwacht, toen heeft oudste zoon thuis de feestvierders vermaakt met balspelletjes buiten, dat was een spontane actie, maar was zeer geslaagd.

Het zal wel aan mij liggen maar ik krijg al hartkloppingen als ik denk aan een thuisfeestje met 8 kinderen en dan ook nog een familiefeestje er achteraan. Maar goed, als jij het ziet zitten…
Ik maak me er tegenwoordig ook vaak vanaf met koffie en gebak buitenshuis. Hier in de buurt zit een groot pannenkoekenhuis met minigolfbaan. Eerst iedereen een taartje en dan een rondje golfen. Ik ben ook wel eens op een partijtje geweest in een speeltuin waar alle ouders mochten blijven. Familie was er ook gelijk bij uitgenodigd en die hadden allemaal eten mee. Superleuk maar dat moet bij je passen.
Alles liever dan 8 kinderen in huis terwijl ik alleen ben.

Bijtje82

Bijtje82

05-02-2023 om 23:17

MMcGonagall schreef op 05-02-2023 om 22:48:

Het zal wel aan mij liggen maar ik krijg al hartkloppingen als ik denk aan een thuisfeestje met 8 kinderen en dan ook nog een familiefeestje er achteraan. Maar goed, als jij het ziet zitten…
Ik maak me er tegenwoordig ook vaak vanaf met koffie en gebak buitenshuis. Hier in de buurt zit een groot pannenkoekenhuis met minigolfbaan. Eerst iedereen een taartje en dan een rondje golfen. Ik ben ook wel eens op een partijtje geweest in een speeltuin waar alle ouders mochten blijven. Familie was er ook gelijk bij uitgenodigd en die hadden allemaal eten mee. Superleuk maar dat moet bij je passen.
Alles liever dan 8 kinderen in huis terwijl ik alleen ben.

Nou nee, veel mensen in huis vind ik meestal niet zo'n probleem. Ik had regelmatig 20 man over de vloer, toen ik nog vrienden had die kwamen. Dan deed ik eigenlijk de hele catering. En dan bedoel ik echt een volwaardige maaltijd, geen frituurpan oid.

Nu is dat misschien anders met kinderen, daar mort je iets.meer op letten. 

Heb eigenlijk geen idee waarom het me nu ineens zo aanvliegt. Misschien wel het idee dat ik alles nu echt alleen doe, terwijl het eigenlijk niet anders is dan de jaren hiervoor.

Hier in de directe buurt zit eigenlijk niets. Als het goed weer is kan ik ze misschien even meenemen naar de speeltuin.

Hier zit een Chinees en een supermarkt en blijkbaar ook terroristen 🤣 

Maar gelukkig wel ook de action in de buurt, dus daar ga ik idd eens kijken voor de hierboven genoemde verfstiften. Dat vind ik dan een beter idee dan kwasten. En andere knutseltroepjes. 

Wat eten betreft moet ik even kijken. Weet dat 2 kindjes geen varkensvlees mogen. Aangezien we gaan knutselen, ga ik niet ook nog pizza's bakken met ze. Denk dat ik het wat eten betreft heel basic hou. Ze krijgen taart of cupcakes. En denk dat ik iets van fruitspiesjes neerleg die tussendoor gesnoept kunnen worden en iets van mini sandwiches ofzo. 

Is het trouwens heel gebruikelijk om kinderen een zakje met iets mee naar huis te geven? Of is het raar als ik dat niet doe? Volgens mij heb ik dat bij de oudste niet gedaan toen. 

Bijtje82 schreef op 05-02-2023 om 23:17:

[..]

Maar gelukkig wel ook de action in de buurt, dus daar ga ik idd eens kijken voor de hierboven genoemde verfstiften. Dat vind ik dan een beter idee dan kwasten. En andere knutseltroepjes.

 Deze heb ik gebruikt:

https://www.action.com/nl-nl/p/paint-markers/

Posca is beter/fijner werken, maar voor dit doel zijn ze echt perfect. Er zitten 8 stiften in een doosje en er zijn dacht ik 5 verschillende doosjes qua kleuren. Maar de kleuren moet je in de winkel zelf even bekijken want ik weet dat toen ik ze kocht de verdeling net anders was dan op het plaatje. En ze liggen bij de volwassen hobby spullen niet kinder knutselspullen, dat scheelt je zoeken. Ze zijn hier overigens ook gebruikt voor happy stones een keer dus mocht je een back up knutsel willen voor de snelle knutselaars is dat ook nog leuk. Happy stones zou ik overigens wel vernissen. De bloempotje staan binnen en stenen buiten dus de potten heb ik niet gedaan. Deze vernis werkt prima en droogt snel:

https://www.action.com/nl-nl/p/spectrum-blanke-lak-spuitverf3/

We hebben toen voor een evenementje 2 uur tijd met steeds andere groepjes kinderen ruim 100 happy stones gemaakt en zelf vernis gespoten op allemaal samen met een andere begeleider. 5 pakjes stiften zodat er altijd genoeg waren voor de kinderen en niet 1 was er leeg aan het einde. Dus koop zoveel als je er op dat moment op tafel/als kleur variatie wil hebben maar het hoeft niet dubbel uit angst dat ze leeg gaan. Ik was bang dat we zwart te kort zouden komen, maar die gebruikte de kinderen niet zo veel en anders wachten ze even op elkaar of gebruiken eerst een andere kleur ergens voor.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.