Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Lanza

Lanza

11-11-2019 om 21:14

Kinderen krijgen, maar er niet voor zorgen


Pirata

Pirata

18-11-2019 om 10:31

Niet iets om over op te scheppen.

Waarom schep je hier dan voortdurend op?
Je hebt nog niks origineels gezegd hier, alleen gepropageerd dat jij als enige de wijsheid in pacht hebt (niet dus).
Ik dacht trouwens dat je oudste 5 was, niet 4?

Biebel

Biebel

18-11-2019 om 11:10

Het lijkt me heerlijk

Ik heb deze discussie de hele tijd ontweken. En eigenlijk omdat ik dacht: kinderen krijgen zonder de zorgen: het lijkt me heerlijk!
Niet meer wakker liggen van (afhankelijk van de leeftijd) huilende baby's/slecht etende peuters/ gedoe met schoolvriendjes/ander schoolresultaat dan verwacht / puberstreken/pubergedoe/drank en drugs/"mag ik de auto mee"... Alleen maar een paar keer per week een instagramwaardige foto maken van schone, frisse kinderen in een blije setting. Met pa én ma én een gezonde maaltijd én een schoon huis. Met de hond die op de achtergrond mooi mag zitten zijn op de foto.

Wat moet ik doen om dat voor elkaar te krijgen? Want tot die tijd is voor kinderen zorgen continue balanceren tussen wat kinderen nodig hebben, wat kinderen willen, wat wij zelf als ouders nodig hebben, wat onze werkgevers verwachten, waar school dan nog vragen over stelt en het huishouden eigenlijk nodig heeft. Iets waar we elke dag proberen de beste keuzes in te maken, er waarvan we weten dat het niet altijd lukt. En als ik we zeg, is dat in mijn geval de vader van de kinderen en ikzelf, vaak in overleg en soms ook niet.

Dus nogmaals: kinderen krijgen zonder de zorgen: hoe doe ik dat?

Hangkous

Hangkous

18-11-2019 om 11:27

Nog maar weer uitleggen (tegen beter weten in)

=====En nu?
Een sticker? Taart? Wil je een diploma voor beste moeder van Nederland? Omdat je ze zo goed hebt afgericht?

Ik wil mijn kinderen liever leren dat ze altijd welkom zijn bij ons als er iets is. Wat ze zelf kunnen, doen ze zelf, dat is vanzelfsprekend. Niet iets om over op te scheppen.====

Als eerste: een hond richt je af, kinderen voed je op! Dat wil zeggen dat je ze begeleid naar een zelfstandigheid, dat moet zo rond hun 18e volledig zijn afgerond.

Mijn kinderen wisten toen en weten nu ook dat ze altijd welkom zijn als er iets is. Wat ze zelf kunnen doen ze zelf, eerst onder begeleiding en zo leer ik ze steeds meer zelf hun dingen te doen en zelf te beslissen over de keuzes die ze tegenkomen.

Niet iets om over op te scheppen. ??????
Mag ik even een teiltje? Alleen al in dit topic ben jij al dik 16 bladzijdes aan het verkondigen dat jij het met jouw kinderen het allemaal zo goed voor elkaar hebt. Dat ze ook al zijn ze nog zo jong een uur MET elkaar kunnen spelen en het allemaal zo goed gaat, als dat geen opscheppen is dan weet ik het niet meer.
Ik had niet de intentie om op te scheppen maar om het verschil tussen zelfstandig en zelfredzaam uit te leggen.

Donna

Donna

18-11-2019 om 11:30

Lanza

Het gaat hier helemaal niet om excessen, maar om hoe wij als huis-tuin en keukenouders met verdeling werk - zorg omgaan. Je kunt best vinden dat het niet ideaal is om als ouder niet te werken, fulltime te werken, parttime te werken en wat je naar bedenken kan en daar argumenten voor aandragen. Die discussie is hier vaker gevoerd. Een dergelijke discussie is leerzaam, want er komen motieven naar voren die je meer inzicht geven in de, voorheen wellicht onbegrijpelijke, keuzes die anderen maken, je wordt bevestigd in de juistheid van je eigen keuzes, je eigen gelijk wordt genuanceerd, enz. Maar stellen dat mensen die wat andere keuzes maken dan jij maar kinderloos hadden moeten blijven of, erger nog, vinden dat mensen die andere keuzes maken op voorhand niet aan kinderen mogen beginnen, is niet alleen sociaal onhandig, maar ook wat eng.

Hangkous

Hangkous

18-11-2019 om 12:05

Niet, Biebel

====Dus nogmaals: kinderen krijgen zonder de zorgen: hoe doe ik dat?====

Dat kan niet Biebel, dat is een privilege waar Lanza het alleenrecht op heeft.

Checklist

Ik krijg zo het gevoel dat hier op OO een checklist wordt afgewerkt.
Wie er achter zit is eigenlijk voltrekt oninteressant. Niemand kan het toetsen op waarheid.

Maar het lijkt dat een checklist aan ons wordt voorgelegd met vraagstukken zoals:
- werken jullie allebei?
-zijn jullie wel maatschappelijk betrokken?
-eten en leven jullie gezond?
- zijn jullie kinderen veilig of worden ze wel eens geslagen?
- worden jullie kinderen tot zelfstandig denkende mensen opgevoed?
- gaan jullie kinderen graag naar bso?
- zijn jullie gelukkig?

Alleen de vragen of kinderen op school passend onderwijs ontvangen, ontbreekt nog want daar zijn Lanza’s kinderen nog te jong voor om daarover mee te kunnen praten.

Lanza springt van hak op de tak, als een soort checklist.
Wordt ons hier nu een spiegel voorgehouden? Punten van verbetering want ene Lanza kan wel een perfect leven voorleggen?

Juist door het steeds erbij halen van andere zaken, geloof ik dat Lanza niet bestaat.

Misschien beter maar boycotten die checklist van een of andere opstarter.

Maro

Maro

18-11-2019 om 12:37

wat mij opvalt

is dat de draadjes die Lanza start of waarin Lanza zich mengt erg de neiging hebben te ontsporen in meta-communicatie. Het gaat al snel over de hoe Lanza communiceert. Hoe irritant ook, dat mag niet, meta communiceren, dat is een van de regels van het forum.
Toch grijpt forumbeheer steeds maar niet in bij deze metadiscussies. (vooral een tijd terug in dit draadje was het heel meta). Waarom niet FB?

Pennestreek

Pennestreek

18-11-2019 om 12:52

Oordelen

is voorbehouden aan de rechter en aan God, Lanza. Je mag een mening hebben, maar niet oordelen. En al helemaal niet als je niet minstens een week in iemands schoenen hebt gelopen.

Geen enkel voorbeeld dat jij aandraagt is realistisch, dus dan valt er sowieso al niks over te vinden. Mensen die niet 100% van de tijd bij hun kinderen zijn kunnen desondanks prima ouders zijn. En ouders die 100% van de tijd bij hun kinderen zijn, zijn niet automatisch goede ouders. Verre van, in mijn optiek. Op mij komt dat juist heel verstikkend over. En dat vind ik echt niet alleen omdat ik nu 2 (grote) pubers heb die hun vrijheid een groot goed vinden (en ik ook). Dat vond ik ook al toen ze kleiner waren. Jouw manier is niet de mijne. En ik vermoed ook niet de manier van jouw kinderen, maar daar komen jullie/jij dan vanzelf wel achter.

Kaasplankje

Kaasplankje

18-11-2019 om 12:55

Een heleboel post terug

zei Lanza het volgende:

' Ik vind het vooral verontrustend dat een paar van mijn berichten zoveel boosheid en agressie bij mensen opwekken'.

En ik ben het hier volledig mee eens! De reacties/verontwaardiging, het zogenaamd lollig zijn, etc. Het gaat maar door en het gaat maar door. Hoe kan dit toch?

Hangkous

Hangkous

18-11-2019 om 13:17

Kaasplankje

Lanza oogst wat ze zaait.

Alleen al met dit topic serveert ze heel veel mensen af al ongeschikte ouder. Mensen die veel weg zijn hadden maar niet aan kinderen moeten beginnen, pas bij bewezen geschiktheid mag je kinderen krijgen.
Zelf is ze kortgeleden full-time gaan werken (dat is helemaal oké als ze dat goed geregeld heeft) maar andere mensen die dingen anders regelen worden om de oren gesmeten met: Je moet dit/moet dat door Lanza.
Als wij dan gaten in haar betoog aantonen wordt ze zelf ook venijnig/lollig.

Ik houd me in op topics waar ze inbreekt (zoals het afvallen topic) maar hier in haar eigen topic wil haar best een beetje voeren.
Dan kan ze oogsten wat ze heeft gezaaid.

mijk

mijk

18-11-2019 om 13:25

je oudste is vier????

en nu al zoveel ervaring dat je zeker weet dat jouw manier de juiste is? Bijzonder wel dit...........

Mijk

Pennestreek

Pennestreek

18-11-2019 om 13:45

Totaal ot (Kaasplankje)

Er lopen hier al sinds jaren 2 forummers rond met een nick die op de jouwe lijkt, namelijk Kaaskopje en Houtplankje. Ik vind jouw nick daarom een beetje verwarrend. En ik kan me voorstellen dat meer mensen dat verwarrend vinden (volgens mij ben al eens verward met Kaaskopje).

Niet dat je er wat mee moet hoor, maar misschien kun je nog iets met een bloemetje erbij of zo? Dat het verschil visueel wat duidelijker wordt. Komt denk ik discussies wel ten goede, als je de goede 'persoon' voor je hebt.

Hangkous

Hangkous

18-11-2019 om 13:52

Mijk, heel bijzonder inderdaad

Mijn oudste is 17 en het is nog steeds trial and error.
Beide kinderen zelfredzaam maken is goed gelukt met wat ze tot nu toe zelf "zouden moeten kunnen". Met hun zelfstandigheid gaat het bij beide de goede kant op. Oudste was 3 jaar geleden al wat verder dan haar bijna 3 jaar jongere broer nu.

Weet je wat zo grappig is om te ontdekken?
Dat de aanpak die ik losliet op nummer 1 bij nummer 2 een heel ander effect heeft. Om hetzelfde doel te behalen vraagt nummer 2 heel andere vaardigheden van mij dan nummer 1.
We blijven dus hopen dat we het goed doen maar wijzigen de aanpak tijdens de rit een beetje of heel erg en we hopen dat we min of meer hetzelfde einddoel bereiken.

Of de juiste paden bewandeld zijn? Geen idee!

Over het algemeen denk ik dat het op een aantal punten heel goed gaat.
De complimenten over het beleefd zijn, zo goed meehelpen met tafeldekken/afruimen, het dank u wel zeggen neem ik dankbaar in ontvangst als ik eens kennismaak met de ouders van vrienden van mijn kinderen tijdens een ouderavond.
Om mij vervolgens op de fiets naar huis af te vragen: Had ze het echt over mijn kind dat de tafel afruimde? Dat doet ie thuis nou nooit!

Maro helemaal eens

Mij ergeren die meta-discussies ook. Er lijkt hier een ook brigade op te staan die gaat bepalen wie wel en niet in welk draadje mag reageren. Lijkt mij niet de bedoeling van dit forum.
Overigens wijzig ik ook wel eens iets in de persoonlijke informatie die ik hier deel. Dus een dochter wordt wel eens een zoon en omgekeerd.

Lanza

Lanza

18-11-2019 om 15:37

Quote:

is voorbehouden aan de rechter en aan God, Lanza. Je mag een mening hebben, maar niet oordelen. En al helemaal niet als je niet minstens een week in iemands schoenen hebt gelopen.

Dus jij bepaalt wat ik mag? Ik heb een negatief oordeel over incest, over mishandeling, over onderdrukking, over afwezige ouders op booreilanden. Daar ga je me echt niet van weerhouden.
Als ik zeg dat iemand beter niet aan kinderen kan beginnen is dit overigens niet vervelend bedoeld. Kinderen krijgen is niet de heilige graal, het vereist veel tijd en energie, lang niet iedereen is daar geschikt voor. Het zou fijn zijn als mensen dit zelf zouden inzien.

bieb63

bieb63

18-11-2019 om 15:56

Begrijp je het nu écht niet Lanza??

"Oordelen is voorbehouden aan de rechter en aan God, Lanza. Je mag een mening hebben, maar niet oordelen. En al helemaal niet als je niet minstens een week in iemands schoenen hebt gelopen.

Dus jij bepaalt wat ik mag? Ik heb een negatief oordeel over incest, over mishandeling, over onderdrukking, over afwezige ouders op booreilanden. Daar ga je me echt niet van weerhouden.
Als ik zeg dat iemand beter niet aan kinderen kan beginnen is dit overigens niet vervelend bedoeld. Kinderen krijgen is niet de heilige graal, het vereist veel tijd en energie, lang niet iedereen is daar geschikt voor. Het zou fijn zijn als mensen dit zelf zouden inzien"

Dat jij een negatief oordeel hebt over incest en mishandeling lijkt mij niet echt met deze discussie (die je zelf geopend hebt) te maken te hebben. Jij oordeelt (en wie ben jij....? ) o.a. over mensen die 3 weken op en 3 weken af werken. Sterker nog, je oordeelt dat deze mensen maar niet aan kinderen hadden moeten beginnen. En nu ga je dat ook nog eens in 1 lijn benoemen met incest en mishandeling. Heb je zelf wel door wat je aan het doen bent hier??
Jij mag best zeggen dat jij het niet zou zien zitten om samen met een man die 3 weken op en 3 weken af werk,t aan kinderen te beginnen. Niks mis mee als jij dat niet ziet zitten en niks mis mee als jij dat hier neer zet. Maar dat is totaal iets anders dan dat veroordelen in de trant van 'had je niet aan kinderen mogen beginnen'. Nog los van het feit dat 3 weken 'af' betekent dat die ouder dus 3 weken 24/7 beschikbaar is.

En dan die laatste opmerking: Kinderen krijgen is niet de heilige graal, het vereist veel tijd en energie, lang niet iedereen is daar geschikt voor. Het zou fijn zijn als mensen dit zelf zouden inzien" daar doe je ook niet echt goed mee. Ga jij nu ook nog eens bepalen wie er wel of niet geschikt is????

Aandacht

Ha, die incest was nog niet voorbijgekomen. Hup op de checklist van Risico-indicatie- factor.

@Bieb, ga er maar van uit dat TS weet wat ze doet.
Zo, nu nog even snel eten opzetten want er moet om 17:30 gegeten worden. Daarna kinderen helpen met evt huiswerkvragen en even als mantelzorger het zorgplan van moeders doorlezen om daarna nog even de calorieën in de sportschool weg te branden zoals voor elke superwoman een eitje is.

Hangkous

Hangkous

18-11-2019 om 17:29

Wow Flanagan

Kan jij toveren?
Je post hier nog om 17.23 en om 17.30 zit je aan tafel?
Natuurlijk aan je verse, met aandacht bereidde gezonde maaltijd, zoals dat voor elke supermom een eitje is om te doen?
Mag ik dat recept? Ik kan best snel iets gezonds op tafel zetten, met hulp van iglo of bonduelle diepvriesproducten maar 20 miniten is voor mij toch wel het minimum.
7 minuten zou ik ook wel willen😜😁😉

In de koelkast

Liggen verse maaltijdsalades van de J. Zoveel smaken voor ieders wil. En nog gezond ook!
Als toetje een handsinasappel, want het schoonmaken nodigt uit tot gesprekken.
Gelukkig is iedereen hier zo inlevend dat ze het niet erg vinden 8 minuten later te eten.

Hangkous

Hangkous

18-11-2019 om 17:51

Jokkebrok 😂😂😂😂😂😂

Je zei dat je eten ging opzetten. En dan denk ik aan koken, jij misschien aan op tafel zetten.

Omdat je Thanksgiving viert vermoedt ik ineens dat je Amerikaanse roots hebt. Am I right?

Vanochtend nog met mijn native American mede vrijwilliger gewerkt. Daar heb ik af en toe ook van die leuke spraakverwarringen mee.

Ik bedoelde letterlijk te zeggen dat het niet mijn theebeker was waar ze voor mij thee in deed.
Zij dacht meteen dat ik de thee niet lekker vond en legde mij uit dat de uitdrukking was: It's not my cup of tea.
Zo gelachen, de "cursisten", allemaal de engelse taal niet machtig, snapten niet waar wij zo om moesten lachen.

Ook omgekeerd snap ik haar goedbedoelde Nederlands wel eens niet wat dan aanleiding is voor flink geschater.

mijk

mijk

18-11-2019 om 19:00

Ik klooi ook nog steeds maar wat aan

maar ik vermoed dat ik ook een heel stuk minder weet hoe het moet dan 13 jaar geleden toen de oudste net 4 was. Was toch heel wat meer voeden dan opvoeden in die fase. Over 9 maanden gaat ie op zich zelf wonen gaan we uitvinden hoe wij het ervan afgebracht hebben als ouders. Gisteren vroeg ie hoe je worstjes op moest warmen daar moest ik even hard om lachen. Hij kan wel zelfstandig lasagne maken from sctratch met verse bechamel enzo.. Maar echt met 4 en 2 was het ouderschap inderdaad nog heel overzichtelijk...

Mijk

Hangkous ( ot)

Het was een grapje om te laten zien dat je niet alles wat hier door wie dan ook, gepost wordt, moet geloven.

Het was geen kant-en-klare maaltijdsalade van de jumbo; die zijn veel te duur als je voor ieder een eigen voorkeur inslaat.
Het werd hutspot met rookworst in de reclame. Aardappels waren al geschild en klein gesneden. Alles lag al in de pan, zelfs de rookworst lag bovenop. Binnen 15 min. gekookt, fijngestampt en op tafel. Heel simpel.

We hebben daar een tijd gewoond. En in Amerika is niet alles wat het lijkt. De mooiste huizen. Niemand die ziet dat ze bekleed zijn met dunne aluminium latten of kastdeurtjes die half uit scharnier hangen. Perfect from outside.

PS. Wist je trouwens dat bakstenen huizen daar staan voor rijkdom. Hier wordt alles met bakstenen afgewerkt, al was het maar voor een betere isolatie.

zebra

zebra

18-11-2019 om 19:30

wij hebben al die jaren

maar wat lopen aanklooien met de opvoeding en volgens mij is het ons best aardig gelukt. Maar misschien hebben we wel gewoon veel geluk gehad met een makkelijke zoon, heb echt geen idee.

Miekemieke

Miekemieke

18-11-2019 om 19:42

je hoeft niet aldoor bovenop je kinderen te zitten

Om een goede ouder te zijn. Een beetje gezonde verwaarlozing in combinatie met een gunstig en verantwoordelijk kind dat geen problemen heeft en je kind komt een heel eind.
Ik vind het echt iets van deze tijd dat menig kind een project is waarbij inderdaad alle hens aan dek nodig is om alles er uit te halen wat er mogelijk in zit. Als je de lat zo hoog legt dan kun je je beter nog even achter de oren krabben voor je aan kinderen begint maar ik weet niet of to dat zo bedoelde.

Mijn vroegere buurmeisje was haast altijd alleen thuis, ze was ook 's avonds vaak alleen vanaf negen jaar. De ouders waren door allerlei omstandigheden veel weg. Ze heeft het ver geschopt in de wereld en is een heel leuk mens. Ze vond het vroeger wel stil in huis maar ze maakte graag huiswerk en vond het ook heerlijk dat ze haar eigen gang kon gaan. Maar ik denk wel dat zij een uitzondering is.

Lanza

Lanza

18-11-2019 om 19:50

Wat een goed idee

Ik zal mijn kinderen van 2 en 5 vanaf nu alleen thuis laten. Jullie hebben helemaal gelijk, ze redden het vast wel zonder ons.

Hangkous

Hangkous

18-11-2019 om 20:00

Er bestaat ook grijs Lanza

Niet alles is zwart of wit. Meteen alleen thuislaten zou ik niet doen. Ga om te beginnen eens even de vuilnisbak binnen halen als ze allebei wakker zijn.
Gewoon om te kijken hoe dat gaat samen.

@miekemieke, dat is tegenwoordig verboden. Als een bekende het er niet mee eens is, kan die dit melden. Krijg je geheid controle.

Gepaste betrokkenheid, naar gelang behoefte; soms samen soms alleen. Maar wel altijd een ouder in de buurt. Dus qua betrokkenheid meer in het midden.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-11-2019 om 20:03

Geïnteresseerd zijn in elkaar

Het gaat erom
dat je geïnteresseerd bent in elkaar. Dat je aandacht hebt voor elkaar. Onze kinderen zijn nog klein, dus mijn zoon heeft dan een groots verhaal over hoe hij op school struikelde over een boomstam, maar toen een mierennest vond.===

Ik word echt niet goed van je zelfingenomenheid. Echte interesse gaat vooral om kwaliteit. Ik neem aan dat je Skype kent? Hele volksstammen die via die weg alles met elkaar uitwisselen. Dus ook de de vader die jij veroordeelt met zijn gezin. "Kijk pappa, ik heb een gat in mijn knie." Bibberlipje erbij. "Ach kind wat erg. Gaat het nu weer?" "Beetje pijn nog, maar gaat wel weer."
Ondertussen zit kind op schoot bij mamma of naast haar. Voelt haar warmte, terwijl hij met pappa praat. Die aandacht is net zo veel waard, als bij jullie in de keuken of huiskamer.

Sommige mensen moeten klussen doen waar we allemaal van profiteren, maar die nu eenmaal niet in het keurslijf vsn jouw beeld van het perfecte gezin passen. Dat kunnen niet alleen vrijgezelle mannen of vrouwen zijn. Het zijn hoop ik vooral vakmensen die het fantastisch werk vinden en daar goed mee verdienen.

Lanza

Lanza

18-11-2019 om 20:07

Wij skypen met een oud tante

Maar echt niet dat dit in de buurt komt van echt contact. Zeker als het je eigen kind is wil je het toch kunnen knuffelen, in bad doen, instoppen...En niet met vijf seconde vertraging een verhaal maar half meekrijgen. Brrr wat afstandelijk. Dat is misschien leuk voor een ver familielid, maar echt niet genoeg voor een moeder, of vader.

Flavia

Flavia

18-11-2019 om 20:09

Lanza

Dat is jouw mening, maar dat zegt alleen iets over jou, niet over andere ouders.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.