Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Marjet

Marjet

02-11-2008 om 23:36

Kinderen willen niet alleen thuis of tussenschoolse opvang..

Ik zit met een dilemma; ik ben bijna altijd thuis voor de kinderen van 8 en 11 jaar. Nu volg ik op maandag een cursus, met veel plezier overigens, en daardoor ben ik niet tussen de middag thuis. Nu bleven de kinderen op de oude school allemaal over maar nu op de nieuwe school gaan de meesten naar huis. Op maandag zijn er dus maar een klein aantal kids( alle kinderen van alle klassen eten gezamelijk in de aula, ongeveer 20-30 stuks)) bij de lunch op school, en niemand waar mijn kinderen mee spelen. En ze willen ook niet alleen thuis eten, zijn ze niet gewend en vinden ze niet leuk. Dus elke zondag huilend naar bed, omdat mama er op maandag niet is en ze én niet alleen thuis willen zijn én ook niet bij de opvang. Eten bij andere kinderen is hier niet makkelijk te regelen, de ouders zijn hier nog niet zo happig op"nieuwkomers" merk ik) Ik begrijp het wel, maar ja, ik heb nu eenmaal die cursus.
Het is niet fijn om elke week deze toestand te hebben, je voelt je schuldig en twijfelt wat te doen.
Maar ik wil natuurlijk doorgaan met de cursus maar ook dat de kids fijn overblijven etc. Hoe ga ik dit oplossen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geen ramp

Tja, ze kunnen het niet leuk vinden maar het lijkt me niet rampzalig hoor Het is maar 1x per week en het zijn ook geen kleuters meer.En ze kunnen zelf ook nadenken over op welke manier het overblijven leuker wordt.Enige "tegenslag", daar leer je van.
Ik heb het idee dat ze heel goed weten dat ze je kunnen manipuleren.Jij moet alles maar oplossen, terwijl het in feite prima geregeld is. Niet ingaan op het gehuil, hooguit op een ander moment zeggen waarom het je stoort en daarbij wel standvastig blijven.
Als jij die cursus doet komt dat toch ook je humeur ten goede.

Damajo

Maylise

Maylise

03-11-2008 om 01:43

Het is nu eenmaal zo

Op maandag ben je er niet dus moeten de kinderen naar de opvang. Voor die ene keer per week lijkt me dat geen ramp. Ik zou persoonlijk niet te veel aandacht besteden aan hun gemopper tenzij ze echt een goede reden hebben (pesten op de overblijf bijvoorbeeld).
Je hebt het verder goed geregeld tenslotte.

Maylise

Bastet

Bastet

03-11-2008 om 07:27

Mee eens

Ja,ik ben het helemaal eens met Damajo en Maylise.En vergeet nooit:een goede moeder denkt ook aan zichzelf!
Groetjes,Bastet

reina

reina

03-11-2008 om 08:45

Geen probleem van maken

Ze vinden het niet leuk, jammer dan. Jij doet vast ook wel dingen voor hun die je niet leuk vindt. Dit moeten ze dan maar voor jou over hebben. Geen discussiepunt van maken, het is een gegeven.

steffie G

steffie G

03-11-2008 om 09:12

Hier vinden ze het ook niet altijd leuk

Ze blijven hier de dinsdag en donderdag over, de oudste vind het verschrikkelijk, maar heeft zicht altijd aangepast.... het was niet anders. Nu is hij 10, zit in groep 7 en mag van mij naar huis... de jongste 8, vind het leuk om over te blijven dus geen probleem.
Succes en laat je niet in pakken....

Geen ramp

het is maar wat je gewend bent. Verder vind ik 8 en 11 jaar oud genoeg om wat zelfstandigheid aangeboden te krijgen, dus het is wel positief dat ze hier doorheen moeten. En ze hebben elkaar inderdaad.

Ik zie eigenlijk geen probleem.

Overigens

zitten er vast van die 20 a 30 kinderen in die aula vast ook kinderen zonder broertjes en zusjes en die zijn dus helemaal alleen.

Ik zou ze dus ook wat motiveren door eens wat contact te leggen met die andere. Laat ze een spelletje meenemen bijvoorbeeld, dan vinden ze vast vanzelf wat meer aanspraak.

steffie G

steffie G

03-11-2008 om 14:16

Ja,maar...

ik heb ook eerder gereageerd hoe het bij ons ging, toen had ik niet door dat je kinderen nog maar net op die school zitten, vind ik toch wel iets anders! Er word af en toe wel heel fel gereageerd, maar ze zijn natuurlijk wel de vertrouwde klas- school wellicht ook huis kwijt!
Maar goed, het blijft erbij je hebt geen keus.... hopelijk kan je vandaag wel je gedachten bij de cursus houden en viel het mee vanochtend!
Steffie

Pien

Pien

03-11-2008 om 15:20

Ja maar...dan toch

als feit presenteren. Dochter van 9 is na de zomervakantie ook op een nieuwe school in nieuwe buurt begonnen; moet 3 dagen overblijven. Daar weer andere kinderen dan de kinderen uit de klas. Tuurlijk is dat even niet leuk en spannend maar het is niet anders, klaar. En daarbij hebben ze bij jou ook nog eens elkaar, moet geen punt zijn lijkt mij. Allemaal levenservaring, worden ze weer sterker van.

Mamasan

Mamasan

03-11-2008 om 15:26

Vind ik ook

Mijn dochter is ook na de zomervakantie op een nieuwe school begonnen. Het arme kind moet zelfs overblijven op de dagen dat haar ouders niet werken. Ze blijft dus 4 dagen per week over. Op haar oude school bleven altijd alle kinderen over, dus ik heb het gebracht als iets wat er gewoon bij hoort. Ze vind het alleen erg op dinsdag, omdat dan de kinderen uit groep 6 de aula (waar ze eten) moeten opruimen.

Bastet

Bastet

03-11-2008 om 18:10

Ja,wennen

Natuurlijk is het wennen.Maar kinderen moeten ook leren dat je soms enorm opziet tegen iets,wat naderhand reuze mee blijkt te vallen.En zij hebben het voordeel dat ze altijd nog met elkaar kunnen spelen.
Groetjes,Bastet

Marjet

Marjet

03-11-2008 om 23:17

Vandaag

Ja, het was toch moeilijk voor me vandaag. Maar ik ben toch naar cursus gegaan en was erg leuk.
Dochter van 8 was erg moe en ging beetje huilend de klas in. En tussen de middag toen ik even opbelde vanuit de stad, barstte ze in tranen uit omdat ze mama miste.. Met de oudste ging het wel goed en die heeft boterhammetjes voor de jongste gemaakt. Niet dat die dat niet zelf kan maar gewoon om haar een beetje te troosten. En dát vind ik nu weer opbeurend voor mezelf, dat je andere kind jou een beetje steunt op die manier! Ja ze moeten zich aanpassen, maar omdat ze zich nog niet echt veilig en prettig voelen op de nieuwe school heb ik wel begrip( dank je Steffie).
Maar het kost veel energie om toch door te zetten als je iets wilt doen wat niet broodnodig is, maar "alleen maar een cursusje" Jullie snappen het wel he, ook dat is nodig voor moeders, iets voor zichzelf buiten het gezin om.Ik hoop dat het volgende week weer wat beter gaat. Maar ondanks dat ik begrip voor ze had ben ik toch gegaan en dat voelde goed! ( maar ook nog steeds een béetje schuldig..)
Maar ik ben het er mee eens dat ook kids dingen in het leven moeten leren en meemaken die soms minder leuk zijn.

Marjet

Moeders

"Jullie snappen het wel he, ook dat is nodig voor moeders, iets voor zichzelf buiten het gezin om".

Ik vind het meer dan normaal dat een vrouw iets buiten het gezin om doet ja, we leven niet meer in de jaren 50 namelijk. En ik vind het persoonlijk wat vreemd om je schuldig te voelen over 1 lunch in de week. Mijn dochter blijft ook op school over als ik thuis ben (ik werk vanuit huis).

Maar goed, het is maar wat je gewend bent.

reina

reina

04-11-2008 om 17:45

Marjet?

"Jullie snappen het wel he, ook dat is nodig voor moeders, iets voor zichzelf buiten het gezin om" eigenlijk snap ik je niet, je bent niet alleen moeder, je bent mens en je bent er niet alleen voor je gezin. Natuurlijk moet je dingen buitenshuis doen, maar wat mij betreft had je dat al die tijd moeten doen en niet pals je kinderen al zo groot zijn. Ik heb het gevoel, en dat klinkt onaardig, dat je kinderen je heerlijk, al dan niet bewust, weten te manipuleren, ze zijn echt groot zat om hun moeder een dag niet te zien!

Bastet

Bastet

04-11-2008 om 18:49

Tina

Zelfstandig worden lukt ook heel goed zonder werkende moeder,ik vind het een misvatting dat je daarvoor persé zou moeten werken of studeren.
Groetjes,Bastet

Overigens

Oudste is 11. Die gaat dan toch al snel naar het middelbaar onderwijs waar ze tussen de middag moeder ook niet ziet, lijkt me? Of heb ik iets gemist?

Ben het verder geheel met de meerderheid eens

Groeten,

Temet

joer

joer

04-11-2008 om 22:12

Tuttebel

Hoi Marjet,

Als ik je verhaal zo lees ben je zelf nog een behoorlijke tuttebel (niet heel slecht bedoeld hoor).

Je moet echt wat sterker in je schoenen gaan staan en je kinderen niet zo ontzettend zielig vinden. Maken ze inderdaad direct (mis)gebruik van.

Overblijven moet gewoon gebeuren op die maandag. Punt uit. Geen discussie over mogelijk.
Als jij je zo opstelt en dit rustig aan je kinderen mededeelt zullen ze er vanzelf aan wennen.

Succes! Groeten JOER.

Annet

Annet

04-11-2008 om 22:40

Thuis

Volgens mij waren de kinderen alleen thuis.
Zelf bel ik ook naar huis als dochter alleen thuis is (in plaats van de overblijf). Zij is 11.
Ik bel niet om te controleren. Dochter is erg betrouwbaar en school is op loopafstand. Maar ik wil dat ze haar verhaal kwijt kan als er iets bijzonders gebeurd is op school. Vandaar even bellen. Meestal duurt zo'n gesprekje 1 minuut, soms wil ze inderdaad iets kwijt over de ochtend. Problemen geeft dit nooit.
Van huilen vanwege overblijf of thuis alleen eten begrijp ik ook niets.

Roos

Roos

04-11-2008 om 23:06

Snap het wel een beetje

Ik heb wel een beetje hetzelfde als jij (gehad) Marjet. Vooral als ik iets deed wat puur voor mezelf was, voor het leuke. Zoon vond overblijven ook echt verschrikkelijk. Als het was omdat ik moest werken (werk onregelmatig) merkte ik wel dat ik dan kordater was. Als hij mijn twijfel en schuldgevoel voelde omdat het was omdat ik iets leuks ging doen werd het drama veel erger, dat pikte hij dan toch op. Maar het heeft me ook nooit tegen gehouden.
Maar ik snap je gevoel dus wel, zeker bij een nieuwe school en zo weinig kinderen die overblijven.
Roos

Marjet

Marjet

05-11-2008 om 11:29

Uitspraken

Mijn god, wat een harde uitspraken zeg, op een enkeling na! Het is geen soft gedoe, maar gewoon emotioneel een beetje moeilijk. En als ze alleen thuisblijven in een plaats waar we nog bijna niemand kennen, en ze alleen thuis zijn en ma en pa 30km verderop is het heel normaal om even te checken of alles goed gaat. Vooral voor de jongste van net 8 jaar. Ze voelen zich nog ontheemd, alles is aders. Op de oude school bleef de hele klas over, geen ekel punt, vonden ze leuk.
Nu maar 1/10 van alle leerlingen dus op maandag niemand uit hun eigen klas. Zijn jullie nu zo hard of zie ik dat verkeerd? Ik ben zeker naar cursus gegaan en dat gaat ook gewoon door, maar ik leef toch even met ze mee.
Ze moeten gewoon nog wennen aan deze situatie en ik ook.
ZOu ik naar mijn werk moeten zou het iets minder lastig zijn zoals Roos al verwoord.
Het is niet dat ik dingen daardoor laat maar hier gewoon een beetje begrip voor mijn "softe " gedoe te vragen, dus dat was een beetje een domper! Tuttebel of niet, da's maar een mening en geen feit!
Een verhuizing brengt altijd veel emoties met zich mee en daar hebben we hier ook last van. Gelukkik put ik toch wat moed uit de leuke postivieve reacties van enkele dames, dank daarvoor! Vol frisse moed weer verder naar een nieuwe overblijfdag!

Marjet

Puck2

Puck2

05-11-2008 om 13:41

En toch marjet

Tuurlijk is een verhuizing hartstikke ingrijpend en moeten ze wennen en nieuwe vriendjes maken. Maar die vriendjes maken ze niet als ze met z'n 2-en tussen de middag thuis gaan zitten kniezen. Als daarnaast ook mamma nog belt dan is het ook nog eens een bevestiging dat ze heel zielig zijn. En als maar 1/10 van de kinderen overblijft dan zijn er toch altijd wel kinderen waar ze aansluiting bij kunnen zoeken, die hoeven toch niet perse in de eigen klas te zitten. Ik zou de kinderen geloof ik toch meer stimuleren om daar actief in te zijn dan ze misschien onbewust en vast onbedoeld het signaal meegeven dat ze het heel zwaar hebben en reuze zielig zijn.

Marjet

Marjet

05-11-2008 om 14:46

Altair, en anderen

Het is natuurlijk op een forum zo dat je allerlei reacties krijgt, en soms heb je er wat aan, soms niet.
En dat geldt ook voor diegene die reageren, dat jouw reactie niet altijd gewenst is en dat duidelijk wordt gemaakt. Nog steeds geen reden om niet te reageren toch, ben je geheel vrij in!
Ik bedoelde niet eens jou posting altair, want positieve kritiek, of raad, is altijd welkom.Meer de negatieve toonsetting van sommige reacties zijn ontmoedigend, maar goed.
Het gaat er in mijn posting om hoe snel je je schuldig kan voelen als ouder, als je kinderen daar óf gebruik van maken, ófdat ze gewoon moeite hebben met sommige nieuwe aspecten.En ik geloof dat dat laatste een beetje bij ons aan de orde is. En bovendien hadden ze dit weekend een slaapfeestje, dus ik vermoed ook dat de vermoeidheid ook een rol speelde bij de heftige reacties.Want toen ik ze vandaag vertelde dat ze donderdag gewoon moesten overblijven, gaven ze geen kick, accepteerden ze het gewoon.
Ach ja, en voor je het weet zijn ze volwassen...
Bedank!

groet, Marjet

Maar goed, dat tot dusver.

Asa Torell

Asa Torell

05-11-2008 om 21:03

Nou pelle

Je zou ze de kost geven, ik ken moeders die vanuit oostenrijk naar het zich in nederland bevindende werk van de vriendin van hun 30-jarige zoon bellen om te vragen of het met zoonlief wel goed gaat.

Asa Torell

Asa Torell

05-11-2008 om 21:04

Met vorige posting

bedoel ik overigens niks over Marjet haar situatie (die bovendien dus naar huis belde ipv overblijf).

Ja dat is ook zo

ze zijn zo groot. Ik heb wel eens de behoefte om mijn dochtertje (die in de winter 6 wordt) in een doosje te doen, gewoon beschermen en klein houden.

Maar weet je, ze zijn zo groot en dan moeten ze het zelf doen. Jij moet ze dus de tools meegeven om dat 'later' succesvol te doorstaan.

De discussie van werken-tbm heeft hier verder niet mee te maken, ik ken ook werkende moeders die vreselijke tutten met hun manipulerende kinderen (janken als iets niet kan of mag... oh ik kan daar slecht tegen).

Puck2

Puck2

06-11-2008 om 09:23

Werkt hier ook goed tops

In het algemeen vinden de kinderen het prima dat ik werk, maar ook zij hebben soms de vraag: moet je nu alweer werken. Dan antwoord ik ook met: als mamma stopt met werken kunnen we minder leuke dingen doen en minder op vakantie en dat soort dingen. Ook hier wordt dat geaccepteerd.

Bastet

Bastet

06-11-2008 om 11:45

Tina(ot)

Tja,als je stelt dat het voor kinderen beter is als hun moeder studeert of werkt,kun je reactie verwachten..)
Ik ben jaren tbm geweest,werk nu een paar ochtenden,onder schooltijd.Mijn kinderen zijn zeer zelfstandig.Mijn man werkt fulltime,wat zorgen absoluut niet uitsluit.
Groetjes,Bastet

Moes

Moes

06-11-2008 om 15:05

Geld én leuk

Ik vertel mijn kinderen (en laat dat hopelijk ook zien) dat ik werk om geld te verdienen (en dan in eerste instantie níet om de luxe dingen te kopen, maar 'gewoon om van te leven'), maar vooral omdat ik werken leuk vind, en dat ik leuk werk heb. Als je iets wilt doen 'voor de volgende generatie', zodat onze kinderen dat weer vanzelfsprekend met hún kinderen kunnen doen, is het dit, volgens mij: laten zien dat juist de combinatie van werk en thuis, privédingen en gezamenlijk dingen doen, en/of in allerlei verschillende 'combinaties van mensen', het leven leuk maakt. En dat er voor iedereen ook altijd dingen zijn die wat minder leuk zijn; ook dát hoort er bij. Ik zie dit voorbeeldgedrag dus als manier om samen naar schema's, activiteiten, 'leuk en niet leuk' te kijken. Groeten van Moes.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.